آخرین اخبار

چگونه ماشين خود را يک روزه براي سفر آماده کنيم؟ ماشين

چگونه ماشين خود را يک روزه براي سفر آماده کنيم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - نکات مهم آماده کردن خودرو براي سفر

بياييد در نظر بگيريم شما يک رانندهٔ وظيفه شناس هستيد. همواره سر موقع روغن خودرو را عوض مي‌کنيد و هر چند وقت يک بار خودروي خود را براي بازديدهاي فني پيش مکانيک مي‌بريد. ولي شايد اين سؤال به ذهن شما نيز خطور کرده باشد که چه کارهاي ديگري مي‌توانيد براي سر حال نگه داشتن خودرويتان انجام دهيد.

مشکل را اين گونه در نظر بگيريد: فکر کنيد فردا قرار است عازم يک سفر طولاني شويد و فقط يک روز براي انجام کارهاي آماده سازي خودرو وقت داريد. آيا خواهيد توانست تمام کارها را سر وقت انجام دهيد؟ ما در اين مطلب ليستي از کارهايي که بايد انجام دهيد گردآوري کرده‌ايم.

تايرها
پارگي‌هاي روي تايرها بسيار خطرناک مي‌باشند و مخصوصاً هنگام مسافرت مي‌توانند دردسرهاي زيادي براي شما ايجاد کنند. به طور ايده آل، شما بايد هر هفته يک بار تايرهاي خود را براي يافتن چنين پارگي‌هايي بازديد نماييد، ولي اگر براي يک سفر طولاني آماده مي‌شويد حتماً قبل از شروع سفر اين مورد را انجام دهيد. به دنبال ميخ، پارگي و ترک‌ها روي تايرهاي خودرويتان باشيد. همچنين مي‌توانيد تاريخ توليد تايرهاي خود را چک کنيد. اگر تايرهاي خودرويتان بيش از شش سال عمر دارند، بايد کاملاً حواستان را جمع کنيد. شايد پس از بازگشت از سفر ديگر وقت تعويض آن‌ها فرا رسيده باشد.

بياييد يک روش جالب براي تست فرسوده بودن تايرها به شما ياد بدهم. يک سکه 100 توماني را در وسط تاير و بين آج‌ها قرار دهيد، به گونه‌اي که تاريخ ضرب سکه در قسمت پايين قرار بگيرد. اگر مي‌توانيد کلمهٔ “ريال” را در قسمت پايين سکه مشاهده کنيد، وقت تعويض تايرهاي شما فرا رسيده است. اگر تاريخ ضرب سکه را نيز به طور کامل مشاهده مي‌کنيد، سريعاً فکري براي تعويض تايرها بکنيد. اگر مدت زيادي از تعويض تايرهايتان گذشته است حتماً قبل از شروع سفر اين تست را انجام دهيد.

ميزان باد تايرها را به صورت منظم چک کنيد. ميزان باد تايرها تأثير زيادي روي عملکرد و ميزان مصرف بنزين خودروي شما دارد، بنابراين با توجه زياد به اين مورد در هزينه‌هاي خودروي خود صرفه جويي زيادي خواهيد کرد. به ميزان باد توصيه شده توسط سازندهٔ آن توجه کنيد و اگر متوجه شديد ميزان باد کم شده، براي بررسي احتمال پنچري به يک آپاراتي مراجعه نماييد.

لاستيک زاپاس را به هيچ وجه فراموش نکنيد! مطمئن شويد لاستيک زاپاس در وضعيت مناسبي قرار داشته و فشار باد آن را حتماً چک کنيد. همچنين بررسي کنيد که آيا ابزار لازم براي تعويض چرخ را هنگام پنچر شدن در اختيار داريد يا نه، در برخي خودروها لاستيک زاپاس زير خودرو نصب مي‌شود، قبل از سفر حتماً نحوهٔ خارج کردن آن را ياد بگيريد. تنها چيزي که از پنچر کردن بدتر مي‌باشد اين است که پس از پنچر شدن قادر به خارج کردن لاستيک زاپاس از زير خودرو نباشيد.

سيستم خنک کننده
زماني که موتور خودرو سرد است، ميزان مايع رادياتور را چک کنيد و همچنين مطمئن شويد که تانک ذخيره مايع رادياتور نيز همواره پر باشد. اگر نياز به اضافه کردن مايع رادياتور داريد، از ترکيب پيشنهادي ضديخ و آب استفاده کنيد.

وقتي که کاپوت خودرو بالاست مي‌توانيد با نگاهي دقيق شلنگ‌هاي رادياتور را براي پارگي و ترک‌هاي احتمالي بازرسي کرده و اطمينان حاصل نماييد که اتصالات به خوبي برقرار شده‌اند. وضعيت همهٔ پيچ‌ها را هم بررسي کرده و در صورت نياز آن‌ها را تعويض کنيد. بسته به ميزان مهارت تعميرات و به قول معروف آچار به دست بودن شما، تمامي اين کارها را در يک روز مي‌توانيد انجام دهيد. حتي اگر اين مورد سفر شما را کمي به تأخير بيندازد، بسيار بهتر از آن است که به خاطر يک پيچ خراب در جاده به مشکل بخوريد.

روغن
مگر اين که اخيراً روغن خودرو را عوض کرده‌ايد، مثلاً از زمان تعويض روغن 1000 کيلومتر رانندگي نکرده‌ايد، بهتر است قبل از شروع سفري که ممکن است هزاران کيلومتر مسافت داشته باشد روغن خودرو را تعويض نماييد. اگر به فکر يک سفر دور ايران هستيد، بدون شک بايستي روغن خودرو را قبل از شروع سفر عوض کنيد. براي تعويض روغن داخل گاراژتان به زماني کمتر از يک ساعت نياز خواهيد داشت، يا اين که مي‌توانيد به يک مغازهٔ تعويض روغن براي انجام اين مهم مراجعه نماييد.
اگر خودروي شما روغن سوزي دارد، داشتن چند ليتر روغن اضافي در داخل خودرو ضرري نخواهد کرد. روغن موتور را به طور منظم بررسي کنيد و همواره در طول سفر نگاهي به درجه فشار روغن داشته باشيد.

گيربکس
گيربکس‌هاي اتوماتيک مي‌توان گفت تقريباً نيازي به سرويس و نگهداري ندارند. با اين حال، هميشه ميزان روغن‌هاي آن را چک کنيد، مخصوصاً اگر خودروي شما کارکرد بالايي دارد. اگر ميزان روغن آن کم است و تاکنون عوض نشده است، بهتر است آن را سريعاً با روغن تازه و به اندازهٔ کافي تعويض کنيد. هر چند، اين پروسه کمي پيچيده‌تر از تعويض روغن موتور است، بنابراين در صورتي که ميزان روغن گيربکس خيلي پايين نيست، بهتر است پس از بازگشت از سفر آن را توسط مکانيک خودرويتان عوض کنيد.

فيلتر هوا
فيلتر هواي خودرو را بررسي کرده و در صورت لزوم آن را تعويض کنيد. انجام اين کار بسيار ساده است. همچنين اطمينان حاصل کنيد که محفظهٔ دريچهٔ ورودي هوا عاري از هرگونه برگ و خس و خاشاک باشد که ممکن است در طول زمان آن جا انباشته شود.

ترمزها
در اين مورد با خودتان کاملاً صادق باشيد. هيچ کس دوست ندارد و نمي‌خواهد با ترمزهاي خراب وارد يک سفر جاده‌اي دور و دراز شود. سرويس و تعمير ترمزها در صورت نياز به تعويض لنت يا ديسک زمان بر خواهد بود، بنابراين اگر ترمزهاي خودرويتان نياز به تعمير دارد بهتر است سفر خود را کمي به تأخير بيندازيد يا اين که به فکر سفر با خودرويي ديگر باشيد.

مايع شيشه‌شور
فراموش نمودن پر کردن منبع مايع شيشه‌شور چيزي است که بين تمامي راننده‌ها رايج است، ولي اين آسان‌ترين راه براي ايجاد تفاوتي فاحش در تجربهٔ رانندگي شما مي‌باشد. اين موقعيت را يک لحظه تصور کنيد: در آزادراه با سرعت بالا در حال رانندگي هستيد و شيشهٔ جلوي خودرو در اثر برخورد حشرات و دوده و گرد و خاک کثيف شده و قادر به تميز کردن آن حين رانندگي نيستيد! ديگر هيچ وقت خودتان را در چنين موقعيتي قرار ندهيد!




منبع: pedal.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها