آخرین اخبار

قطب سوم خودروسازي با محصول 17 سال پيش رنو! اخبار ويژه

قطب سوم خودروسازي با محصول 17 سال پيش رنو!

  بزرگنمايي:

چه خبر - قرار است رنو 2 محصول قديمي خود را در کشورمان توليد کند

مسئولان دولتي ايران طي روزهاي گذشته در سفر به فرانسه مقدمات حضور بيشتر رنو در بازار خودرو ايران را فراهم کردند و در جديدترين توافق‌نامه که با حضور نعمت‌زاده، وزير صنعت به امضا رسيد، قرار است رنو 2 محصول قديمي خود را در کشورمان توليد کند. به اين ترتيب در آستانه برگزاري دور دوازدهم انتخابات رياست جمهوري، توافق براي توليد محصولات از رده خارج فرانسوي‌هاي بدعهد نمي‌تواند دستاورد قابل قبولي در آثار اقتصادي پسابرجام به حساب آيد.

«سيمبل» و «داستر جديد» به عنوان محصولات جديد رنو در کارخانه‌اي که قرار است با مشارکت رنو و سازمان گسترش ايجاد شود، به توليد خواهند رسيد.

سيمبل در سال 1999 در فرانسه به توليد رسيده و در واقع 17 سال از عمرش مي‌گذرد، داستر نيز حدود 7 سال پيش در دنيا به توليد رسيده و حال قرار است اين دو محصول از رده خارج راهي بازار ايران شوند و از اين به بعد در بازار پرعطش ايران براي فرانسوي‌ها درآمدزايي کنند.

جالب اينجاست که اين توافق بدون حضور مديران خودروساز ايراني و صرفاً با حضور مسئولان دولتي ايران و در رأس آنها وزير صنعت و رئيس سازمان گسترش به امضا رسيده که البتهبه عنوان اقدامي خارج از عرف و در نوع خود قابل توجه است.

اين اتفاق چند روز روز پس از ملاقات رئيس جمهور ايران و فرانسه در مقر سازمان ملل رخ داد و اين احتمال وجود دارد که روحاني از نعمت زاده خواسته باشد تا براي پيگيري مذاکرات انجام شده با اولاند به فرانسه برود و در اين سفر توافق‌نامه همکاري با رنو را به دور از چشم مديران خودرويي امضا کند.

* جمع دولتي‌ها در فرانسه جمع بود

در اين سفر در کنار وزير صنعت، معظمي رئيس سازمان گسترش، صالحي نيا معاون اقتصادي وزير صنعت، قناتي مدير کل صنايع خودرو و نيرو محرکه وزارت صنعت نيز حضور داشتند.توافق‌نامه ايدرو و رنو توسط معظمي رييس سازمان گسترش و تيري بلوره قائم مقام شرکت رنو فرانسه به امضا رسيد.

طبق اين توافق‌نامه، در فاز اول توليد سالانه 150 هزار دستگاه خودرو رنو و در فاز دوم نيز افزايش اين رقم به 300 هزار دستگاه خودرو در نظر گرفته شده است.

در مجموع با احتساب توليد ال 90 و ساندرو، ميزان توليد رنو در ايران به 500 هزار دستگاه در سال خواهد رسيد.

* استراتژي رنو در ايران: توليد محصولات قديمي و واردات خودروهاي جديد

رنو در حالي براي توليد خودروهاي قديمي خود در ايران برنامه‌ريزي مي‌کند که شاهد واردات محصولات لوکس اين شرکت فرانسوي به صورت ساخته شده (CBU) به بازار ايران نيز هستيم. نمونه اين مسئله هفته گذشته در رونمايي از خودروي تليسمان صورت گرفت و قرار است اين محصول به زودي وارد بازار ايران شود. اين خودرو محصول تقريباً به روز شرکت رنو است که به اندازه خودروهاي ديگر فرانسوي عرضه شده در ايران قديمي نيست و عمر کمتري در مقايسه با آنها از نظر توليد در

فرانسه دارد.

برنامه‌اي براي توليد تليسمان در ايران اعلام نشده و به اين ترتيب فرانسوي‌ها فقط به توليد محصولاتي در ايران تمايل نشان مي‌دهند که اصولاً خودروي به روز و جديدي نباشد، وگرنه ترجيح مي‌دهند خودروهايشان را به صورت CBU وارد ايران کنند تا سود بيشتري را کسب کنند.

در عين حال، با توجه به واردات قطعات براي توليد خودروهاي ديگرشان در ايران، به نظر مي رسد در واردات خودروهاي ساخته شده نيز از برخي تخفيف‌هاي تعرفه‌اي برخوردار شوند و در نتيجه سود بيشتري به جيب مي‌زنند.

* چه کسي براي توليد سيمبل و داستر مطالعه بازار کرد؟

توليد دو محصول قديمي سيمبل و داستر در ايران در شرايطي مورد توافق دولت ايران و رنو فرانسه قرار گرفته که به نظر مي‌رسد فرايند مطالعه بازار براي عرضه اين خودروها در ايران صورت نگرفته و بعيد است که مرکز تحقيقات خودروسازان ايراني مطالعه‌اي در اين زمينه انجام داده باشند زيرا اگر در جريان اين موضوع بودند، پذيرش آن توسط خودروسازان جاي تعجب داشت. غيبت مديران خودروساز در مراسم امضاي تفاهم‌نامه توليد محصولات رنو نيز مي‌تواند تأييدي بر اين مسئله باشد.

