آخرین اخبار

مسموميـت‌ با الکل را ساده نگيريد اخبار پزشکي

مسموميـت‌ با الکل را ساده نگيريد

  بزرگنمايي:

براي درمان مسمومان با متانول يا الکل چوب، تجويز اتانول اساسي‌ترين راه درمان است. در اين روش با توجه به تداخلي که بين اتانول و متانول به وجود مي‌آيد از بروز اثرات سمي متانول ممانعت به عمل مي‌آيد.

مسموميـت‌ با الکل؛ علايم و درمان

مسموميت با مشروبات الکلي تقلبي يکي از خطرناک‌ترين مسموميت‌هاست که گاهي منجر به مرگ مي‌شود. از آنجايي که در کشور ما فروش، توليد و مصرف مشروبات الکلي غيرقانوني است، امکان سودجويي و تقلب در توليد آن بسيار بالاست. گزارش دقيقي در مورد ميزان مصرف الکل در کشور در دسترس نيست اما افزايش آمار مسموميت‌ و حتي مرگ به وسيله مشروبات الکلي حکايت از آن دارد که مشروبات الکلي غيراستاندارد و تقلبي سلامت جوانان را هدف گرفته است. چندي پيش در اصفهان 30 نفر دچار مسموميت با الکل شدند که از اين تعداد 5 نفر جان باختند. اين حوادث و گزارش‌هاي مشابه آن که در شهرهاي ديگر مانند هرمزگان نيز اتفاق افتاده آن‌قدر نگران‌کننده بود که اين مطلب را به اين مسأله اختصاص دهيم.

مشروبات الكلي از جمله فرآورده‌هايي هستند که تا به حال جان خيلي‌ها را گرفته‌اند. با توجه به ممنوع بودن توليد و فروش اين نوشيدني‌ها بسياري از افراد سودجو اقدام به توليد غيرقانوني و به قولي توليد زيرزميني اين مشروبات مي‌کنند که منجر به غيراستاندارد بودن و بعضي اوقات سمي بودن آنها مي‌شود. يکي از اين سموم خطرناک، الکل چوب يا متانول است.

دکتر فرزاد قشلاقي، رييس بخش مسمومان بيمارستان نور اصفهان درباره چگونگي توليد مشروبات الکلي غيراستاندارد اين‌طور مي‌گويد: «موادي که حاوي قند هستند مثل سيب، انگور، هندوانه و... طي فرآيندهايي از قبيل تخمير و تقطير، الکل توليد مي‌کنند. از مضرات اين مشروبات الکلي مفصل گفته شده است. اما اگر به جاي ميوه از چوب آن استفاده شود متانول يا الکل چوب توليد مي‌شود که خيلي خطرناک و کشنده است و عوارض بسيار بدي را به جاي مي‌گذارد.» او به تقلب‌هاي ديگري در مورد توليد الکل غيراستاندارد اشاره مي‌کند و مي‌گويد: «بسياري از سازندگان زيرزميني اين مشروبات از افزودني‌هاي خطرناکي که فقط گيجي و خواب‌آلودگي به همراه دارند و حتي ممکن است آنها را تا حد مرگ پيش ببرد، استفاده مي‌کنند. ديازپام، هيستامين و به خصوص آمفتامين‌‌ها که ريسک بالايي دارند از جمله اين افزودني‌هاي تقلبي مشروبات است.» دكتر قشلاقي شايع‌ترين علت مسموميت با متانول در كشور را مصرف مشروبات الكلي مي‌داند و در مورد افرادي که با مشروبات الکلي مسموم شده‌اند، مي‌گويد: «هر چه سريع‌تر اين افراد را بايد به بيمارستان انتقال بدهند و موضوع را با مسوول بخش در ميان بگذارند تا از مقدار تلفات کاسته شود.»

دکتر محمد عبداللهي، متخصص سم‌شناسي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران مي‌گويد: «متانول به عنوان حلال در محلول‌هاي چاپ و تکثير، چسب‌ها، رنگ‌ها و جلادهنده‌ها، مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بسياري از اين محصولات در منازل يافت مي‌شوند. متانول همچنين به‌طور وسيع به عنوان يک عامل ضديخ در محلول‌هاي شيشه‌‌شوي اتومبيل و نيز به‌عنوان سوخت چراغ الکلي به کار مي‌رود.» دکتر فرزاد قشلاقي، رييس بخش مسمومان بيمارستان نور اصفهان هشدار مي‌دهد: «رنگ، مزه و بوي اتانول از متانول به هيچ‌وجه قابل تشخيص نيست و فقط در روش‌هاي آزمايشگاهي مي‌توان آنها را از هم تفکيک کرد. بايد توجه داشت بطري‌هاي پلمپ به هيچ‌وجه ضامن عاري بودن الکل از متانول نيست.» رييس بخش مسمومان بيمارستان نور اصفهان آماري در مورد مسمومان با متانول مي‌دهد: «حدود 100 تا 150 مسموم ناشي از متانول در مرداد، مهر و آبان به اين بخش مراجعه کرده‌اند. 20 تا 25 مورد از آنها فوت کردند، تعدادي دچار عوارض چشمي شدند و تعداد قابل‌ملاحظه‌اي به علت اقدام به موقع بدون هيچ عارضه‌اي مرخص شدند.»

