آخرین اخبار

عاداتي که سيستم ايمني شما را ضعيف کرده و شما را آماده بيماري مي کنند بيماري ها و پيشگيري

عاداتي که سيستم ايمني شما را ضعيف کرده و شما را آماده بيماري مي کنند

  بزرگنمايي:

چه خبر - چه عواملي سيستم ايمني بدن را ضعيف مي کنند؟

با فرا رسيدن فصل پاييز روند کاهش دما آغاز مي شود و بار ديگر فصل سرماخوردگي و آنفلوآنزا از راه مي رسد. اين بيماري هاي واگيردار مي توانند از دانش آموزان دبستاني تا کارگران يک کارخانه را در نقاط مختلف جهان تحت تاثير قرار دهند.

به گزارش "کر2"، اگرچه در ارتباط بودن با فرد بيمار و تعامل با وسايل وي مي تواند به گسترش بيماري منجر شود، اما گاهي اوقات سبک زندگي و رژيم غذايي مي توانند نقش بيشتري در بيمار شدن شما ايفا کنند. در ادامه برخي عادات که مي توانند سيستم ايمني بدن شما را در معرض خطر قرار دهند و بايد از آنها دوري کنيد را معرفي مي کنيم.

سيگار کشيدن

اگرچه مضرات استفاده از تنباکو و نتايج منفي آن بر سلامت انسان شناخته شده هستند، اما همچنان بسياري از مردم جهان اين کار را انجام مي دهند. اگر سيگار مي کشيد بايد به اين نکته توجه داشته باشيد که مواجهه با نيکوتين، سيستم ايمني بدن را تضعيف مي کند و از اين رو، راحت‌تر به بيماري مبتلا مي شويد. حتي اگر از سيگارهاي الکترونيک نيز استفاده کنيد، همچنان در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگي و آنفلوآنزا قرار داريد.

نيکوتين سطوح کورتيزول را افزايش مي دهد، در شرايطي که شکل گيري پادتن سلول B و واکنش سلول هاي T به آنتي ژن ها را کاهش مي دهد. مطالعه اي که به تازگي در نشريه پلاس وان منتشر شد، نشان داد که بخار حاصل از سيگار الکترونيک مي تواند به ريه ها آسيب برساند و آنها را هر چه بيشتر مستعد ابتلا به عفونت سازد. اگر از سرماخوردگي و آنفلوآنزا متنفر هستيد، بهتر است هرچه زودتر سيگار را ترک کنيد.

نوشيدن الکل

نوشيدن الکل مي تواند براي سيستم ايمني بدن مضر باشد. نخست، الکل بدن را از مواد مغذي با ارزش و تقويت کننده سيستم ايمني بدن محروم مي کند. دوم، الکل همانند قند در صورت مصرف بيش از حد مي تواند توانايي گلبول هاي سفيد براي نابودي ميکروب ها را کاهش دهد. دوزهاي بالاي الکل توانايي تقسيم گلبول هاي سفيد خون را سرکوب مي کند، واکنش گلبول هاي سفيد روي سلول هاي سرطاني را مهار مي کند و توانايي ماکروفاژها براي توليد عوامل نکروز تومور را کاهش مي دهد. ميزان مصرف الکل که موجب مسمويت مي شود براي سرکوب سيستم ايمني بدن نيز کافي است.

کمبود خواب

بدن انسان هنگام خواب انرژي از دست رفته خود را احيا مي کند و همچنين عاملي کليدي در روند درمان بيماري ها محسوب مي شود. اگر به ميزان کافي نخوابيد، بدن از شرايط مناسب براي مقابله با پاتوژن ها يا عوامل بيماري‌زا برخوردار نخواهد بود. مطالعات مختلف رابطه کمبود خواب با ابتلا به بيماري هايي مانند چاقي، ديابت، و فشار خون بالا را نشان داده اند. خواب کافي به حفظ عملکرد مطلوب سيستم ايمني بدن کمک مي کند و کمبود خواب مزمن يک عامل خطرساز براي ايجاد اختلال در سيستم ايمني بدن محسوب مي شود.

استرس

کمبود خواب مي تواند زمينه ساز شکل گيري استرس مزمن باشد. اگرچه ممکن است متوجه اين مساله نشويم، اما خواسته هاي جسماني و احساسي مسئوليت هاي روزانه ما مي توانند توانايي سيستم ايمني بدن براي مقابله با باکتري ها و ويروس ها را کاهش دهند. هنگامي که بدن به طور مداوم در حال مبارزه براي ترميم آسيب هاي وارده از استرس است، از منابع در دسترس کمتري براي رسيدگي به پاتوژن ها برخوردار خواهد بود.

مصرف مواد غذايي کم ارزش

قندهاي افزوده شده در تقريبا تمامي مواد غذايي فرآوري شده يافت مي شوند. بنابر پژوهش هاي صورت گرفته خوردن يا نوشيدن 100 گرم (هشت قاشق غذاخوري) قند معادل دو قوطي سودا مي تواند توانايي گلبول هاي سفيد براي کشتن ميکروب ها را به ميزان 40 درصد کاهش دهد. آثار منفي قند روي سيستم ايمني بدن در کمتر از سي دقيقه پس از مصرف شکل مي گيرند و مي توانند تا پنج ساعت نيز دوام بياورند.

ورزش بيش از اندازه

تاکنون هر چه در اين فهرست ارائه کرديم به طور آشکار منفي بودند، اما درباره ورزش کردن چه نظري داريد؟ ورزش بيش از اندازه نيز مي تواند براي سيستم ايمني بدن شما به اندازه ورزش ناکافي مضر باشد. ورزش شديد بيش از اندازه مي تواند بدن را ناتوان ساخته و آن را نسبت به عفونت آسيب پذيرتر سازد. اما ورزش منظم و متعادل مي تواند شما را کمتر مستعد ابتلا به بيماري سازد. پس طي فصول سرد سال به ورزش خود ادامه دهيد اما مراقب باشيد بيش از اندازه ورزش نکنيد.

تنهايي

آنچه درباره واگيردار بودن سرماخوردگي و آنفلوآنزا مطرح شده شايد شما را به فردي انزواطلب مبدل سازد، اما گوشه نشيني و جدا کردن خود از ديگران نيز مي تواند براي سيستم ايمني بدن مضر باشد. نتايج يک مطالعه نشان داده است که اضطراب ناشي از تنهايي مي تواند سيستم ايمني بدن را سرکوب کند و زمينه ساز شکل گيري استرس اکسيداتيو بيشتر يا آسيب حاصل از راديکال هاي آزاد باشد. تنها با در آغوش کشيدن فردي ديگر مي توانيد به مقابله با استرس رفته و استعداد ابتلا به بيماري را در خود کاهش دهيد.




منبع:asriran.com





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي