آخرین اخبار

ضربه آخر کلينتون به رقيب جمهوريخواهش سياسي

  بزرگنمايي:

چه خبر - برگردان مقاله عزرا کلين در ديپلماسي ايراني: «نه تنها دونالد ترامپ خودزني کرد، بلکه هيلاري کلينتون هم او را کاملا تخريب کرد.» اين گزاره آغازين نتيجه گيري پايگاه اينترنتي وکس از آخرين مناظره رودر روي دو کانديداي جمهوري خواه و دموکرات در نخستين ساعات روز پنج شنبه است.

در اين مطلب آمده است: سومين و آخرين مناظره رياست جمهوري به پايان رسيد و حالا مي توان گفت که هيلاري کلينتون به موثرترين شکل ممکن در تاريخ معاصر سياسي آمريکا دونالد ترامپ را هم کوبيد.

نظرسنجي ها تمام داستان را مي گويند. هيلاري کلينتون پس از نخستين مناظره 1.5 درصد از ترامپ پيشي گرفت. پيش از دومين مناظره، نامزد دموکرات ها 5.6 درصد از ترامپ جلوتر بود. پيش از سومين مناظره او فاصله خود را با ترامپ به 7.1 درصد رساند. و حالا پس از سومين مناظره، جايي که ترامپ گفت مردم آمريکا را نسبت به صداقت و درستي انتخابات و انتقال قدرت مسالمت آميز در شک و ترديد نگه خواهد داشت، روشن است که ترامپ در طول اين مناظره ها هيچ کمکي به خود نکرد. حالا (پس از سه مناظره) محبوبيت ترامپ در ميان راي دهندگان نه تنها بيشتر نشد بلکه حالا نظرسنجي هاي زودهنگام از پيروزي کلينتون در انتخابات خبر مي دهند.

اما اين فقط رقابت براي کرسي رياست جمهوري نيست. شرط بندي ها حالا بر سر اين است که دموکرات ها در انتخابات سنا هم پيروز خواهند شد. نظرسنجي ها نشان مي دهد که ياران کلينتون در انتخابات مجلس نمايندگان هم فاصله خود را با جمهوري خواهان بيشتر مي کنند. اين در حالي است که حزب جمهوري خواه در ميانه يک جنگ تمام عيار داخلي قرار دارد که پل رايان، رييس مجلس نمايندگان آمريکا، به صراحت درباره آن صحبت کرده است.

اين طبيعي نيست. آندرو پروکوپ، تحليلگر سياسي، از مناظره ها چنين نتيجه گيري کرده است: «در تاريخ معاصر آمريکا ما به ندرت شاهد چنين چرخش فاحشي در نتايج نظرسنجي ها بوده ايم.» اما در انتخابات فعلي اين اتفاق افتاده و دليلش هم استراتژي خطرناک و پايدار هيلاري کلينتون بوده است.

روايت غالب در طول رقابت هاي انتخاباتي (تا پيش از مناظره ها) اين بود: "هيلاري کلينتون کانديداي ضعيفي است که به دليل رويارويي با يک کانديداي ضعيف تر از خود، شانس پيروزي دارد. عدم محبوبيت هيلاري کلينتون کم نيست، آشکارا آسيب پذير است و اگر در برابر مارکو روبيو يا پل رايان (کانديداهاي جمهوري خواه) قرار مي گرفت احتمالا به سختي در هم مي شکست. کلينتون خوش شانس است با فردي رقابت مي کند که منفورتر از خودش است، آشکارا آسيب پذير است و حرف هاي سخيفش درباره زنان ضبط شده است."

رگه هايي از حقيقت در اين روايت ها ديده مي شود اما آمار و ارقام نيز نشان مي دهد که نبايد کارايي سياسي هيلاري کلينتون را در اين زمينه ناديده گرفت. بحراني که ترامپ در آن دست و پا مي زند اتفاقي نبود. ستاد انتخاباتي هيلاري کلينتون خيلي خونسرد نقاط ضعف نامزد پرحاشيه جمهوري خواه را تجزيه و تحليل کرده و بعد با استفاده از آنها ترامپ را به تله انداختند.

کلينتون در اجراي اين استراتژي کاملا موفق بود. اجراي موفقيت آميز اين استراتژي محصول صفاتي شخصيتي است که کلينتون اغلب از آن ناحيه مورد حمله قرار گرفته است: احتياطش، زياده روي در مديريت همه چيز و بي توجهي؛ و البته توانايي خاصش در تحريک ترامپ و بي اثر کردن حملات تهاجمي اين سياستمدار ناآرام.

نتيجه يک دستاورد سياسي بسيار جذاب براي دموکرات ها بود. اما آنچه از امتيار هيلاري کلينتون مي کاهد اين است که او در اين مناظره ها بيشتر از اينکه خودش باشد، شبيه ترامپ است. اين از اولين مناظره شروع شد.

کلينتون در نخستين مناظره بارها و بارها رقيب خود را با نام کوچک و "دونالد" صدا زد. هيچ کس نمي داند که چرا دونالد ترامپ از نام کوچک خود بيزار است، اما او واقعا چنين احساسي به نام خود دارد. ترامپ خيلي سريع در مقام شرمنده کردن کلينتون برآمد و او را "وزير کلينتون" صدا زد. او گفت: "اين طور نيست وزير کلينتون؟"

اين الگو در تمام مناظره ها تکرار شد. ترامپ مناظره را با آرامش آغاز مي کرد اما با تحريک هاي کلينتون عصباني شده و حملات شخصي عجيب و غريبي را عليه طرف مقابلش مطرح مي کرد، از استدلال هاي درهم و برهم براي توجيه رفتار خود استفاده مي کرد و از پاسخ دادن به پرسش اصلي باز مي ماند. اما کلينتون در مقابل با آرامش اطلاعات سياسي خود را با ارائه آمارهايي جذاب به رخ مخاطب مي کشيد. به اين ترتيب بود که نظرسنجي ها نشان مي دهند حتي راي دهندگاني که از کلينتون متنفر هستند اذعان مي کنند که او براي رياست جمهوري آمريکا به مراتب مناسب تر از دونالد ترامپ است.

هيلاري کلينتون هم مرتکب اشتباه شده است. اما همان چيزي که بارها منتقدان به خاطرش او را سرزنش کرده اند، يعني احتياط بيش از اندازه، اين جا به کمکش آمد و باعث شد آنقدر محتاط باشد که اشتباهاتش براي رسانه ها جذاب تر از گاف هاي دونالد ترامپ نشوند.








ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد