بزرگنمايي:
چه خبر - مهاجرت بازيگران تلويزيون به شبکه جم
موج مهاجرت به ترکيه و حضور در سريالهاي ترکيهاي شبکه جم از حدود يک سال قبل آغاز شد.شايد ابتدا کسي باور نميکرد کارگردانهايي مثل مهدي مظلومي يا سعيد ابراهيمي فر در شبکهاي که به خراب کردن بنيان خانواده مشهور شده حاضر به ساخت سريال شوند، اما حجم استقبال مردم ايران از سريالهاي ترکي اين شبکه مديران آن را به صرافت ساخت سريالهايي با عوامل تمام ايراني انداخت تا به جذابيتهاي بصرياش جلوهاي تازه ببخشد.
درواقع تفکر مديران جم بر اين مبنا بود که به تصوير کشيدن رابطه زن و مرد و آنچه در سريالهاي تلويزيون خودمان به نمايش درنميآيد ميتواند مخاطبان زيادي را پاي ماهواره و شبکهشان بنشاند .آنها تصور ميکردند موازي با تم غالب در سريالهاي پرطرفدار ترکيهاي سريالهايي با بازيگران ايراني خواهند ساخت .
به همين منظور تعدادي از دوبلورهاي اين شبکه در سريالهايي مثل « آبي عشق»، «منو تنها نذار» و «کالري ممنوع » حاضر شدند تا روياي برادران ابراهيمي بهعنوان مديران جاهطلب جِم تي وي به تحقق نزديک شود.براي اين سريالها تبليغات بسيار وسيعي شد و صدها بار آنونس هايشان به نمايش درآمد که بياييد ببينيد چه کرده ايم.جالب اينکه شبکه اچ بي اُ براي سريال «بازي تاج و تخت» يکصدم اين تبليغات را نداشت اما وقتي بالاخره يکي از اين مجموعه ها پخش شد به همگان ثابت شد با چه افتضاحي روبرو شده ايم!
موج دوم مهاجرتها رسيد
با پخش آنونس سريالهاي ايراني توليدشده در اين شبکه که از ماهها قبل آغازشده بود، مشخص شد برخي بازيگران نسبتاً شناختهشده ايراني در آنها حاضرشدهاند. چکامه چمن ماه و ماني کسراييان جزو اولين بازيگراني بودند که به جم پيوستند و البته کشف حجاب چمن ماه بازتاب زيادي در رسانههاي داخلي داشت.رفتن چمن ماه به اين شبکه باعث شد سريالهايي که داخل ايران هم بازي کرده بود به مميزي بخورد و صحنههايي که او در آنها بازي داشت حذف شود.
رابعه اسکويي بازيگر ديگري بود که رفتنش به جِم بازتاب زيادي در رسانه هاي داخلي داشت. به دنبال آنها صدف طاهريان ، ساناز زرين مهر،بنيامين احمدي ، سارا باهنر و بهارک صالح نيا نيز راهي آنسوي مرزها شدند تا کمکم تعداد مهاجران به شبکه معاند بيشتر و بيشتر شود.
البته با توجه به ميزان شهرت و نامدار بودن اين افراد اخبار و حاشيههاي مربوط به آنها نيز بيشتر بود .مدتي بعد و در سال جديد نوبت به موج دوم مهاجرتها رسيد و بازيگراني مثل هرمز سيرتي، رامسين کبريتي و درنهايت پرديس افکاري هم به اين شبکه و سريالهايش پيوستند تا تعداد کوچ کردهها کم نباشد.
البته در اين ميان خبرهاي حاشيه اي هم از رفتن بازيگران به اين شبکه پخش شد که بعد از مدتي توسط خود بازيگر تکذيب شد.
کمکم خطرناک ميشوند
براي ماههاي ابتدايي انتشار اخبار مربوط به کوچ بازيگران، هيچکس اتفاق رخداده را جدي نميگرفت و ازآنجا که بيشتر بازيگران چهرههاي نامدار و شناختهشدهاي نبودند کک مسئولان سينمايي و عاشقان فرهنگ نميگزيد، اما کمکم برخي جريانها و رسانههايشان به اين مسئله پرداختند که اين مهاجرتها بخشي از پروژه آنهايي است که سعي دارند به فرهنگ کشورمان ضربه بزنند .
در خلال اين اخبار بود که حتي مطالبي در برخي رسانهها انعکاس يافت که بخشي از هزينههاي شبکه جِم را سعوديها ميپردازند و آنها به پشتوانه اين کمکها در حال ساخت شهرکهاي سينمايي دريکي دو کشور آسيايي و شروع پروژههاي بزرگ هستند.جالب اينکه در لابهلاي اين حرفها خبر خيز برداشتن جم تي وي براي ساخت سريالهاي فاخر ايراني نيز به گوش رسيد؛ سريال هايي تاريخي با داستان هايي از دوران مشروطه و … که نيازمند عوامل داخلي متبحر هستند.
در اين ميان گفته شد جِم تي وي به دنبال کشاندن 100 بازيگر و عوامل شاغل در سينماي ايران است و پروژه اي که در يک سال گذشته هيچ کس جدياش نگرفته بود در راستاي ضربه زدن به فرهنگ کشور گسترش يافته و خطرناکتر از گذشته به نظر مي رسد.
تاثير دوران زوال تلويزيون در روند مهاجرتها
با وجود اين هشدارها اما هنوز بسياري از اهالي سينما و تلويزيون و مخاطبان آنها سيل مهاجرت ها را جدي نمي گيرند چرا که معتقدند آنهايي که جدا شده اند جاي ويژه اي در سينما نداشته اند و بيشترشان بازيگران درجه چندم تلويزيوني هستند.هر چند در سابقه برخي از اين چهره ها حضور در برخي پروژه هاي سينمايي به چشم مي خورد اما واقعيت اين ست که بيشتر آنها بازيگران تلويزيوني به حساب مي آيند.
در واقع غير از پرديس افکاري که بيش از 10 فيلم سينمايي در کارنامه دارد بقيه نفرات همه بازيگراني درجه دوم و سوم در پروژه هاي تلويزيوني بوده اند و مهمترين کارهايشان در تلويزيون رقم خورده ، کوچ شان را مي توان به دوران نزول تلويزيون ارتباط داد. در واقع کوچ آنها درست در زماني اتفاق افتاد که تلويزيون به خاطر مشکلات متعدد مالي و مديريتي اش دچار زوالي عجيب شده و بازيگران مجموعه هاي تلويزيوني با سرخوردگي و قهر از فضاي کار در جام جم مي ناليدند.
فراري از فضاي ناسالم و فساد
جدا از بحث زوال تلويزيون و دشوارتر شدن شرايط کار براي جام جمي ها بيشتر اين بازيگران انگيزههاي ديگري براي مهاجرت به جم تي وي داشتند که نميتوان ناديدهشان گرفت. اين بازيگران معتقدند فضاي کار در ايران فضاي سالمي نيست و رابطه و رابطه بازي بشدت در چهره شدن افراد تأثيرگذار است.آنها ميگويند گرفتن نقش و پرکار شدن در سينما و تلويزيون نيازمند ايجاد رابطههاي قوي يا داشتن رابطهايي قوي است و چون آنها از اين مزيت بيبهره بودهاند ترجيح دادهاند به اين مسائل آلوده نشده و مهاجرت کنند.اين مسائل در مورد زنان بازيگر بهصورت ديگري نيز مطرح ميشود.
برخي از آنها تفاوت جنسيتي را براي رانده شدنشان از فضاي هنري داخل مطرح ميکنند و برخي ديگر معتقدند با گسترش فساد و پيشنهادهاي بيشرمانه به آنها قيد حضور در سينما و تلويزيون داخلي را زدهاند.بااينحال ازآنجا که سابقه هنري بيشتر اين بازيگران پروپيمان نيست و هيچکس روي فن بازيگريشان حرفي ندارد دلايل يا به عبارتي توجيهاتشان چندان جدي گرفته نميشود .
رويايي که نقش بر آب شد
باوجود گلايهها و مسائلي که منجر به کوچ بازيگران به ترکيه و سريال هاي جِم تي وي شده به نظر نميرسد فضاي اين شبکه و کارهايش رونق چنداني به زندگي هنري و غير هنري بازيگران کوچ کرده بدهد.هرچند گفته ميشود بيشتر بازيگراني که واسطهها به آنها پيشنهاد حضور در جم تي وي را دادهاند در ابتدا پاسخ منفي نميدهند اما شرايط وسوسه کنندهاي که دربارهاش خبرسازي شده بود در حد شايعه باقي ماند.
زماني گفته شد براي بازي در يک تلهفيلم به بازيگر ايراني مهاجرت کرده 80 ميليون تومان پول دادهاند يا براي عوامل ايراني شاغل در اين شبکه حقوق ثابت ماهيانه 3 تا 8 ميليون توماني در نظر گفتهشده اما بعدتر مشخص شد تلهفيلمهايي که کلاً 50 تا 60 ميليون هزينه در بردارد براي نقش اولش تنها 6 ميليون تومان دستمزد در نظر گرفته که در مقايسه با دستمزد بازيگراني که در داخل کار ميکنند هم کمتر است.
همچنين خلي زود مشخص شد عوامل حاضر در سريال ها و فيلمهاي اين شبکه روزانه تنها يک وعده ناهار از عوامل سازنده ميگيرند يا حتي برخي خانمهايي کوچ کرده به ترکيه بهصورت اشتراکي سوئيت اجاره کرده و نيمي از حقوق خود را براي اجازه اين سوئيت ها ميپردازند.
منبع : khabaronline.ir