آخرین اخبار

انرژي بهاره رهنما نزديک به 12 اسب بخار است! تئاتر

انرژي بهاره رهنما نزديک به 12 اسب بخار است!

  بزرگنمايي:

در نشست رسانه اي نمايش «انگار در چشمان تو اسب مي دود» عنوان شد ارتباط کارگردان، نويسنده و بازيگر در اين اثر نمايشي به شيوه اي است که گويي هر سه آنها اين نمايش را کارگرداني کرده اند.

نشست رسانه اي نمايش «انگار در چشمان تو اسب مي دود» صبح امروز شنبه دوم خرداد ماه با حضور سهراب حسيني نويسنده، طاها ذاکر کارگردان و بهاره رهنما بازيگر اين نمايش در مکتب تهران برگزار شد.

در ابتداي اين نشست رسانه‌اي سهراب حسيني با اشاره به چگونگي شکل گيري اين نمايش توضيح داد: حدود 5 ماه قبل ايده اي از طرف خانم رهنما درباره زني که در انتظار مرد مورد علاقه اش است، مطرح شد که ما با همين قصه يک خطي کارمان را آغاز و شروع به اتود زدن کرديم تا به يک ايده نمايشي رسيديم که البته نمايشنامه نيست اما براي تئاتر نوشته شده است.

وي افزود: در اين نمايش يک زن تنها و منتظر داريم که در صحنه حضور دارد و تصوير بقيه بازيگران را روي پرده مي بينيم يا صدايشان را شنيده مي شود. اين نمايش حتي تا زمان اجرا هم در حال صيقل خوردن است. بهاره رهنما بيرون از حوزه بازيگري به عنوان مشاور کارگردان، مشاور من در نگارش متن و زير نظر داشتن جزئيات اجرا و کستينگ نقش بسيار مهمي را ايفا کرده است.

رهنما نيز درباره ايده اين نمايش بيان کرد: از زمان نمايش هاي قبلي که کار کرده بودم ذهنم مشغول موضوع يک زن منتظر بود. آرش خوشخو بعد از ديدن نمايش «دورهمي زنان شکسپير» به من پيشنهاد داد که بهتر است از فضاي روابط عاشقانه و دعواهاي زن و شوهري بيرون بيايم و توانايي ام را در حوزه ديگري نيز امتحان کنم. بنابراين زماني که يان طرح به ذهنم رسيد به خودم گفتم شايد الان زمان مناسبي براي فاصله گرفتن از دنياي عاشقانه باشد به همين دليل ترجيح دادم يک نويسنده جوان، با فاصله با اين موضوع برخورد کند.

اين بازيگر تئاتر و سينما ادامه داد: من از طريق اشعار سهراب حسيني با او آشنا بودم و به همين دليل از وي خواستم تا اين نمايشنامه را بنويسد. طاها ذاکر را هم که از گرافيست هاي ماهر و جوان است از طريق فيلم هاي کوتاه و تيزرهايي که ساخته بود مي شناختم و خوشحالم او کارگردان اين نمايش است چون به نظر من نگاهش به مقوله هنر متفاوت و جذاب است. اين نمايش، کاري پر زحمت است و ممکن است از اين جهت که در جايي مثل مکتب تهران به صحنه مي رود، به نظر نمايش ساده اي بيايد اما اين طور نيست و اين نمايش جزو سخت ترين کارهاي نمايشي بوده که تا امروز انجام داده ام.

وي متذکر شد: پشت صحنه نمايش يکي از حرفه اي ترين کارهايي بوده که ديدم و خوشحالم که با دو جوان برخورد کردم که عملا خيلي حرفه اي تر از کارگردان هاي باسابقه عمل مي کنند. امنيت رواني بازيگر و عوامل مبحث مهمي است که اين روزها در تئاتر ما دارد از بين مي رود. ما تئاتر کار مي کنيم که آدم هاي بهتري باشيم اما برخي به اين مساله بي توجه هستند.

طاها ذاکر نيز بيان کرد: بهاره رهنما انرژي عجيبي نزديک به 12 اسب بخار دارد و وقتي تنها چند درصد از اين انرژي را در اختيار يک پروژه قرار مي دهد آن کار بسيار جلو مي افتد. رهنما در اختيارترين بازيگر ايراني است و ما در اين کار تعامل بسيار خوبي با هم داشتيم. در واقع اين نمايش سه کارگردان دارد و هر کس در آن به توافق، باري از کار را به دوش مي کشد. در اين اثر نمايشي همه تلاشمان را کرديم که کاري تجربي انجام دهيم.

وي درباره شيوه اجرايي نمايش توضيح داد: در طول نگارش اين نمايش ما گپ و گفتي داشتيم مبني بر اينکه وقتي تنها يک بازيگر روي صحنه است آن کار به مونولوگ تبديل مي شود اما ما مي خواستيم کاري کنيم که اين نمايش مونولوگ نباشد. الان در اين کار يک بازيگر زنده با تصاوير مرده ارتباط برقرار مي کند و ما يک زمان حال در نمايش داريم و يک زمان گذشته که متعلق به فيلم هاي ضبط شده است. اين زن در طول اين نمايش در حال مرور خاطراتش است و بيان خاطراتش با نمايش تصاوير و ارتباط او با افراد درون تصاوير نمايش داده مي شود.

اين کارگردان و گرافيست يادآور شد: اين نمايش کاري از مکتب تهران است و بايد بگوييم واقعا ما در اينجا پادشاهي کرديم و از صبح تا شب کل امکانات اين مکان در اختيارمان قرار دارد. حضور جلال تهراني نيز برايمان بسيار مثمر ثمر بوده است.

بهاره رهنما نيز در اين باره گفت: مکتب تهران به مفهوم واقعي يک مدرسه است و آشنايي با اين مدرسه برايم اتفاق بسيار جالبي است چون آدم در اينجا احساس مي کند فراتر از چيزي هايي که قبلا يادگرفته دوباره وارد يک سيستم آموزشي البته با منش و اخلاق تازه اي شده است.

وي درباره شيوه اجرايي نمايش نيز بيان کرد: شيوه اجرايي که طاها ذاکر براي نمايش انتخاب کرده تجربه تازه اي است که در آن بازيگر روي صحنه با آدم هاي درون تصوير ارتباط پيدا مي کند. اين شيوه براي من به عنوان بايزگر مثل بندبازي بود چون در آن نه از تجربه نفس به نفس استفاده کردم و نه به صورت کامل تجربه بازي سينمايي را داشتم. اين کار در حقيقت يک فيلم - تئاتر است که در بخش فيلم آن سروش صحت، سيامک صفري و نسيم ادبي حضور خواهند داشت و در بخش تئاتر من تنها بازيگر روي صحنه خواهم بود. همچنين صداي سحر دولتشاهي و فرخ نعمتي به عنوان راوي نمايش ما را همراهي خواهد کرد.

سهراب حسيني نيز در پايان اين نشست بيان کرد: از ماه ها قبل همه تلاش ما اين بود که کاري کنيم تا مخاطبان از اين اجرا خسته نشوند چون در سال هاي اخير انگار سليقه عمومي تغيير کرده و ديگر کسي حوصله ديدن کارهاي طولاني مدت اما پرمحتوا را هم ندارد.

نمايش «انگار در چشمان تو اسب مي دود» به کارگرداني طاها ذاکر از دوشنبه 4 خرداد ماه ساعت 20 در مکتب تهران به صحنه رفته و بعد از آن به مدت يک ماه در يک سالن نمايشي ديگر اجراي خود را ادامه خواهد داد.




منبع : mehrnews.com




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

موفقيت پارسا پيروزفر و فروش 270 ميليوني !

واکنش هاي جالب و عجيب هنرمندان بعد از گرفتن جايزه روي صحنه فجر! + عکس

گزارش اختتاميه سي و هفتمين جشنواره تئاتر فجر + عکس

مريم معصومي، پويا اميني و نيلوفر پارسا در تئاتر «مرگ فيدل»

عکس هاي بهاره کيان افشار، متين ستوده، سميرا حسن پور در حاشيه يک نمايش

اين شازده کوچولوي عجيب با شازده کوچولوي قصه هايمان فرق دارد + عکس

عکس هاي نمايش 30 دي 95 با حضور سام درخشاني و جوانه دلشاد

تماشاي اين تئاتر جذاب را از دست ندهيد

گزارش تصويري: نمايش «خانه برناردا آلبا»

روحي که 40 روز با همسرش زندگي کرد!/نمايشي با رده بندي سني

چالش جديد بهاره رهنما و فاصله گرفتن از شخصيتش

گزارش تصويري نمايش توقيف شده «فاندو و ليز»

گريم خاص بازيگران از سحر دولتشاهي تا پريناز ايزديار و نويد محمدزاده

عکس هاي ديدني از اغواگري و دروغگويي ويشکا آسايش روي صحنه تئاتر

الهام پاوه نژاد؛ دختري که خشن و قدرت‌طلب است! + عکس

نمايش «تروما» با بازي طناز طباطبايي و شقايق دهقان

برشي از يک زندگي زناشويي با صابر ابر و پانته‌آ پناهي‌ها + عکس

معروف ترين قرباني اسيدپاشي کشور بازيگر شد + عکس

وقتي بينوايان در تهران مايه دار مي شوند!

وقتي تئاتر از «هنري مردمي» به «کالايي لاکچري» تبديل مي شود

مرضيه برومند: چرا دلار جهانگيري را به ما نمي‌دهند؟!

گفتگو با مرضيه برومند در مورد وضعيت اقتصادي اخير و مسئوليت هنرمندان

اتفاق شيرين براي هنرمند ايراني که با سرطان مي جنگد + تصاوير

تصاويري از هنرنمايي درخشان متين ستوده در فصل شکار بادبادک ها

شبکاري بهنوش بختياري و سام درخشاني در کانادا

از کارگردان جديد پروژه سي تا حذف بهرام رادان

بهاره رهنما: اون چهار شنبه جنين عشقتو سقط کردم ...

نمايشي که در آن تماشاگر تا سرحد ممکن خنده سر ميدهد

شقايق فراهاني ملکه انگلستان مي شود

حامد کميلي بر تخت پادشاهي مي نشيند

کارگرداني که به دليل مشکلات مالي تنديس جشنواره فجرش را فروخت

عکس خانوادگي پرستو گلستاني در سنگلج اجرا مي شود

از درگيري لفظي تا ضرب و شتم در جلسه انتخاب هيئت مديره خانه تئاتر + تصاوير

کامنت هاي جالب امريکايي ها براي نمايشنامه نويسي که آرزوي سفر به ايران را دارد

حقايقي در پس عاشقي يک زن به وسعت ابعاد سياسي و فرهنگي يک جامعه

اراجيف مبتذلي که به جاي تئاتر روي صحنه مي رود

احمد مهران فر همه چيز را درباره آقاي ف فاش خواهد کرد

حرف هاي مهدي پاکدل درباره ثابت قدم ماندن در عشق و جدايي از معشوق

عکس هاي الهام کردا, صابر ابر و امير آقايي در نمايش مالي سوييني

زني مرده شور که بايد فرزندش را بشورد ...

واکنش رامين ناصر نصير به شوخي هاي خجالت آور تئاتر

ماجراي زني که داعش براي سرش جايزه گذاشته بود

اجراي رقص محلي و نمايش روحوضي در جشن خانه تئاتر + تصاوير

زندگي شاه پهلوي پس از ثريا و قبل از فرح در پرواز به تاريکي

علت زيبايي فاطمه معتمدآريا از ديدگاه جمشيد مشايخي

همزماني با شکوه دو مناسبت + واکنش پرويز پرستويي

مرکب‌خواني جوانان دَم‌ِ بخت در باران در نوروز 97

رقابت عمو نوروز با پاپانوئل در روز جهاني نمايش عروسکي + توضيحات بيشتر

شخصي که حسادت منصور ضابطيان را برانگيخت

تئاترهايي که در نوروز 97 اجرا خواهند شد