آخرین اخبار

آيا پاستا چاق کننده است؟ تغذيه

آيا پاستا چاق کننده است؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - چه نوع پاستا را چه مقدار بخوريم؟

پاستا ريشه اي ايتاليايي دارد و مصرفش به قرن 12 باز مي گردد. ايتاليايي ها صدها سال است که پاستا مصرف مي کنند، اما با اين حال همچنان نرخ چاقي شان پايين است. ايتاليايي ها به صورت سنتي برنامه غذايي را دنبال مي کنند که سرشار از ميوه، سبزيجات، غلات کامل، روغن زيتون، حبوبات، آجيل ها، و مقداري گوشت قرمز و شيريني است.

پاستا در جوامع ديگر آنچنان خوش نام نيست و معمولا به عنوان کربوهيدرات بد و يا غذايي چاق کننده شناخته مي شود. با اين حال ايتاليايي ها مدت ها است که از پاستا لذت مي برند و با اين حال، نرخ چاقي و ديگر بيماري هاي مزمنشان از ديگر نقاط دنيا پايين تر است. وقتي مي خواهيد ارزيابي کنيد که پاستا غذايي چاق کننده است يا خير بايد نوع پاستايي که استفاده مي کنيد را نيز به حساب بياوريد، همچنين ديگر چيزهايي که کنارش مصرف مي کنيد، مقدار وعده و برنامه کلي غذايي.

پاستا و قند خون

شاخص گليسمي، يا بار گليسمي، براي ارزيابي تاثير يک غذا روي افزايش سطح قند خون به کار مي رود. غذاهايي که شاخص گليسمي يا بار گليسمي بالايي دارند، بلافاصله پس از استفاده قند خون را بالا مي برند. قند خون هرچقدر بالاتر برود، انسولين بيشتري آزاد مي شود. انسولين کمک مي کند انرژي از خون به سلول هاي بدن برود و در آنجا يا تبديل به سوخت شود و يا ذخيره شود. بالا رفتن قند خون و آزاد شدن زياد انسولين بدن را تشويق به ذخيره چربي مي کند.

غذاهاي سرشار از کربوهيدرات مانند شکر و نان سفيد شاخص گليسمي بالايي دارند. پاستا از آنجا که در درجه اول کربوهيدرات است، معمولا به عنوان غذايي با شاخص گليسمي بالا شناخته مي شود. با اين حال پاستا نسبتا شاخص گليسمي پاييني دارد. نوع آردي که در ساخت پاستا به کار مي رود، آرد سمولينا است که در برابر شکسته شدن مقاوم تر است و گلوکوز را آرام تر وارد جريان خون مي کند، مخصوصا در مقايسه با ديگر کربوهيدرات ها مانند نان سفيد.

چه مقدار پاستا مي خوريد؟

از آنجا که پاستا شاخص گليسمي نسبتا پاييني دارد، پس مي توان هرچقدر دلمان خواست پاستا بخوريم؟ البته که نه!. مقدار وعده پاستا، درست مانند هر غذاي ديگر، بسيار مهم است. جولي جونز استاد تغذيه در دانشگاه سنت کاترين در مقاله اي که واشنگتن پست منتشر کرده بود، گفت: کربوهيدرات ها دشمن نيستند، بلکه هر چيز را بيش از حد مصرف کردن درست نيست.

يکي از بدي هاي پاستا خوردن اين است که مي توان به راحتي بيش از وعده توصيه شده آن را خورد. وقتي احساس سيري کرديد دست از غذا بکشيد، نه زماني که بشقاب خالي شد. براي اينکه وعده هاي پاستا را سالم تر کنيد، وعده اي کمتر از هميشه براي خود بکشيد و در عوض کنار آن مقدار زيادي سالاد ميل کنيد.

چه نوع پاستايي؟

پاستا را معمولا با آرد سمولينا توليد مي کنند، و همانطور که گفته شد در برابر شکسته شدن مقاوم است. با اين حال پاستا را از ديگر انواع آرد نيز توليد مي کنند. از آنجايي که مدتي است برنامه هاي غذايي بدون گلوتن شايع شده است، پاستاها بدون گلوتن نيز توليد مي شود. پاستاهاي بدون گلوتن را از آرد برنج و ذرت توليد مي کنند.

هنگام استفاده از پاستا هاي بدون گلوتن مواظب باشيد. گاهي مردم فکر مي کنند، هر چيزي که بدون گلوتن است مي تواند جايگزيني سالمتر به حساب بيايد. برخي پاستاهاي بدون گلوتن از آرد برنج توليد مي شوند، که فيبر پايين و شاخص گليسمي بالايي دارند. اگر به دنبال پاستايي هستيد که فيبر بالايي داشته باشد، توصيه مي کنيم پاستايي که با غلات کامل توليد شده است را انتخاب کنيد.

چه چيزهايي ديگر بايد درباره پاستا بدانيم؟

چيزي که روي پاستا مي گذاريد به اندازه مقدار پاستايي که ميل مي کنيد مهم است. اضافه کردن سس خامه اي روي يک وعده پاستا مي تواند تا حدود زيادي مقدار کالري آن را دچار تغيير کند.

بهترين سس براي پاستا چيست؟

انتخاب هاي زيادي وجود دارد. سس هايي که بر پايه گوجه فرنگي، حاوي آنتي اکسيدان و ويتامين C بسياري هستند. با اين حال برخي سس هاي آماده سرشار از سديم و قند هستند ( پس توصيه مي شود خودتان درست کنيد ). پاستا را همچنين مي توان با کمي روغن زيتون، سير و ديگر سبزيجات درست کرد. اضافه کردن مقداري روغن زيتون مي تواند منبعي از چربي هاي سالم و امگا 3 براي سلامت قلب باشد. مهم نيست چه سسي انتخاب مي کنيد، اضافه کردن مقداري سبزيجات به بشقاب پاستا مي تواند ارزش غذايي آن را بسيار بالا ببرد.

چگونه يک بشقاب پاستا را سالم تر کنيم؟

در ادامه توصيه هايي را ارائه مي دهيم که مي توانيد با استفاده از آنها وعده پاستاي خود را سبک تر و سالمتر کنيد.

1- پاستا را زيادي نپزيد که خيلي نرم شود، پاستا بايد در حدي پخته شود که همچنان کمي سفت بماند، اگر آن را بيش از اين اندازه بپزيد مقدار شاخص گليسمي اش بالا مي رود.

2- وعده هاي کوچکتري از پاستا ميل کنيد. اگر بشقاب خود را از پاستا پر مي کرديد، سعي کنيد کمي تغيير ايجاد کنيد. پاستا را درست مانند دير وعده ها ببينيد. يک چهارم بشقاب را غلات تشکيل مي دهد، يک چهارم را پروتئين ها، و باقي مانده بشقاب نيز سهم ميوه و سبزيجات است.

3- با وعده خود خلاقانه برخورد کنيد! راه هاي زيادي براي اضافه کردن انواع سبزيجات، پروتئين، و چربي هاي سالم وجود دارد. به سس پاستا سبزيجات رنگارنگ اضافه کنيد طوري که بتوانند جاي مقداري از ديگر موارد حاوي کالري را بگيرند. سبزيجات حجم وعده را بالا مي برد بدون اينکه کالري به آن اضافه کند.

4- مانند يک ايتاليايي غذا بخوريد. آهسته غذا را ميل کنيد و از آن لذت ببريد، و هر زمان که احساس سيري کرديد دست از غذا بکشيد، و يا حتي مي توانيد قبل از احساس سيري کامل غذا را کنار بگذاريد، چون رسيدن پيغام سيري به مغز 20 دقيقه طول مي کشد.

نتيجه گيري: پاستا چاق کننده است؟

پاستا کربوهيدرات بالايي دارد، اما در مقايسه با ديگر غذاهاي حاوي کربوهيدرات شاخص گليسمي پايين تري دارد. درست مانند هر غذاي ديگري، از موارد اصلي که بايد به ذهن بسپاريد حجم وعده و آن چيزي که کنارش مي خوريد، است. حجم وعده پاستاي خود را کم کنيد و در عوض مقدار زيادي سبزيجات، پروتئين و چربي هاي سالم کنارش قرار دهيد.

پاستاي سبوس دار و انواعي که با غلات کامل توليد شده اند را استفاده کنيد. اگر از پاستا خوشتان نمي آيد و خوردنش برايتان احساس بدي به همراه دارد، پس پاستا نخوريد! با اين حال اگر تنها دليلتان براي نخوردن پاستا اين است که شنيده ايد چاق کننده است، بايد بگويم به خود ظلم مي کنيد. با در نظر گرفتن مواردي که گفته شد، پاستا هم مي تواند غذايي چاق کننده باشد هم غذايي بسيار مفيد براي کاهش وزن و برنامه غذايي.




منبع:kermany.com





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها