آخرین اخبار

زايمان طبيعي، مزايا، مراقبت ها و نحوه زايمان طبيعي سلامت خانواده

زايمان طبيعي، مزايا، مراقبت ها و نحوه زايمان طبيعي

  بزرگنمايي:

چه خبر -

برخي از مادران به دليل ترس از زايمان طبيعي به زايمان سزارين روي مي آورند بي آنکه بدانند که زايمان طبيعي چه مزايايي دارد. قبل از اينکه براي زايمان آماده شويد بهتر است که با کسب اطلاعات لازم در اين زمينه آگاهي خود را بالا ببريد تا بتوانيد انتخابي صحيح داشته باشيد و زايماني موفقيت آميزي را پشت سر بگذاريد.

مزاياي زايمان طبيعي

يکي از مهم ترين مزاياي زايمان طبيعي حالت روحي نوزاد است. زيرا زماني که نوزاد از طريق رحم مادر به دنيا مي آيد بلافاصله در آغوش مادر قرار خواهد گرفت و مادر به او شير مي دهد. اين خود باعث مي شود که نوزاد راحت تر شير بخورد و همين امر سبب ايجاد رابطه ي عاطفي فوق العاده بين نوزاد و مادر است. همچنين مدت زمان بستري شدن بعد از زايمان طبيعي کمتر از زايمان سزارين است.

اقدامات قبل از زايمان طبيعي

قبل از زايمان طبيعي اولين نکته انتخاب محل زايمان است. همچنين بايد براي تولد نوزاد تان برنامه ريزي لازم را انجام دهيد. بايد در انتخاب متخصص زنان و زايمان دقت لازم را داشته باشيد تا بتوانيد بهترين جراح زنان را انتخاب نماييد و زايماني موفقيت آميز را تجربه نماييد. بعد از اينکه پزشک خود را انتخاب نموديد لازم است که از وي آموزش هاي لازم مقابله با استرس را دريافت کنيد و با آمادگي کافي به اتاق عمل برويد.

مراقبت هاي بعد از زايمان طبيعي

مهم ترين و خطرناک ترين زمان بعد از زايمان طبيعي 6 ساعت اول است . در اين بازه زماني بايد علائم حياتي مادر مانند فشار خون، دماي بدن، تنفس و نبض وي و همچنين ميزان خونريزي او مورد کنترل قرار گيرد تا مشکلي براي مادر پيش نيايد.

مادران بعد از گذشته شش هفته به حالت طبيعي خود باز مي گردنند به طور معمول تا چهل روزخونريزي ديده مي شود و ممکن است بسته به نحوه زايمان و شرايط مادر اين مدت متغيير باشد و در بعضي از زنان کوتاه تر و در زنان با شرايط بهتر بسيار کوتاه باشد.

براي اينکه مادران تحت مراقبت متخصص زنان و زايمان باشند بايد بعد از گذشت ده روز با متخصص زنان در ارتباط باشند و توسط وي معاينه شوند و تمامي علائم و نشانه هايي که بعد از زايمان طبيعي براي شما رخ داده است را با متخصص در ميان بگذاريد.

يکي از بهترين ورز شهايي که بعد از زايمان طبيعي مي تواند به روند دوران بهبودي کمک کند پياده روي سبک است.پياده روي به مدت چهار تا ده دقيقه در روز کافي است و کمک مي کند تا بدن زودتر به حالت طبيعي بازگردد.

به دليل کم تحرکي مادران احتمال مبتلا شدن به يبوست بالا مي رود پس براي جلوگيري از يبوست ميزان مصرف ميوه ها،غلات و مواد غذايي فيبر دار را افزايش بدهيد تا دفع مدفوع راحتتر شکل بگيرد، همچنين مصرف مايعات براي پيشگيري از از يبوست نقش بسياري مهمي دارد.

پيشنهاد مي شود براي دفع ادرار و اجابت مزاج از توالت فرنگي استفاده کنيد به زخم ها فشاري وارد نشود.

اگر با علائمي مانند درد قفسه سينه ،قرمزي و تب مواجه شديد فورا پزشک خود را در جريان بگذاريد.

استحمام بعد از زايمان طبيعي

محل بخيه هاي عمل بايد هميشه تميز و خشک باشد پس به طور روزانه به حمام برويد شما حتي ميتوانيد در فصل هايي مانند تابستان روزي دو يا سه بار دو ش بگيريد زيرا آب گرم باعث مي شود دردهاي حاصل از بخيه ها و درد پهلو و بواسير کاهش پيدا کند.براي شست و شوي زخم ها تا بيست روز از ليف استفاده نکرده و شامپوي بچه و کف صابون را به آرامي به قسمت هاي مورد نظر بماليد.بعد از حمام با حرارت ملايم سشوار محل بخيه را خشک کنيد و اگر از محل برش ترشحات صورتي رنگي خارج شد طبيعي است و مادران نبايد نگران اين امرطبيعي باشند

علائم خطر بعد از زايمان

در برخي مواقع بعد از زايمان ممکن است خطراتي مادر را تهديد کند که علائم آن را در اينجا به شما ياد آور مي شويم. در صورت بروز اين علائم حتما به پزشک خود مراجعه نموده و مسئله را با وي در ميان بگذاريد. البته اين خطرات شدت چنداني ندارد و با مراجعه به پزشک برطرف خواهد شد و جاي هيچ نگراني نيست.

