آخرین اخبار

استروژن، هورموني که باعث زيبايي زنان مي شود سلامت خانواده

استروژن، هورموني که باعث زيبايي زنان مي شود

  بزرگنمايي:

چه خبر - فوايد هورمون استروژن چيست؟

حتما نام هورمون استروژن را شنيد‌‌ه‌ايد ولي بعيد است خيلي با اثرات خاص آن آشنا شده باشيد، اين هورمون زنانه مي‌‌تواند تاثير زيادي در زيبايي افراد داشته باشد. تحقيقات زيادي در اين باره انجام شده است که درستي اين ادعا را تاييد مي‌کند. البته هر هورمون وظيفه خاص خود را دارد که کمبود يا بيش از اندازه بودن آنها مي‌تواند آسيب‌‌هايي را به بدن وارد کند. هورمون استروژن هم از اين قاعده جدا نيست، علاوه بر هزاران تاثيري که اين هورمون در بدن دارد، دانشمندان اين هورمون را هورمون زيبايي ناميده‌‌اند و معتقدند، استروژن مي‌‌تواند، افراد را زيبا کند. اگر شما هم کنجکاو هستيد بيشتر در اين باره بدانيد مطلب زير را بخوانيد.

پوست تان خشك مي‌شود

ممكن است به دليل كمبود استروژن در پوست تغييراتي ايجاد شود. تغييراتي چون خشكي، افزايش تعريق، داغ شدن قسمتي از پوست و حتي تشكيل چربي روي شكم و بالاي پا.

ظاهرتان تغيير کرده

ظاهر فيزيكي شما هم مي‌تواند به دليل كمبود استروژن دچار تغييراتي شود، ممكن است سايز و اندازه بالاتنه تغيير كند يا موهاي سر نازك شوند.

خانم‌هاي زيبا استروژن بيشتري دارند

براساس تحقيقات انجام شده در اسكاتلند، خانم‌هايي كه چهره‌اي زيبا دارند در بدن‌شان هورمون استروژن بيشتري وجود دارد. اين تحقيقات مي‌گويند سيماي فردمثل حالت چشم ها، مي‌تواند نشان‌دهنده قدرت باروري او باشد. اين زيبايي مي‌تواند به معناي چشماني درشت، پيشاني بلند، فكي ظريف و كوچك باشد. البته در جاهايي از اين تحقيق هم گفته شده‌ كه گاهي ممكن است بتوان از روي اندام نشانه‌هايي از باروري را ديد.

تحقيقي كه راز زيبايي را فاش كرد

مريام لاو اسميت، روان‌شناسي از دانشگاه سنت آندرو در اسكاتلند از چهره 59 خانم 18 تا 25 ساله تا 40 روز هر هفته عكس گرفت بعد در هر بار عكس گرفتن با استفاده از آزمايش‌هاي ادرار سطح هورمون استروژن بدن آن‌ها را اندازه گرفت و با نموداري، موقعيت هركدام از آن‌ها را در سيكل قاعد‌گي‌شان نشان داد. هيچ‌كدام از زن‌ها آرايش نداشتند و قرص‌هاي ضدبارداري هم مصرف نمي‌كردند، او از هركدام از زن‌ها عكس زماني را مشخص كرد كه بالاترين سطح استروژن را داشتند يعني، زماني‌كه در سيكل قاعدگي تخمك‌گذاري اتفاق مي‌افتد.

او به اين نتيجه رسيد كه خانم‌ها زمان‌هايي كه ميزان استروژن بالاتري دارند چهره‌اي زنانه‌تر، زيباتر و سالم‌تر از زمان‌هايي دارند كه سطح اين هورمون در بدن‌شان پايين است. اين قانون هميشه در طبيعت وجود داشته است. در طبيعت جنس ماده به‌گونه‌اي آفريده شده‌است كه هنگامي كه براي توليدمثل و باروري آماده است زيبا‌تر به‌نظر برسد تا تداوم نسل ادامه يابد و انسان نيز از اين قاعده مستثنا نيست.

اين نکته را فراموش نکنيد

نكته جالب اين است كه وقتي دكتر لاو اسميت زناني را كه مدام آرايش مي‌كنند بررسي كرد، متوجه شد كه نمي‌توان ارتباطي بين ظاهر اين خانم‌ها با ميزان استروژن آن‌ها پيدا كرد، اما چرا؟ به اين دليل كه آرايش علاوه بر اين‌كه عيب‌هاي صورت را مي‌پوشاند و چهره را زيباتر مي‌كند اما حالت طبيعي آن را مي‌گيرد و حالت‌هايي كه به‌طور طبيعي و نرمال در چهره پيداست پنهان مي‌كند و در نتيجه از صورت خانم‌هاي آرايش كرده نمي‌توان ميزان استروژن (قدرت باروري) آن‌ها را تشخيص داد.

تاثير استروژن در چهره

هورمون‌ها در سنين بلوغ بيشترين تاثير را روي چهره دارند، مثلا هورمون‌هاي اصلي جنسي مردانه يعني تستسترون باعث مي‌شوند ابروها و فك برجسته شوند تا هم صورت مردانه‌تر شود و هم موها قادر به رشد شوند و در واقع صورت پسرها بيشتر از دخترها رشد مي‌كند اما در مقابل هورمون جنسي زنانه يعني استروژن مانع رشد زياد استخوان‌هاي صورت مي‌شوند، اين هورمون اندازه بيني و چانه را كاهش مي‌دهد، چشم‌ها را درشت مي‌كند، ضخامت لب‌ها را افزايش مي‌دهد و باعث شكل گرفتن ميزاني چربي در گونه‌ها و باقي اندام‌هاي زنانه مي‌شوند.

اندازه انگشتان و استروژن

تيمي از دانشمندان وين و آلمان در دانشگاه مركزي لانكشير نيز تحقيقاتي را در زمينه ارتباط هورمون‌هاي جنسي مردانه و زنانه با ظاهر فرد انجام داده‌اند، پروفسور جان منينگ از همين تيم مي‌گويد: هورمون‌هاي زنانه و مردانه (استروژن و تستوسترون) نقش مهمي در اندازه انگشتان ايفا مي‌كنند و طول انگشت حلقه مي‌تواند نسبتي با شكل صورت داشته باشد.

تزريق استروژن واقعا زيبايي مي‌آورد؟

در نگاه اول وقتي ثابت شد زيبايي بسيار به هورمون‌ها وابسته است، پيشنهاد شد شايد تزريق استروژن بتواند زيبايي بيشتري در چهره خانم‌ها ايجاد كند اما بعد ثابت شد، بدن در برابر استروژن مصنوعي و اضافي كه برايش ناشناخته است، عكس‌العمل نشان مي‌دهد و همين امر خطرهاي زيادي را براي هورمون درماني ايجاد مي‌كند و در نتيجه چندان توصيه نمي‌شود. پس هرچند بالابودن ميزان اين هورمون در بدن خانم‌هاي جوان بر ميزان جذابيت ظاهري آن‌ها مي‌افزايد اما اين به آن معني نيست كه براي دست يافتن به زيبايي بيشتر سراغ هورمون بروند، زيرا عوارض نامطلوب و منفي مصرف هورمون اضافي هنوز براي محققان كاملا روشن نشده است.

8 سال جوان‌تر نشان مي‌دهد

تحقيقات ديگري هم در كشور آلمان انجام شد‌ه‌است كه در آن نيز گفته شده زناني كه در خون‌شان استروژن بيشتري دارند، نسبت به سن‌شان به‌طور غيرمعمولي خيلي جوان‌تر به نظر مي‌رسند. مشاهده شد كه در بعضي موارد خانم‌هايي كه استروژن بالايي دارند، حدود 8 سال جوان‌تر از سن حقيقي‌شان جلوه مي‌كنند و در نقطه مقابل كمبود استروژن حدود 8 سال پيرتر نشان مي‌داد. محققان اين پژوهش يعني پروفسور لودويك ويلت و دكتر ترسا سرپترمن اعلام كردند، هم در انسان و هم در حيوان بين زيبايي ظاهري و ميزان باروري رابطه‌اي مستقيم وجود دارد.

پوستي كه پير نمي‌شود

براساس تحقيقات ديگري كه در دانشگاه پزشكي كاليفرنيا انجام شده‌است، استروژن از پوست در برابر پيري و چروكيده‌ شدن محافظت مي‌كند. استروژن نمي‌تواند آسيب‌ديدگي ناشي از آفتاب و پيري را بهبود دهد بلكه تنها مي‌تواند پيشگيري‌كننده باشد.

كرم‌هاي استروژن در كاهش چين و چروك‌هاي پوست، به‌ويژه آن‌ها كه در اثر تابش نور خورشيد بروز مي‌كنند، نقشي ندارند. البته اين كرم‌ها قطعا به پوستي كه در برابر آفتاب محافظت شده باشد كمك مي‌كنند كه كلاژن بيشتري توليد كند. كلاژن ماده‌اي است كه باعث مي‌شود پوست نرم‌تر به‌نظر برسد اما اين پوست بسيار كمتر از پوستي كه در طول روز در معرض نور آفتاب قرار مي‌گيرد، چروك مي‌خورد.

استروژن جوش‌ها را كم مي‌كند

كمبود استروژن يا توليد بيش از اندازه آندروژن به‌خصوص در زن‌ها مي‌‌تواند منجر به افزايش آكنه‌ و جوش شود، چون هورمون آندروژن يك هورمون جنسي مردانه است كه در توليد سبوم يا چربي پوست دخالت دارد، وقتي سبوم يا چربي پوست افزايش مي‌يابد، ممكن است منافذ پوستي مسدود شوند و پوست دچار آكنه شود.

موادغذايي حاوي استروژن

مواد غذايي فراواني وجود دارند كه در آن‌ها مقدار زيادي استروژن طبيعي وجود دارد. اگر بتوانيد روزانه 30 تا 50 ميلي‌گرم استروژن طبيعي دريافت كنيد دير يا زود اثر آن روي زيبايي خود خواهيد ديد.

استروژن را مي‌توان در ميوه‌هايي چون سيب، خرما، آلو، گيلاس و سبزي‌هايي چون چغندر، هويج، گوجه‌فرنگي، سيب‌زميني، زيتون، خيار، بادنجان، فلفل و كلم بروكلي و غلاتي چون جو، جو دوسر، گندم، برنج و دانه‌هايي چون تخم بذركتان، رازيانه، تخمه آفتابگردان، يونجه بذركتان و... يافت.

اين مواد براي تامين استروژن ضروري بدن در زمان قبل و بعد از يائسگي مي‌توانند مفيد باشند. اگر بذركتان روزانه مصرف شود از آنجا كه حاوي فيتواستروژن است، خشكي و خارش پوست شما را بهتر مي‌كند و همين‌طور به شفاف‌شدن موهاي شما و درمان اگزما و پسوريازيس كمك مي‌كند.




منبع:مجله سيب سبز





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