آخرین اخبار

آزمايش هاي پزشکي لازم بعد از 45 سالگي بيماري ها و پيشگيري

آزمايش هاي پزشکي لازم بعد از 45 سالگي

  بزرگنمايي:

چه خبر - آزمايش هايي که پس از 45 سالگي بايد انجام دهيد

انجام آزمايشات پزشکي لازم با توجه به سن تان و بررسي هاي منظم وضعيت سلامت، اطلاعات خوبي در خصوص عملکرد ارگان هاي داخلي در اختيارتان مي گذارد و شما مي توانيد راحت تر بدن تان را کنترل کنيد. در اين مطلب 5 آزمايش ضروري را معرفي مي کنيم که لازم است بعد از 45 سالگي به طور مرتب آنها را انجام دهيد.

آزمايش قند خون براي کنترل ديابت

ديابت از وجود ميزان زيادي قند در خون ناشي مي شود. قند به جاي جذب شدن توسط سلول ها، در خون انباشته شده و باعث افزايش قند خون مي شود. با انجام آزمايش خون مي توانيد به ميزان قند خون تان واقف شويد.

اگر ميزان قند خون زير 1.10 گرم در ليتر (6.6 ميلي مول در ليتر) باشد نه پاي ديابت در ميان است و نه وضعيت پيش ديابت. در اين صورت مي توانيد يک تا سه سال بعد آزمايش بررسي قند خون را تکرار کنيد.

اگر جواب آزمايش بين 1.10 گرم در ليتر و 1.25 گرم در ليتر (6 و 6.8 ميلي مول در ليتر) را نشان دهد مرحله قند خون خفيف يا پيش ديابت تشخيص داده مي شود. در اين صورت لازم است که يک سال بعد نيز آزمايش دهيد.

اگر ميزان قند خون بالاتر و يا برابر 1.26 گرم در ليتر (7 ميلي مول در ليتر) باشد، ديابت نوع دو تشخيص داده مي شود. اما انجام تست قند خون دوم در حالت ناشتا ضروري است تا تشخيص درست داده شود.

بايد بدانيد که بعد از 45 سالگي پزشکان احتمال ابتلا به ديابت را در همه افراد در نظر مي گيرند، چون ممکن است که يک فرد مبتلا، سال ها بدون بروز علائم زندگي کند. در اين دوره خاموش بيماري، قند خون بالا بدون علامت و در خفا به بدن آسيب مي زند و عوارض آن بروز مي کند. بنابراين لازم است که بعد از 45 سالگي، انجام تست قند خون براي تشخيص ديابت را جدي تر بگيريد.

آزمايش چربي خون براي کنترل کلسترول

کلسترول بخشي از چربي هاي ضروري براي عملکرد خوب بدن ما محسوب مي شود، اما مازاد آن بخصوص بعد از 45 سالگي باعث افزايش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي مانند سکته قلبي، مغزي و غيره مي شود.

براي اينکه بدانيد کلسترول خون تان در چه وضعيتي است، بايد همانند تشخيص قند خون، آزمايش خون(به صورت ناشتا) بدهيد. در اين آزمايش ميزان LDL(کلسترول بد) تان اندازه گيري مي شود. ميزان ايده آل اين نوع کلسترول بايد زير 1.5 گرم در ليتر باشد. در عين حال لازم است که ميزان HDL يا کلسترول مفيد نيز بالاي0.4 گرم در ليتر براي آقايان و 0.5 گرم در ليتر براي خانم ها باشد.

آزمايش چربي همچنين ميزان تري گليسيريد را نيز بررسي مي کند که بايد کمتر از 1.5 گرم در ليتر باشد. اگر در جواب آزمايش، ميزان کلسترول با مقادير ذکر شده در بالا متفاوت باشد، پزشک دستور آزمايش هاي دقيق تري را مي دهد تا با دقت بيشتري ميزان چربي بدن سنجيده شود.

آزمايش TSH براي بررسي وضعيت غده تيروئيد

در دوره يائسگي بروز کم کاري تيروئيد امر نادري نيست. اين اختلال اغلب از پيري زودهنگام غده تيروئيد ناشي مي شود که بدون شک به کاهش هورمون هاي زنانه مربوط مي شود. تنها راه بررسي عملکرد تيروئيد و وقوف به کم کاري آن، تست ميزان هورمون TSH يا هورمون محرک تيروئيد است. مقدار طبيعي اين هورمون بايد بين 0.15 تا 5 mUI/l باشد.

مقدار بالاي اين هورمون علامت اين است که تيروئيد به اندازه کافي کار نمي کند و هورمون توليد نمي کند. در نتيجه مشکل کم کاري تيروئيد وجود دارد. توجه داشته باشيد که يک آزمايش خون ساده به تنهايي براي تشخيص کافي نيست. قبل از تاييد کم کاري تيروئيد، ميزان TSH چندين بار آزمايش مي شود.

آزمايش عفونت هاي منتقله آميزشي براي سيفليس و اچ آي وي

اگر تغييري در زندگي جنسي شما بروز کرده باشد، پزشک درخواست آزمايش براي بررسي عفونت هاي منتقله آميزشي را مي دهد. افرادي که رفتارهاي جنسي پرخطر دارند و از کاندوم استفاده نمي کنند، بايد مسئله را با پزشک در ميان بگذارند، چون ممکن است بدون اينکه متوجه باشند دچار بيماري هاي مقاربتي شده باشند.

بنابراين لازم است که اين مشکلات هر چه زودتر تشخيص داده شوند، چون اکثر عفونت هاي منتقله آميزشي به تنهايي درمان نمي شوند. بيماريي هايي که با انجام آزمايش خون تشخيص داده مي شوند شامل سيفليس و ايدز هستند. ديگر بيماري هاي اين دسته، با آزمايش ادرار يا نمونه برداري از ترشحات واژينال قابل تشخيص هستند.

تست هپاتيت C

نتايج بررسي هاي اخير نشان داده است که انواع بيماري هپاتيت بويژه هپاتيت C بيش از ايدز قرباني مي گيرد. هپاتيت C با انجام آزمايش خون ساده و توسط پزشک عمومي نيز تشخيص داده مي شود. در اين صورت وجود آنتي بادي مقابله کننده با ويروس هپاتيت در سرم خون وجود دارد.

با اين حال اين آنتي بادي ها با سرعت در خون ظاهر نمي شوند و گاهي تا هشت هفته طول مي کشد که آنتي بادي ها در خون ديده شوند. بنابراين لازم است که در صورت مشکوک بودن به بيماري، آزمايش تجديد شود.

به طور کلي توصيه مي شود که بعد از سن 45 سالگي اهميت ويژه اي به سلامتي تان بدهيد و بدون اينکه بدن را در موقعيت هاي پرخطر قرار دهيد، دست به اقدام بزنيد.




منبع: tebyan.net





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي