آخرین اخبار

مي توانيد از دايره زنگي تان دل بکنيد؟! هنر و سلامت

مي توانيد از دايره زنگي تان دل بکنيد؟!

  بزرگنمايي:

در چند سال اخير بسياري از رسانه هاي داخلي مانند تلويزيون و روزنامه سعي کرده اند مردم را نسبت به نادرست بودن و زيان آور بودن اين تبليغات و محصولات آگاه کنند اما اين روند گويا همچنان ادامه دارد و نتيجه اي جز افزايش مصرف گرايي ندارد. ابتدا چنين به نظر مي آمد که پيشرفت رسانه هاي ماهواره اي، پديده اي کاملا مطلوب و عاري از خطاست و براي تحقق دهکده جهاني، لازم و ضروري است. گرچه ماهواره و تکنولوژي هاي جديد ارتباطي، سهم به سزايي در پيشرفت علم و رفاه انساني دارند اما در تجربه کوتاه و چندين ساله معلوم شده است داراي برخي آسيب ها و پيامدهاي منفي نيز هست.

با شناخت به موقع اين آسيب ها، مي توان زمينه را براي بهره برداري هر چه بهتر از اين تکنولوژي، آماده ساخت. بنابراين در اين مقاله بر آن شديم شما را با برخي از آسيب ها و پيامدهاي منفي ماهواره براي کودکان، جوانان و بزرگسالان، آشنا کنيم.

/Uploads/News/20150906154730037.jpg
ترويج خشونت

يکي از مهمترين و آشکارترين پيامدهاي منفي فيلم ها و برنامه هاي شبکه هاي ماهواره اي، افزايش خشونت در جامعه است.

تحقيقات مختلف روانشناسي با محوريت نظريه يادگيري مشاهده اي آلبرت بندورا نشان داده اند مشاهده صحنه هاي خشونت آميز، گرايش به پرخاشگري را در بينندگان آن بالا مي برد و اين در حالي است که حجم قابل توجهي از برنامه هاي ماهواره اي به فيلم هاي سينمايي و سريال هايي اختصاص دارد که در آن صحنه هاي خشونت آميز به طور مکرر تکرار مي شود.

سهل و آسان نشان دادن کشتار و قتل و هرگونه جنايت با سلاح سرد و گرم، ترس بيننده را فرو مي ريزد؛ در واقع هنگامي که بيننده ساعت هاي متوالي، چنين برنامه هايي را مي بيند، گويا در کلاس آموزشي ترويج خشونت نشسته است. اين تاثيرپذيري بر روي کودکان و نوجوانان بيشتر و قابل تامل تر و نظرشان باور پذير تر مي شود.


بلوغ زودرس و دسترسي سريع به اطلاعات جنسي

اکثر سريال ها و برنامه هاي ماهواره اي به راحتي و بدون هيچ سانسوري، مسائل جنسي را مطرح مي کنند و نمايش مي دهند.
اين شيوه ارائه اطلاعات حتي در آگهي هاي بازرگاني ماهواره اي نيز به وفور ديده مي شود. متاسفانه بارها مشاهده شده فرزندان کوچک خانواده نيز بدون هيچ محدوديتي و در کنار والدين خود به تماشاي اين صحنه ها پرداخته اند و اين در حالي است که هيچگونه ظرفيتي براي پذيرش اينگونه اطلاعات ندارند، در نتيجه تحت تاثير آن قرار مي گيرند.

بلوغ زودرس يکي از نتايج منفي اين مسئله است. الگوگيري و تکرار اعمال مشاهده شده با فرزندان کوچکتر نيز، بارها به علت همين مسئله گزارش شده است.

باورهاي غلط درباره مسائل عاطفي و جنسي

تبليغات غلط و بزرگ نمايي شده در شبکه هاي ماهواره اي که دائما بر توانايي هاي جنسي افراد مجرد و متاهل تاکيد مي کنند، مي تواند زمينه ساز شکل گيري باورهاي غلط و کسب اطلاعات نادرست در زمينه مسائل جنسي افراد شود.

