آخرین اخبار

بهترين غذاها براي ايجاد تعادل در کارکرد هورمون‌ها تغذيه

بهترين غذاها براي ايجاد تعادل در کارکرد هورمون‌ها

  بزرگنمايي:

چه خبر -

در زمانه‌اي که مواد شيميايي‌اي که در فعاليت هورمون‌ها اختلال ايجاد مي‌کنند در غذاهاي فرآوري‌شده، شامپوها و حتي شمع‌هاي معطر و خوشبوکننده‌هاي هوا پنهان هستند، بر هم خوردن تعادل هورمون ها کار چندان سختي نخواهد بود و هورمون‌هايي که کارشان را به خوبي انجام نمي‌دهند مي‌توانند تقريبا روي هر جنبه از سلامت، در جريان کم کردن وزن،‌ بچه‌دار شدن و حتي احساس شادماني‌تان تأثير گذشته و آن را با دشواري‌هايي روبه‌رو سازد. از طرفي ميزان هورمون‌هاي ناسالم هم مي‌تواند خطر برخي سرطان‌ها و ساير بيماري‌هاي مزمن را در شما زياد کند. در اينجا به برخي غذاها و نوشيدني‌هاي مغذي اشاره مي‌کنيم که کمک‌تان مي‌کنند به تعادل هورموني برسيد، احساس اشباع‌ بودن داشته باشيد، با بيماري‌ها مبارزه کنيد و چربي بسوزانيد.

1.کلم بروکلي

کلم بروکلي و ساير سبزيجات چليپايي مانند گل کلم، کلم و کلم‌پيچ مقادير زيادي مواد مغذي گياهي به نام ايزوتيوسيانات دارند که شامل ايندول-3کاربينول است که به تجزيه متابوليت استروژن مضر و قوي که رشد تومورها را افزايش مي‌دهد کمک خواهد کرد، خصوصا در سلول‌هاي سينه که به استروژن حساس هستند. در سال 2008 محققان دريافتند که ايندول-3کاربينول مي‌تواند رشد سلول‌هاي سرطاني سينه را تغيير داده و از طرفي در برابر انتشار سرطان از آنها محافظت کند.

ميزان مصرف: همه آنچه براي کاهش خطر سرطان‌هاي متعدد خصوصا سرطان سينه و پروستات نياز داريد نصف فنجان بروکلي در هفته است.

2.تخم بزرک

تخم بزرک سرشار از ليگنان است، نوعي ترکيب فيتواستروژن (يا استروژن‌گياهي) که تحقيقات نشان مي‌دهد مي‌تواند در برابر سرطان‌هاي خاص خصوصا سرطان سينه،‌ پروستات و روده از بدن محافظت کند.

ميزان مصرف: سعي کنيد 2 تا 3 قاشق از تخم بزرک را به اسموتي، جودوسر، سالاد يا غلات روزانه خود اضافه کنيد چرا که خطر سرطان را کاهش داده و از طرفي فيبر و اسيدهاي چرب ضروري را براي بدن‌تان تأمين خواهد کرد. روغن‌هاي موجود در تخم بزرک خيلي سريع فاسد مي‌شوند، بنابراين بهتر است تخم بزرکي خريداري کنيد که در بسته‌بندي وکيوم‌شده به فروش مي‌رسد و حتما در فريزر آن را نگه داريد.

3.چاي سبز

تحقيقات نشان مي‌دهد که عصاره چاي سبز مي‌تواند به شکل بارزي ميزان کارکرد متابوليسم و روند چربي‌سوزي شما را افزايش دهد. در شرايطي که کافئين ميزان انرژي بدن را افزايش خواهد داد، سواي اين مسئله چاي سبز اثرات آرام‌بخشي هم به همراه دارد چرا که حاوي تيانين است –ترکيبي طبيعي که در انتشار کورتيزول اختلال ايجاد مي‌کند– و اين مسئله براي سوزاندن چربي امتياز بزرگي است.

ميزان مصرف: توصيه مي‌شود روزانه 4 فنجان چاي طعم‌دار بنوشيد، چرا که به مرور وزنتان کاهش مي‌يابد، بي‌آنکه تغيير خاصي در رژيم غذايي يا ورزش‌تان ايجاد کنيد.

4.روغن زيتون طبيعي ممتاز

اگر اين روغن جزو رژيم غذايي ما باشد، چربي‌هاي تک‌اشباع‌نشده موجود در آن باعث تحريک انتشار هورمون سرکوب‌کننده اشتها يعني اپتين خواهد شد. از طرفي روغن زيتون باعث افزايش ميزان حساسيت به انسولين در بدن مي‌شود. تحقيقات آزمايشگاهي نشان داده موش‌هايي که رژيم غذايي‌شان سرشار از روغن زيتون بود، در مقايسه با گروهي از آنها که روغن دانه سويا خوردند، ميزان چربي‌سوزي‌شان سريع‌تر رخ داد.

ميزان مصرف: از خوردن چربي‌هاي صنعتي مانند مارگارين پرهيز کرده و به‌جاي آن از روغن زيتون طبيعي ممتاز استفاده کنيد.

5.آووکادو

آووکادو سرشار از بتاسيتسترول است –ماده‌اي طبيعي که به شکل بارزي مي‌تواند ميزان کلسترول خون را کاهش دهد. از طرفي اين ترکيب مشابه به متعادل شدن فعاليت هورمون استرس يعني کورتيزول هم کمک کرده، در ذخيره DHEA کم (هورموني که توسط غدد فوق کليوي ترشح مي‌شود) بسيار مؤثر خواهد بود و التهاب مرتبط با استرس و ورزش‌هاي سنگين را کاهش مي‌دهد.

ميزان مصرف: سعي کنيد در هر پُرس، حدود يک‌چهارمِ يک آووکادو را بخوريد.

6.سيب‌

سيب حاوي کوئرستين است، آنتي‌اکسيدان فلاونيدي و آنتي‌هيستاميني طبيعي. به مانند بسياري از ساير فلاونيد‌ها، کوئرستين هم داراي ترکيبات فيتواستروژن است. طي تحقيقي که در بازه‌اي 30 ساله روي بيش از 10 هزار نفر صورت گرفت محققان دريافتند که خوردن روزانه يک سيب،‌ خطر هر نوع بيماري مزمن مرتبط با سالخوردگي از جمله پوکي استخوان، بيماري قلبي، سرطان، سکته مغزي و ديابت نوع 2 را کاهش مي‌دهد.

ميزان مصرف: همان توصيه قديمي و هميشگي؛ سعي کنيد روزانه يک عدد سيب بخوريد تا ديگر به پزشک نياز نداشته باشيد.

7.آجيل

مانند آووکادو، اکثر آجيل‌ها منبع غني بتا-سيتسترول استرول گياهي هستند. به طور ويژه بادام حاوي پروتئين، فيبر، استرول‌هاي گياهي و مواد مغذي متعددي است که براي سلامت قلب اهميت فراوان دارد. بادام‌ باعث کاهش جذب کربوهيدرات در بدن شده که اين مسئله به کنترل ديابت کمک مي‌کند. تحقيقات انجام‌شده در اين زمينه در مرکز سلامت پزشکي دانشگاه تگزاس نشان مي‌دهد که گردو هم منبع غني ملاتونين است، هورموني که به افزايش کيفيت خواب‌تان کمک مي‌کند.

ميزان مصرف: پنج بار در هفته خوردن يک مشت گردو، چربي بدن را به اندازه کافي تأمين خواهد کرد که خودش باعث تحريک انتشار لپتين شده که اشتهايتان را کنترل مي‌کند.

8.سوياي ارگانيک (بدون تغييرات ژنتيکي)

چگالي استخوان، ‌تعادل هورموني و ميزان کلسترول با بالا رفتن سن تغيير مي‌يابند، اما مصرف روزانه سويا باعث کاهش کلسترول شده،‌ استحکام استخوان‌ها را حفظ کرده، سلامت قلب را افزايش داده و از پروستات محافظت نموده و شدت علائم يائسگي را کم مي‌کند. اثرات بهداشتي و سلامت محصولات سويا –زماني که به طور متعادل مصرف شود– به خاطر فيتواستروژن‌هايي است که به طور طبيعي در دانه‌هاي آن وجود دارد. تحقيقات دانشگاه ايلينويز نشان مي‌دهد پروتئين سويا مي‌تواند ميزان متابوليسم را افزايش داده،‌ در کنترل وزن مؤثر واقع شده و رشد سلول‌هاي چربي را کم کند. (با اين حال اگر در گذشته خوردن سويا باعث ايجاد گاز معده، نفخ يا مشکلات هاضمه شده يا سابقه سرطان سينه داشته‌ايد ديگر آن را نخوريد)

ميزان مصرف: تنها يک فنجان شيرسويا يا ماست ارگانيک شيرين‌نشده، يک مشت آجيل سويا، يا اندازه يک کف دست ، همه آن چيزي است که نياز داريد.

9.آب

کم‌آبي باعث افزايش هورمون‌هايي در بدن مي‌شود که اشتهايتان را تحريک مي‌کنند. آب کافي براي پيشگيري از سفتي مفاصل، افزايش وزن، سردرد، کاهش عملکردهاي ورزشي و دوره بازيابي ضعيف و نامناسب بعد از ورزش، بسيار حياتي است.

ميزان مصرف: به طور کلي توصيه مي‌شود که روزانه 8 ليوان آب بنوشيد، اما حواستان باشد که وقتي ورزش مي‌کنيد يا زمان زيادي را زير آفتاب مي‌گذرانيد، بايد آب بيشتري بنوشيد.

10.پروتئين کشک

گفته مي‌شود که اين پروتئين باعث افزايش کم شدن چربي بدن شده، از بافت‌هاي عضلاني محافظت کرده، قدرت سيستم ايمني را بالا برده و دوران بازيابي و ريکاوري بدن را بعد از ورزش تحت پوشش قرار مي‌دهد. از طرفي مي‌توان آن را منبع غني تريپتوفان هم تلقي کرد که باعث افزايش ميزان سروتونين در بدن شده و دشمن استرس محسوب مي‌شود.

ميزان مصرف: اين مکمل پودري يکي از شايع‌ترين منابع زيستي پروتئين در دسترس بوده که افزودن يک تا دو قاشق از آن به اسموتي‌تان تأثير به‌سزايي به همراه دارد.

11.دارچين

دارچين داراي اثرات فوق‌العاده‌اي در متعادل ساختن ميزان انسولين بدن است. تحقيقات نشان مي‌دهد که دارچين سيلان باعث مي‌شود تا سلول‌هاي کبد و عضلات با آمادگي بيشتري به انسولين واکنش نشان دهند. واکنش بهتر به انسولين به معناي تعادل بيشتر قند خون و نيز انسولين کمتر در بدن خواهد بود.

ميزان مصرف: سعي کنيد تا حد امکان دارچين را به غذا و نوشيدني‌هاي داغ‌تان (از جمله قهوه) بيافزاييد. تنها مصرف نصف قاشق از آن به طور روزانه و به مدت 30 روز، ميزان واکنش انسولين را به طور چشمگيري افزايش داده و حجم دور شکم‌تان را کاهش خواهد داد.

12.سبوس جوي دوسر

جوي دوسر منبع غني بسياري از مواد مغذي از جمله ويتامين E، روي، سلنيوم، مس، آهن و منگنز است. آنها سرشار از پروتئين و فيبر هستند که در متعادل‌ ساختن قند خون و انسولين بسيار تأثيرگذارند، در شرايطي که ميزان کلسترول و خطر بيماري قلبي را کاهش مي‌دهند. بر اساس آمار انجمن سرطان آمريکا، مواد شيميايي گياهيِ موجود در جوي دوسر داراي ترکيباتي است که با سرطان مبارزه مي‌کند.

ميزان مصرف: مي‌توان با سبوس جوي دوسر، اسنک غلاتي داغ و راحت درست کرد.

13.زردچوبه

گياهان و ادويه‌ها چيزي فراتر از طعم و مزه براي غذاها به همراه دارند. بسياري از آنها در متعادل ‌ساختن فعاليت هورموني بسيار تأثيرگذارند. سير، رزماري، آويشن، زردچوبه، زنجبيل، زيره،‌ کاري داراي اثرات فوق‌العاده‌اي هستند. زردچوبه به طور طبيعي باعث کاهش ميزان التهاب، درد و تورم در بدن مي‌شود.

ميزان مصرف: توصيه مي‌شود که علاوه بر فلفل سياه، زردچوبه را هم به عضو ثابت غذايتان تبديل کنيد –اين ترکيب بيوسنتز مي‌شود تا بتواند اثراتي به مراتب قوي‌تر به همراه داشته باشد.



منبع: alodoctor.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها