آخرین اخبار

يک ماساژ پا ي خوب براي قبل از خواب تازه هاي سلامت

يک ماساژ پا ي خوب براي قبل از خواب

  بزرگنمايي:

چه خبر - براي يک ماساژ پا ي خوب، نيازي به ماساژور حرفه اي نداريد

پس از يک روز پرکار و طولاني که شايد با ايستادن و قدم زدن هاي فراوان نيز همراه بوده، يک ماساژ پاي خوب مي تواند لذت بخش بوده و خستگي هاي بدن را تا حدود زيادي رفع کند. در کنار کمک به کسب آرامش، ماساژ پا داراي فوايد درماني هم براي سلامت جسمي و هم سلامت رواني است.

ماساژ پا يکي از اجزا حياتي در رفلکسولوژي محسوب مي شود. پاهاي شما داراي چندين پايانه عصبي است که با سيستم ها و اندام هاي مختلف درون بدن در ارتباط هستند. اين پايانه هاي عصبي هنگامي که از طريق ماساژ فعال مي شوند داراي آثار درماني هستند.

در حقيقت، کارشناسان سلامت ماساژ پا را براي بهبود سلامت کلي بدن پيشنهاد مي کنند. مطالعات بسياري وجود دارند که از فوايد اين نوع ماساژ براي افراد در سنين مختلف پشتيباني مي کنند.

مطالعه اي که در سال 2002 در نشريه علوم پرستاري و سلامت منتشر شد به آثار مثبت ماساژ پا پرداخته و به اين نکته اشاره داشت که اين نوع ماساژ سبک زندگي سالم را براي تمام گروه هاي سني ترويج مي کند و به طور ويژه، گردش خون، کسب آرامش و قدرت بهبودي را افزايش مي دهد.

براي انجام يک ماساژ پاي ساده نيازي به يک ماساژور حرفه اي نداريد و مي توانيد خودتان آن را انجام دهيد. بهترين زمان براي انجام اين ماساژ پيش از خواب است. در ادامه با برخي فوايد سلامت ماساژ پاي روزانه بيشتر آشنا مي شويم.

ماساژ پا و افزايش گردش خون

گردش خون در پاها اغلب به واسطه کفش هايي تنگ و ناراحت کننده که بيشتر روز به پا داريد، دچار اختلال مي شود. همچنين، عضلاتي که در پاهاي شما قرار دارند به سختي ورزش مي کنند که به گردش خون ضعيف منجر مي شود. براي بهبود گردش خون در قسمت پايين تنه خود ماساژ يکي از بهترين گزينه ها محسوب مي شود.

يک ماساژ 10 تا 20 دقيقه اي پيش از اين که به تختخواب برويد مي تواند به طور قابل توجهي گردش خون در قسمت پايين تنه شما را افزايش دهد. اين مساله براي بيماران مبتلا به ديابت از اهميت بسياري برخوردار است زيرا در معرض خطر ابتلا به نوروپاتي محيطي هستند.

اين مشکل زماني رخ مي دهد که بافت ها و اعصاب در اندام هاي انتهايي مانند دست ها و پاها به واسطه گردش خون ضعيف، به ميزان کافي مواد مغذي و اکسيژن دريافت نمي کنند. اين شرايط مي تواند به بي حسي، سوزن سوزن شدن و احساس سوزش منجر شود.

مطالعه اي که در سال 2014 در نشريه آرشيو طب جسماني و توانبخشي منتشر شد به اين نکته اشاره داشت که ماساژ به بهبود عملکرد عروق در افرادي که ورزش نمي کردند، منتج شده بود. اين به معناي آن است که ماساژ بدون در نظر گرفتن ميزان فعاليت بدني افراد نيز فوايدي را براي آنها به همراه دارد.

جريان خون محدود، در بلند مدت مي تواند موجب مشکلات قلبي و کليوي، فشار خون بالا، رگ هاي واريسي و آسيب اندام شود.

ماساژ پا و خواب خوب

چالش هاي روزانه ذهن را بيش از اندازه فعال نگه مي دارند و در پايان روز مي توانند ما را از تجربه خوابي راحت و عميق محروم کنند. به منظور کمک به بدن براي مقابله با اين شرايط و تشويق خوابي آرام و راحت، يک ماساژ پاي کوتاه بسيار مفيد است. با اين وجود، ماساژ کامل بدن پيش از خواب گزينه ايده آل در نظر گرفته مي شود.

کل فرآيند ماساژ به تحريک پايانه هاي عصبي و کانال هاي انرژي پرداخته و جريان آزاد انرژي را افزايش مي دهد. اين شرايط آرامش عميق و کمک به خوابي راحت و عميق را به همراه دارد.

نتايج مطالعه اي که در سال 2014 انجام شد، نشان داد که ماساژ پا کيفيت خواب در بيماران قلبي را بهبود مي بخشيده و براي بهبود کيفيت خواب در بيماران مبتلا به بيماري حاد قلبي بسيار توصيه شده است.

ماساژ پا و مبارزه با استرس و اضطراب

بيشتر ما گاه گاهي احساس استرس و اضطراب را تجربه مي کنيم. ماساز پا مي تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. اين نوع ماساژ چيزي فراتر از آرامش ذهن را براي شما به ارمغان مي آورد.

اعمال فشار روي پايانه هاي عصبي مشخص در پا، واکنشي در سيستم عصبي ايجاد کرده و موجب ايجاد آرامش مي شود. اين واکنش ها مي توانند به کاهش استرس و اضطراب کمک کنند. به طور ويژه، ماساژ پايانه عصبي شبکه خورشيدي به تسکين استرس کمک مي کند.

مطالعه اي که در سال 2012 در نشريه بي‌ام‌سي نرسينگ منتشر شد، نشان داد که ماساژ پا مي تواند به بهبود خلق و خو، کاهش اضطراب و پايين آوردن فشار خون در کارکناني که با افراد مسن مبتلا به زوال عقل کار مي کنند، کمک کند.

براي مقابله با استرس و اضطراب روزانه، ماساژ پا به عنوان درماني آسان و موثر عمل مي کند.

ماساژ پا و کاهش کمردرد

افرادي که از کمردرد رنج مي برند بايد پيش از خواب شبانه پاهاي خود را ماساژ دهند. ماساژ بايد با استفاده از انگشت شست دست به منظور فشار در امتداد قوس پا به مدت پنج دقيقه صورت بگيرد.

بنابر نتايج مطالعات صورت گرفته، رفلکسولوژي پا در کاهش شدت درد مزمن کمر موثر است. اين روش نتايج بهتري نسبت به ماساژ کمر را به همراه داشته است.

کمر درد مي تواند از تجربه خوابي آرام و راحت جلوگيري کند. به محض اين که درد با ماساژ پا کاهش يابد، شما مي توانيد از خوابي آرامش بخش و بدون درد لذت ببريد.

ماساژ پا و کاهش پادرد و ديگر دردهاي مزمن

يک ماساژ پاي خوب مي تواند به ايجاد آرامش در پاها، کشش و استراحت در عضلات، و کاهش تورم که موجب درد مي شود، کمک کند.

مطالعه اي که در سال 2014 انجام شد، نشان داد که رفلکسولوژي در کاهش درد و ايجاد آرامش در افراد مبتلا به شرايطي مانند آسيب شلاقي و درد مزمن موثر بوده است. مطالعه اي ديگر در همان سال نشان داد ماساژ پا در بيماراني که جراحي پستان انجام داده اند، در مديريت دردهاي پس از جراحي موثر بوده است.

ماساژ پا و کاهش فشار خون

فشار خون بالا مي تواند ميزبان مشکلات سلامت ديگر باشد. يک ماساژ پاي منظم مي تواند به کاهش فشار خون کمک کند که اين شرايط به کاهش خطر مشکلات سلامت ديگر منجر مي شود.

مطالعه اي که در سال 2016 در نشريه پلاس وان منتشر شد، نشان داد که ماساژ پا به همراه استفاده از رايحه اسانس ها، به طور قابل توجهي فشار خون سيستوليک و دياستوليک را کاهش داده است. کاهش اضطراب و تمايل به افزايش کيفيت زندگي مبتني بر سلامت ذهن از ديگر نتايج اين کار بوده است.

ماساژ پا و جلوگيري از ورم پايين پا

ورم پايين پا به واسطه تجمع مايع در پاها رخ مي دهد که به شکل گيري پاهايي متورم، دردناک و سفت منجر مي شود. بارداري و گردش خون ضعيف برخي از شايع‌ترين دلايل ورم پا هستند. اين شرايط مي تواند حرکت کردن را دشوار و دردناک نمايد و حتي به اختلال خواب منجر شود.

در شرايطي که ورزش هاي سبک مانند پياده روي، شنا يا حرکات کششي مي توانند کمک فراواني کنند، ماساژ پا تسکين فوري نشانه ها را به همراه دارد. مطالعه اي که در سال 2010 انجام شد، نشان داد که ماساژ پا در درمان ورم پا در بانوان باردار موثر بوده است.

چگونگي ماساژ پاها

بر خلاف بسياري از بخش هاي بدن، شما مي توانيد بدون اين که نيازي به فرد ديگر داشته باشيد به آساني پاهاي خود را ماساژ دهيد. شما به کمتر از 30 دقيقه زمان براي بهره‌مندي از فوايد ماساژ منظم پا در روز نياز داريد.

1 - يک کاسه بزرگ يا لگن را با آب گرم پر کنيد و دو تا پنج قطره از اسانس دلخواه خود را به آن اضافه کنيد.2 - به مدت 10 تا 20 دقيقه پاهاي خود را در آب قرار دهيد، سپس آنها را با يک حوله نرم خشک کنيد.3 - اکنون، روي يک صندلي راحت بنشينيد.4 - پاي راست خود را روي زانوي پاي چپ قرار دهيد.5 - کمي روغن گرم روي پاي راست خود بريزيد. شما مي توانيد از روغن نارگيل يا زيتون استفاده کنيد.6 - روغن را در حالي که پاي خود را ماساژ مي دهيد به اطراف پخش کنيد. انگشتان دست خود را در امتداد کف پا حرکت دهيد.7 - پس از آن که کف پاي خود را ماساژ داديد، روي انگشت هاي پا متمرکز شويد. به آرامي روي انگشتان پا فشار وارد کرده و آنها را خم و راست کنيد تا انعطاف پذيري آنها افزايش يابد.8 - اين ماساژ پا را براي پاي چپ خود نيز تکرار کنيد.




منبع: asriran.com




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم