آخرین اخبار

ماجراي اعتراضات به يک پوستر در ايران! تئاتر

ماجراي اعتراضات به يک پوستر در ايران!

  بزرگنمايي:

در هنر نمايس نخستين عامل ارتباطي با مخاطب عام، پوستر تئاتر است . دبير سي و سومين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر در پاسخ به انتقادهاي وارد شده به پوستر رونمايي شده اين دوره از جشنواره، براي طراحي پوستر جديد جشنواره سي و سوم تئاتر فجر فراخوان داد.

در پي رونمايي از پوستر سي و سومين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر در روز چهارشنبه 17 دي‌ماه، جامعه هنري و هنرمندان عرصه تجسمي انتقادهاي بسياري را به اين پوستر و طراحي آن وارد کردند. اين انتقادها به حدي پر رنگ و شديد بود که اردشير صالح‌پور دبير سي و سومين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر در انتخاب پوستر رونمايي شده، تجديد نظر کند.

وي در پاسخ به انتقادهايي که از پوستر سي و سومين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر شده است در گفتگويي به منظور احترام به نظر هنرمندان عرصه هنرهاي تجسمي و هنرمندان تئاتري که به پوستر رونمايي شده انتقاد دارند، براي طراحي پوستر جديد جشنواره فراخوان داد.

صالح‌پور در اين گفتگو درباره اهميت پوستر تئاتر و جشنواره تئاتر فجر توضيح داد: پوستر نخستين عامل ارتباطي تئاتر با تماشاگر است يعني پيش از اينکه تماشاگر تئاتر را ببيند، پوستر آن را در خيابان مي‌بيند و پوستر زمينه جذب تماشاگر را فراهم مي‌کند. دومين عامل ارتباط تئاتر با تماشاگر بروشوري است که در سالن نمايش به او داده مي‌شود. سومين عامل هم اجراي اثر تئاتري است.

وي تأکيد کرد: نخستين عامل ارتباطي با مخاطب عام، پوستر تئاتر است. ما پوستر را جزو لاينفک تئاتر و از ميزانسن‌هاي تئاتر مي‌دانيم. به همين اعتبار ما بخش پوستر جشنواره تئاتر فجر را به تأسي از دوره‌هاي گذشته و با حضور بزرگان هنرهاي تجسمي در مقام داور، برگزار مي‌کنيم.



دبير سي و سومين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر ضمن اظهار خوشحالي از حساسيت و توجه هنرمندان عرصه تجسمي و تئاتر نسبت به پوستر جشنواره تئاتر فجر، گفت: خيلي خوشحالم که اين حساسيت و دقت نسبت به پوستر جشنواره وجود دارد و هنرمندان آن را نقد مي‌کنند. من از اين نقدها استقبال مي‌کنم و مورد توجه قرار مي‌دهم.

صالح‌پور با اشاره به «تئاتر ايراني و هويت ملي» به عنوان تم اصلي جشنواره سي و سوم تئاتر فجر، يادآور شد: پوستري که بايد براي اين جشنواره ارائه شود، بايد در راستاي اين تم باشد. يارتا ياران طراح پوستر رونمايي شده، هم هنرمند تئاتر و هم هنرمند عرصه هنرهاي تجسمي است و پوستر ايشان در راستاي رويکرد به هويت ايراني و تئاتر ملي است.

اين پژوهشگر عرصه تئاتر ايران ادامه داد: مينياتوري که بر نقشه ايران ديده مي‌شود، مختص همين پوستر کشيده شده و در عين حال طرحي از پرده‌خواني ايراني است. ماسکي که به چهره مرد و زن پوستر زده شده، ماسک يوناني نيست بلکه سيماچه يا ماسک کوچک و متعلق به ايران است و استاد بهرام بيضايي نيز در برخي آثار خود از سيماچه استفاده کرده است. رنگ‌هاي به کار رفته در اين پوستر نظير فيروزه‌اي و طلايي، رنگ‌هاي ايراني هستند.

وي با اشاره به استفاده از نقاشي مينياتور ايراني در پوستر طراحي شده توسط يارتا ياران، اظهار کرد: ما ملتي صاحب نقاشي هستيم و مکتب هرات، مکت تبريز، مکتب اصفهان، مکتب شيراز، نقاشي قهوه‌خانه‌اي و پرده که يک نوع نقاشي سنتي است، از جمله مکاتب ما در عرصه نقاشي هستند. براي ما مهم بود که در پوستر جشنواره تئاتر فجر المان‌هاي فرهنگي و ملي ايران وجود داشته باشد.

صالح‌پور با اشاره به سبک‌هاي لهستاني، کوبايي، ژاپني و روسي در طراحي پوستر تئاتر، يادآور شد: ما قصدمان اين است که در پوستر تئاتر هم به سوي تئاتر ملي گام برداريم. آقاي يارتا ياران در پوستر خود اين رويکرد را ارائه داد.

دبير سي و سومين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر با بيان اينکه پوستر ارائه شده از سوي يارتا ياران قابل احترام است، تصريح کرد: به دليل حساسيتي که هنرمندان تئاتر و هنرهاي تجسمي نسبت به پوستر تئاتر فجر نشان دادند و همچنين به احترام هنرمندان خلاقي که وجود دارند، ما آمادگي اين را داريم که تا زمان پيش از برگزاري جشنواره سي و سوم، پوستر جديدي را که واجد فرهنگ و زبان بصري فرهنگ ما و گرافيک شرقي باشد و در عين حال ويژگي‌هاي تئاتر نيز در آن لحاظ شده باشد، به عنوان پوستر جشنواره انتخاب کنيم.

وي ضمن دعوت از همه هنرمندان براي طراحي پوستر جديد سي و سومين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر، تأکيد کرد: به احترام نظر و حساسيت هنرمندان نسبت به پوستر جشنواره تئاتر فجر، در همين گفتگو فراخوان طراحي پوستر جديد جشنواره سي و سوم را مي‌دهم و اعلام مي‌کنم که هنرمندان تا 25 دي‌ماه فرصت دارند که طرح خود را به دبيرخانه جشنواره ارائه دهند تا با نظر 3 استاد برجسته اين حوزه، پوستر جشنواره سي و سوم از بين طرح‌هاي ارائه شده انتخاب و رونمايي شود.

صالح‌پور ادامه داد: باقي طرح‌هاي ارائه شده نيز در ايام برگزاري سي و سومين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر در قالب نمايشگاه پوستر جشنواره، در معرض تماشا قرار مي‌گيرند.
سرپرست اداره‌کل هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين از آمادگي دبيرخانه جشنواره تئاتر فجر براي دريافت طرح‌هاي پيشنهادي هنرمندان براي پوستر جشنواره سي و چهارم تئاتر فجر خبر داد و گفت: هنرمندان يک سال فرصت دارند تا طرح‌هاي مدنظر خود براي پوستر دوره آينده جشنواره را هم پيشنهاد دهند.

اين هنرمند با سابقه تئاتر تأکيد کرد: حساسيت هنرمندان تجسمي نسبت به پوستر جشنواره تئاتر فجر، اوج همدلي و احساس صميميت است و ما از اين همدلي و تعامل استقبال و استفاده مي‌کنيم. ما اين احساسات را به فال نيک مي‌گيريم و در راستاي تداوم تعامل ميان هنرمندان تئاتر و هنرمندان تجسمي استفاده مي‌کنيم.

صالح‌پور در پايان سخنان خود يادآور شد: هر کسي که احساس دين به جشنواره تئاتر فجر و تئاتر ايران دارد و مي‌تواند پوستر زيباتري براي جشنواره تئاتر فجر ارائه دهد، تا 25 دي‌ماه فرصت دارد تا پيشنهاد خود را به ما ارائه دهد. ما ضمن احترام به پوستر پيشنهاد شده يارتا ياران، از ميان پيشنهادهاي جديد، بهترين پيشنهاد را انتخاب و معرفي مي‌کنيم.



www.
منبع : mehrnews.com

مطالب پيشنهادي :
نامزدهاي جوايز بفتا اعلام شدپشيماني صابر ابر براي بازي در فيلم جيراني!باران کوثري, پانته آ بهرام و فرهاداصلاني در"مشرف به کوچه بي نام"پسر جکي چان زنداني شد !
مرگ ناگهاني يک بازيگر هنگام اجراي تئاتر!



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

موفقيت پارسا پيروزفر و فروش 270 ميليوني !

واکنش هاي جالب و عجيب هنرمندان بعد از گرفتن جايزه روي صحنه فجر! + عکس

گزارش اختتاميه سي و هفتمين جشنواره تئاتر فجر + عکس

مريم معصومي، پويا اميني و نيلوفر پارسا در تئاتر «مرگ فيدل»

عکس هاي بهاره کيان افشار، متين ستوده، سميرا حسن پور در حاشيه يک نمايش

اين شازده کوچولوي عجيب با شازده کوچولوي قصه هايمان فرق دارد + عکس

عکس هاي نمايش 30 دي 95 با حضور سام درخشاني و جوانه دلشاد

تماشاي اين تئاتر جذاب را از دست ندهيد

گزارش تصويري: نمايش «خانه برناردا آلبا»

روحي که 40 روز با همسرش زندگي کرد!/نمايشي با رده بندي سني

چالش جديد بهاره رهنما و فاصله گرفتن از شخصيتش

گزارش تصويري نمايش توقيف شده «فاندو و ليز»

گريم خاص بازيگران از سحر دولتشاهي تا پريناز ايزديار و نويد محمدزاده

عکس هاي ديدني از اغواگري و دروغگويي ويشکا آسايش روي صحنه تئاتر

الهام پاوه نژاد؛ دختري که خشن و قدرت‌طلب است! + عکس

نمايش «تروما» با بازي طناز طباطبايي و شقايق دهقان

برشي از يک زندگي زناشويي با صابر ابر و پانته‌آ پناهي‌ها + عکس

معروف ترين قرباني اسيدپاشي کشور بازيگر شد + عکس

وقتي بينوايان در تهران مايه دار مي شوند!

وقتي تئاتر از «هنري مردمي» به «کالايي لاکچري» تبديل مي شود

مرضيه برومند: چرا دلار جهانگيري را به ما نمي‌دهند؟!

گفتگو با مرضيه برومند در مورد وضعيت اقتصادي اخير و مسئوليت هنرمندان

اتفاق شيرين براي هنرمند ايراني که با سرطان مي جنگد + تصاوير

تصاويري از هنرنمايي درخشان متين ستوده در فصل شکار بادبادک ها

شبکاري بهنوش بختياري و سام درخشاني در کانادا

از کارگردان جديد پروژه سي تا حذف بهرام رادان

بهاره رهنما: اون چهار شنبه جنين عشقتو سقط کردم ...

نمايشي که در آن تماشاگر تا سرحد ممکن خنده سر ميدهد

شقايق فراهاني ملکه انگلستان مي شود

حامد کميلي بر تخت پادشاهي مي نشيند

کارگرداني که به دليل مشکلات مالي تنديس جشنواره فجرش را فروخت

عکس خانوادگي پرستو گلستاني در سنگلج اجرا مي شود

از درگيري لفظي تا ضرب و شتم در جلسه انتخاب هيئت مديره خانه تئاتر + تصاوير

کامنت هاي جالب امريکايي ها براي نمايشنامه نويسي که آرزوي سفر به ايران را دارد

حقايقي در پس عاشقي يک زن به وسعت ابعاد سياسي و فرهنگي يک جامعه

اراجيف مبتذلي که به جاي تئاتر روي صحنه مي رود

احمد مهران فر همه چيز را درباره آقاي ف فاش خواهد کرد

حرف هاي مهدي پاکدل درباره ثابت قدم ماندن در عشق و جدايي از معشوق

عکس هاي الهام کردا, صابر ابر و امير آقايي در نمايش مالي سوييني

زني مرده شور که بايد فرزندش را بشورد ...

واکنش رامين ناصر نصير به شوخي هاي خجالت آور تئاتر

ماجراي زني که داعش براي سرش جايزه گذاشته بود

اجراي رقص محلي و نمايش روحوضي در جشن خانه تئاتر + تصاوير

زندگي شاه پهلوي پس از ثريا و قبل از فرح در پرواز به تاريکي

علت زيبايي فاطمه معتمدآريا از ديدگاه جمشيد مشايخي

همزماني با شکوه دو مناسبت + واکنش پرويز پرستويي

مرکب‌خواني جوانان دَم‌ِ بخت در باران در نوروز 97

رقابت عمو نوروز با پاپانوئل در روز جهاني نمايش عروسکي + توضيحات بيشتر

شخصي که حسادت منصور ضابطيان را برانگيخت

تئاترهايي که در نوروز 97 اجرا خواهند شد