بزرگنمايي:
سيما تيرانداز در نشست رسانهاي نمايش «تقديربازان» اظهار کرد که در «تقديربازان» نگاهي فراجنسيتي را مدنظر قرار داده است.
نشست خبري نمايش «تقدير بازان» روز يکشنبه ششم ارديبهشت ماه با حضور سيما تيرانداز کارگردان نمايش، هاله مشتاقينيا نويسنده، يمين آتشي، فرناز رهنما، نورا هاشمي، بهاره مشيري و روزبه حصاري بازيگران نمايش برگزار شد.
مشتاقينيا نويسنده اثر درباره داستان «تقدير بازان» توضيح داد: اين متن برشي از زندگي شش شخصيت در مقاطع مختلف زماني است که من ابتدا آن را در سال 88 نوشتم و سپس چندين بار بازنويسي شد. اين کار بهترين تجربه من از گذشته تا امروز در خصوص بازنويسي يک نمايشنامه براي اجرا بوده است.
علاقه به نقد اجتماعي
تيرانداز با اشاره به متن اين نمايش و موضوع آن، بيان کرد: من هميشه علاقه خاصي به نقد اجتماعي داشتهام و کارهايم از اين دست بوده است. اين نمايش را به دليل اينکه نويسنده در طول تمرين با گروه همراه شده بود و در کنار ما قرار داشت، بسيار دوست داشتم.
وي ادامه داد: روايت اين نمايش به شکل اپيزوديک است و ما مقاطع مختلفي از زمان را در آن نشان ميدهيم و هيچ قصدي هم بر پند دادن به مخاطب نداريم. اين نمايش به پيچيدگيهاي روابط انساني توجه دارد و فکر ميکنم دغدغه امروز ما همين پيچيدگيهاست که من هميشه به آن توجه داشتهام.
کارگردان نمايش «تقدير بازان» با بيان اينکه هر يک از مخاطبان در طول زندگي خود تجربياتي داشته است که ميتواند با شخصيتهاي نمايش مشترک باشد، گفت: تنهايي که امروزه براي انسانها اتفاق افتاده است، به دليل پيچيدگيهاي زندگي ماست و لازم است که ما به نوعي شناخت از خود برسيم. تلاش ما اين است که تماشاگران بتوانند خود را در اين شخصيتها ببينند. در اين نمايش جملهاي بيان ميشود که ميگويد «تصميمهاي غلط خود را پاي تقدير نگذاريد». من به اين جمله اعتقاد بسياري دارم و فکر ميکنم بسياري از عبارتهايي که در نمايش گفته ميشود، به زندگي همه ما نزديک است.
نشست خبري نمايش "تقديربازان"کارگرداني اين نمايش بسيار سخت بود
تيرانداز در بخش ديگري از سخنان خود به کارگرداني اين نمايش اشاره کرد و درباره چگونگي آن، يادآور شد: کارگرداني اين نمايش بسيار سخت بود. تمام بازيگران به مدت 70 دقيقه روي صحنه حضور دارند. آنها در سکوت، در فوکوس نور و ... در حال بازي هستند و اين به دليل جنس زندگي در اين نمايش است که بايد جريان داشته باشد. اين کار براي من خيلي سخت بود و خودم هم نميدانم چگونه به اين شيوه از اجرا رسيدهام.
تيرانداز اضافه کرد: زماني که بازيگران نمايشنامه را ميخواندند، سؤالشان درباره شيوه اجرايي اين نمايش بود. من البته جزو کارگرداناني هستم که هميشه حسي برخورد کردهام و ادعاي خاصي هم ندارم. در بازي هم هميشه حسي بودهام و هيچگاه نخواستهام که نقشهاي عجيب و غريب بسازم. در اين اثر هم به نظرم خود نمايش نشان داد که چگونه بايد کارگرداني شود.
کارگردان نمايش «مرد مقابل» درباره اهميت انسانها در نمايش «تقدير بازان»، عنوان کرد: در اين نمايش انسانها حرف اول را ميزنند و بيشترين اهميت را در نمايش دارند. مکان در نمايش ما چندان مهم نيست. با اين حال طراحي صحنه ما درست و به جا انتخاب شده است؛ آزاردهنده نيست و جزو بطن نمايش است.
