آخرین اخبار

بازگشت قدرتمندانه روسيه به خاورميانه سياسي

  بزرگنمايي:

چه خبر - خبرگزاري تسنيم: روزنامه الکترونيکي «رأي‌اليوم» در مقاله‌اي در ستون «سخن سردبير» به ‌قلم «عبدالباري عطوان» تحليلگر مطرح جهان عرب دلايل بازگشت روسيه به خاورميانه را مورد بررسي قرار داده است.

در اين مقاله آمده است:

بعد از فروپاشي تفاهم‌هاي آمريکا و روسيه در سوريه و همزمان با آن نابودي توافق آتش‌بس در حلب در کمتر از يک هفته از اجرا، «باراک اوباما» رئيس‌جمهوري آمريکا به «ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهوري روسيه درباره جهت‌گيري‌هاي رو به فزاينده‌اش جهت احياي امپراطوري روسيه- ميراث اتحاد جماهير شوروي سابق- و تبديل آن به قدرت بزرگ، که جايگاه آمريکا را در جهان اشغال کند، هشدار داد.

باراک اوباما نمي‌تواند چنين هشداري صادر کند مگر آنکه اطلاعاتي موثق و قاطعي درباره پيشروي‌هاي نظامي روسيه داشته باشد. اوباما همچنين در جريان گزارش‌ها و تحليل‌هاي وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون)، که از نگراني‎‎ها درباره جايگاه ايالات متحده به عنوان ابرقدرت، از زمان فروپاشي توافق مذکور درباره حلب، سخن مي‌گويند. شوراي امنيت ملي آمريکا نيز در حال برگزاري نشست‌هاي مستمر براي بررسي ابعاد واکنش نظامي به سيطره روسيه بر سوريه است.

نگراني‌هاي رئيس‌جمهوري آمريکا و فرماندهان نظامي آن به‌جاست. تحولات رويِ زمين نشان مي‌دهد که اين موضع قاطع روسيه در حمايت از «بشار اسد» رئيس‌جمهوري سوريه و مقابله با معارضان مسلح افراطي به‌ويژه گروه‌هاي «داعش» و «جبهه فتح الشام» (جبهه النصره سابق) در چارچوب استراتژي روسيه مبتني بر بازگشت نظامي و سياسي به منطقه خاورميانه و بازيابي نفوذ قويِ خود است که اتحاد جماهير شوروي در دوران جنگ سرد با واشنگتن از آن بهره مي‎برد.

دو تحول اساسي که مي‌توان در حال حاضر آن را رصد کرد، اين استراتژي نوين رئيس‌جمهور ولاديمير پوتين را مورد تاييد قرار مي‌دهند:

نخست: «نيکولاي پانکوف» معاون وزير دفاع روسيه، روز دوشنبه در سخناني اعلام کرد، مسکو تمايل دارد تا يک پايگاه دريايي دائمي در تاسيسات موجود در بندر طرطوس در شمال سوريه ايجاد نمايد و قابليت‌هاي نظامي و زيرساخت‌هاي آن را گسترش دهد.

دوم: انتشار اخباري درباره مذاکرات مسئولان نظامي روسي با همتايان مصري خود درباره اجاره تاسيسات نظامي از جمله پايگاه هوايي در شهر «سيدني براني» در شمال غرب مصر و نزديک ساحل درياي مديترانه. در صورتي‌که اين توافق حاصل شود اين پايگاه در سال 2019 آماده فعاليت مي‌شود.

موضوع قابل توجه اين است که اتحاد جماهير شوروي تا سال 1972 امکانات دريايي، هوايي در اين منطقه داشت که رئيس‌جمهور «انور سادات» تصميم گرفت مستشاران روسي را از مصر اخراج کند و به سمت آمريکا جهت‌گيري کند. ما درباره صحت و سقم اين اخبار و تاييديه طرف مصري درباره آن اطلاعي نداريم.

با توجه به آنچه گفته شد مي‌توان سياست روسيه در بحران سوريه، آمادگي مسکو براي مواجهه نظامي با آمريکا براي جلوگيري از سقوط اسد و نيز تهديد وزير دفاع روسيه، که گفته است هرگونه حمله به پايگاه‌هاي ارتش سوريه با موشک‌هاي مدرن «اس 300» پاسخ داده مي‌شود را درک کرد.

دستگاه رهبري روسيه خاورميانه را از دست داد و آن زماني‌ بود که اين کشور با مخالفت نکردن با حمله آمريکا به عراق در سال 2033، همپيمانان خود را تحقير کرد. روسيه همچنين جايگاه و هيبت خود را از دست داد و آن زماني بود که دولت آمريکا با صدور قطعنامه‌اي از شوراي امنيت درباره حمايت از غيرنظاميان در ليبي، براي تغيير نظام اين کشور اقدام کرد. از اين‌رو، روسيه مي‌خواهد از طريق کمک به متحد سوري خود و ايستادن در کنار آن- به هر قيمتي که باشد- وجهه خود را تغيير دهد و اعتماد همپيمانان منطقه‌اي خود را بازگرداند.

اين موضوع، که نماينده دائم مصر در سازمان ملل متحد- در کنار چين و ونزوئلا- به نفع پيش‌نويس قطعنامه روسيه در شوراي امنيت راي داد و خشم همپيمان و تامين کننده کشورش يعني عربستان سعودي را برانگيخت در چارچوب همگرايي شتابنده مصر و روسيه انجام شده است.

ايالات متحده آمريکا با مداخله نظامي‌اش در منطقه، که به تجزيه دولت‌ها و تبديل شدن آنها به دولت‌هاي شکست خورده و فراهم کردن بستري براي رشد گروه‌هاي تندرو، اين منطقه را از دست داد. ما اين وضعيت وخيم را در سوريه، عراق، ليبي، يمن، سومالي و افغانستان شاهد هستيم که فدراسيون روسيه در حال بهره‌برداري از اين سياست‌هاي اشتباه است و با قدرت به اين منطقه بازمي‌گردد.

زمين سوريه دوئل مبارزه دو ابرقدرت است و با توجه به اولين دور مقدماتي، مي‌توان گفت پوتين تا به اين لحظه برنده است.



منبع : برترينها



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد