بزرگنمايي:
چه خبر - خبرگزاري ايلنا: معاون فني عمراني فرمانداري تهران با تاکيد بر اينکه طرح "تعطيلي 2 هفتهاي مدارس" قابليت اجرايي ندارد، موافقت با چنين طرحي را بعيد دانست.
غلامحسين آرام درباره طرح تعطيلي 2 هفتهاي مدارس براي مقابله با آلودگي هواي تهران با اشاره به اينکه اين طرح هنوز مصوب و حتي براي تطبيق آن با قانون به فرمانداري ابلاغ نشده است، گفت: بايد توجه داشت که منشاء آلودگي هواي شهر تهران فقط آموزش و پرورش و سرويسهاي مدارس و حمل و نقل دانش آموزان در سطح شهر نيست که حالا ما بياييم و تصميم بگيريم که مدارس را تعطيل کنيم؛ تا مثلاً آلودگي ايجاد يا تشديد نشود، پس قاعدتاً نميشود؛ اين را ملاک براي تعطيلي مدارس قرار داد.
وي افزود: اگر دوستان ميخواهند پيش بيني و اعلام کنند که در فلان زمان پديده وارونگي جو در تهران رخ خواهد داد، پس لازم است که از هم اکنون براي تعطيلي مدارس در آن زمان برنامه ريزي کنيم، اصولاً چنين موردي قابل پيش بيني نيست. لذا به نظر من از طرفي بعيد است که اين طرح در صحن علني شورا راي بياورد و يا حتي مطرح بشود و از طرفي ديگر نيز فکر نميکنم؛ اصولاً قابليت اجرايي داشته باشد، چرا که تصميمات در مورد تعطيلي مدارس در حيطه وظايف شورا نيست و متولي برنامههاي مربوط به مدارس تهران، سازمان و اداره ديگري است.
معاون فني عمراني فرمانداري تهران با تاکيد بر لزوم همکاري و تعامل تمام دستگاههاي مرتبط با موارد مورد اشاره براي رفع مشکل آلودگي هواي تهران، گفت: در سالهاي قبل اگر بصورت موردي مدارس تعطيل شد؛ صرفاً به اين دليل بود که به مرز هشدار رسيده بوديم و چارهاي نداشتيم، لذا براي حفظ سلامت دانش آموزان لازم بود که مدارس تعطيل شوند.
آرام در تشريح عوامل آلاينده هواي شهر تهران گفت: شکي نيست که بسياري از وسايل نقليه عمومي شهر تهران فرسوده و طول عمر آنها همين حالا هم خيلي بيشتر از عمر استاندار است، لذا دولت، شهرداري و سازمانهاي تابعه از جمله تاکسيراني و اتوبوسراني بايد تمرکز و توجه بيشتري به اين حوزه داشته باشند که هر چه سريعتر به سمتي برويم که اين ناوگان فرسوده را نوسازي و غيرآلايندهتر کنيم.
وي ادامه داد: در اين ميان موضوع سوخت از جمله موارد مهم بوده و هست که سازمان بهينه سازي مصرف سوخت در اين زمينه تلاشهاي خود را در راستاي افزايش کيفيت انجام داده و درحال ارتقاء سوخت به بنزين يورو 4 است. همچنين کارخانجات و شرکتهاي توليد کننده خودروي ما نيز بايد همت کنند تا موتور خوردوهاي توليدي، موتورهايي با ميزان آلايندگي کمتر باشند. ضمن اينکه نميتوان ادعا کرد که آلودگي هوا صرفاً تابعي از ميزان آلايندگي وسائل نقليه است.
آرام اضافه کرد: بايد توجه داشت که وسايل گرمايشي که براي گرم کردن منازل، ادارات دولتي و ساختمانهاي سطح شهر تهران مورد استفاده است نيز به نوعي ايجاد آلودگي ميکند. وجود کارخانجات بخصوص در غرب تهران که در مسير وزش باد به سمت پايتخت قرار دارند هم از جمله عوامل بسيار موثر در ميزان آلودگي هواي تهران به شمار ميروند. به همين دليل بايد اين کارخانجات هم در نحوه کار و توليد خود به نحوي عمل کنند که کمترين آلايندگي را ايجاد شود.
معاون فني عمراني فرمانداري تهران افزود: خوشبختانه در سايه همکاري دستگاهها و سازمانهاي مرتبط، در مقايسه با در سال گذشته وضع آلودگي هواي تهران بهتر شده است، با اين وجود بايد ديد آيا نزديکي فصل سرما اين تعامل و روند کاهش آلودگي ادامه خواهد داشت يا خير؟ به شخصه معتقدم؛ اگر همکاريها همچنان ادامه پيدا کند، کاهش آلودگي نيز محسوس خواهد بود.
آرام با اشاره به مصرف روزانه نزديک به 19 ميليون ليتر انواع سوخت توسط وسايل نقليه، گفت: يک نکته بسيار مهم اين است که مردم نيز با خودداري از ترددهاي بيمورد وسايل نقليه شخصي بيشک کمک زيادي به کاهش ميزان آلودگي خواهند کرد. وقتي روزانه نزديک به يک پنجم سوخت مصرفي کل کشور براي جابجايي وسايل نقليه در تهران مصرف ميشود، طبعاً با اين ميزان بالا و سنگينِ مصرف، حجم زيادي از آلايندهها در هواي تهران پخش ميشود که با به حداقل رساندن ترددهاي وسايل نقليه شخصي، اين رقم به ميزان قابل توجهي کم و به دنبال آن از آلودگي هوا نيز کاسته خواهد شد.