بزرگنمايي:
چه خبر - امکانات و مشخصات پژو 508
ايران خودرو درصدد است تا از اواخر امسال Peugeot 508 را به بازار رقابتي سدانهاي لوکس ايران وارد کند؛ بازاري که رنو تليسمان نيز به تازگي در آن حضور يافته است.
باشگاه سدانهاي خانوادگي نيمه لوکس در ايران با اينکه اعضاي زيادي دارد اما ازميان آنها تنها چندنام موردتوجه قرارگرفتهاند. حالا سروصداي عضو جديد اين باشگاه بتدريج به گوش ميرسد؛ عضوي که مثل اکثر تازهواردهاي ايران، اصالتي فرانسوي دارد: پژو 508 بزودي به ايران ميرسد.
508؛ لوکسترين سدان پژو
انگار خود پژو هم براي ورود به بازار سدانهاي بزرگ نيمهلوکس ترديد داشت. از پژو 607 بگيريد تا نسخه کوچکتر آن يعني پژو 407 هيچکدام مدل موفقي براي پژو نبودند. پژو 607 کمتر از 5 سال بعد از ورودش دچار کاهش فروش شد و از آن تاريخ به بعد هرسال کمتر از سال قبلش ميفروخت تا اينکه در 2010 پژو به عمرش پايان داد.
پژو 407 هم سرنوشتي مشابه 607 داشت ولي با اين تفاوت که آمدنش بسيار موفقتر از 607 ولي رفتنش بسيار بدتر از 607 بود! پژو 407 تنها 2 سال بعد از ورودش با استقبال بازار روبرو شد اما از سال سوم 143% کاهش فروش داشت و نهايتا از آن زمان تا پايان عمرش، يعني تا 2010، در هيچ سالي با افزايش فروش مواجه نشد.
يکسال بعد از شروع توليد 408 در چين، خبر توليد پژو 508 در همه رسانههاي اروپايي پيچيد. ميدانيد چرا؟ چون در نامش عدد 5 داشت! تاقبل از آمدن 508 اروپاييها حدود دو دهه بود هيچ پژويي نديده بودند که نامش با حرف 5 شروع شود. به هرحال بعد از رونمايي 508 در نمايشگاه پاريس 2010 اين فرانسوي از ابتداي 2011 تحويل مشتريان شد. چندين ماه بعد نيز نسخه استيشن آن با نام 508SW و سال 2013 نيز نسخه استيشن هيبريدي آن با نام 508RXH توليد شد.
ظاهر زيباي پژو 508
اما 508 در راه ايران، محصول 2014 و مدل 2015 است. از آنجايي که 508 پرچمدار سدانهاي پژو بود، فرانسويها براي فيسليفت آن سطح امکاناتش را بالاتر بردند؛ چيزهايي مثل مانيتور 7 اينچي لمسي با امکان اتصال به اپليکيشنهاي Peugeot Connect ، تهويه اتومات چهارگانه، سيستم صوتي JBL ، دوربين عقب و هشداردهنده نقطه کور ازجمله امکاناتي هستند که تاقبل از فيسليفت 2015 در دسترس مشتريان پژو 508 قرار نداشت.
در بخش فني نيز فيسليفت 2015 اين پژو به دو انجين جديد مجهز شد؛ يکي انجين بنزيني 1.6 ليتري THP165 و ديگري انجين 2.0 ليتري ديزلي BlueHDi180. حالا که صحبت از انجين شد بايد بگوييم که پژو صرفنظر از انجينهاي ديزلي، 4 انجين بنزيني هم براي 508 درنظر گرفته است ولي از آنجايي که هم در نمايشگاه توانمنديهاي صنعت خودرو تهران (اسفند 94) و هم در نمايشگاه مشهد، پژو 508 با انجين 1.6 ليتري در غرفه ايران خودرو به نمايش گذاشته شده بود ماهم فرض ميکنيم که اين خودروي ديفرانسيل جلو با همين انجين وارد ايران ميشود.
همچنين در نمايشگاه مشهد، پژو 508 داراي امکانات زير بود:
*رينگ 18 اينچي، ديلايت، اتولايت
*بررسي پژو 508 ؛ گرانترين محصول ايران خودرو
*کنترل پايداري، کمکي حرکت در شيب
*6 ايربگ، سنسور عقب، دوربين عقب
*تنظيم برقي صندليهاي جلو، روکش چرمي صندليها
*ورود بدون کليد، استارت دکمهاي، کروز کنترل، مانيتور لمسي
*سانروف، آينههاي تاشو برقي، سنسور باران
پژو 508 به ايران مي آيد
رکورددار فروش خارجي پژو
مجموع فروش جهاني پژو 508 در سال 2015 از مرز 370 هزار دستگاه گذشت؛ پژو در آن سال با اعلام اين خبر گفت بازار چين، که از 2013 پرفروشترين بازار 508 است، بيش از 36% مجموع توليد 508 را فروخته که تاکنون براي پژو سابقه نداشته است. به عبارت ديگر 508 نخستين محصول پژوست که فروش خارجياش بيشتر از فروش آن در خود کشور فرانسه بود.
پژو 508 ؛ اولين وارداتي ايکاپ
در اواسط زمستان امسال و همزمان با شروع توليد پژو 2008 در ايران، ايکاپ (شرکت مشترک ايران خودرو و پژو) قصد واردات 508 فيسليفت را دارد. به دليل قيمت بالايي که 508 در ايران خواهد داشت، توليد آن براي ايکاپ، ريسک خطرناکي است و به همين دليل ايکاپ قصد واردات آن را دارد تا استقبال مشتريان ايراني را بسنجند.
چه قيمتي دارد؟
واردات پژو 508 به بازار ايران آن هم در محدوده قيمتي سدانهاي نيمهلوکس، نشاندهنده اعتمادبه نفس بالاي پژوسيتروئن نيست؛ نشانه زيرکي اوست! فرانسويها خوب ميدانند که عرضه يک پژوي 160 ميليوني براي مشتريان ايراني قابل قبول نيست اما آن روي سکه را هم بايد ديد.
پژوسيتروئن شايد فروش مناسبي از جانب 508 در ايران نداشته باشد ولي کافي است تصور کنيم که اگر وسوسه توليدش را در سر داشته باشد چه اتفاق بزرگي در بازار ايران رخ ميدهد؛ آن وقت پژو 508 ميماند و چهار رقيبي که حداقل 40 ميليون تومان از 508 گرانترند!
منبع: gsm.ir