آخرین اخبار

7 چهره مشهوري که قلبشان گرفت هنر و سلامت

7 چهره مشهوري که قلبشان گرفت

  بزرگنمايي:

بازيگران و فوتباليست ها معمولا با بيماري هايي روبرو مي شوند که ناشي از اين عوامل است. در اين گزارش، بيماري که به آن مي پردازيم، بيماري قلبي است که بعضي از ستاره هاي عرصه ورزش و هنر به شک حاد يا مزمن با آن... بيماري قلبي معمولا به دليل اضطراب و استرس به وجود مي آيد. يکي از کارهايي که در آن استرس زيادي وجوددارد، سينما، تلويزيون، فوتبال و ... است. بازيگران و فوتباليست ها معمولا با بيماري هايي روبرو مي شوند که ناشي از اين عوامل است. در اين گزارش، بيماري که به آن مي پردازيم، بيماري قلبي است که بعضي از ستاره هاي عرصه ورزش و هنر به شک حاد يا مزمن با آن دست و پنجه نرم مي کنند. البته حتما در اين فهرست چهره هاي ديگري هم هستند. شايد بشود گفت اين 7 نفرت مشت اند نمونه خروار!

مسعود کيميايي
قبل از شروع سال نو 90 مسعود کيميايي 71 ساله به دليل ناراحتي قلبي در بيمارستان دي بستري شد اما حضورش تنها چندين ساعت طول کشيد ولي دوم فروردين 90 کيميايي به دليل عود بيماريش دوباره در بيمارستان جم تهران بستري شد. او اوايل ارديبهشت 90 در حالي که عازم کيش بود تا در جشنواره فيلم کيش شرکت کند، سکته قلبي کرد. وقتي هواپيما براي فرود آمدن دچار مشکل شد، آنقدر به او استرس و اضطراب وارد شد که راهي بيمارستان شد. او پس از استراحت، مرخص شد، اما مشکل قلبي اش پابرجاست.

عامل خطرساز: سيگاري بودن نقش مهمي در ايجاد مشکل قلبي کيميايي داشته است. سيگاري هاي قهار 40 درصد بيشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبي هستند.

عزت الله انتظامي
اين بازيگر که دهه نهم زندگي اش را مي گذراند مرداد امسال به دليل مشکلات قلبي و ريوي به بيمارستاني در فرمانيه منتقل شد و بعد از سه روز توانست سلامتي اش را به شکل نسبي به دست بياورد. اين بازيگر که از همان زمان استراحت مطلق است، به باغ برادرش در يکي از نقاط خوش آب و هواي تهران رفته است.

عامل خطرساز: مشکلات تنفسي و چربي خون بالا عامل اصلي مشکلات قلبي انتظامي است. اگر چربي خون بد يا LDL بالاي 240 mg/dll باشد، احتمال ابتلا به مشکلات قلبي و سکته در فرد بسيار بالا مي رود. اگرچه 200 LDL تا 239 mg/dll نيز شروع خطر است.

همايون بهزادي
همايون بهزادي کاپيتان اسبق پرسپوليس ارديبهشت ماه به دليل ناراحتي قلبي و ريوي در بيمارستان تهران بستري شد. کاپيتان اسبق تيم ملي و پرسپوليس در دهه 40 و 50 در سال هاي اخير بارها به دليل بيماري هاي قلبي و ريوي و فشار خون و ... در بيمارستان بستري شده است. اين ورزشکار محبوب فوتبال بعد از بستري شدن در بيمارستان با استفاده از دستگاه تنفس مصنوعي و داروهايي که برايشان تجويز شد، بهبود پيدا کرد.

عامل خطرساز: فشار خون بالات عامل اصلي مشکلات بهزادي است. اگر فشار خون فرد در بيشتر اوقات 90/140 و بالاتر باشد، احتمال بروز سکته قلبي بسيار بالا مي رود.

شهرام شکوهي
دو ماه پيش بود که شهرام شکوهي، درد شديدي را در دست چپش احساس کرد؛ دردي که به دست راستش هم سرايت کرد. خواننده معروف کشورمان هيچ فکرش را نمي کردکه اين درد نشانه يک اختلال در سيستم قلب و عروقش باشد. او مي گويد: «تا قبل از آن شب هيچ نشانه خاصي نداشتم يا علامتي که هوشيارم کند، حس نمي کردم. البته بيماري قلبي در خانواده پدري و مادري ام سابقه داشت ولي فکر نمي کردم من هم مبتلا شوم. فقط اهي معده ام درد مي گرفت که اهميتي نمي دادم. آن شب درد اول در دست ها و بعد در قفسه سينه ام پيچيد که درد خيلي شديدي بود.»

خانواده شکوهي که ترسيده بودند، با اورژانس تماس گرفتندو بعد از معاينه هاي اوليه، معلوم شد او تا مرز سکته قلبي پيش رفته است: «خدا رحم کرد، درد قطع شد و سکته نکردم اما فردا صبح در بيمارستان قلب، سي تي آنژيوگرافي گرفتند و گفتند به يکي از سه رگ اصلي قلب مشکوکيم. بعد هم گفتند بايد بيايي آنژيوگرافي. ما هم خوش و خندان رفتيم براي آنژيوگرافي؛ اصلا فکرش را نمي کرديم موضوع اينقدر جدي باشد ولي وقتي دکتر گفت يکي از رگ هاي قلب از چهار نقطه گرفتگي دارد که يکي از گرفتگي ها خيلي خطرناک است و تاکيد کرد بايد عمل قلب باز کنيم و شما هم بايد خوانندگي را حداقل يک سال بگذاري کنار، شوکه شدم!»

شکوهي يا بايد سلامتي اش را انتخاب مي کرديا ادامه حيات هنري اش را. او دومي را انتخاب کرد: «گفتم حتي اگر سکته هم بکنم، جراحي قلب باز نمي کنم. راستش پدرم جراحي قلب باز کرده بودو از اين ماجرا خاطره خوشي نداشتم. قرار شد مرا آنژيوپلاستي کنند و از آنجا که پزشک معالجم مهارت زيادي داشت، خوشبختانه عمل موفقيت آميز بود.»

با آنژيوپلاستي، گرفتگي رگ قلب شهرام شکوهي در سه نقطه برطرف شد و او تا حد زيادي از خطر سکته نجات پيدا کرد. شکوهي در جواب اين سوال که آيا بعد از آن ماجرا تحت نظر است يا رژيم غذايي و مراقبت هاي خاصي را دنبال مي کند، مي خندد و مي گويد: «راستش نه، اصلا شغل ما اجازه اين کارها را نمي دهدو من هم آدم خوش بيني هستم و نگراني خاصي ندارم. فقط قرص هايم را مي خورم و خيالم راحت است که خوب شده ام.»

عامل خطرساز: به نظر مي رسد ژنتيک در بروز مشکلات قلبي شهرام شکوهي بي تاثتير نبوده است چون پدرش هم به همين مشکل روبرو بوده است. البته اين مسئله زماني خطرساز است که افراد حدود 40 سالگي با اين مشکل مواجه شوند و اگر يکي از اعضاي خانواده بالاي 60 سال به اين مشکل دچار شده باشد، خيلي عامل خطرساز براي نسل بعد نيست.

محمد کاسبي
دو سال پيش پايان سريال «سه دونگ سه دونگ» با خبر مشکل قلبي محمد کاسبي همزمان شد. کاسبي براي حضور در اين پروژه، مراجعه به پزشک را به تعويق انداخت. به دليل مشکلاتي که داشت، پس از پايان سريال در 23 مرداد 90 در بيمارستان بستري شد.

خودش مي گويد: «مشغول بازي در سريال سه دونگ سه دونگ بودم که با مشکل قلبي روبرو شدم. آن روز خيلي اين مسئله را جدي نگرفتم و کار را ادامه دادم اما بعد از اتمام سريال براي پيگيري مشکل قلبي ام به بيمارستان مراجعه کردم و پزشکان برايم آنژيوگرافي نوشتند. در حين انجام آنژيوگرافي مشکلي پيش آمد که باعث شد در شاهرگ اصلي ام خونريزي شديدي به وجود بيايد که باعث شد پزشکان تصميم بگيرند من را در بيمارستان بستري کنند. آن زمان جراحي کوچکي انجام شد و مشکلم با دارو حل شد.»

الان دو سال از آن ماجرا مي گذرد اما کاسبي هنوز تن به جراحي نداده است. او درباره وضعيتي که در حال حاضر دارد مي گويد: «از همان موقع پزشکان اعلام کردند دوتا از رگ هاي قلبم گرفته است. اين وضعيت تا همين الان ادامه دارد و در حال حاضر فقط با دارو مشکلم را حل کرده ام.»

از آنجا که بيماران قلبي معمولا با پرهيزهاي غذايي و تغيير سبک زندگي روزگار مي گذرانند، از اين بازيگر درباره پرهيز غذايي پرسيديم: «با اينکه به نظر مي رسد آدم شکمويي هستم اما در واقع قسمت زيادي از زندگي ام را در پرهيز غذايي به سر برده ام و هميشه حواسم به چيزهايي که مي خورم هست. در حال حاضر هم به دليل بيماري قلبي ام رژيم غذايي ام را بيش از پيش رعايت مي کنم.»

