آخرین اخبار

پيشگيري از بيماري هاي کليه با چند تغيير جدي بيماري ها و پيشگيري

پيشگيري از بيماري هاي کليه با چند تغيير جدي

  بزرگنمايي:

چه خبر - به بهانه 23 تا 30 آبان، هفته حمايت از بيماران کليوي

23 تا 30 آبان ماه، هفته حمايت از بيماران کليوي نامگذاري شده است. تغيير سبک زندگي، زندگي ماشيني، کاهش فعاليت‌هاي فيزيکي روزانه و رو آوردن به مصرف انواع غذاهاي آماده، همه و همه ما را به سمت دور شدن از سلامتي سوق داده‌اند. در اين ميان، برخي از ارگان‌هاي بدن مانند کليه‌ها، حساس‌تر از ارگان‌هاي ديگر هستند و تغييرات سبک زندگي مي‌توانند آنها را بيشتر در معرض آسيب قرار دهند.

هرچند که رعايت اصول تغذيه‌اي براي بيماري‌هاي مختلف کليه، به صورت مورد به مورد فرق مي‌کند و ما نمي‌توانيم دستوري کلي براي مبتلايان به تمام بيماري‌هاي کليوي صادر کنيم، اما مي‌توانيم اصول و قواعدي کلي براي داشتن کليه‌هايي سالم‌تر در طول زندگي ارائه دهيم تا بتوان با تکيه بر آنها، تاحد قابل قبولي از ابتلا به انواع ناراحتي‌هاي کليوي در امان ماند. در ادامه اين مطلب، با اين اصول و قواعد بيشتر آشنا مي‌شويم.

براي جلوگيري از هر گونه آسيب جبران‌ناپذير در وضعيت کليه‌ها، اين توصيه‌ها را جدي بگيريد:1. به اندازه کافي آب بنوشيد.

جدي گرفتن اين موضوع، مهم‌ترين اقدام در راستاي حفظ کيفيت کليه‌ها در طول دوره‌هاي مختلف زندگي است. توصيه ما اين است که به‌ازاي هر 450 گرم از وزن‌تان، 15 ميلي‌ليتر آب بنوشيد. بنابراين، مردي که 90 کيلوگرم وزن دارد، بايد روزانه حدود 3 ليتر آب بنوشد. در صورت پرداختن به فعاليت‌هاي جسماني سنگين يا زندگي در شرايط آب‌وهوايي خشک، ميزان آب مصرفي روزانه بايد بيشتر شود.

2. هر روز از محصولات پروبيوتيک استفاده کنيد.

پروبيوتيک‌ها (باکتري‌هاي خوب) به کليه‌ها در پردازش مواد زائد ياري مي‌رسانند و در سلامت عمومي دستگاه گوارش نقش کمکي ايفا مي‌کنند. يکي از آزمايش‌هاي باليني اخير که روي افراد مبتلا به بيماري کليوي مزمن انجام شده است، نتايج جالبي را در اين زمينه نشان مي‌دهد. براساس اين آزمايش، بيماراني که پروبيوتيک مصرف مي‌کنند، نمرات بهتري در آزمون‌هاي عملکرد کليه به دست مي‌آورند و کيفيت زندگي آن‌ها بر اثر مصرف اين محصولات بهبود مي‌يابد.

3. ميزان دريافت فسفر را کاهش دهيد.

وقتي که کليه‌ها به‌خوبي فعاليت نکنند، فسفر در بدن جمع مي‌شود. متاسفانه، تجمع اين ماده باعث شکل‌گيري مشکلاتي مي‌شود که براي سلامتي خطرناک هستند. ابتلا به انواع اختلال‌هاي قلبي و استخواني، و کلسيفيکاسيون بافت‌هاي نرم(عبارت است از جمع شدن کلسيم در يکي از بافت‌هاي بدن. اين وضعيت بصورت طبيعي در بافت استخواني روي داده موجب تشکيل استخوان ميشود.بصورت بيمارگونه در بافتهاي نرم ممکن است اين مشکل بروز کند مانند کلسيفيکاسيون مفاصل يا تاندون .)، از مهم‌ترين اين مشکلات به شمار مي‌روند. فسفر در بسياري از مواد غذايي وجود دارد، اما ميزان فسفر در اين موارد بيشتر است: نوشابه‌هاي گازدار و مواد غذايي فرآوري‌شده. نياز روزانه بدن انسان به فسفر، بين 800 تا 1200 ميلي‌گرم است. فسفر اضافي توسط کليه‌هاي سالم از بدن دفع مي‌شود.