- تب و لرز

- خونريزي قبل از قاعدگي

- احساس درد و تورم در ناحيه ي بخيه ها

- قرمز و متورم شدن نوک پستان

- درد در ساق پا

- احساس درد در زير دل

- ترشح از مهبل

- سرگيجه

رنگ پريدگي

نحوه زايمان طبيعي

در اين روش مادر بايد با استفاده از طبيعت خود فرزند خود را به دنيا آورد و کمترين تکنولوژي ايي در اين روش استفاده خواهد شدو هيچ دارويي مانند داروهاي اپيدورال براي درد ها استفاده نمي شود.

زماني که درد زايمان شروع مي شود رحم مادر منقبض خواهد شد و اين انقباضات کمي دردناک است. اما بهتر است بدانيد که انقباضات رحم مادر باعث تحرک جنين مي شود و موجب مي شود که جنين در لگن مادر وارد شود و رحم مادر باز شود. به دنبال آن جنين مي تواند به راحتي بچرخد و سر کودک به سمت پايين قرار گيرد. همين امر باعث مي شود که نوزاد به راحتي به دنيا آيد.

هيچ گونه دخالت هاي مصنوعي توسط پزشک انجام نخواهد شد و به طور کلي دخالت پزشک بسيار کم است و بيشتر کنترل روند زايمان را به عهده دارد و با ايجاد کردن شکافي در واژن به بيرون آوردن راحت نوزاد کمک مي کند. پزشکان بايد مادران را از لحاظ روحي آماده کنند و آنها را از طريقه زايمان خود در جريان بگذارند تا مادر نيز به روند زايمان کمک کند و خود نيز بتواند آن را کنترل کند.مادران براي اين روش ترس و اضطرابي زيادي ر دارند پس بهتر است که اين مقاله را تا انتها مطالعه کنند تا آگاهي لازم را براي انجام زايمان طبيعي داشته باشند.

natural_-childbirth-1_copy.jpgnatural_-childbirth-1_copy.jpg natural-childbirth-2_copy.jpgnatural-childbirth-2_copy.jpg

natural-childbirth-3.jpgnatural-childbirth-3.jpg natural-childbirth-4.jpgnatural-childbirth-4.jpg

natural-childbirth-5.jpgnatural-childbirth-5.jpg natural-childbirth-6.jpgnatural-childbirth-6.jpg

natural-childbirth-7.jpgnatural-childbirth-7.jpg natural-childbirth-8.jpgnatural-childbirth-8.jpg

natural-childbirth-9_copy.jpgnatural-childbirth-9_copy.jpg natural-childbirth-10.jpgnatural-childbirth-10.jpg

natural-childbirth-11.jpgnatural-childbirth-11.jpg natural-childbirth-12.jpgnatural-childbirth-12.jpg

natural-childbirth-13_copy.jpgnatural-childbirth-13_copy.jpg natural-childbirth-14.jpgnatural-childbirth-14.jpg

natural-childbirth-15.jpgnatural-childbirth-15.jpg natural-childbirth-16.jpgnatural-childbirth-16.jpg

علائم مادران چند روز قبل از زايمان طبيعي

- دردهايي همانند دردهاي دوران قاعدگي در ناحيه شکم، در چپ و راست زير شکم و کمر که کم کم زمان درد افزايش پيدا مي کند و در فواصل زماني کوتاه تر رخ مي دهد.

- ترشحات مايع نسبت به قبل بيشتر شده وممکن است اين ترشحات از واژن خوني باشند.

- پريشاني و استرس که احتمال دارد حس تهوع را ايجاد کند.

دردهاي اوليه زايمان طبيعي

انقباضات رحمي در مادراني که نخستين تجربه بارداري را دارند بين دوازده تا چهارده ساعت و ديگر مادران پنج تا شش ساعت قبل از زايمان صورت مي گيرد. از زماني که انقباضات آغاز شده تا زماني که دهانه رحم به اندازه چهار سانتي متر باز مي شود زمان دردهاي اوليه زايمان طبيعي مي گوييم .در بيشتر اوقات رسيدن به طول چهار سانتي متر مدت شش ساعت زمان مي برد.توجه داشته باشيد که در حين انقباض رحم جنين کم کم ميچرخد و سر جنين به طرف دهانه رحم حرکت مي کند.بهتر است بدانيد که هر بار که رحم منقبض مي شود فرکانس هايي به سمت مغز رفته و اکسي توسين آزاد ميشود.( هورمون اکسي توسين به صورت طبيعي در هيپوفيز خلفي ذخيره مي‌شود و نقش اساسي در ارتباط عاشقانه، توليدمثل جنسي و قبل و بعد از زايمان دارد.)اين هورمون باعث افزايش شدت انقباض ها خواهد شد.

دردهاي فعال زايمان طبيعي

زماني که دهانه رحم از چهار سانتي متر بيشتر باز شده و تا هفت سانتي متر برسد انقباضات رحم بيشتر شده و با فواصل زماني کمتر اتفاق ميفتد به اين صورت که يک انقباض يک دقيقه ايي در هر 2دقيقه اتفاق بيفتد.مادر در اين مراحل ممکن است با احساس گرگرفتگي، کوفتگي، درد کمرو خشکي دهان رو به رو شود.براي درد کمر مادر مي تواند ازحوله گرم استفاده کرده و در ناحيه کمر خود بگذارد تا احساس آرامش پيدا کند.توصيه مي شود که مادر حالت خود را تغيير داده و حدالامکان به کمر دراز نکشد و هر يک ساعت يک بار به خالي کردن مثانه خود بپردازد.

مرحله انتقال زايمان طبيعي

در اين مرحله دهانه از هفت سانتي متر عبورکرده و به ده سانتي متر مي رسد سر جنين به دهانه ورودي رحم نزديک شده است و چون راست روده مادر تحت فشار است حالت دفع مدفوع را در خود احساس مي کند و اين نشان از اين دارد که زايمان به زمان خود رسيده است اين مرحله حدودا بيست دقيقه تا بيشتر از يک ساعت به طول مي انجامد.خونريزي از واژن،تعريق ،لرز ممکن است در اين مرحله براي مادر بروز دهد.ماساژ مي تواند در اين مرحله آرامش لازم را براي مادر ايجاد کند.براي تنفس مي توان از کپسول اکسيژن نيز استفاده کرد.

زمان زايمان فرا رسيده است

حال که دهانه رحم به ده سانتي متر رسيده است لگن مادر فشار زيادي را متحمل مي شود و بايد زور به سمت پايين را آغاز کند. توصيه مي شود که فشار آوردن مادر به سمت پايين با يک بازدم آرام آغاز شود و بهتر است که نفس بيشتر از پنج يا شش ثانيه در سينه نگه داشته نشود.

عضلات خارجي رحم با نام پرينه با سر جنين مماس مي شود و باعث درد و سوزش در اين ناحيه مي شود و پس از مدتي بي حسي به طور طبيعي در اين ناحيه ايجاد مي شود. اين مرحله تا بيرون آمدن تمامي جنين حدودا نود دقيقه ممکن است زمان ببرد. اگر به تشخيص ماما پرنيه برداشته شود اين مرحله در مدت زمان کمتري انجام مي شود و فشار کمتري به عضلات و همچنين سر جنين وارد خواهد شد. در کساني که جز شکم اولي ها هستند اپيزياتومي يعني ترميم با بخيه انجام مي شود.

اگر نوزاد با پا متولد شود به آن بريچ گفته مي شود که معمولا زمان زايمان بيشتر از حالت سر خواهد شد و مادر بايد درد بيشتري را تحمل کرده و همچنين کا پزشکن نيز با اين حال به مراتب سخت تر خواهد شد.به طور طبيعي ابتداسر ،شانه و سمت ديگر شانه و بدن به بيرون رانده خواهد شد.

پس از زايمان طبيعي

بعد از تولد کودک دستگاه تناسلي مادر با پارچه استريل و مواد ضدعفوني کننده شسته خواهد شد.بيني نوزاد و صورت نوزاد تميز مي شود و صداي نوزاد براي بار اول شنيده مي شود. نوازد به مادر به وسيله بند ناف وصل است پس از به اتمام رسيدن جريان و ضربان بند ناف، ماما آن را با پنس از اول و آخر جدا مي کند و گيره در نزديکي شکم نوزاد به بند ناف متصل مي شود. مادر بعد از به دنيا آوردن نوزاد خود هيچ گونه دردي را احساس نميکند و آرامش با ديدن فرزند نيز افزايش پيدا مي کند.

جفت به وسيله بند ناف به ديواره رحم وصل است و رساندن اکسيژن به جنين از طريق آن صورت مي گيرد .با انقباضات وارد شده جفت از ديواره رحم رها مي شود و به سمت بيرون کيشده مي شود.

وضعيت خونريزي رحم براي چند ساعت پس از زايمان طبيعي مدام بررسي مي شود و اگر مشکلي ديده نشد مادر و نوزاد به بخش فرستاده خواهند شد و سلامتي کودک نيز انجام خواهد گرفت.

عوارض زايمان طبيعي

منظم نبودن ضربان جنين

به وجود آمدن انقباضات زياد رحم

خونريزي

افتادگي مثانه

دستگاه تناسلي مادر دچا تغيير فرم مي شود

جهت درمان عوارض زايمان طبيعي بايد تحت نظر پزشک و زير نظر او به مراقبت هاي لازم از خود بپردازيد.




منبع: drsoltani.com





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