عامل خطرساز: اگرچه خودش مي گويد اهل پرخوري نيست اما با اينحال به اضافه وزن دچار است. براساس آمار، 30 درصد افرادي که اضافه وزن دارند در معرض بيماري هاي قلبي و سکته قرار دارند.

لري کينگ
لري کينگ روزنامه نگار و مجري تلويزيوني 79 ساله که با محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور سابق ايران نيز طي يکي از سفرهايش به مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفتگو کرده است مثال بارز فردي است که اگر سکته قلبي نمي کرد تعجب داشت.

او در خانواده اي متولد شده است که مشکلات قلبي به طور ارثي وجود دارد. لري پدرش را در 9 سالگي به همين دليل از دست داده است. خود او در اواخر دهه 1980 ميليادي در 53 سالگي دچار سکته قلبي شد که جان سالم به در برد. او سبک زندگي بسيار پرخطري داشت چون علاوه بر استرس زياد که لازمه شغلش است به گفته خودش روزي حداقل 60 نخ سيگار مي کشيد. او پس از گذراندن سکته قلبي به جاي گوش دادن به توصيه هاي پزشکان و اصلاح سبک زندگي اش، همان روال سابق را ادامه داد تا اينکه در اوايل سال 2010 دوباره دچار سکته قلبي شد.

عامل خطرساز: مصرف بيش از حد دخانيات و استرس بالاي لري کينگ را به اين روز انداخته است. استرس زياد عامل سکته قبلي 35 درصد افراد بالاي 40 سال است.

رابين ويليامز
بازيگر فيلم هاي کمدي مانند جومانجي، فلوبر، خانم داوت فاير و تريلر بي خوابي در نقش بدمن ماجرا در اوايل سال 2009 احساس کرد تنگي نفس غيرطبيعي دارد. او که داشت براي تور نمايش تک نفره کمدي خود آماده مي شد، براي اينکه فقط خيالش راحت شود به متخصص قلب مراجعه کرد. تشخيص شوکه کننده بود؛ او نياز به تعويض دريچه قلب داشت. دو هفته بعد عمل جراحي با موفقيت انجام شد.

اين مشکل و عمل جراحي که انجام داده است نه تنها او را گوشه گير و کم کار نکرده است؛ بلکه او هر فرصتي براي يادآوري آن ماجرا و شوخي با آن و تشويق ديگران براي مقابله بهتر با شرايط مشابه استفاده مي کند. او اصطلاحي را هم ايجاد کرده که در همه اجراهاي تکنفره اش به آن اشاره مي کند: «باشگاه برادران قفسه سينه شکسته».

عامل خطرساز: مصرف فست فودها و مشکل دريچه ميترال که از زمان کودکي با او بوده، عامل اصلي مشکلات قلبي رابين ويليامز است.

مجري ها در خطرند!
کافي است کمي حوصله کنيد و چرخي در اينترنت بزنيد و افراد مشهوري را که دچار مشکلات قلبي هستند جستجو کنيد. در کمال تعجب مي بينيد مجريان تلويزيوني، به خصوص آنهايي که هر شب يا هر هفته برنامه سنگين و جدي اجرا مي کنند بيشتر به بيماري هاي قلبي عروقي دچار مي شوند. نمونه شناخته شده اش هم لري کينگ که تا الان دو سکته قلبي جدي را پشت سر گذاشته است.

وقتي مي گويند بازيگري يکي از سخت ترين مشاغل است، خيلي ها باور نمي کنند. نداشتن زمان کاري مشخص، تغذيه نامنظم، استرس و مواردي از اين دست باعث شده اين افراد بيشتر در معرض مشکلات قلبي عروقي قرار بگيرند.

خوب شد رئيس جمهور نشدم
وقتي بازيگران و مجريان تلويزيوني به دليل استرس و سبک زندگي در معرض خطر ابتلا به بيماري ها و سکته قلبي قرار دارند، فکر کنيد شغل هاي مهمتر و پرمسئوليت تر چه بلايي سر آدم مي آورند. رئيس جمهورها مثال عيني اين واقعيت هستند. نمونه اش هم بيل کلينتون است و رئيس جمهور سابق لهستان که به همين دليل درگذشت.




گردآوري: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.
منبع: aftabir.com



مطالب پيشنهادي:
امين تارخ، افسان بايگان و تهمينه ميلاني در نشست سينماگران با وزير کشور + تصاويردکتر ظريف در پشت صحنه‌ سريال جديد مهران مديري + تصاويرنوه امام خميني: چرا دخترم رو نفرستم کانادا؛ امکانات داشتيد استفاده نمي‌کرديد؟
جديدترين عکس‌ها از شقايق فراهاني و امين حيايي در فيلم «خانوم»ميهماني مجريان زن در تلويزيون!



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

چرا اميليا کلارک دو بار تا آستانه مرگ پيش رفت؟! + عکس در بيمارستان

سلبريتي هايي که به بيماري سخت دچار شدند و پيوند اعضا انجام دادند + عکس

5 خواننده اي که خيلي زود از دنيا رفتند! (+عکس)

از عزت الله انتظامي تا خشايار الوند: هنرمنداني که در سال 97 از دنيا رفتند

7 ستاره مشهور که به مشکلات روحي خود اقرار کردند + عکس

سلبريتي هايي که يک بار از دست مرگ فرار کردند!! + عکس

بالاخره دليل اصلي مرگ اسکندر مقدوني کشف شد + عکس

10 چهره مشهوري که از بيماري سرطان مردند (+عکس)

ستاره‌هايي که از بيماري‌هاي کشنده نجات يافتند/ از آنجلينا جولي تا سلنا گومز

برنامه هاي مناسب کودکان به پيشنهاد مشاور کودک

عکس هاي تراژيک از آخرين هنرنمايي بازيگران در فيلم هايشان (قسمت2)

اگر از زندگي نا اميد شده ايد اين فيلم ها را ببينيد + عکس

عکس هاي بازيگران و ستاره هاي مشهور قبل از مرگ! (قسمت2)

از نيکول کيدمن تا ليدي گاگا/ستاره هايي که به عمل زيبايي خود اعتراف کردند!

عکس هاي بازيگران و ستاره هاي مشهور قبل از مرگ! (قسمت3)

بيوگرافي پيام دهکردي و گفت و گو درباره روزهاي سخت بيماري‌اش

آيا پاريس، دختر مايکل جکسون مانند پدرش از دنيا مي رود؟!

رفتارهاي بهداشتي - آرايشي عجيب و چندش آور در طول تاريخ!! + عکس

ستاره هايي که در سن کم و جواني داغدار شدند!

بيماري عجيب و غريب مجيد خراط‌ها چيست؟!

10 ستاره که بيماري سخت و لاعلاج داشتند، اما مشهور شدند + عکس

مونا ليزا تيروئيد داشته؟!/دليل لبخند مرموز موناليزا چيست؟

داستان سلبريتي هايي که از دام اعتياد رها شدند+ تصاوير

سلبريتي هايي که با مصرف مواد مخدر به کام مرگ کشيده شدند + تصاوير

بهترين فيلم هاي ترسناک روانشناسانه قرن 21 + عکس

طلاق‌هاي عاطفي در سينماي ايران

ستاره هاي بالاي 85 سال هاليوود که صحيح و سلامت هستند + عکس

بازيگران بي عيب نيستند/ هاليوودي هايي که جاي زخم دارند + عکس

دليل اصلي مرگ جورج اورول چه بود؟

خواننده هايي که با مشکلات روحي و افسردگي مي جنگند + عکس

اعتراف ماريا کري به اختلال رواني جدي اش + عکس وي با همسر و فرزندانش

تئاتر درماني چيست و چگونه انجام مي پذيرد؟

از اما استون تا دواين جانسون/سلبريتي هايي که از بيماري هاي روحي رنج مي برند

علت حرکات عجيب مژگان صابري در جشنواره فجر 96

هنرمنداني که پس از جراحي زيبايي به هيولا تبديل شدند + تصاوير

درمان بيماري هاي رواني با هنر چگونه امکان پذير است ؟

چرا فرهنگ و هنر ما ستايشگر مرگ و مرگ طلبي ست؟/علل کشش به خودکشي در ايران

صحبت هاي خواندني دنيا فني‌زاده عروسک گردان کلاه قرمزي درباره بيماري اش

ستارگاني كه «اعتياد» را کنار گذاشتند+ تصاوير

شهرت ستارگان عمر آنها را كوتاه مي‌كند!

تقليد از «افسردگي مشاهير» براي رسيدن به مد روز! + نمونه‌ها

بستري دوباره بازيگر زن هاليوود به دليل بيماري روحي

10 اختلال شخصيت: از خودشيفته‌ها تا ضد اجتماعي‌ها

بازيگراني كه هم درد «آنجلينا جولي» هستند + تصاوير

نويسندگان بزرگي که از اختلال رواني رنج مي‌بردند + تصاوير

زن‌هاي معتاد سينماي ايران! + تصاوير

10 ستاره سينما که مرگ دردناکي داشتند

مسعود رايگان و رويا تيموريان؛ برخورد هنرمندان زوج بازيگر با ايدز

پرستو صالحي در تلويزيون: 8سال است از عواقب تزريق لب زجر مي‌کشم! + تصاوير

خودکشي دختران نوجوان ايراني بعد از يک بازي رايانه‌اي