مذاکره با فيات به کجا رسيد؟
اقتصادي
بزرگنمايي:
چه خبر - خبرگزاري ايرنا: رييس اتاق ايران و ايتاليا درباره مذاکرات شرکت خودروسازي فيات با خودروسازان ايراني گفت: مذاکرات فيات با خودروسازان ايراني در جريان است و هنوز به امضاي تفاهمنامه منجر نشده است.
احمد پورفلاح با تاکيد بر اينکه در مذاکرات دست بالا را داريم، گفت: تا زمان تحقق شرايط موردنظرمان در قراردادها، مذاکره را با شرکتهاي خارجي ادامه ميدهيم.
وي افزود: دوراني که خودروسازان خارجي ميتوانستند ديدگاه شان را به ما تحميل کنند، گذشته است؛ امروز نه فقط با فيات بلکه با ديگر خودروسازان بزرگ دنيا براي همکاري در ايران گفتوگو ميکنيم و به تازگي مذاکره با بنز هم مطرح شده است.
رييس اتاق ايران و ايتاليا درباره طولاني شدن مذاکره با فيات گفت: در همکاريهاي جديد بحث فروش محصول به شرکتهاي ايراني و واردات خودرو مطرح نيست، بلکه مذاکرات براي سرمايهگذاري مشترک انجام ميشود؛ درنتيجه تمام جوانب کار با دقت در مذاکرات بررسي ميشود. وي گفت: علاوه بر اين، عملياتي شدن تفاهمنامهها به فراهم شدن مجموعهاي از زيرساختها در کنار تسهيل روابط بانکي ايران با کشورهاي ديگر نياز دارد؛ متأسفانه هنوز بانکهاي درجه يک و دو بينالمللي در برقراري روابط بانکي با ايران کمکاري ميکنند.
پورفلاح گفت: با آغاز دوره پسابرجام مذاکرات براي حضور رقبايي مثل فيات، پژو و شرکتهاي کرهاي در ايران شروع و باعث شد خودروسازان ايراني نه تنها در دو شرکت اصلي خودروسازي بلکه در شرکتهاي رده دوم هم براي تنوع مدل و افزايش توليد بيشتر تلاش کنند.
بنا به اين گزارش، پس از دستيابي ايران و کشورهاي 1+5 به توافق هسته اي و اجراي برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، همکاري هاي خودرويي ايران با شرکت هاي خارجي شکل تازه اي به خود گرفت. در گام نخست ايران خودرو و پژو شرکت مشترک تاسيس و سايپا و سيتروئن نيز قرارداد همکاري منعقد کردند.
در شرايطي که شنيده مي شد شرکت هاي ماموت و فولکس واگن نيز قراردادي براي آغاز همکاري آماده کرده اند، با انعقاد قرارداد ميان هيونداي و کرمان موتور، پاي خودروسازان آسيايي نيز به همکاري هاي خودرويي با کشورمان پس از برجام باز شد.
در اين ارتباط، سامان فيروزي مديرعامل کرمان موتور از امضاي قرارداد با شرکت هيونداي موتور کره جنوبي براي توليد 2 مدل خودرو «آي١٠» و «آي٢٠» در منطقه ويژه اقتصادي ارگ جديد بم خبر داده است.
ايران خودرو و پژو قرار است امسال نخستين محصول خود را با نام «2008» به بازار ايران عرضه و پس از آن، خودروهاي «301» و «208» را وارد بازار کنند. سايپا و سيتروئن نيز تفاهم اوليه افزودن خودروهاي روز سيتروئن را به خطوط توليد سايپا کاشان داشته اند.
به اين فهرست، مي توان امضاي توافقنامه سازمان گسترش و نوسازي ايران(ايدرو) و شرکت رنو فرانسه را براي ايجاد joint venture جوينت ونچر (فعاليت مشترک) اضافه کرد. اين همکاري مشترک شامل يک مرکز مهندسي و خريد جديد براي حمايت از قطعه سازان داخلي و يک کارخانه توليدي با ظرفيت اوليه 150 هزار دستگاه در سال است. دو خودرو «سيمبل و داستر جديد» نخستين خودروهاي توليدي اين کارخانه خواهند بود که در سال 2018 به توليد مي رسند.
-
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۸:۴۳:۰۲ AM
-
۹۰ بازدید
-
-
چه خبر