بزرگنمايي:
چه خبر - شکايت شرکتهاي ايراني از GEM TV
«همکاري با رسانههاي معاند، معاونت در جرم است» اين جملهاي است که چند روز پيش رئيس قوه قضائيه درباره کساني که با رسانههاي ماهوارهاي بويژه جم همکاري ميکنند، عنوان کرد. اين روزها با سروصدا کردن بعضي از شبکههاي ماهوارهاي و کوچ هنرمندان به اين شبکهها، به نظر ميرسد برخورد با اين جرائم بايد جديتر شود، اما نکتهاي که بايد پيش از آن مشخص شود، معناي دقيق «معاند» و «عناد» است. چه رسانهاي معاند محسوب ميشوند؟ معاند فقط به شبکههايي که محتواي سياسي دارند اطلاق ميشود يا محتواي فرهنگي هم جزو آن بهحساب ميآيند؟
جِم معاند است؟ نيست؟
شبکه جم يکي از شبکههاي فارسيزبان ماهوارهاي است که حدود 10 سالي از شروع فعاليت آن ميگذرد و در سالهاي اخير تلاشهاي زيادي براي جذب بازيگران و کارگردانان ايراني کرده و دست به توليد مجموعههاي ايراني با سبک و سياق نسخههاي سريالهاي ترکي زده است. گذشته از اين سريالها در ماههاي اخير کار جديدي را کليد زده و در اقدامي عجيب به تبليغات براي کالاهاي ايراني پرداخته است. روال کار هم به اين شکل است که برندهاي مختلف يک کالاي ايراني را به مخاطبان ايراني خود معرفي ميکند و در يک نظرسنجي از آنها ميخواهد تا بهترين برند را انتخاب کنند. در پايان برند معتبر آن کالا يا شرکت خدماتي ازنظر مردم را معرفي و به تبليغات گسترده ميپردازند. مردم هم از اين نظرسنجي بينصيب نميمانند و طبق قرعهکشي برنده سکه بهار آزادي ميشوند.
اما چرا بايد برند ايراني در يک شبکه ماهوارهاي تبليغ شود؟ جم چه نفعي از اين تبليغات ميبرد؟ آيا در اين تبليغات برندهاي داخلي با شبکه جم همکاري داشتهاند؟
يکويک و صباح؛ از شبکه جم شکايت کردهايم
در نظرسنجي جم از زعفران تا رب و پنير تا پودر لباسشويي و بيمه و چرم ايراني حضور دارند. تابهحال نتيجه نظرسنجي دو برند اعلام شده و بهتبع آن تبليغات گستردهاي براي اين محصولات در اين شبکه در حال پخش است. اين تبليغات با واکنشهاي زيادي روبهرو بوده است و اولازهمه نوک پيکان اين اتهام به سمت صاحبامتيازان اين برندها نشانه رفته است. اتهامي که روابط عموميهاي اين شرکتها بهشدت آن را رد ميکنند و حتي ادعاي شکايت و پيگيري اين تبليغات را دارند.
براي جم اخطاريه فرستادهايم
پنير صباح يکي از برندهايي است که بهعنوان برند برتر ازنظر مردم معرفي شده است. آقاي نيکروش روابط عمومي صباح درباره اين تبليغات ميگويد: «اين تبليغات هيچ ربطي به ما ندارد. اعلاميه دادهايم و از شبکه جم هم شکايت کرديم و متن شکايتمان را هم براي آقاي «مهدوي مهر» مدير کل بازرگاني سازمان صداوسيما هم ارسال کرديم و ذکر کرديم که اين تبليغات هيچ ربطي به ما ندارند. براي شبکه جم هم اخطاريه مکتوب فرستاديم و عنوان کرديم اگر اين تبليغات قطع نشوند، به امور بينالملل شکايت ميکنيم.» آقاي نيکروش مدعي است که بههيچعنوان براي تبليغات در جم هزينه نکرده و بيشتر تبليغات خود را که حدوداً چهار ميليارد ميشود صرف تبليغات در تلويزيون کرده است.
تبليغات جم تاثير منفي در بازار دارد
«يک و يک» برند بعدي است که تبليغات گستردهاي براي آن ميشود. روابط عمومي شرکت محصولات يکويک هم به خبرنگار مهر گفته است: «اين کار بههيچعنوان از طرف ما نبوده است. ما کلاً مخالف اين کار هستيم چون سبک و سياق آن با استراتژياي که ما براي تبليغات داريم، مطابقت ندارد. ما خودمان براي تبليغات، کمپين داريم که اين کمپين از اول عيد برنامهريزي شده که راهاندازي شود. اثرات اين تبليغات جم نهتنها اثرات مثبت در روند تبليغات ما نداشته که تأثير منفي هم داشته است.»
ما فيلم تبليغاتي به جم ندادهايم
آقاي محمد، روابط عمومي اين برند قديمي ايراني درباره فيلمهاي تبليغاتي يکويک در جم هم ميپرسيم؛ فيلمهايي که تابهحال آن را در رسانه ملي مشاهده نکردهايم و براي اولين بار در جم ميبينيم! «درباره تبليغات قديمي که در اين شبکه ميبينيد، بايد بدانيد که اين فيلمها در فضاي مجازي پخش شده است؛ حتي ما گاهي از مردم درخواست ميکنيم که اگر اين به اين فيلمها دسترسي دارند، براي ما ارسال کنند؛ چون خودمان آرشيو آنها را نداريم. درباره بقيه فيلمها هم، محصولات ما به 46 کشور دنيا صادر ميشود که در کنار کالاها تمام اقلام تبليغاتي خود را ميفرستيم. پوستر، لگو، فيلم تبليغاتي هم جزو اين اقلام تبليغاتي هستند. ما حوزه رسمي که در خارج از کشور نداريم و امکان دارد بعضي فيلمها از طرف مشتري خارجي پخش و منتشر شده باشد. کما اينکه همينالان فيلمهاي تبليغاتي ما را در يوتيوب هم ميتوانيد مشاهده کنيد. گذشته از همه اين عوامل، ما اصلاً مشکل خاصي يا محصول جديدي نداريم که بخواهيم اينقدر تبليغات کنيم. الآن هم شکايت کردهايم؛ اما شکايت ما به جايي نميرسد.» روابط عمومي اين شرکت، اين کار شبکه ماهوارهاي را بيشتر در جهت بازاريابي خود جم ميداند.
آيا ميتوان از جم شکايت کرد؟
با اين مقدمه هنوز هم به درستي مشخص نيست چرا جم به معرفي و تبليغ کالاهاي ايراني ميپردازد؛ اما آنچه معلوم است اين است که شکايت از اين شبکه و پيگيري حقوقي آن تقريباً امکانناپذير است؛ چراکه اولاً در داخل مرزهاي کشور رسيدگي به اينگونه جرائم امکانپذير است اما نتيجه موثري نخواهد داشت و در ثاني شکايت بينالمللي مستلزم صرف هزينه و وقت زيادي است. به همين دليل انگار هنوز راهي براي مقابله و حتي پيگيري اين تبليغات وجود نداشته و هنوز دقيقا معلوم نيست که ريشه اين مشکلات داخلي است يا به مسئولان اين شبکه برميگردد.
منبع: مهر