تجربه عرضه داستر در بازارهاي جهاني نشان مي‌دهد که اين محصول نتوانسته عرضه موفقي در دنيا داشته باشد و اصولاً خودروي موفقي به حساب نمي‌آيد.

استراتژي رنو در برخورد با بازار ايران نشان مي‌دهد که اين شرکت فرانسوي بيشتر به دنبال واردات خودروهاي لوکس خود به ايران با استفاده از شرايط مطلوب تعرفه‌اي است و در کنار اين موضوع نيز مشارکتي را براي توليد محصولات مُرده و از رده خارج خود در ايران متقبل مي‌شود تا وانمود کند که به مسئله داخلي سازي محصولاتش در ايران توجه دارد.

از سويي به نظر مي‌رسد مسئولان دولتي ايران نيز سعي دارند از طريق تفاهم با رنو و ايجاد کارخانه جديد، اقداماتي را در راستاي ايجاد قطب سوم خودروسازي انجام دهند تا در صنعت خودروسازي به اصطلاح رقابت ايجاد کنند،اين در حالي است که با توجه به وضعيت توليد خودرو در ايران و همچنين حضور رو به افزايش شرکت‌هاي خارجي در بازار خودروهاي وارداتي به ويژه چيني‌ها بعيد به نظر مي رسد که ايجاد قطب سوم از طريق محصولات از رده خارج بتواند محقق شود.

در اين شرايط ظاهراً نظارت دقيق و شفافي بر عملکرد شرکت‌هاي خارجي در بازار خودرو کشورمان وجود ندارد و ايران به جولانگاهي بزرگ براي آمد و شد خودروهاي خارجي و سودجويي برخي افراد تبديل شده است.

سکوت مرکز پژوهش‌هاي مجلس، نمايندگان مجلس و دستگاه‌هاي نظارتي در اين خصوص نيز جاي سوال دارد و مطالبه عمومي بر نظارت دقيق بر قراردادها و توافق‌نامه‌هاي همکاري در صنعت خودروسازي و نقش پررنگ برخي مسئولان دولتي تأکيد دارد.

منبع: فارس



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ميزان استفاده جوانان از تلگرام و اينستاگرام

ايران يک ميليارد دلار گاز مجاني به ترکيه تحويل داد

آتليه‌اي که عکس‌هاي مستهجن از بچه‌ها مي‌گيرد!

مازني: مديران اينستاگرام عذرخواهي کنند

درز اطلاعات کاربران يک تاکسي اينترنتي تأييد شد

تکذيب اجبار سيل‌زدگان براي بازگشت به خانه

هلال احمر از سردار سعيد قاسمي شکايت مي‌کند

نمايندگان دنبال حاشيه امن براي انتخابات هستند؟

خط و نشان پليس در خصوص برخورد با بدحجابي

دختر ترامپ پشت دستگاه سنتي پارچه بافي+عکس

استاندار خوزستان از 28اسفند تاکنون خانه نرفته!+عکس

کشف فساد جديد در پرونده دکل نفتي گمشده

بازداشت عوامل ترويج فساد و فحشا در شيراز

سقوط 40 درصدي توليد خودرو در ايران

جريمه ميلياردي گران‌فروشان و محتکران موبايل

اقبال خانه اولي‌ها به وام مسکن کم شد

پرايد، نقش اول در تصادفات نوروزي

ماجراي مرده‌اي که از خارج کشور پيامک مي‌فرستاد

چشم‌انداز بازار خودرو و ارز در سال 98

افتتاح خط 6متروي تهران فردا با حضور روحاني

سپاه، درگيري با سيل‌زدگان خوزستان را تکذيب کرد

جهانگيري: کمک‌هاي خوبي براي سيل‌زدگان داريم

تب مهاجرت از ايران به دهه هشتادي‌ها رسيد

تعطيلات مرگبار؛ افزايش 7 درصدي تلفات جاده‌اي

رهاسازي ناگهاني آب سد علت تشديد سيل گلستان

حکم سه قاچاقچي ميلياردي صادر شد

انبارهاي مرغ و گوشت تنظيم بازاري سالم ماندند

قايق حامل مهاجران ايراني در مديترانه غرق شد

دادستان شيراز: شهردار در شيراز نيست

اعاده دادرسي سعيد طوسي در حال بررسي است

بازداشت دو ايراني در آرژانتين با گذرنامه اسرائيل

برخورد متفاوت شهرداري گرگان با پاکبانان

فرح: اميدوارم ايرانيان نوروزِ آزادي را جشن بگيرند!

فرماندار دشستان: به شهردار برازجان تذکر دادم

خريد و فروش گوشي در بازار موبايل نصف شد

قيمت اينترنت، از ساندويچ هم ارزان‌تر است

نه به آجيل؛ راه جديد مبارزه با گراني

ماجراي بازداشت يک استاد بلژيکي در ايران

آستان قدس در دوره رئيسي ماليات مي‌داد؟

تکرار بلاي پرايد بر سر لادا

جزئيات تازه درباره پرونده قتل شرور معروف تهران

هرج و مرج در بازار موبايل

چرا قيمت گوشي دوباره بالا رفت؟

شوراي شهر، فاتحه‌ي باغ‌هاي تهران را خواند!

بازداشت زن دوم در ماجراي مرگ مرد بازنشسته

مزايا و معايب مصوبه پرحرف و حديث مجلس

حمله خمپاره‌اي تروريست‌ها به حومه حلب

ثروت ترامپ چقدر است؟

جزئيات نشت آب از پايه‌هاي برج آزادي

آخرين وضعيت پرونده مرگ رئيس تامين اجتماعي