آخرین اخبار

علت تمايل همه به چرت نيم روزي و تمايل زنان به زود بيدار شدن چيست؟ تازه هاي سلامت

علت تمايل همه به چرت نيم روزي و تمايل زنان به زود بيدار شدن چيست؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - ريتم شبانه روزي بدن چيست؟

ريتم شبانه روزي بدن يا ساعت داخلي بدن يک فرايند بسيار شگفت انگيز است که هر روز اتفاق مي افتد. اگر شما تمام فرآيندهاي مولکولي، سلولي، و فيزيولوژيکي در بدن خود را به عنوان يک گروه ارکستر فرض کنيد، ريتم شبانه روزي بدن به عنوان رهبر اين ارکستر محسوب مي شود که تمام فرآيندهاي بدن مانند خواب، ترشح هورمون و دماي بدن را هدايت مي کند.

ريتم شبانه روزي بدن نشان مي دهد که چرا خستگي پرواز فاجعه بار است

تنها يک ساعت پرواز با هواپيما براي ويراني بشر کافي است. پس مي توانيد تصور کنيد تا چه حد سفر هوايي چند ساعته مي تواند اثرات سوء بر جسم و روح فرد به جاي بگذارد. دليل خستگي پرواز اين است که بدن شما عادت کرده طبق ريتم شبانه روزي خودش عمل کند، ولي ناگهان بايد طبق ريتم و ساعت جديد مقصد عمل کند که اين تغيير به آهستگي انجام مي شود.

ممکن است بعد از سفر هوايي بخواهيد بعد از ظهر بخوابيد و در عوض تا پاسي از شب بيدار بمانيد، زيرا بدنتان ريتم خاص خودش را دارد. ولي مي توان با تنظيم تدريجي برنامه ي خواب قبل از سفر، از خستگي هاي مفرط ناشي از سفر هوايي جلوگيري کرد، يعني با مقاومت در برابر وسوسه ي چرت زدن در طول روز و صرف زمان زيادي در خارج از منزل براي رهايي از خواب آلودگي.

افراد مي توانند ريتم مخصوص خود را داشته باشند

بدن اکثر افراد در يک چارچوب زماني مشابه عمل مي کند، به اين صورت که صبح از خواب بيدار مي شود و شب (البته در يک محدوده ي خاص) به خواب مي رود. به همين دليل شب کاري سخت است، چرا که ريتم بدن را تغيير مي دهد.اما گاهي تفاوت هايي نيز وجود دارد، براي مثال برخي افراد مايل اند صبح زود از خواب بيدار شوند و برخي ديگر مايل اند شب ها ديرتر بخوابند (که اين مورد اغلب در سنين خاصي ديده مي شود). بسياري از افراد در طول سال هاي نوجواني تمايل دارند شب ها بيدار بمانند که البته اين حالت در پسران نمايان تر از دختران است. برعکس افراد مسن مايل اند شب ها زودتر به خواب رفته و صبح زود بيدار شوند. البته اين تغييرات طبيعي است.

زن ها بيشتر تمايل دارند که زود بيدار شوند

دانشمندان معتقدند که از نظر ريتم شبانه روزي بين زنان و مردان تفاوت هايي وجود دارد. يک مطالعه نشان داد که، ريتم شبانه روزي بدن بانوان، شش دقيقه سريع تر از آقايان است. به اين معنا که زنان زودتر از خواب بيدار مي شوند، در صورتي که خواب کافي ندارند، زيرا اغلب تا ديروقت مشغول انجام کارهاي خانه هستند.

نور باعث ايجاد تفاوت مي شود

نور، چه نور طبيعي خورشيد و چه نور مصنوعي وسايلي مانند موبايل مي تواند آغاز کننده ي يک سري واکنش ها در بدن باشد. مغز، کنترل کننده ي اصلي ريتم شبانه روزي بدن است و اين واکنش ها را تحت فرمان دارد.

به محض آن که نور وارد چشم هايمان مي شود، شبکيه ي چشم تحريک شده و پيام هايي به سمت هيپوتالاموس فرستاده مي شود. در هيپوتالاموس دو هسته ي کوچک وجود دارد که بخش اصلي تنظيم کننده ي ساعت دروني بدن ماست. اين دو هسته، اطلاعاتي درباره ي نور و تاريکي و ساعت بيولوژيک در سراسر سيستم عصبي و کل بدن ارسال مي کنند. اين فرايند به ما اجازه مي دهد در طول روز هوشيار و فعال باشيم و هنگام شب به خواب برويم.

به همين دليل رفتن به رختخواب همراه با موبايل و يا هر وسيله اي مانند آن، شما را مدت ها بيدار نگه مي دارد. گيرنده هاي چشم شما حتي به جزئي ترين امواج نوري بسيار حساس اند. اين کار مي تواند ساعت بدنتان را فريب دهد و گمان کند که هنوز زمان خواب نشده است. نتيجه ي نهايي اين خواهد بود که فعاليت هاي فيزيولوژي دروني از جمله خواب، خلق و خو و متابوليسم بدن دچار اختلال مي شوند.

براي تعادل بهتر مانند سرخ پوستان عمل کنيد

حتما اغلب شما چيزهايي درباره ي زندگي متفاوت سرخپوستان، از جمله رژيم غذايي خاص شان شنيده ايد. برخي کارشناسان معتقدند که مي توان براي بهبود تعادل بدن از يکي از روش هاي زندگي اين گروه الگو برداري کرد که اصطلاحا به آن روشنايي سرخپوستان مي گويند. به اين معنا که هنگام خواب، تاريکي را به حداکثر برسانيم و در طول روز تا حد زيادي از نور طبيعي بهره مند شويم.

شما براي تنظيم ساعت بدنتان نياز به بهره مندي از نور طبيعي روز داريد، يک پياده روي 20 تا 30 دقيقه اي موقع ظهر را در برنامه ي روزانه ي خود بگنجانيد. اگر اين کار برايتان امکان پذير نيست، پرده هاي خانه تان را کنار بزنيد تا نور طبيعي به داخل اتاق هايتان بتابد. نور طبيعي خورشيد براي درمان اختلالات خلقي فصلي بسيار مفيد است.

ورزش تا حدي مي تواند ريتم بدن را تحت تأثير قرار دهد

افرادي که در انتهاي روز ورزش مي کنند، ساعت دروني قوي تري نسبت به آنان که صبح ها ورزش مي کنند، دارند. پس آيا شما بايد ورزش صبح تان را ناديده بگيريد؟ البته که نه، ورزش کردن در هر صورت بهتر از انجام ندادن آن است و فوايد خودش را دارد. اما همه ي ما از ورزش کردن قبل از خواب منع شده ايم، زيرا فعاليت بدني، ضربان قلب و ميزان کورتيزول را افزايش مي دهد که سبب مي شود سخت تر به خواب برويم. بايد حداقل تا سه ساعت قبل از خواب ورزش نکنيم.

ممکن است به اختلال عاطفي جزئي دچار شويد

اختلال عاطفي فصلي به محض کوتاه شدن روزها خود را نمايان مي سازد و احتمالا دليل آن کاهش مدت زمان تابش نور خورشيد مي باشد. آفتاب باعث افزايش سروتونين بدن که يک بهبود دهنده ي خلق و خو است، مي شود. افراد مبتلا به sad (اختلال عاطفي فصلي) تمايل دارند 12 تا 14 ساعت بخوابند. همچنين علاقه ي بيش از حد به مصرف کربوهيدرات ها و مواد شيرين دارند و در نهايت افزايش وزن پيدا مي کنند. اين افراد افسردگي را نيز تجربه مي کنند. نشان داده شده که نوردرماني يک راه حل موثر براي اختلال عاطفي است. داشتن يک پياده روي صبحگاهي در فضاي باز پيشنهاد خوبي است.

واکنش بدن در بعد از ظهرها بين اغلب افراد مشابه است

همه ي نژادهاي انساني در سراسر جهان در ساعات بين 2 تا 4 بعد از ظهر دچار افت تمرکز شده و خواب آلود مي شوند. چه اتفاقي مي افتد؟ ريتم شبانه روزي بدن، 8 ساعت بعد از بلند شدن از رختخواب افت مي کند و شما وارد چرخه اي از خواب آلودگي مي شويد. بعضي کارشناسان داشتن يک چرت کوتاه مدت را در اين زمان پيشنهاد مي کنند (نبايد اين چرت بيش از 30 دقيقه طول بکشد، زيرا مانع خوابيدن به موقع در شب خواهد شد). اگر در محل کارتان جايي براي استراحت نداريد مي توانيد براي مدتي چشم هايتان را ببنديد و يا بيرون از محل کارتان قدم بزنيد تا خواب آلودگي تان برطرف گردد.

ساعت صحيح بدنتان را دنبال کنيد تا سالم تر بمانيد

بررسي ها نشان داده است که، تزريق واکسن آنفلوانزا در صبح موثرتر از بعد از ظهر است. بدن افرادي که در صبح واکسن را دريافت مي کنند، آنتي بادي بيشتري را توليد مي کند و اين نشان مي دهد پاسخ سيستم ايمني بدن در صبح قوي تر مي باشد.




منبع:tebyan.net





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم