آخرین اخبار

بهاره رهنما در کافه گوزن خودش چه کار مي کند؟ از کافه داري لذت مي برم! سينما

بهاره رهنما در کافه گوزن خودش چه کار مي کند؟ از کافه داري لذت مي برم!

  بزرگنمايي:

چه خبر - در کافه گوزن بهاره رهنما چه خبر است؟

بهاره رهنما بازيگري که سال هاست در سريال هاي تلويزيوني مختلف و فيلم هاي سينمايي نقش آفريني کرده اين روزها بيشتر وقت خودش را در کافه رستورانش مي گذراند. کافه اي دنج در کوچه اي خلوت. جايي نه چندان بزرگ اما دلنشين. بهاره رهنما اين روزها ترجيح مي دهد به جاي بازي کردن در فيلم و سريال، کنج کافه اش بنشيند.
براي اينکه از زير و بم کافه داري سر در بياوريم و ببينيم چرا خانم بازيگر اين روزها کنج کافه اش را به همه جا ترجيح مي دهد راهي سعادت آباد شديم. جايي که به محض ورود، چهره خندان خانم بازيگر را مي بينيم که در حال خوش و بش کردن با کساني است که به کافه او آمده اند.


کافه يعني جذابيت و آرامش

بهاره رهنما از خيلي وقت پيش ها دوست داشت کاري به جز سينما و تئاتر براي خودش راه بيندازد و چون قسمتي از زندگي روزانه خودش را به نويسندگي اختصاص داده بود دنبال محيطي آرام و دنج مي گشت که علاوه بر ايجاد آرامش، بتواند از آنجا براي نوشته هايش الهام بگيرد. براي همين به اين فکر افتاد که کافه رستوراني کلاسيک در يک کوچه دنج و خلوت به اتفاق چند نفر از دوستانش راه بيندازد. «اين محيط براي من آرامش مي آورد و در عين حال پر از جذابيت است چون مي توانم در اينجا رفت و آمد آدم ها را ببينم و با آنها معاشرت کنم. البته کافه داري، کار سنگيني است. آن هم از اين بابت که آدم بايد حواسش به نظم و انضباطي باشد که اين مکان به آن نياز دارد.»

يک کار گروهي

بهاره رهنما از ابتداي کار تمام هزينه هاي لازم براي راه اندازي چنين کافه رستوراني را نداشت و البته مشغله هاي زيادش هم اجازه نمي داد تا به تنهايي به امور کافه رسيدگي کند، براي همين با چند نفر از دوستانش شريک شد تا کافه شان را با کمک هم راه اندازي کنند: «چند نفر از دوستانم و يکي از اقوام دور به من پيشنهاد دادند تا يک رستوران افتتاح کنيم، قبل از اينکه اين پيشنهاد را اجرايي کنم، دو ماه فکر کردم و طي چند جلسه به اين دوستان ملحق شدم.

البته بخش اعظم سهام و رسيدگي به اينجا بر دوش دوستانم است و من بيشتر در قسمت ثبت لوگو و نمايندگي گرفتن در شهرستان ها به عنوان موسس يک کافه فرهنگي فعاليت مي کنم. کافه اي که در آن جشن کتاب برگزار مي کنيم و سعي مي کنيم ماهي يک بار ميزبان چهره هاي ادبي و فرهنگي باشيم و ارتباطات مردم را گسترش بدهيم.»

محيط کوچک و صميمي کافه را دوست دارم

کافه رستوراني که خانم رهنما مديريتش را برعهده دارد، مثل يک خانه چوبي وسط کوچه واقع شده و از لحاظ موقعيتي چشم رهگذران را به خود خيره مي کندو همين خيره کننده بودن باعث شده نظر بهاره رهنما به آن جلب شود: «يکي از نکاتي که براي من خيلي جالب بود همين محيط کوچک کافه است. محيط هاي کوچک راحت تر اداره مي شوند و صميميت بيشتري به کسي که در آنجاست انتقال مي دهد.

براي همين، اينجا به دلم نشست و ارتباط خوبي با مردم برقرار کردم. البته اينجا هنوز کامل نشده، قرار است که روي موسيقي داخل کافه کارهاي زيادي انجام بدهيم و به شکل خاصي از موسيقي در آن برسيم. منوي آن هم تغييرات زيادي مي کند. در کار کافه داري، علاوه بر ديزاين زيبا، موسيقي و منوي غذا يا نوشيدني هاي گرم و سرد از اهميت ويژه اي برخوردار هستند.»