4. آب سبزي‌ها را بنوشيد.

استفاده از گياهان سبز، واقعا به سم‌زدايي بدن کمک مي‌کند. گشنيز، يکي از بهترين سبزي‌ها براي محافظت از کليه‌ها است. مي‌توانيد آب گشنيز را همراه با آب، آب ليموي تازه و عسل ترکيب کنيد و بنوشيد. اگر به هر دليلي نمي‌توانيد آب سبزي‌ها را بنوشيد، از مکمل سبزي‌ها استفاده کنيد.

5. مواد غذايي مفيد براي کليه را بخوريد.

علاوه بر سبزي‌هاي مهمي مانند: گشنيز و جعفري، بايد اين ليست از مواد غذايي را به رژيم غذايي خودتان اضافه کنيد:

هندوانهکرن‌بريبلوبريتوت‌فرنگيسيبکلمگل کلمفلفلسيرپياز روغن زيتون

6. وزن‌تان را کاهش دهيد.

يکي از مهم‌ترين نکاتي که بايد بدانيد، اين است که چاقي با افزايش احتمال ابتلا به سرطان کليه مرتبط است. بنابراين، افراد داراي اضافه‌وزن يا مبتلا به چاقي، بايد کاهش وزن را جدي بگيرند. اهميت اين کار در افراد مبتلا به بيماري‌هاي کليوي خيلي بيشتر است.

7. از داروهاي مسکّن و ضددرد دوري کنيد.

بسياري از ما بلافاصله در زمان احساس دردهاي مختلف (خصوصا سردرد) سريعا از داروهاي مسکّن استفاده مي‌کنيم، بدون اين‌که از پيامدهاي ناگوار اين کار براي سلامتي خودمان اطلاعي داشته باشيم. بنابراين، اگر به سلامت کليه‌هاي خودتان علاقه داريد، از مصرف خودسرانه داروهاي مسکّن، خصوصا داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي (nsaids) مثل آسپيرين، ايبوپروفن، ناپروکسن و استامينوفن خودداري کنيد. اين محصولات دارويي واقعا به کليه‌ها فشار مي‌آورند. حتي تحقيقات نشان داده‌اند که مصرف اين داروها، خطر ابتلا به سرطان کليه را افزايش مي‌دهد. اگر از داروهاي مسکّن براي تسکين درد مزمن يا درد ناشي از آرتريت استفاده مي‌کنيد، حتما از پزشک بخواهيد که عملکرد کليه‌هاي شما را مورد بررسي قرار دهد و راه‌هاي جايگزيني براي کنترل درد به شما پيشنهاد کند.

8. با استفاده از نمک اپسوم حمام کنيد.

حمام کردن با نمک اسپوم (منيزيم سولفات يا همان نمک اپسوم داراي مزاياي بسياري براي سلامتي و زيبايي است.)، يکي از بهترين اقدامات براي سم‌زدايي از بدن است. اين کار، مواد زائد و سموم مختلف را از بدن دفع مي‌کند و درحالي که عملکرد کليه‌ها را تقويت مي‌کند، سلامت عمومي شما را هم بهبود مي‌بخشد.

9. سلامتي خون‌تان را کنترل کنيد.

بيماري ديابت و فشار خون بالا، دو تهديد جدي براي عملکرد کليه‌ها هستند. بنابراين، اگر مي‌خواهيد عملکرد کليه‌ها را در وضعيت طبيعي حفظ کنيد، حتما اقدامات لازم را براي بررسي و کنترل سطح قند خون و شرايط فشار خون خودتان انجام بدهيد.

10. استفاده از سيگار يا انواع دخانيات را کنار بگذاريد.

سموم موجود در انواع دخانيات قطعا به کليه‌ها آسيب مي‌رسانند. علاوه بر اين، سيگار کشيدن مي‌تواند به رگ‌هاي خوني صدمه بزند و جريان خون در کليه‌ها را ضعيف کند. اگر خون کافي در کليه‌ها جريان نداشته باشد، کليه‌ها نمي‌توانند عملکردي در سطح مطلوب داشته باشند. متاسفانه سيگار کشيدن، خطر ابتلا به بيماري فشار خون بالا و خطر ابتلا به سرطان کليه را هم افزايش مي‌دهد. براي جلوگيري از اين آسيب‌هاي خطرناک، هيچ راهي جز ترک سيگار پيش روي شما قرار ندارد.

شما پيش از هر چيزي بايد بپذيريد که مراقبت از کليه‌ها واقعا هدف ارزشمندي است. در غير اين صورت، نمي‌توانيد تغييرات لازم براي محافظت از اين اندام‌هاي حياتي بدن را پيگيري کنيد.

6 نکته تکميلي

در مصرف آب زياده‌روي نکنيد

تامين آب بدن در حفظ سلامت کليه‌ها لازم است، اما متخصصان معتقدند که نبايد در اين کار زياده‌روي کرد. دکتر جيمز سيمون، فوق تخصص کليه و مجاري ادراري، مي‌گويد: «برخلاف باور رايج، در هيچ کدام از تحقيقات اثبات نشده است که مصرف بيش از حد آب در تقويت عملکرد کليه‌ها تاثير مثبت دارد».

اصول تغذيه‌اي را رعايت کنيد

کليه‌ها مي‌توانند طيف وسيعي از انواع مواد غذايي را تحمل کنند، اما بيشتر مشکلات کليوي از بيماري‌هايي مثل ديابت و فشار خون بالا نشات مي‌گيرند که هر دو تحت تاثير رژيم غذايي قرار دارند. با توجه به همين نکته مهم، بايد اصول تغذيه‌اي استاندارد را رعايت کنيد تا بتوانيد جلوي افزايش وزن و بالا رفتن فشار خون را بگيريد.

فعاليت ورزشي منظم داشته باشيد

فعاليت‌هاي ورزشي منظم و مستمر مانند عادت‌هاي غذايي سالم مي‌توانند شما را از ابتلا به اضافه‌وزن و فشار خون بالا دور نگه دارند. با اين‌حال، هميشه مراقب نوع فعاليت ورزشي و شدت آن باشيد. اهميت اين کار براي افرادي که در سلامت کامل به سر نمي‌برند، خيلي بيشتر است. فعاليت‌هاي ورزشي سنگين در اين افراد مي‌تواند با فشار بيش از حد بر کليه‌ها همراه شود و حتي به بافت‌هاي عضلاني آنان آسيب برساند.

حواس‌تان به مکمل‌هاي غذايي باشد

استفاده از مکمل‌هاي استاندارد و داروهاي گياهي براي سلامتي کليه‌ها مفيد هستند،‌ اما بايد با احتياط مصرف شوند. زياده‌روي در مصرف ويتامين‌هاي مکمل و بعضي از عصاره‌هاي گياهي مي‌تواند براي کليه‌ها مضر باشد. بنابراين، درباره مصرف هر نوع مکمل يا داروي گياهي حتما با پزشک مشورت کنيد.

3 اصل تندرستي را ناديده نگيريد

براي داشتن کليه‌هاي سالم، بايد سه اصل مهم را رعايت کنيد:

تغذيه سالمورزش منظم کنترل وزن

اين سه اصل کليدي اصلا چيزهاي تازه‌اي نيستند و فقط هم به سلامت کليه‌ها اختصاص ندارند. درواقع، قرار گرفتن اين سه اصل کليدي در کنار هم، پيام مهمي را به ما مي‌دهند: داشتن کليه‌هاي سالم، با داشتن يک بدن سالم امکان‌پذير مي‌شود. پس مراقبت از کليه‌ها، مراقبت از کل بدن است.

غربالگري عملکرد کليه‌ها را انجام دهيد

اگر فکر مي‌کنيد که در معرض خطر ابتلا به بيماري‌هاي کليوي قرار داريد، غربالگري عملکرد کليه‌ها را به‌طور منظم انجام بدهيد. بررسي اختلال در عملکرد کليه‌ها، بايد به بخشي از مراقبت‌هاي هميشگي در افراد مبتلا به بيماري ديابت يا بيماري فشار خون بالا تبديل شود.



منبع:salamatism.com




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي