بزرگنمايي:
چه خبر - کوئيد جايگزين پرايد مي شود
شايد پرايد به لطف خدمت دودههاي از عمر سيسالهاش، ديگر زمان بازنشستگياش فرا رسيده و بايد جايش را به يک جوان دهد. اما بهنظر ميرسد که با آمدن اين جوان دلمان براي همان پيرمرد مظلوم تنگ شود! چراکه اين اتومبيل نه تنها قويتر نيست، بلکه بسيار ضعيف تر است، نهتنها ارزانتر نيست، بلکه حدود 1٫5 برابر گرانتر است!
خودروي کامپکتي که از نظر ابعاد حتي از 206 کوچيکتر است. روي کاغذ حدود 17 ثانيه زمان نياز داريد که در حالت ايدهآل از حال سکون به سرعت 100 کيلومتر بر ساعت برسد که البته دراين حالت، تا حداکثر سرعت اين اتومبيل تنها 40 کيلومتر بر ساعت فاصله باقي ميماند! پس اگر در يک روز آفتابي درکنار خانواده ، شاهد سبقت يک موتورسيکلت از کوئيدتان بوديد تعجب نکنيد!
کوئيد را شايد بتوان يک خودروي شهري اقتصادي دانست ولي نميتوان براي مسافرت و خارج از شهر به امکانات، قدرت و ايمني آن اتکا کرد. چطور ميتوان از يک پيشرانه 799 سيسي 3 سيلندر و درحاليکه 4 سرنشين در اين خودرو نشستهاند، انتظار يک شتابگيري مطلوب و پيمومدن سربالايي، در يکي از خيابانهاي شهر با شيب زياد را داشت؟
با آمدن اين مهمان جديد و توقف توليد پرايد، بايد براي خريد خودروي جايگزين و البته ضعيفتر از پرايد حدود 10ميليون تومان هزينه بيشتري متقبل شويد. با توقف پرايد، اينطور که پيداست، تا سقف 25 ميليون تومان حق انتخابي جز تيبا، خودروهاي دست دوم و موتورسيکلت باقي نخواهد ماند!
شايد از بابت زبان طراحي اين خودرو بهروز باشد، شايد مصرف آن کم باشد، شايد خودروي جمع و جوري با فضاي داخلي تقريبا مناسبي باشد و در شهر شلوغي مثل تهران يک گزينه خوب و کارا به حساب آيد و شايد ديگر وقت آن رسيده که به فکر جايگزيني براي پرايد بود ولي چرا کوئيد و قيمت 31 ميليون تومان آن؟
ويژگيهاي کوئيد به نوعي در خانواده خودروهاي کامپکت و اقتصادي نظير ماتيز و ام.وي.ام 110 هم ديده ميشود و اگر قرار است اين خودروي سه سيلندري کوچک به دنبال رقيب همکلاس خود باشد، بايد با اين خودروها سنجيده شود. شايد علمي بهنظر نرسد ولي بهطور فرض ميتوان 10 ميليونتومان براي خود پسانداز نمود و يک پرايد هاچ بک 21 ميليون توماني تهيه کرد، ارتفاع آن را حدود 3 سانتيمتر بالا آورد و با هزينه بسيارکمي نيز يک صفحه نمايش براي اتومبيل تهيه کرد، در اين حالت حسوحال يک کراساور کوچک به نام کوئيد، با مشخصات فني بهتر و هزينه بهصرفهتر برايتان رقم خواهد زد!
اگر قرار باشد براي خودرويي با اين مشخصات 31 ميليون تومان هزينه پرداخت کرد، خب چرا کوئيد؟ با اختلاف قيمت ناچيزي ميتوان سمت خانواده پژو در بازار رفت که از نظر فني و کلاس، از جايگاه بهتري نسبت به کوئيد برخوردار هستند و البته ايندرحالي است که در صورت ورود کوئيد به بازار، قيمت محصولات پژو هيچ تغييري نکند. شايد ورود يک خودروي جديد يک تنوع براي بازار محسوب شود و باعث يک تحول در چهره تکراري شهر شود ولي پارامترهاي زيادي در اين جانشيني بايد دخالت داشته باشند.
با اين حال معتقديم که از پيشبيني تا واقعيت فاصله زيادي وجود دارد؛ همانطور که مديرعامل رنوپارس اعلام داشته، نمونه برزيلي کوئيد حدود 130 کيلوگرم در شاسي سنگينتر، ايمن تر و موتور 0٫8 ليتري آن سفارشيشده است که با عدد و ارقام نمونه هندي تفاوتهايي دارد و معيار اعداد ذکر شده مربوط به نسخه هندي کوئيد است.
منبع: jamnews.ir