به نفع بچه هاي بيمار تابلو مي فروشيم

بهاره رهنما خودش يکي از مشتريان پر و پا قرص گالري هاي عکس و نقاشي است، براي همين هم در اين کافه رستوران دست به کار جالبي زده که استفاده از تابلوهاي متغير روي ديوار است. او هر ماه از هنرمند جواني که کارهاي قابل توجهي ارائه داده کارهايش را مي گيرد و روي ديوار کافه رستوران نصب مي کند و قيمتش را هم زير آن مي نويسد تا هر کسي تمايل داشت آن را خريداري کند. سود اين کار هم به نفع بچه هايي است که درگير بيماري هاي خاص هستند.

«ماه قبل تابلوهايي که روي ديوار نصب شد، به نفع بچه هاي هموفيلي بود که تا الان شش تا از آنها به فروش رفته است. همين موضوع، کافه ما را از ديگر کافه ها متمايز کرده است. اگر کافه داري بتواند از اين مدل کارها انجام بدهد قطعا مشتريان بيشتري جذب مي کند و اين خلاقيت ها در رونق کارش موثر است. البته ما به جز اين کار، کارهاي جالب ديگري هم انجام داده ايم براي مثال روزهاي چهارشنبه غذاها و خوراکي هاي کافه رستوران ما براي بانواني که مي آيند نصف قيمت است و همين مسئله به تعداد مشتريان ما اضافه کرده است.»


اصول کافه داري را رعايت مي کنيم

بهاره رهنما از اصول کافه داري و البته رستوران داري هم برايمان مي گويد. او اعتقاد دارد اگر کافه دارها بعضي مسائل کوچک را رعايت کنند، مي توانند يک کافه رستوران خوب و خوشنام داشته باشند: «من فکر مي کنم مهمترين اصلي که بايد در اين کار رعايت شود صداقت است. مردم صداقت را بيشتر دوست دارند و همين باعث مي شود افراد به يکديگر اعتماد کنند. ما هميشه عادت داريم به مشتري راستش را بگوييم. مثلا پرس هاي يک نفره ما، دو نفر را کاملا سير مي کند و ما اين موضوع را با مشتريان درميان مي گذاريم. دليلش را هم مي گوييم. ما پرس ها را حجيم تر آماده مي کنيم تا قيمتش خيلي پايين نيايد.

از طرف ديگر ما سعي مي کنيم خودمان به مشتريان پيشنهاد کنيم تا اضافه غذاي شان را با خود به خانه ببرند، چون اصلا دوست نداريم غذاها دور ريخته شوند. گاهي شده خودمان به آنها پيشنهاد مي کنيم بقيه غذا را برايشان بسته بندي کنيم.

يکي ديگر از مهم ترين مواردي که يک کافه دار بايد آن را رعايت کند، تازه بودن محصولات است. اينجا تمام مواد غذايي تازه و به روز خريداري مي شود. گاهي اوقات اين موضوع باعث مي شود وسط روز با کمبود ماده غذايي رو به رو شويم و دوباره برويم خريد. با اين حال دوست داريم غذاي تازه دست مشتري بدهيم. اينجا شبيه خانه اي است که هرزمان ممکن است برايش مهمان بيايد و بايد از مهمان خوب پذيرايي کرد، خصوصا مهماني که خودش پول غذايش را حساب مي کند.»

اينجا کافه دار هستم نه بازيگر

بهاره رهنما به عنوان يک هنرمند و البته يک کافه دار دوست دارد مشتريانش با روي خوش، تميزي کافه و عطر و طعم هاي خوب مواجه شوند براي همين در ارتباط با مشتريان شبيه آدم معروف هاي ديگر براي خودش مرز خاصي قائل نمي شود: «من دوست ندارم دور از دسترس باشم و شيوه زندگي ام در اين 25 سالي که در سينما و تلويزيون فعاليت مي کنم به گونه اي بوده که هيچوقت بين من و مردم فاصله اي به وجود نيامده چون در دل اجتماع و در دل اتفاق ها بودن، بيشتر با روحيه ام سازگار است. مردم بيشتر اينجا مي آيند تا مرا ببينند و ببينند يک بازيگر چطور مي تواند رستوراني را اداره کند. برايشان جالب است من را در اين قالب ببينند.

من به عنوان کافه دار سعي مي کنم وارد حريم خصوصي مشتريانم نشوم و براي سرکشي کردن به حرف هاي آنها از بهانه هايي مثل «غذا چطور بود»، «راضي بودين» و.. استفاده نمي کنم. اما در کنار اين با مردمي که دوست دارند با من حرف بزنند، سوال بپرسند، عکس بگيرند و... حتما عکس مي گيرم و سعي مي کنم اجازه ندهم مشکلي پيش بيايد.»

موضوع جالب توجه ديگر در کافه رستوران بهاره رهنما اين است که اينجا اتاق فکر دارد و همه کساني که در اين مجموعه همکاري دارند هر از چند گاهي دور هم جمع مي شوند تا در مورد اداره اين مکان و حتي خوشامدگويي با هم صحبت کنند.در اين اتاق آدم هاي هنرمندي شبيه بهرام رادان و سحر دولتشاهي هم مشاوره داده اند.

بهاره رهنما مي گويد در هر کاري، جلسات هفتگي و صحبت کردن باعث موفقيت مي شود. آنها اسم اين کافه را هم زماني پيدا کردند که در اتاق فکرشان در حال بحث و تبادل نظر بودند: «گوزن؛ اسم تک و خوش آهنگي به نظرمان آمد. اسمي که مي شد آن را به عنوان يک لوگوي جذاب معرفي کرد. علاوه بر آن، گوزن نماد سلامتي و سبزي طبيعت است و دست بازارياب را براي تبليغات باز مي گذارد.»


مي خواهم با گوزن همسفر شوم

بهاره رهنما و دوستانش دوست دارند گوزن را به شهرستان هاي ديگر هم ببرند. آنها اين سفر را از شهرهاي کرمانشاه و شيراز شروع کرده اند و راه طولاني را در پيش دارند: «مي خواهيم کارمان را گسترش دهيم و به نظر من کافه و رستوران اگر در شهرها و مناطق مختلف شعبه داشته باشند، خيلي موفق تر است. در همين راستا اگر کسي بخواهد با ما همکاري کند مي پذيريم و با هم شعبه هاي مختلف چه در تهران و چه در شهرستان ها، راه اندازي خواهيم کرد.

اين روزها ما سرمايه لازم و امکاناتش را نداريم تا بتوانيم در تهران باز هم شعبه بزنيم. چيزي که بيشتر راغب هستيم نمايندگي در شهرستان هاست چون باعث مي شود پاتوق فرهنگي در شهرستان ها ايجاد شود و علاوه بر آن براي ما هم خيلي هزينه بردار نيست.»


ادم ها بايد در اين کار صبور باشند

موضوع جذاب و مهم در رستوران داري و البته کافه داري، سودي است که در مقابل سرمايه گذاري هاي انجام شده دريافت مي شود. خيلي ها فکر مي کنند اگر رستوران و کافه اي داشته باشند مي توانند يک شبه پولدار شوند. اما اين طور نيست . يک کافه و يا يک رستوران ماه ها فرصت لازم دارد تا فقط بتواند هزينه هاي خودش را بازگرداند.

بهاره رهنما مي گويد: «ما پنجشنبه ها و جمعه ها فروش خوبي داريم اما تا حالا آنقدرها سود نکرديم. آدم ها بايد در اين کار صبور باشند تا در طولاني مدت نتيجه خوبي به دست آورند. از طرف ديگر اگر کسي بخواهد جاي شيکي اجاره کند و روي دکوراسيون و نحوه چيدمانش هم کار کند بايد حدودا 500 ميليون تومان کنار بگذارد.
البته آشپز، کمک آشپز، کافه کار، سالن کار، مسئول خريد مواد غذايي و گارسون ها هم حداقل ماهي يک تا دو ميليون تومان حقوق مي گيرند. به اصطلاح اگر رستوراني خوب کار کند سر يک ساله تازه به سوددهي مي افتد و بعد از يک سال تنها مي تواند هزينه هاي خرج شده را جبران کند.




منبع : همشهري سرنخ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بيوگرافي ليام نيسون و مصيبت هايي که پشت سر گذاشته از کودکي تا امروز + عکس

مقايسه دستمزد بازيگران سريال بازي تاج و تخت با بازيگران پردرآمد ديگر

بهترين فيلم هاي سينماي جهان با موضوع جنگ جهاني دوم + عکس

ستاره هاي محبوبتان را قبلا با اين تيپ و ظاهر نديده بوديد!!

حقايق جالب ناشنيده در مورد فيلم هاي تام کروز + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت2)

براي موفق شدن در زندگي اين 10 فيلم را ببينيد + عکس

محبوب ترين شخصيت هاي منفي تاريخ سينما + عکس و ديالوگ هاي برتر

گفتگوي خواندني دو خواهري که با Game of Thrones بزرگ شدند! + عکس

10 فيلم سينمايي ايران براي مخاطبين سخت پسند سينما + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت1)

بازيگراني که به خاطر دلايل عجيب و غريب بازيگر شدند! + عکس

تاثيرگذارترين شاهکارهاي تاريخ سينما + عکس

12 پوستر ترسناک و خشن سينماي هاليوود که نمايششان ممنوع شد!!

حقايقي که نظرتان را درباره بازيگران «بازي تاج و تخت» تغيير مي دهد + عکس

ستاره هاي معروفي که در پياده روي مشاهير هاليوود صاحب ستاره نشدند!

نکات عجيب و جالب رابطه اورلاندو بلوم و کيتي پري! + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 2)

بازيگري که پس از 50 سالگي مشهور شد! + عکس

سلبريتي هايي که پس از مرگ مبلغ قابل توجهي بدهي به يادگار گذاشتند! + عکس

رحمان 1400 فيلمي با شوخي هاي مستهجن و مبتذل؟!! + عکس

جمشيد مشايخي به روايت جمشيد مشايخي + عکس کودکي

پول سازترين بازيگران سينماي ايران در سال 97/ از رضا عطاران تا سارا بهرامي

جنجال برانگيزترين فيلم‌هاي تاريخ سينما!! (+عکس)

شغل دوم معروف ترين سلبريتي هاي ايراني + عکس

فيلم هايي که تاريخ را با واقعيت و بدون تحريف نشان دادند + عکس

سکانس هاي برتر سينمايي در سال 97 + عکس

مادران متفاوت دهه نود در سينماي ايران + عکس

ستاره هايي که در زمينه عشق خوش شانس نبودند! + عکس

مردان جذاب سينماي ايران در سال 97 + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 1)

نگاهي به زندگي هنري سوسن تسليمي، زن تکرار نشدني سينماي ايران + عکس

گزارش تصويري: فيلم برنده اسکار 2018 کتاب سبز (Green Book)

کارگردان هاي مشهوري که هرگز اسکار بهترين کارگرداني نگرفتند + عکس

بيوگرافي پل نيومن، ستاره خوش چهره اي که با موي سفيد هم دوست داشتني است + عکس

آيا مي توانيد اين بازيگران زن را در اولين نقش هايشان تشخيص دهيد؟!

معروف ترين زبان هاي ساختگي در فيلم ها و سريال هاي مطرح

با اين عکس ها معجزه جلوه هاي ويژه در هاليوود را متوجه مي شويد!

فيلم هايي که بر مبناي زندگي شخصيت هاي واقعي ساخته شدند + عکس

ستاره هاي هاليوود که هيچ وقت ازدواج نکردند + عکس

10نکته در مورد فيلم ليدي گاگا A Star Is Born + عکس

10 فيلم برتري که بايد سه بعدي تماشا کنيد! (+عکس)

3 فيلم عاشقانه سال 97 که در يادها مي ماند + عکس

3 فيلم ديدني ايراني با حال و هواي نوروز

آيا در مستند جديد مايکل جکسون Michael Jackson حقايق بيان شده؟! + عکس

خبرسازان سينما در سال 97 چه کساني بودند؟

اکران فيلم هاي سينمايي در نوروز 98 + تصاوير

زيباترين و مشهورترين زنان سياهپوست دنيا + عکس

چرا برخي زوج هاي هاليوودي جدا از هم زندگي مي کنند؟! + عکس

بازيگران پرطرفدار «گرگ و ميش» قبل از معروف شدن!! (+عکس)