آخرین اخبار

کاهش نرخ سود و افزايش سقف تسهيلات!! اقتصادي

کاهش نرخ سود و افزايش سقف تسهيلات!!

  بزرگنمايي:

چه خبر - بانک ها به دنبال جذب سپرده بيشتر هستند اغلب کارشناسان کاهش نرخ سود و افزايش سقف تسهيلات حساب پس انداز مسکن جوانان را راهي براي افزايش جذب سپرده بيشتر و بي تاثير در بهبود بازار مسکن مي‌دانند.رسانه اي شدن مصوبه جديد بانک مسکن براي کاهش نرخ سود و افزايش سقف تسهيلات حساب پس انداز جوانان واکنش هاي متفاوتي را در ميان کارشناسان بازار مسکن به همراه داشت؛ اگرچه برخي معتقدند که اين اقدام انگيزه براي سپرده گذاري را در ميان جوانان افزايش مي‌دهد و مي تواند تعداد بيشتري از متقاضيان خريد مسکن را خانه‌دار کند، اما برخي ديگر از کارشناسان، اين مصوبه را راهي براي جذب بيشتر سپرده از سوي بانک مسکن مي‌دانند که نمي‌تواند تاثيري بر بازار داشته باشد و تنها منافع بانک مسکن را تامين مي‌کند؛ البته دراين ميان عده اي نيز هستند که اين اقدام را به سود طرفين مي‌دانند اگرچه بر بي اثر بودن اين اقدام در بهبود بازار هم پافشاري مي‌کنند.
در همين ارتباط، مديرعلمي طرح جامع مسکن در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اثرات مصوبه اخير بانک مسکن بر بازار مي‌گويد: اين اقدام مي‌تواند تعداد متقاضيان دريافت تسهيلات خريد مسکن را افزايش دهد اما نمي تواند در بازار اثر گذار باشد زيرا پوشش دهي چنداني ندارد و تنها تعداد کمي از متقاضيان را در بر مي‌گيرد.

فردين يزداني، ادامه مي‌دهد: البته تصميم جديد بانک مسکن در مجموع اقدامي مثبت و هم سو با منافع متقاضي و بانک مسکن است اگرچه بيشتر، انگيزه متقاضيان خريد را براي سپرده گذاري افزايش مي‌دهد و اين موضوع در راستاي منافع بانک است اما باتوجه به کاهش دو درصدي در سود و افزايش سقف تسهيلات، منافع متقاضيان را هم تامين مي‌کند.

روشي براي جذب سپرده، نه پرداخت تسهيلات

رييس گروه سياست‌گذاري مسکن دانشگاه علم و صنعت هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، مصوبه جديد بانک مسکن را در بازار مسکن بي اثر مي‌داند و مي‌گويد: بانک مسکن نيازمند جذب سپرده است بنابراين چنين تصميمي را اجرايي کرده، درواقع اين اقدام در راستاي جذب سپرده است نه پرداخت تسهيلات.

فرهاد بيضايي، اظهار مي‌کند: قانون اخير بانک مسکن از سوي مسئولان کنوني تصويب شده است اما تعهدات بلند مدت براي مسئولان آتي ايجاد مي‌کند و آنها بايد در بازه 5 تا 15 سال آينده تامين‌کننده اين نرخ سود تسهيلات باشند.

وي ادامه مي‌دهد: کاهش نرخ سود و افزايش سقف تسهيلات بيش از هر تاثيري، بار رواني به همراه دارد و پيشنهاد مي‌شود که مسئولان بانک مسکن به جاي کاهش نرخ سود در چندين دوره و براي صندوق هاي مختلف، يک مصوبه براي کاهش نرخ سود تمامي صندوق ها اجرايي کنند.

به گفته بيضايي بازار کنوني مسکن، نيازمند اتخاذ سياست‌هايي است که تاثيرات اقتصادي براي جامعه داشته باشد به عنوان نمونه وزارت راه و شهرسازي بايد اقدامي جدي در کنترل بازار زمين انجام دهد که در اين زمينه فعاليتي انجام نشده است.

افزايش انگيزه براي سپرده گذاري

رييس انجمن انبوه سازان تهران نيز در گفتوگو با مهر، درباره تاثيرگذاري تصميم جديد بانک مسکن بر بازار، مي‌گويد: کاهش سود و افزايش سقف تسهيلات تاثيري بر بازار مسکن ندارد.

حسن محتشم ادامه مي‌دهد: دوره انتظار براي دريافت اين تسهيلات 5 تا 15 سال است و نمي توان پيش بيني کرد که ارزش پول در سال‌هاي آينده چقدر خواهد بود و افزايش سقف تسهيلات تا 110 ميليون تومان چه سهمي از هزينه يک واحد مسکوني را پوشش مي‌دهد.

به گفته رييس انجمن انبوه سازان تهران، کاهش نرخ سود و افزايش سقف تسهيلات تنها باعث ايجاد انگيزه در متقاضيان براي سپرده گذاري مي‌شود و تاثير ديگري بر خروج از رکود يا ايجاد رونق در بازار مسکن نخواهد داشت.

محتشم مي‌افزايد: اينگونه مصوبات بانک مسکن در رونق بازار بي تاثير است و حتي تصميماتي مانند افزايش سقف تسهيلات صندوق پس انداز مسکن يکم به 160 ميليون تومان هم تاثيرگذاري کمي دارد.

وي معتقد است که رکود مسکن به سياست‌هاي انقباضي دولت در ساختار اقتصادي و کاهش نقدينگي باز مي‌گردد و چنين تصميماتي نمي‌تواند موجب بهبود بازار شود.

گفتني است براساس تصميم تازه بانک مسکن، نرخ سود تسهيلات حساب پس انداز جوانان از 11 به 9 درصد کاهش يافته است و سقف تسهيلات براي صاحبان سپرده 15 ساله از ٧٠‌ميليون تومان به ١١٠‌ميليون تومان، براي سپرده گذاران ٥ساله صندوق جوانان حداکثر ٦٠‌ميليون تومان و صاحبان سپرده ١٠ساله تا سقف ٨٥‌ميليون تومان افزايش يافته است.



منبع: خبرگزاري مهر





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي