آخرین اخبار

مسموميت با آب يا هيدراتاسيون چيست؟ تغذيه

مسموميت با آب يا هيدراتاسيون چيست؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - عوارض خطرناک مسموميت با آب

تمامي سلول ها و اندام هاي بدن انسان براي عملکرد درست به آب نياز دارند. بر همين اساس، شما نيازمند جايگزيني مداوم آب از دست رفته بدن به واسطه تعرق، ادرار و تنفس هستيد.

علايم کمبود آب در بدن:

به گزارش "اتوريتي نيوتريشن"، نوشيدن ناکافي آب مي تواند به شکل گيري نشانه هايي مانند:

-خستگي

-سرگيجه

-گرفتگي عضلات

منجر شود. در مقابل، نوشيدن بيش از اندازه آب نيز مي تواند شرايطي جدي و خطرناکي که به نام مسموميت با آب شناخته مي شود را موجب شود.

مسموميت با آب اختلالي در عملکرد مغز به واسطه نوشيدن بيش از اندازه آب است. نوشيدن بيش از اندازه آب موجب افزايش مقدار اين مايع در خون انسان مي شود. اين ميزان آب مي تواند الکتروليت هاي موجود در خون، به ويژه سديم را رقيق سازد. هنگامي که سطوح سديم به کمتر از 135 ميلي مول بر ليتر مي رسد، اين شرايط به نام «هيپوناترمي» شناخته مي شود.

سديم به تعادل مايعات بين بخش داخلي و خارجي سلول ها کمک مي کند. هنگامي که سطوح سديم به واسطه مصرف بيش از اندازه آب کاهش مي يابد، جريان مايعات از بخش خارجي به بخش داخلي سلول تغيير مي کند و به تورم آنها منجر مي شود. هنگامي که اين شرايط براي سلول هاي مغزي رخ مي دهد، امکان شکل گيري عوارض خطرناک و بالقوه تهديدکننده زندگي فرد ايجاد مي شود.

نوشيدن بيش از اندازه آب مي تواند خطرناک باشد.مسموميت با آب در نتيجه تورم سلول ها شکل مي گيرد. هنگامي که سلول هاي مغزي متورم مي شوند، فشار داخل جمجمه افزايش مي يابد. اين فشار نخستين نشانه هاي مسموميت با آب را موجب مي شود.

علايم مسموميت با آب:-سر درد-حالت تهوع-استفراغ

علايم مسموميت شديد با آب:-افزايش فشار خون-گيجي-دو بيني-خواب آلودگي-اشکال در تنفس-ضعف و گرفتگي عضلات-ناتواني در شناسايي اطلاعات حسي

تجمع مايعات اضافي در مغز به نام ورم مغزي شناخته مي شود که مي تواند ساقه مغز را تحت تاثير قرار داده و اختلال در سيستم عصبي مرکزي ايجاد کند.

عوارض خطرناک مسموميت شديد با آب در مغز:

در موارد شديد، مسموميت با آب مي تواند به:

-تشنج-آسيب مغزي-کما -مرگ

منجر شود.

مرگ به واسطه مسموميت با آب

بيشتر موارد مسموميت با آب در ميان سربازان گزارش شده اند. در يک گزارش به 17 سرباز مبتلا به هيپوناترمي در نتيجه مصرف بيش از اندازه آب اشاره شده بود. سطوح سديم خون اين افراد در دامنه 115 تا 130 ميلي مول بر ليتر قرار داشت در شرايطي که دامنه عادي 135 تا 145 ميل مول بر ليتر است. در گزارشي ديگر، چگونگي مرگ سه سرباز در نتيجه هيپوناترمي و ورم مغزي تشريح شده بود. مرگ اين افراد با نوشيدن 10 تا 20 ليتر آب تنها در چند ساعت رقم خورده بود.

تشابه علايم هيپوناترمي با کم آبي بدن

نشانه هاي هيپوناترمي مي تواند با نشانه هاي کم آبي بدن اشتباه گرفته شود. بر همين اساس، يک سرباز که به اشتباه کم آبي بدن و گرمازدگي در وي تشخيص داده شده بود، به واسطه آبرساني يا هيدراتاسيون دهاني مکرر و مسموميت با آب جان خود را از دست داد.

مسموميت با آب طي انجام فعاليت هاي ورزشي به ويژه ورزش هاي استقامتي نيز رخ مي دهد. نوشيدن بيش از اندازه آب براي جلوگيري از کم آبي بدن در اين قبيل فعاليت ها شايع است. بر همين اساس، هيپوناترمي اغلب طي رويدادهاي ورزشي بزرگ رخ مي دهد. به عنوان مثال، در مسابقات دو ماراتن بوستون در سال 2002، 13 درصد از شرکت کنندگان داراي نشانه هاي هيپوناترمي بودند. 0.06 درصد از اين افراد هيپوناترمي حاد با سطوح سديم کمتر از 120 ميلي مول بر ليتر را نشان دادند.

متاسفانه، برخي موارد مسموميت با آب در اين رويدادهاي ورزشي به مرگ منجر شده اند. به عنوان مثال، مي توان به مرگ يک دونده دو مارتن اشاره کرد که آزمايش ها نشان دادند سطوح سديم خون وي کمتر از 130 ميلي مول بر ليتر بوده و هيدروسفالي (ازدياد غير عادي مايع) و آسيب ساقه مغز به جان باختن وي منجر شده بود.

مصرف بيش از اندازه آب مي تواند در بيماران رواني، به ويژه افراد مبتلا به شيزوفرني، نيز رخ دهد. نتايج مطالعه اي که روي مرگ 27 بيمار جوان مبتلا به شيزوفرني انجام شده بود، نشان داد که پنج مورد مرگ در نتيجه مسموميت با آب بوده است.

نوشيدن چه ميزان آب باعث مسموميت با آب يا هيدراتاسيون مي شود؟

هيدراتاسيون بيش از اندازه و مسموميت با آب زماني رخ مي دهد که ميزان آب نوشيده شده بيشتر از توانايي کليه ها براي تخليه آب اضافي از طريق ادرار باشد. اما مقدار آب تنها عامل تعيين کننده در اين زمينه نيست. مدت زماني که طي آن آب نوشيده شده است نيز بايد مد نظر قرار بگيرد. در صورتي که مقدار بسيار زياد آب را طي يک بازه زماني کوتاه بنوشيد با خطر بزرگتر ابتلا به مسموميت با آب مواجه هستيد. اين خطر در صورتي که طي مدت زمان طولاني‌تري همان ميزان آب را مصرف کرده باشيد، کاهش مي يابد.

نشانه هاي هيپوناترمي مي توانند به واسطه نوشيدن 3 تا 4 ليتر آب در يک مدت زمان کوتاه پديدار شوند. کليه هاي انسان مي توانند 20 تا 28 ليتر آب را در روز از بدن خارج سازند، اما قادر به تخليه بيش از 0.8 تا 1 ليتر آب در يک ساعت نيستند. از اين رو، براي جلوگيري از نشانه هاي هيپوناترمي شما نبايد به طور ميانگين بيش از اين ميزان آب طي يک ساعت را مصرف کنيد. بسياري از موارد گزارش شده مسموميت با آب در نتيجه نوشيدن مقادير زياد آب در يک بازه زماني کوتاه بوده اند.

بدن به چه مقدار آب در روز نياز دارد؟

عدد و رقم خاصي درباره اين که به چه ميزان آب در روز نياز داريد، وجود ندارد و ميزان نوشيدن آب از فردي به فرد ديگر مي تواند متفاوت باشد. براي تعيين ميزان آب مورد نياز روزانه مي توانيد:

-وزن بدن-سطح فعاليت هاي بدني-شرايط آب و هوا

را مد نظر قرار دهيد.

انستيتو پزشکي (IOM) ميزان آب دريافتي روزانه براي مردان را 3.7 ليتر و براي زنان 2.7 ليتر پيشنهاد کرده است. با اين وجود، اين توصيه ها شامل آب دريافتي از نوشيدني هايي به جز آب و مواد غذايي نيز مي شوند. برخي از مردم از قانون 8 × 8 پيروي مي کنند که نوشيدن هشت ليوان آب در روز را پيشنهاد مي کند. اما اين قانون چندان مبتني بر پژوهش نيست و بيشتر حالتي دلخواه دارد.

يک قانون خوب براي تعيين آب مورد نياز گوش دادن به بدن و نوشيدن آب هنگام احساس تشنگي است. اين اقدام بايد براي حفظ سطوح آب مورد نياز بدن کافي باشد. اما تکيه بر تشنگي ممکن است براي همه کارآمد نباشد. ورزشکاران، افراد مسن و بانوان باردار به نوشيدن آب بيشتري در روز نياز دارند.




منبع:salamatnews.com





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها