آخرین اخبار

رقابت حافظ ناظري, احسان خواجه اميري و محسن چاوشي! موسيقي

رقابت حافظ ناظري, احسان خواجه اميري و محسن چاوشي!

  بزرگنمايي:

چه خبر - پرفروش ترين آلبوم هاي موسيقي ايران

«موسيقي پاپ»، چندين دهه است که پر طرفدارترين سبک در ميان ايرانيان به شمار مي آيد. گروه آريان، محسن چاوشي، مرتضي پاشايي و بسياري ديگر از هنرمندان موسيقي پاپ، همگي از محبوب ترين چهره هاي کشور هستند و بر همين اساس انتظار مي رود که در آمار پرفروش ترين آثار موسيقايي نيز نام اين هنرمندان بيش از سايرين ديده شود. اما با نگاهي به آمار پرفروش ترين آثار شش ماه نخست سال 1395 در سايت «بيپ تونز»، با نکته اي متفاوت مواجه مي شويم. آلبوم هايي از همه سبک ها، در ميان ده پرفروشِ 6 ماه نخست حضور دارند.

تنها سه آلبوم «امير بي گزند» اثر «محسن چاوشي»، «سي سالگي» اثر «احسان خواجه اميري» و «خوشبختيت آرزومه» اثر «سيامک عباسي» از سبک پاپ در ميان ده اثر پرفروش نيمه اول سال قرار دارند. همچنين با نگاهي دقيق تر متوجه مي شويم که حتي همين سه آلبوم هم کاملا در سبک پاپ قرار ندارند.
«امير بي گزند» با فضايي متفاوت از آثار پاپ رايج کشور در صدر جدول قرار گرفته است و در اين آلبوم از موسيقي راک تا هاوس را مي توان شنيد. آلبوم «خوشبختيت آرزومه» نيز در برخي قطعات تحت تاثير موسيقي اسپانيش و الکترونيک است. شايد مهم ترين دليل اين اتفاق به مخاطبان اين آثار باز مي گردد. پرطرفدار بودن خوانندگان موسيقي پاپ بر هيچ کس پوشيده نيست، اما مخاطبان سبک هايي مثل موسيقي ايراني بيشتر مايل به پرداخت مبلغي براي خريد موسيقي و حمايت از خواننده مورد علاقه خودشان هستند و همين دليل باعث مي شود که آلبوم «دخت پري وار» اثر «عليرضا قرباني» در رتبه هفتم پر فروش ترين ها قرار گيرد. اما اين تنها يکي از دلايل پرفروش شدن يک اثر است. صدا و سيما به عنوان پرمخاطب ترين رسانه کشور تاثير زيادي بر شهرت يک هنرمند دارد. هر خواننده اي که بتواند تيتراژ يک سريال يا برنامه تلويزيوني را از آن خود کند، فروش آلبومش را تضمين کرده است.

گروه «کاکو بند» با وجود اينکه به جمع پرفروش هاي شش ماه نخست وارد نشده، اما با اجراي چند تيتراژ تلويزيوني توانسته براي هفته هاي متوالي خود را در پرفروش هاي هفته سايت «بيپ تونز» حفظ کند و اين در حالي است که بيش از يک سال از پخش آلبوم «دعوت» اين گروه مي گذرد. آلبوم «ماه و ماهي» اثر زيبا و به ياد ماندني «حجت اشرف زاده» نيز از همين امکان بهره مند شده است. پخش برخي قطعات اين آلبوم در صدا و سيما به شهرت هر چه تمام تر آن کمک فراواني کرده تا جايي که نه تنها اين آلبوم را در ميان پرفروش ترين آثار سال 94 مي ديديم که در شش ماه نخست سال 95 نيز «ماه و ماهي» به رتبه هشتم دست يافته است.

«ناگفته» اثر «حافظ ناظري» که آلبومي در سبک کلاسيک با بارقه هايي از موسيقي ايراني است نيز در رتبه چهارم قرار گرفته. اين آلبوم در مرداد سال 94 با تبليغات فراوان پخش شد و بلافاصله پس از پخش آلبوم، برگزاري چندين کنسرت به پرفروش شدن آن در سال 94 کمک شايان کرد. اما پس از يک سال چگونه بار ديگر در رتبه چهارم پرفروش ها قرار گرفته؟ جواب بار ديگر در صدا سيما قرار دارد. حضور حافظ ناظري در برنامه «خندوانه» باعث شد که آلبوم او بار ديگر مورد توجه قرا گيرد و اکنون بيش از يک ماه است که «ناگفته» در ميان 6 پرفروش هفته سايت «بيپ تونز» قرار دارد و در نتيجه آن، توانسته در جمع شش ماه به رتبه چهارم برسد.

«کاوه يغمايي» پس از حدود 13 سال دومين آلبوم رسمي خود با نام «منشور» را در سال 95 پخش کرد که توانسته به رتبه پنجم پرفروش ترين آثار شش ماه نخست 95 برسد. هر روز بر تعداد طرفداران سبک راک در ايران افزوده مي شود و کاوه يغمايي از اولين هنرمندان رسمي موسيقي راک پس از انقلاب اسلامي است. همه اين عوامل باعث شد که نگاه طرفداران موسيقي راک و حتي ساير سبک ها براي مدتي به سوي اين آلبوم باشد و در نتيجه به آلبومي پرفروش بدل گردد.

«رضا يزداني» سال هاست که در عرصه موسيقي پاپ راک فعاليت دارد و با حضور در برنامه هاي مختلف توانسته شهرت نسبتا خوبي براي خود رقم بزند. آخرين آلبوم او با نام «دوئل در آينه» توانسته به رتبه ششم پرفروش ترين ها دست يابد. «ماکان اشگواري» با آلبوم «دور» در رتبه دهم قرار دارد. شايد عجيب ترين آلبوم همين باشد. يکي از چهار آلبومي که اولين اثر شخصي هنرمندشان هستند، همين آلبوم است.

«حافظ ناظري»، «گروه دال» و «سيامک عباسي» سه هنرمند ديگري هستند که در کنار «ماکان اشگواري» با اولين آلبوم خود به جمع پرفروش ها راه يافته اند. در مورد «حافظ ناظري» که بحثي در کار نيست. تنها نام پدرش براي شناخته شدن کافي است. اما «ماکان اشگواري» که نه پدري مشهور دارد، نه در تلويزيون حضور پررنگي داشته و نه تبليغات شديدي بر روي آلبومش انجام داده بود، چگونه به جمع پرفروش ها راه يافت؟ مارکتينگ ديجيتال و پخش گسترده تبليغات آلبوم در اينستاگرام را بايد يکي از عوامل مهم دانست. گروه «دال» با آلبوم «گذر ارديبهشت» به رتبه سوم دست يافته. اين گروه تازه کار نزديک به يک سال قبل از پخش آلبوم خود دو تک آهنگش را با فاصله پخش کرد و به مرور در ميان طرفداران موسيقي تلفيقي شناخته شد. همچنين در هنگام پخش آلبوم با تبليغات اينترنتي و حضور در برنامه چارگوش و تخفيفات ويژه در سايت «بيپ تونز»، بر شهرت خود افزود. البته نبايد فراموش کنيم که سبک موسيقي اين آلبوم بسيار به موسيقي تلفيقي گروه هايي همچون «پالت» و «دنگ شو» نزديک است و اين سبک اين روزها داراي طرفداران زيادي مي باشد.

«امير بي گزند» پرفروش ترين آلبوم شش ماه نخست امسال شده که احتمالا تا پايان سال نيز در همين رتبه باقي بماند. اين آلبوم رکوردهاي زيادي را در فروش به خصوص در فضاي ديجيتال شکست. «محسن چاوشي» با حضور در فيلم «سنتوري» شهرت بالايي کسب کرد. اين فيلم به قدري تاثير گذار بود که حتي آموزشگاه هاي موسيقي هنرآموزان زيادي براي سنتور پيدا کردند. از طرفي ديگر «چاوشي» با عدم برگزاري کنسرت و عدم حضور فيزيکي در هيچ اجرايي، کنجکاوي مخاطبان خود را برانگيخت و به شهرتي زياد رسيد. آلبوم آخر او با اشعاري انتخابي از «مولانا» و سبکي ترکيبي از پاپ و راک توانست توجه بسياري از مخاطبان را جلب کند و فروش بسيار گسترده اي داشته باشد.

«سيامک عباسي» نيز از نظر نوع تبليغات تا حدودي شبيه «چاوشي» عمل کرد، او که تا به حال چهره خود را نشان نداده (قبل از برگزاري اولين کنسرت رسمي خود) و به مرد بي چهره موسيقي پاپ ايران مشهور شده بود، توانسته با آلبوم «خوشبختيت آرزومه» در رتبه نهم پرفروش هاي شش ماه نخست قرار گيرد و «احسان خواجه اميري» که با آلبوم «سي سالگي» در رتبه دوم قرار دارد، مجموعه اي از همه عوامل را با خود همراه دارد. از پدر مشهور تا حضور در تيتراژ برنامه هاي تلويزيوني تا تبليغات گسترده و مهم تر از همه، کاري مقبول عموم مردم و با کيفيت.

در پايان ذکر چند نکته را لازم مي دانيم، ابتدا اينکه پرفروش بودن يک اثر به هيچ وجه نشانه با کيفيت بودن آن نيست. همانطور که کم فروش بودن آثار بزرگاني همچون «عليرضا مشايخي» يا «هوشنگ کامکار» نشانه اي از ضعيف بودن آثار آنان نيست. همچنين اين نکته را هم بايد مخاطبين در نظر داشته باشند که تمام آنچه گفته شد تحليلي بر فروش و دلايل فروش آثار بود نه بر کيفيت آثار. کليه توليدات ذکر شده و صاحبان آنها از هنرمندان خوب کشور به حساب مي آيند و آثارشان چه پرفروش و چه کم فروش قابل احترام مي باشند.




منبع : musiceiranian.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

آهنگ «بهت قول ميدم» محسن يگانه رکود زد + حاشيه هاي آن

زندگي عاشقانه ادل پس از 7 سال به پايان رسيد! + عکس همسر و فرزند

ناگفته هايي از زندگي التون جان، يکي از موفق ترين خواننده هاي موسيقي + عکس

راجر واترز به مدونا: در تل آويو کنسرت اجرا نکن!

دختر 18 ساله اي که موسيقي آمريکا را ترکاند!! + عکس

کدام موسيقي دانان در سال 2019 بيشترين درآمد را داشتند؟ + عکس

گزارش و عکس هاي کنسرت کيهان کلهر

جنجال ها و حواشي موسيقي ايران در سال 97

خواننده هايي که در سال گذشته حال مردم را خوب کردند

از حميد هيراد تا همايون شجريان: چهره هاي خبرساز موسيقي در سال 97

پرطرفدارترين آهنگ هاي موسيقي پاپ در سال 97

ممنوع الکار شدن يک خواننده به دليل حرکات عجيب و مهيج روي صحنه!

صد خواننده برتر تاريخ موسيقي به انتخاب مجله رولينگ استون

مراسم رونمايي آلبوم «آرش کمانگير» شهرام ناظري + عکس

حاشيه ها و انتقادها از جشنواره موسيقي فجر/ وقتي داد رضا صادقي هم درآمد!!

شکست عشقي، آزار جنسي، بيماري ها و تمام رازهاي تلخ زندگي ليدي گاگا

دو برادر خواننده که در خانواده ناشنوا بزرگ شدند + عکس

توضيحات حميد عسکري درباره خواننده زن در کنسرت جنجالي اش + عکس

از شکيرا تا ادل، خوش صداترين ستاره هاي زن دنيا + عکس

جنجال آهنگ گروهي که حتي نام خودش را غلط تلفظ مي‌کند

عکس هاي ديدني و قديمي از محمدرضا شجريان که تا بحال نديده بوديد!

برندگان جشن «موسيقي ما» با حضور چهره هاي سرشناس

گفتگو با پري زنگنه؛ بانوي اپراي ايران

آلبوم هاي جديد خواننده ها، از حامد همايون تا احسان خواجه اميري

گروه چاووش؛ اولين گروه موسيقي زيرزميني ايران

سازهايي که با ياد استاد شجريان به نمايش درآمدند + عکس

بازگشت گروه دخترانه «اسپايس گرلز» بدون «ويکتوريا بکهام»

تعظيم سالار عقيلي به صبوري و متانت زلزله‌زدگان کرمانشاه

محمدرضا فروتن، هانيه توسلي و ابوالفضل پورعرب در يک اُپرا + عکس

خواننده‌اي که 8 سال اجازه کار نداشت و ممنوع‌الفعاليت بود

مهم‌ترين کنسرت‌هاي آذر 97 از محسن ابراهيم زاده تا بهنام باني و ماکان بند

خواننده پرتناقض که بعد عاشق شدن هنر را فراموش کرد!

ناگفته هايي جذاب از خواننده جوان و خوش‌آتيه + عکس

فعاليت هنري همايون شجريان از ابتدا تا امروز

همه چيز درباره الويس، مرده پر درآمد

گران‌ترين ساز جهان چه سازي است و از کجا آمده است؟

مصاحبه بي‌بي‌سي با امير تتلو و داغ شدن تتليتي ها!

آهنگ «بارون» را با صداي محمدرضا گلزار بشنويد

نقد و بررسي آلبوم «ابراهيم» محسن چاوشي

فريدون فروغي؛ خواننده‌اي که 17 سال پيش دِق کرد و مُرد!

پرفروش هاي موسيقي ايران بعد از انقلاب/از دهاتي شادمهر تا اصفهاني

خواننده‌اي که زود گل کرد و زود پژمرد + فيلم

بهترين و خاطره‌انگيز‌ترين خواننده‌هاي عرب‌ را بشناسيد + تصاوير

گفتگو با زيباروي خوش صداي افغان، مقيم کانادا

شجريان از نگاه خودش! شجريان از نگاه ديگران!

خاطره خواندني خواننده مشهور از استاد شجريان

«پيکلاويه»: گروه ايراني راک انگليسي! + تصاوير

خواننده‌هايي که سابقه انتشار قطعات عاشورايي داشته‌اند

شهريار قنبري، ترانه سرايي که شعر نفس کشيدن تنها کارش بود

نواي کمانچه کيهان کلهر روح بشري را تصاحب کرد + عکس