وي با بيان اينکه آکساسوار در اين نمايش مينيماليستي است، گفت: ارتباط بين اشيا با آدمها اهميت زيادي دارد، چون در اين نمايش شخصيتها سعي دارند با يکديگر سخن بگويند اما نميتوانند و هر کدام فکر ميکنند که ديگري مقصر است.
نگاه ما در نمايش فرا جنسيتي بود
تيرانداز به سبک رئال کار اشاره کرد و يادآور شد: هدايت بازيگر در اين نمايش به گونهاي نبود که من بخواهم نکتهاي را به آنها القا کنم، بلکه من از خود بازيگر ميگيرم و به خودش انتقال ميدهم. درواقع زندگي بازيگران روي صحنه بسيار مهمتر از کارگرداني و ميزانسن من است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود تصريح کرد: در اين نمايش سه بازيگر زن و سه بازيگر مرد داريم، اما نگاه ما در نمايش فرا جنسيتي بود و هر کدام از شخصيتها ميتوانند نمايندهاي از يک قشر، خصلت و يا تيپ باشند.
در ادامه اين نشست نورا هاشمي درباره نقش خود و همچنين همکاري با سيما تيرانداز به عنوان کارگردان، بيان کرد: من ميدانستم که سيما تيرانداز بازيگر فوقالعادهاي است اما نميتوانستم که او بازيگردان فوقالعادهاي است. بنابراين در اين نمايش خود را به او سپردم و مخالف اين گفته بعضي از بازيگران هستم که ميگويند کارگردان دست آنها را باز گذاشته است. اتفاقا من برعکس سعي ميکردم که به تمام گفتههاي خانم تيرانداز توجه داشته باشم و حتي از ميميک صورت او الگوبرداري کنم.
فرناز رهنما نيز درباره نقش خود عنوان کرد: براي من هميشه يک سؤال مطرح بوده است و آن اينکه چگونه گفته ميشود بازيگري در نقش خود غرق شده است. اين نمايش همه تصورات من را به هم ريخت و من بعد از جشنواره تئاتر فجر که نمايش اولين بار آنجا اجرا شد، تا مدتي درگير نقش بودم.
انتخاب حسي نام نمايش «تقدير بازان»
مشتاقينيا در ادامه درباره انتخاب نام «تقدير بازان» براي نمايش توضيح داد: يکي از مراحل دشوار نوشتن نمايشنامه، انتخاب عنوان است که انتخاب نام اين اثر براي من بسيار حسي بود. در جايي از نمايش شخصيتها من را با خود بردند و فکر ميکنم بحث تقدير در اين نمايش که در آن شش شخصيت در هم تنيده شده بودند، بسيار پررنگ بود.
وي در پايان سخنانش عنوان کرد: از متن اين نمايشنامه بسيار راضي هستم و خوشحالم که تاکنون هرگز کار سفارشي قبول نکردهام. در نوشتن هم هيچگاه به خطوط قرمز فکر نميکنم و خوشحالم که در اين کار در يک پرداخت اجرايي بسيار خوب، بازيگران و کارگردان با يکديگر همسو شدند.
تيرانداز در اين نشست درباره فضاي تئاتري کشور و همچنين نمايش خود، بيان کرد: فکر ميکنم فضا به گونهاي شده است که گروههاي نمايشي تا حدي به مسائل مالي و گيشه فکر ميکنند که البته اين مساله به نظر من هيچ اشکالي ندارد و فکر ميکنم اتفاقا يک جامعه سالم بايد براي همه ذائقهها، نمايشهاي مناسبي داشته باشد. اما فکر ميکنم جاي نمايشهايي از قبيل کار ما در جامعه خالي است. به طور مثال من بسيار خوشحال ميشوم که ميبينم شخصي مثل افسانه ماهيان نمايشي مثل «همهوايي» را کار ميکند؛ نمايشهايي که تلاش دارند با شيوهاي درست تماشاگر را به سالن بکشانند.
وي در پايان گفت: من در نمايش «تقدير بازان» با تمام شخصيتهاي خود گريه کردم، خنديدم و زندگي کردم. البته شايد اين شبهه پيش بيايد که من خود را در اين نمايش ديدهام، اما فکر ميکنم هر مخاطبي ميتواند با نمايش ما ارتباط برقرار کند. بنابراين اين اثر را بسيار دوست دارم.
منبع : isna.ir