بزرگنمايي:
چه خبر -
قصد قبلي براي سقوط هواپيماي مفقود شده مالزي
"لاري وانس" يکي از کارشناسان ارشد بررسي پرونده سقوط هواپيماي پرواز MH370 مالزي که همچنين مسئول رسيدگي به حادثه سقوط هواپيماي پرواز سوئيس اير 111 بوده است، اظهار کرد: مطمئن هستم پرواز MH370 مالزي در آخرين لحظههاي پرواز تحت کنترل خلبان بوده است.هواپيماي بوئينگ 777 در مسير پرواز کوالالامپور به پکن با 239 سرنشين در ماه مارس سال 2014 ناپديد شد. گفته شده است در صورتي که لاشه اين هواپيما تا ماه دسامبر پيدا نشود عمليات جستجوي آن به حالت تعليق در ميآيد.به گفته اين کارشناس، يک نفر هواپيما را به سمت آب هدايت کرده است و هيچ تئوري ديگري براي بررسي وجود ندارد.
به گزارش شبکه خبري بي بي سي، به رغم عمليات گسترده جستجو در مناطق جنوبي اقيانوس هند هيچ نشانهاي از لاشه اين هواپيما پيدا نشد به استثناي قطعهاي که به لحاظ فني "فلاپرون" ناميده مي شود و ترکيبي از دو قطعه به نامهاي "فلاپ" و "شَهپَر" در بال هواپيما است. اين فلاپرون آسيبديده، سال گذشته در حوالي جزيره "رئونيون" در جنوب غربي اقيانوس هند کشف شد.
به گفته وانس، آسيبديدگي روي فلاپرون آشکار مي سازد که هواپيما به عمد توسط خلبان يا هر فردي که در آن لحظه آن را هدايت مي کرده به عمد به سمت اقيانوس هدايت شده است.
فلاپ يا "بالچه" فقط در مواقع بلند شدن يا فرود آمدن توسط خلبان باز مي شود. وانس ميگويد: هرگز تا زماني که کسي عمدا فلاپرون را باز نکند امکان عملکرد خودبهخودي آن وجود ندارد و بنابراين کسي که در آن زمان هواپيما را هدايت مي کرده به عمد آن را باز کرده تا آماده فرود شود.
وي تاکيد کرد: با اين شواهد اين احتمال زياد است که فردي در لحظه پاياني هواپيما را در کنترل داشته و ما به دنبال شواهد بيشتر براي اثبات اين اظهارات و کشف جزئيات بيشتر هستيم.
منبع: ايسنا