/Uploads/News/20150906154732459.jpg
اين برنامه ها و تبليغات که هدفي جز فروش محصولات خود ندارند، باعث شده اند بسياري درباره چگونگي و توانمندي هاي جنسي خود شک کنند و در پي درمان هاي نادرست بروند. از سويي اطلاعاتي که برنامه هاي ماهواره اي درباره چگونگي روابط عاطفي در سريال ها و فيلم هاي خود نشان مي دهند، باعث شکل گيري سبک هاي نادرست ارتباطي بين جوانان مي شود.

ايجاد گسست و درگيري بين نسلي

تاثير برنامه هاي ماهواره اي بر روي فرزندان خانواده ها يا همين نوجوانان و جوانان بيشتر است، به طوري که اين گروه زمان بيشتري را صرف تماشاي برنامه هاي ماهواره اي مي کنند. اين برنامه ها ارزش ها، باورها، تصورات، انتظارات و جهت گيري هاي ارزشي متفاوتي را تبليغ و عرضه مي کنند که باعث مي شود به مرور زمان فاصله رواني بين والدين و فرزندان بيشتر و بيشتر شود و به انقطاع يا گسست نسلي بينجامد.

/Uploads/News/20150906154733349.jpg
البته بروز شکاف بين نسلي در بستر رشد، پيشرفت و تجارب متفاوت، اجتناب ناپذير است و حتي زمينه ترقي و تعالي را فراهم مي کند اما گسست و درگيري بين نسلي شديدتر خواهد بوده و مي توان آن را تا حدودي منفي ارزيابي کرد؛ زيرا در اين وضعيت غالبا نوجوانان و جوانان مي کوشند آخرين پيوندهاي وابستگي خود را از والدين يا نسل بالغ بگسلند و اغلب در اين راه به گردنکشي و طغيانگري مي پردازند.

خلاصه آنکه در يک گسست نسلي به جاي تعامل بر سر ارزش ها جنگي تمام عيار شکل مي گيرد. اختلافات و درگيري هاي شديد بين فرزندان و والدين، ترک منزل بدون اطلاع، حرمت شکني ها و ... نتيجه اين فرايند است.

/Uploads/News/20150906154734646.jpg
ايجاد زمينه هاي اختلاف و تنش بين همسران

تماشاي صرف و غيرنقادانه برنامه هاي متنوع ماهواره اي و مقايسه منفي خود با شخصيت ها و داستان هاي اين برنامه ها، مي تواند خوراک لازم، براي ايجاد يک درگيري حسابي بين زن و شوهر را فراهم کند.


در واقع بايد بپذيريم برنامه هاي ماهواره اي در فضا و جامعه ديگر ساخته شده و منطبق با هنجارها و ارزش هاي آن جامعه است که به طبع، برخي از اين هنجارها و ارزش ها، با جامعه ما تداخل دارد و حتي متضاد است؛ حال اگر بخواهيم زندگي خود و همسرمان را با توجه به مشاهدات برنامه هاي ماهواره اي مقايسه، تفسير و ارزيابي کنيم، خوب معلوم است که به در بسته مي خوريم.

اين در بسته مي تواند منبع ناکامي، سرخوردگي و خشم ما را فراهم کند و در نتيجه باعث بروز تنش و درگيري در محيط خانواده شود. مقايسه هاي ذهني نادرست، انتظارات نامعقول، توجيهات اشتباه، نارضايتي بي مورد، حسادت، روابط پنهاني و ... در روابط همسران، همگي مي تواند ناشي از تاثير همين برنامه هاي ماهواره اي باشد.

کاهش تعاملات واقعي

شايد بارها پيش بيايد در خانه مشغول تماشاي برنامه هاي ماهواره اي هستيدو عملا ورود، خروج يا صحبت هاي ساير اعضاي خانواده خود را متوجه نمي شويد. اين مسئله يکي از آسيب زاترين پيادهاي استفاده مفرط از برنامه هاي تلويزيوني و ماهواره اي است که باعث مي شود، ارتباط برقرار کردن و تعاملات بين خانوادگي و حتي دوستان خودرا در اولويت دوم قرار دهيم و زمان بيشتري را به تماشاي برنامه هاي مختلف بپردازيم. اين مسئله خود به مرور باعث ايجاد فاصله رواني بين همسران، فرزندان، والدين و دوستان مي شود.

/Uploads/News/20150906154735521.jpg

وابستگي و اتلاف وقت

برنامه هاي ماهواره اي چنان با جذابيت و تنوع همراه مي شوند که همه سعي خود را بر ميخکوب کردن و يکجا نشاندن بيننده خود مي کنند. اين تنوع، سرگرمي و جذابيت باعث مي شود برخي افراد تا ساعت ها، زمان خود را براي تماشاي برنامه هاي مختلف ماهواره اي اختصاص بدهند که نتيجه اي جز اتلاف وقت ندارد و حتي گاهي باعث ايجاد وابستگي مي شود؛ به طوري که اگر زماني فرد نتواند يک برنامه را به هر دليلي مشاهده کند، دچار احساسات منفي مي شود و دائما در پي رفع آن دليل خواهد بود، انگار نبض زندگي او با نبض ماهواره، گره خورده است.

/Uploads/News/20150906154736209.jpg
افت عملکردهاي تحصيلي و شغلي

تماشاي مفرط برنامه هاي ماهواره اي آن هم تا پاسي از نيمه شب، باعث کاهش عملکردهاي آموزشي و تحصيلي دانش آموزان و دانشجويان مي شود؛ بطوري که در کلاس درس دائما چرت مي زنند و وقت کمي را نيز براي انجام تکاليف درسي و آموزشي خود مي پردازند. همچنين افراد بزرگسال نيز در محيط کار با مواردي چون تاخير،غيبت و اهمالکاري روبرو مي شوند که باعث افت عملکرد شغلي آنان مي شود.

/Uploads/News/20150906154737287.jpg

افزايش مصرف گرايي

زمان زيادي از برنامه هاي ماهواره اي به تبليغات کالاهاي مختلف اختصاص يافته است. بيشتر اين تبليغات بر محور کالاهاي بهداشتي - آرايشي و مُد است. اين تبليغات آنچنان با جذابيت و پرتکرار ارئه مي شوند که مخاطب خود را به خريد آن ترغيب و وسوسه مي کند.

در چند سال اخير بسياري از رسانه هاي داخلي مانند تلويزيون و روزنامه سعي کرده اند مردم را نسبت به نادرست بودن و زيان آور بودن اين تبليغات و محصولات آگاه کنند اما اين روند گويا همچنان ادامه دارد و نتيجه اي جز افزايش مصرف گرايي ندارد.

تماشاي مفرط برنامه هاي ماهواره اي باعث ايجاد سکون و بي حرکتي در بينندگان آن مي شود که اين خود مي تواند زمينه هاي سردرد شديد، گردن درد، اختلالات خواب، خشک شدن چشم ها و دشواري در ديد، اضافه وزن و ... را فراهم کند.



با اين توصيف مي توان گفت گرچه ماهواره مي تواند در هشيار کردن، اطلاع رساني و پيشرفت نقش مهمي داشته باشد، اثرات و پيامدهاي منفي نيز به جاي مي گذارد؛ تا جايي که کشورهاي مختلف براي اين موضوع در حال چاره انديشي هستندو هزينه هاي هنگفتي را صرف کاهش آسيب هاي ماهواره مي کنند. شما مي توانيد با مطالعه مقاله «راهکارهاي کاهش آسيب هاي ماهواره»، در همين شماره، با برخي از
شيوه هاي پيشگيرانه و مقابله اي کاهش و کنترل پيامدهاي منفي ماهواره آشنا شويد.گردآوري: گروه

فرهنگ و هنر سيمرغ
www.
منبع: farsnews.com


مطالب پيشنهادي:رويا نونهالي سوگوار شدمهند عشق ممنوع در «مجاني» محسني نسبرقص شکوفه هاي گيلاس + تصاويربه فيس بوکي ها بر نخورد!!!نيکي کريمي در کنار پت و متي ها+ تصوير



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

چرا اميليا کلارک دو بار تا آستانه مرگ پيش رفت؟! + عکس در بيمارستان

سلبريتي هايي که به بيماري سخت دچار شدند و پيوند اعضا انجام دادند + عکس

5 خواننده اي که خيلي زود از دنيا رفتند! (+عکس)

از عزت الله انتظامي تا خشايار الوند: هنرمنداني که در سال 97 از دنيا رفتند

7 ستاره مشهور که به مشکلات روحي خود اقرار کردند + عکس

سلبريتي هايي که يک بار از دست مرگ فرار کردند!! + عکس

بالاخره دليل اصلي مرگ اسکندر مقدوني کشف شد + عکس

10 چهره مشهوري که از بيماري سرطان مردند (+عکس)

ستاره‌هايي که از بيماري‌هاي کشنده نجات يافتند/ از آنجلينا جولي تا سلنا گومز

برنامه هاي مناسب کودکان به پيشنهاد مشاور کودک

عکس هاي تراژيک از آخرين هنرنمايي بازيگران در فيلم هايشان (قسمت2)

اگر از زندگي نا اميد شده ايد اين فيلم ها را ببينيد + عکس

عکس هاي بازيگران و ستاره هاي مشهور قبل از مرگ! (قسمت2)

از نيکول کيدمن تا ليدي گاگا/ستاره هايي که به عمل زيبايي خود اعتراف کردند!

عکس هاي بازيگران و ستاره هاي مشهور قبل از مرگ! (قسمت3)

بيوگرافي پيام دهکردي و گفت و گو درباره روزهاي سخت بيماري‌اش

آيا پاريس، دختر مايکل جکسون مانند پدرش از دنيا مي رود؟!

رفتارهاي بهداشتي - آرايشي عجيب و چندش آور در طول تاريخ!! + عکس

ستاره هايي که در سن کم و جواني داغدار شدند!

بيماري عجيب و غريب مجيد خراط‌ها چيست؟!

10 ستاره که بيماري سخت و لاعلاج داشتند، اما مشهور شدند + عکس

مونا ليزا تيروئيد داشته؟!/دليل لبخند مرموز موناليزا چيست؟

داستان سلبريتي هايي که از دام اعتياد رها شدند+ تصاوير

سلبريتي هايي که با مصرف مواد مخدر به کام مرگ کشيده شدند + تصاوير

بهترين فيلم هاي ترسناک روانشناسانه قرن 21 + عکس

طلاق‌هاي عاطفي در سينماي ايران

ستاره هاي بالاي 85 سال هاليوود که صحيح و سلامت هستند + عکس

بازيگران بي عيب نيستند/ هاليوودي هايي که جاي زخم دارند + عکس

دليل اصلي مرگ جورج اورول چه بود؟

خواننده هايي که با مشکلات روحي و افسردگي مي جنگند + عکس

اعتراف ماريا کري به اختلال رواني جدي اش + عکس وي با همسر و فرزندانش

تئاتر درماني چيست و چگونه انجام مي پذيرد؟

از اما استون تا دواين جانسون/سلبريتي هايي که از بيماري هاي روحي رنج مي برند

علت حرکات عجيب مژگان صابري در جشنواره فجر 96

هنرمنداني که پس از جراحي زيبايي به هيولا تبديل شدند + تصاوير

درمان بيماري هاي رواني با هنر چگونه امکان پذير است ؟

چرا فرهنگ و هنر ما ستايشگر مرگ و مرگ طلبي ست؟/علل کشش به خودکشي در ايران

صحبت هاي خواندني دنيا فني‌زاده عروسک گردان کلاه قرمزي درباره بيماري اش

ستارگاني كه «اعتياد» را کنار گذاشتند+ تصاوير

شهرت ستارگان عمر آنها را كوتاه مي‌كند!

تقليد از «افسردگي مشاهير» براي رسيدن به مد روز! + نمونه‌ها

بستري دوباره بازيگر زن هاليوود به دليل بيماري روحي

10 اختلال شخصيت: از خودشيفته‌ها تا ضد اجتماعي‌ها

بازيگراني كه هم درد «آنجلينا جولي» هستند + تصاوير

نويسندگان بزرگي که از اختلال رواني رنج مي‌بردند + تصاوير

زن‌هاي معتاد سينماي ايران! + تصاوير

10 ستاره سينما که مرگ دردناکي داشتند

مسعود رايگان و رويا تيموريان؛ برخورد هنرمندان زوج بازيگر با ايدز

پرستو صالحي در تلويزيون: 8سال است از عواقب تزريق لب زجر مي‌کشم! + تصاوير

خودکشي دختران نوجوان ايراني بعد از يک بازي رايانه‌اي