دکتر قدوسي، کارشناس دادگستري و عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اصفهان از حادثه‌اي که براي يکي از هم‌وطنان در اثر مصرف الکل آلوده به متانول رخ داد، اين‌طور مي‌گويد: «فردي به نام مصطفي به علت عدم اطلاع‌ کافي و ترس از اينکه امکان دارد در بيمارستان او را به جرم شراب‌خواري تحويل پليس دهند دير به بيمارستان مراجعه مي‌کند و همين امر باعث کوري وي مي‌شود.» هر فرد مشکوک به مصرف متانول را بايد سريعا به اورژانس منتقل کرد. دکتر قشلاقي با بيان اين مطلب به نکته‌ جالبي در مورد درمان مسموميت با متانول اشاره مي‌کند: «براي درمان مسمومان با متانول، تجويز اتانول اساسي‌ترين راه درمان است. در اين روش با توجه به تداخلي که بين اتانول و متانول به وجود مي‌آيد از بروز اثرات سمي متانول ممانعت به عمل مي‌آيد. درواقع افرادي که اتانول و متانول را همزمان مصرف مي‌کنند خطر آسيب چشمي در آنها کاهش مي‌يابد. همچنين مصرف متانول به‌صورت دسته‌جمعي باعث مسموميت تمام افراد خواهد شد.» متانول مي‌تواند در چند نقطه از بدن اثر بگذارد. دکتر قشلاقي با بيان اين مطلب تشريح مي‌کند: «اين اثرات در دستگاه عصبي شامل گيجي، سردرد و تشنج (که از علايم شدت مسموميت در الکل‌هاي سمي است)، دوبيني، ترس از نور، تاري ديد و درنهايت کوري ايجاد مي‌کند. اثرات متانول در دستگاه گوارش مشابه اتانول بوده و با تهوع، استفراغ و درد شکمي همراه است.» اما در اين بين دکتر قدوسي به يک تفاوت بارز ديگر ميان مسموميت با اتانول و متانول اشاره مي‌کند: «هر گاه پس از 24 ساعت بعد از مصرف الکل متوجه علايمي از مسموميت شديد حتما به متانول شک کنيد و به اورژانس مراجعه کنيد.»

گردآوري : گروه سلامت سيمرغ

منبع : salamat.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

يک دليل ديگر براي اين که غذاي مانده نخوريد

زمان انجام حجامت و فوايد حجامت

براي حفظ سلامت در سفر چه کنيم؟ قبل از مسافرت بخوانيد

کمبود اين ويتامين=عصبانيت و پرخاشگري

آب چاق مي کند يا لاغر؟

اسپري بيني ضد افسردگي توليد شد

استفاده از ذرت دام در چيپس و پفک چه خطري دارد؟

اقدامات لازم در زمان سوختگي چهارشنبه سوري

علت ايجاد طعم تلخ در دهان چيست؟

کمبود ويتامين D و بيماري آسم چه ارتباطي با هم دارند؟

قرص آهن چاق مي کند؟قرص آهن معادل چقدر خوراکي است؟

آيا صداي يک ترقه مي تواند باعث کاهش شنوايي شود ؟

سه خوراکي موثر در کاهش قندخون

عوارض عمل بيني و بوتاکس را بدانيد و بعد تصميم بگيريد

آيا باکتري هاي کاهو خطرناک هستند؟ روش صحيح شستن کاهو

کاهش فشار خون با ورزش

ارتباط عود مجدد ام اس با آلرژي غذايي

چه آزمايش هايي را ناشتا مي گيرند؟

باورهاي غلط راجع به سرماخوردگي:ليمو شيرين،شلغم،سوپ بخوريد و ...

نکته بهداشتي روز: تورم گره‌هاي لنفاوي

دو خوراکي مفيد جهت اسهال کودکان

اگر عصرها حمام مي رويد حتما اين مطلب را بخوانيد

موثرترين واکسن آنفلوانزا کدام است؟

ابداع روشي براي پيشگيري از عفونت زخم با پروبيوتيک ها

ويروس هپاتيت A تا چند وقت زنده مي ماند؟ + راههاي انتقال هپاتيت A

کبد چرب نوعي هپاتيت غيرويروسي + وضعيت هپاتيت در ايران

قابليت سرطان کشي در بدن انسان

اگر فشار خون داريد در هواي سرد خيلي بيشتر مراقب باشيد

چرا کامران تفتي دچار حمله قلبي شد؟ در زمان حمله قلبي چه بايد کرد؟

چرا برخي مبتلايان به ديابت نابينا مي شوند؟

بوسيدن راه انتقال خطرناک ترين ويروس ها، لطفا بچه ها را نبوسيد!

تشخيص زردي نوزاد در 10 دقيقه با نانو حسگرهاي جديد

دردي که با مسکن درمان نمي شود، چه زماني خطرناک است؟

ميزان ابتلا به ايدز افزايش يافته يا کاهش؟

آيا تبليغ درمان قطعي ديابت در ماهواره واقعيت دارد؟

توصيه هاي وزارت بهداشت به کساني که حيوان خانگي دارند

آيا کم کاري تيروئيد و پرکاري تيروئيد با سرطان ارتباطي دارند؟

اگر مي خواهيد چشم هايتان را ليزيک کنيد، حتما اين مطلب را بخوانيد

اگر مبتلا به کم خوني هستيد، بيشتر مراقب آلودگي هوا باشيد!

خطر مرگ در کمين افرادي که زياد مي خوابند

آيا دخترزا بودن يا پسرزا بودن بعضي خانم ها واقعيت دارد؟

راههاي پيشگيري ازمبتلا شدن به کمردرد

ورزش علائم يائسگي را کاهش مي دهد

پيش بيني بيماري هاي قلبي از کودکي امکان پذير شد

مهار سلول هاي سرطاني با قرص زعفران

درمان شنوايي با يک راهکار جديد

شراب دست ساز چگونه باعث مرگ و نابينايي مي شود؟

کشف روشي جديد براي کاهش قند خون با مواد خوراکي

افزايش طول عمر با 5 عادت ساده

توصيه هاي وزارت بهداشت به دانش آموزان در سال تحصيلي جديد