آخرین اخبار

شئون عزاداري رعايت نشود مجوز هيئت را باطل مي‌کنيم اخبار ويژه

شئون عزاداري رعايت نشود مجوز هيئت را باطل مي‌کنيم

  بزرگنمايي:

چه خبر -

به گزارش گروه فضاي مجازي خبرگزاري دانشجو، اين روزها و در آستانه ماه محرم، در هر کوچه و خياباني مساجد و تکاياي سوگواري آرام آرام خودشان را براي ميزباني از سوگواران اباعبدالله الحسين(ع) آماده مي کنند، شايد براي شما هم اين پرسش به ميان آمده باشد که بخواهيد هيئتي راه اندازي کنيد چه مسيري را بايد برويد، يا اين که چه تعداد هيئت در کشور و يا در تهران فعال هستند و آيا هيئت ها نياز به مجوز دارند و کسي يا نهادي بر عملکرد آنها نظارت مي کند و اگر ساکنان محله اي نسبت به عملکرد يک هيئت و دسته عزاداري شکايت و گلايه اي داشته باشند بايد چه کنند؟

براي پاسخ دادن به همه اين پرسش ها به سراغ دکتر محمدرضا زندمقدم ، رئيس شوراي هيئت هاي مذهبي استان تهران رفتيم و با او به گفت و گو نشست.

مجوز 4 ساله براي هيئت ها ، تمديد يک ساله

دکتر مقدم گفت: شروع ماه محرم در واقع آغاز حرکت فرهنگي جبهه انقلابي اين سرزمين است ما بر اساس فرمايشات امام راحل(ع) و همچنين رهنمودهاي مقام معظم رهبري هيئت ها را بنيانگذار اصلي انقلاب مي دانيم، اين جبهه با حرکتي نرم کارش را در ماه محرم آغاز مي کند.

رئيس شوراي هيئت هاي مذهبي استان تهران ادامه داد: اولين بحثي که داريم اين است که از يک ماه قبل ما تمديد مجوز هيئت ها را آغاز کرديم، ما 17 شهرستان در استان تهران داريم که هرکدام هيئت هاي بسيار زيادي دارند. او در پاسخ به اين پرسش که مجوزها چندساله است و بر چه مبنايي صادر مي شود، توضيح داد: مجوز ها 4 ساله است ، ولي هر سال تمديد مي شود، همچنين ما قبل ماه محرم بحث برگزاري گردهمايي کارگاهي يا توجيهي ويژه مسوولان هيئت و امناي هيئت هاي مذهبي را داريم که يکي از چهره هاي سرشناس حوزه و دانشگاه براي هر منطقه صحبت مي کند ، راهکارها و برنامه ها بررسي و تبيين مي شود علاوه بر آن هداياي فرهنگي متناسب با ماه محرم همراه با منشور عزاداري را تقديمشان مي کنيم.

فعاليت 20 هزار هيئت در تهران

او درباره تعداد هيئت هاي استان تهران و کشور هم گفت: در کشور حدود 100 هزار هيئت داريم، در استان تهران 19260 هيئت داريم که داراي مجوز هستند البته ممکن است هيئت هايي باشند که از سازمان تبليغات اسلامي مجوز نگرفته اند يعني مثل هيئت رزمندگان اسلام که از سپاه يا بسيج و ديگر موارد مشابه مجوز مي گيرند و در خود شهر تهران هم حدود 12 هزار هيئت داريم. البته اين را توجه داشته باشيد خيلي از هيئت هاي ما تاسيس شده اند اما براي اخذ مجوز بايد به ادارات تبليغات اسلامي استان تهران مراجعه کنند.

مقدم همچنين درباره اين که آيا اصولا هيئت ها به عنوان نهادهاي مردمي نياز به اخذ مجوز دارند يا نه هم توضيح داد: در سايه منويات مقام معظم رهبري و طبق دستور حضرت آقا، بحث ساماندهي هيئت هاي مذهبي و مداحان بر عهده سازمان تبليغات اسلامي قرار گرفته است البته ايشان همواره فرموده اند که هيئت ها را نبايد دولتي کرد ، هيئت ها مردمي ترين نهادهاي جامعه ما هستند. خب سازمان تبليغات اسلامي هم نهاد دولتي نيست و نکته بعد اين که ما شوراي هيئت هاي مذهبي هستيم، شورا يک تشکل مياني است، يک واسطه بين هيئت ها و سازمان است. کار اصلي آن هم سياست گذاري است و توسط خود هئيت ها انجام مي شود و راي گيري مستقيم خود آنها را دارد. از طرفي شما ببينيد الان يک نفر مي خواهد يک کاسبي مثلا بقالي راه بياندازد، بايد از چندجا مجوز بگيرد، اداراه اماکن، از صنف مرتبط، اداره بهداشت، آزمايش اعتياد بدهد و... حالا ما مي خواهيم يک حرکت فرهنگي و مذهبي بزرگ انجام دهيم که همه جامعه را در برمي گيرد حتي ما اهل سنت داريم که در ماه محرم عزاداري مي کند، کليمي و مسيحي داريم که سفره ابوافضل العباس(ع) پهن مي کند خب اين حرکت مگر مي شود ساماندهي نشود.

شيوه نظارت

رئيس شوراي هيئت هاي مذهبي استان تهران درباره نظارت بر هيئت ها هم گفت: بزرگترين شبکه ارزيابي و نظارت در سطح کشور توسط هيئت هاي مذهبي اتفاق مي افتد و مردمي ترين نوع آن هم به حساب مي آيد، ما ارزيابي مان به دو قسمت تقسيم مي شود يک بخش ارزيابي ما در ماه محرم است و ديگري بعد از اين ايام، ما قبلا مي گفتيم بازرسي، اما ديديم ارزيابي خيلي مردمي تر و بهتر است، ما الان آمديم براي هر شهرستان و زيرمجموعه مان تعداد افرادي را انتخاب کرده ايم که ارزياب هستند.

مقدم درباره شيوه انتخاب ارزياب ها هم افزود: مسولان هيئت هاي قديمي و ذيصلاح هستند، تعريفي کرديم حداقل سن 35 سال است که فرد جا افتاده باشد، خوش خلق خوش برخورد و داراي تحصيلات دانشگاهي باشد. همچنين قبل از اين که بروند ارزيابي، دوره هاي توجيهي دارند.

او درباره مولفه هاي نظارت بر هيئت ها هم گفت: فرمي داريم اول اين که حسينيه است يا تکيه يا مسجد يا منزل. اين که به مداح ها وجوه نامتعارف پرداخت نشود، روحاني دارند يا ندارند، آموزش قرآن مي دهند يا نه، سخنرانشان کيست و در چه رابطه اي صحبت مي کند، آيا عزاداري ها در شان اباعبدالله است؟ تمثال نداشته باشند، علم دارند يا ندارند و ...

باطل شدن مجوز هيئت ها

مقدم همچنين تاکيد کرد: ما هيئت هايي داشتيم که الان مجوزشان را تمديد نمي کنيم به دليل تخلفات شان و حتي مجورشان را اخذ کرديم، مثلا صداي بلندگو زياد بوده است، باعث آزار مردم شده اند، بعد از ساعت هاي متعارف مثلا يک نصف شب سر و صداي نامتعارف راه انداختند، مردم هم ناراحت بودند، ما تذکر داديم، اگر رعايت نکردند و ادامه دادند، ما مجوز را تمديد نکرديم. همين جا تاکيد مي کنم اگر هيئت ها شئون عزاداري براي اباعبدالله را رعايت نکنند ، مجوزشان باطل مي شود.

او درباره ترويج عزاداري سنتي که مورد تاييد و تاکيد مراجع و رهبري و بزرگان دين است هم توضيح داد: جوان ها اين سبک هاي جديد را دوست دارند و ما منع شان نمي کنيم، ولي اشعار مداح ها بايد محتوا داشته باشد، يکي از بحث هاي مهم ما اين است اشعار محتوايي بخوانند، اشعاري باشد که مردم الهام بگيرند مردم خيلي از اين اشعار را در خيابان و در دوران پيروزي انقلاب اسلامي مي خواندند و هنوز هم ماندگار هستند. ما يک کتابچه چاپ کرديم براي مداحان فرمايشات حضرت آقا را جمع آوري کرديم و در اختيار مداحان مان هم قرار داديم، الان بعضي سبک ها آمده ، جوان ها دوست دارند، اگر از حالت اصلي خودش خارج نشود و فضا را خراب نکند به قول آقا بالا پايين پريدن هاي الکي نباشد، ما مشکلي نداريم.

اما آخرين پرسشي که با مقدم درميان گذاشتم اين بود که اگر کسي از هيئتي گلايه اي داشته باشد بايد چه مسيري را طي کند؟ او گفت: اگر شکايت مرتبط با همه يا بخش عمده اي از يک محله ، خيابان يا کوچه است ، يک استشهادي جمع کنند و به نزديک ترين اداره تبليغات اسلامي محل زندگي شان تحويل دهند اگر هم مشکل شخصي است باز هم مي توانند گزارش کنند به صورت شخصي و ما حتما رسيدگي مي کنيم و اطلاع رساني خواهيم کرد.

منبع: جام جم



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ميزان استفاده جوانان از تلگرام و اينستاگرام

ايران يک ميليارد دلار گاز مجاني به ترکيه تحويل داد

آتليه‌اي که عکس‌هاي مستهجن از بچه‌ها مي‌گيرد!

مازني: مديران اينستاگرام عذرخواهي کنند

درز اطلاعات کاربران يک تاکسي اينترنتي تأييد شد

تکذيب اجبار سيل‌زدگان براي بازگشت به خانه

هلال احمر از سردار سعيد قاسمي شکايت مي‌کند

نمايندگان دنبال حاشيه امن براي انتخابات هستند؟

خط و نشان پليس در خصوص برخورد با بدحجابي

دختر ترامپ پشت دستگاه سنتي پارچه بافي+عکس

استاندار خوزستان از 28اسفند تاکنون خانه نرفته!+عکس

کشف فساد جديد در پرونده دکل نفتي گمشده

بازداشت عوامل ترويج فساد و فحشا در شيراز

سقوط 40 درصدي توليد خودرو در ايران

جريمه ميلياردي گران‌فروشان و محتکران موبايل

اقبال خانه اولي‌ها به وام مسکن کم شد

پرايد، نقش اول در تصادفات نوروزي

ماجراي مرده‌اي که از خارج کشور پيامک مي‌فرستاد

چشم‌انداز بازار خودرو و ارز در سال 98

افتتاح خط 6متروي تهران فردا با حضور روحاني

سپاه، درگيري با سيل‌زدگان خوزستان را تکذيب کرد

جهانگيري: کمک‌هاي خوبي براي سيل‌زدگان داريم

تب مهاجرت از ايران به دهه هشتادي‌ها رسيد

تعطيلات مرگبار؛ افزايش 7 درصدي تلفات جاده‌اي

رهاسازي ناگهاني آب سد علت تشديد سيل گلستان

حکم سه قاچاقچي ميلياردي صادر شد

انبارهاي مرغ و گوشت تنظيم بازاري سالم ماندند

قايق حامل مهاجران ايراني در مديترانه غرق شد

دادستان شيراز: شهردار در شيراز نيست

اعاده دادرسي سعيد طوسي در حال بررسي است

بازداشت دو ايراني در آرژانتين با گذرنامه اسرائيل

برخورد متفاوت شهرداري گرگان با پاکبانان

فرح: اميدوارم ايرانيان نوروزِ آزادي را جشن بگيرند!

فرماندار دشستان: به شهردار برازجان تذکر دادم

خريد و فروش گوشي در بازار موبايل نصف شد

قيمت اينترنت، از ساندويچ هم ارزان‌تر است

نه به آجيل؛ راه جديد مبارزه با گراني

ماجراي بازداشت يک استاد بلژيکي در ايران

آستان قدس در دوره رئيسي ماليات مي‌داد؟

تکرار بلاي پرايد بر سر لادا

جزئيات تازه درباره پرونده قتل شرور معروف تهران

هرج و مرج در بازار موبايل

چرا قيمت گوشي دوباره بالا رفت؟

شوراي شهر، فاتحه‌ي باغ‌هاي تهران را خواند!

بازداشت زن دوم در ماجراي مرگ مرد بازنشسته

مزايا و معايب مصوبه پرحرف و حديث مجلس

حمله خمپاره‌اي تروريست‌ها به حومه حلب

ثروت ترامپ چقدر است؟

جزئيات نشت آب از پايه‌هاي برج آزادي

آخرين وضعيت پرونده مرگ رئيس تامين اجتماعي