آخرین اخبار

ضربه آخر کلينتون به رقيب جمهوريخواهش/ دونالد ترامپ خودزني کرد جهان

ضربه آخر کلينتون به رقيب جمهوريخواهش/ دونالد ترامپ خودزني کرد

  بزرگنمايي:

چه خبر - دونالد ترامپ خودزني کرد برگردان مقاله عزرا کلين در ديپلماسي ايراني: «نه تنها دونالد ترامپ خودزني کرد، بلکه هيلاري کلينتون هم او را کاملا تخريب کرد.» اين گزاره آغازين نتيجه گيري پايگاه اينترنتي وکس از آخرين مناظره رودر روي دو کانديداي جمهوري خواه و دموکرات در نخستين ساعات روز پنج شنبه است.

در اين مطلب آمده است: سومين و آخرين مناظره رياست جمهوري به پايان رسيد و حالا مي توان گفت که هيلاري کلينتون به موثرترين شکل ممکن در تاريخ معاصر سياسي آمريکا دونالد ترامپ را هم کوبيد.

نظرسنجي ها تمام داستان را مي گويند. هيلاري کلينتون پس از نخستين مناظره 1.5 درصد از ترامپ پيشي گرفت. پيش از دومين مناظره، نامزد دموکرات ها 5.6 درصد از ترامپ جلوتر بود. پيش از سومين مناظره او فاصله خود را با ترامپ به 7.1 درصد رساند. و حالا پس از سومين مناظره، جايي که ترامپ گفت مردم آمريکا را نسبت به صداقت و درستي انتخابات و انتقال قدرت مسالمت آميز در شک و ترديد نگه خواهد داشت، روشن است که ترامپ در طول اين مناظره ها هيچ کمکي به خود نکرد. حالا (پس از سه مناظره) محبوبيت ترامپ در ميان راي دهندگان نه تنها بيشتر نشد بلکه حالا نظرسنجي هاي زودهنگام از پيروزي کلينتون در انتخابات خبر مي دهند.

اما اين فقط رقابت براي کرسي رياست جمهوري نيست. شرط بندي ها حالا بر سر اين است که دموکرات ها در انتخابات سنا هم پيروز خواهند شد. نظرسنجي ها نشان مي دهد که ياران کلينتون در انتخابات مجلس نمايندگان هم فاصله خود را با جمهوري خواهان بيشتر مي کنند. اين در حالي است که حزب جمهوري خواه در ميانه يک جنگ تمام عيار داخلي قرار دارد که پل رايان، رييس مجلس نمايندگان آمريکا، به صراحت درباره آن صحبت کرده است.

اين طبيعي نيست. آندرو پروکوپ، تحليلگر سياسي، از مناظره ها چنين نتيجه گيري کرده است: «در تاريخ معاصر آمريکا ما به ندرت شاهد چنين چرخش فاحشي در نتايج نظرسنجي ها بوده ايم.» اما در انتخابات فعلي اين اتفاق افتاده و دليلش هم استراتژي خطرناک و پايدار هيلاري کلينتون بوده است.

روايت غالب در طول رقابت هاي انتخاباتي (تا پيش از مناظره ها) اين بود: "هيلاري کلينتون کانديداي ضعيفي است که به دليل رويارويي با يک کانديداي ضعيف تر از خود، شانس پيروزي دارد. عدم محبوبيت هيلاري کلينتون کم نيست، آشکارا آسيب پذير است و اگر در برابر مارکو روبيو يا پل رايان (کانديداهاي جمهوري خواه) قرار مي گرفت احتمالا به سختي در هم مي شکست. کلينتون خوش شانس است با فردي رقابت مي کند که منفورتر از خودش است، آشکارا آسيب پذير است و حرف هاي سخيفش درباره زنان ضبط شده است."

رگه هايي از حقيقت در اين روايت ها ديده مي شود اما آمار و ارقام نيز نشان مي دهد که نبايد کارايي سياسي هيلاري کلينتون را در اين زمينه ناديده گرفت. بحراني که ترامپ در آن دست و پا مي زند اتفاقي نبود. ستاد انتخاباتي هيلاري کلينتون خيلي خونسرد نقاط ضعف نامزد پرحاشيه جمهوري خواه را تجزيه و تحليل کرده و بعد با استفاده از آنها ترامپ را به تله انداختند.

کلينتون در اجراي اين استراتژي کاملا موفق بود. اجراي موفقيت آميز اين استراتژي محصول صفاتي شخصيتي است که کلينتون اغلب از آن ناحيه مورد حمله قرار گرفته است: احتياطش، زياده روي در مديريت همه چيز و بي توجهي؛ و البته توانايي خاصش در تحريک ترامپ و بي اثر کردن حملات تهاجمي اين سياستمدار ناآرام.

نتيجه يک دستاورد سياسي بسيار جذاب براي دموکرات ها بود. اما آنچه از امتيار هيلاري کلينتون مي کاهد اين است که او در اين مناظره ها بيشتر از اينکه خودش باشد، شبيه ترامپ است. اين از اولين مناظره شروع شد.

کلينتون در نخستين مناظره بارها و بارها رقيب خود را با نام کوچک و "دونالد" صدا زد. هيچ کس نمي داند که چرا دونالد ترامپ از نام کوچک خود بيزار است، اما او واقعا چنين احساسي به نام خود دارد. ترامپ خيلي سريع در مقام شرمنده کردن کلينتون برآمد و او را "وزير کلينتون" صدا زد. او گفت: "اين طور نيست وزير کلينتون؟"

اين الگو در تمام مناظره ها تکرار شد. ترامپ مناظره را با آرامش آغاز مي کرد اما با تحريک هاي کلينتون عصباني شده و حملات شخصي عجيب و غريبي را عليه طرف مقابلش مطرح مي کرد، از استدلال هاي درهم و برهم براي توجيه رفتار خود استفاده مي کرد و از پاسخ دادن به پرسش اصلي باز مي ماند. اما کلينتون در مقابل با آرامش اطلاعات سياسي خود را با ارائه آمارهايي جذاب به رخ مخاطب مي کشيد. به اين ترتيب بود که نظرسنجي ها نشان مي دهند حتي راي دهندگاني که از کلينتون متنفر هستند اذعان مي کنند که او براي رياست جمهوري آمريکا به مراتب مناسب تر از دونالد ترامپ است.

هيلاري کلينتون هم مرتکب اشتباه شده است. اما همان چيزي که بارها منتقدان به خاطرش او را سرزنش کرده اند، يعني احتياط بيش از اندازه، اين جا به کمکش آمد و باعث شد آنقدر محتاط باشد که اشتباهاتش براي رسانه ها جذاب تر از گاف هاي دونالد ترامپ نشوند.









ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

دستورالعمل جديد آمريکا به شرکت‌هاي هواپيمايي در ارتباط با تحريم ايران

ايران به پرداخت 104 ميليون دلار غرامت محکوم شد

دردسر تازه اي که نيويورک تايمز در دولت ترامپ آفريد

خط و نشان جديد ترامپ براي مداخله کنندگان در انتخابات

ديدارهاي متعدد جان کري با ظريف در روزهاي اخير

هواوي از دولت آمريکا شکايت کرد

مادورو: دولت ترامپ، باند تبهکاران افراطي است

فقيرترين کشور‌هاي جهان معرفي شدند

طرح جديد آمريکا براي هدف قرار دادن بشار اسد

دستگيري 2 مهاجر ايراني در انگليس

ترامپ: اوباما بايدن را از تلي از زباله بيرون کشيد

طرح عزل ترامپ به کنگره مي‌رود

ترامپ: محبوب‌ترينم، استيضاحم نمي‌کنند

يک ايراني در مسکو ربوده شد

خارج کردن چند چمدان مشکوک و کيسه‌ سياه از کنسولگري عربستان در استانبول

توليد نفت عربستان در نوامبر رکورد زد

ظاهر جديد جايزه گلدن گلوب رونمايي شد/ سنگين‌تر و بزرگ‌تر از قبل

تلاش آمريکا براي خفه کردن «هوآوي»

جانشين «آنگلا مرکل» معرفي مي‌شود

برج ايفل و مناطق گردشگري در پاريس بسته شد

ترامپ از استيضاح خود نگران است

حمله هکر‌هاي چيني به نيروي دريايي ارتش امريکا

شکست‌هاي پي در پي مثلث شرارت ترامپ، نتانياهو و بن سلمان

پيام يلدايي پمپئو: پايان شب سيه، سپيد است!

بن‌سلمان خواسته بود قتل ⁧«خاشقجي» وحشيانه و رعب‌آور باشد

تظاهرات عليه برگزيت در لندن/ همه پرسي دوم مي خواهيم

ادعاي يک رسانه آمريکايي درباره توقف هواپيماي باري تهران در سوريه، لبنان و قطر

چرا عراق بدترين گذرنامه دنيا را دارد!

آمريکا کنفرانس عربستان را بايکوت کرد

فجايع جنسي مخالفان مسلح سودان جنوبي

ترامپ کشته شدن جمال خاشقجي را تاييد کرد

مجلس نمايندگان آمريکا خواستار تحريم عربستان در چارچوب قانون ماگنيتسکي شدند

درپي شکست وليعهد سعودي؛ شاه سعودي مسئوليت بررسي پرونده خاشقجي را برعهده گرفت

مخالفان بن سلمان در حال جمع شدن گرد احمد بن عبدالعزيز هستند

برادر و همسر برادر جمال خاشقجي به قتل رسيدند

سايه اتهام قتل خاشقجي بر سر بن سلمان

يکي از مظنونان قتل خاشقجي در حادثه رانندگي در رياض کشته شد

گوگل نيز عربستان را تحريم کرد

روايت هولناک از قتل خاشقچي/مدير پزشک قانوني سعودي جسد را مثله کرده

نامزد خاشقجي مرگ وي را اعلام کرد+عکس

جاده هاي ترکيه بازهم قرباني گرفت/مرگ 22 مسافر +تصاوير

تنها راه مقابله با ايران، افزايش فشارهاي سياسي است

«شواهد شوکه‌کننده‌» درباره قتل خاشقجي

يک ربات در پارلمان انگليس حاضر مي‌شود!

اقدام قابل توجه آمريکا درمورد تحريم نفتي ايران

زني که پليس لندن را متعجب کرده است+تصوير

اولين «وزير پيشگيري از خودکشي» در جهان منصوب شد

ترامپ: در تک تک شهر‌هاي ايران شورش وجود دارد

دستور توقيف اموال بانک مرکزي ايران در ايتاليا لغو شد

آلمان، ديپلمات ايراني را به بلژيک تحويل داد