آخرین اخبار

اين خوراکي ها محافظ دندان هستند دهان و دندان

اين خوراکي ها محافظ دندان هستند

  بزرگنمايي:

به گفته پژوهشگران چاي توانايي برخي از باکتري‌ها براي تجمع‌يافتن در کنار باکتري‌هاي ديگر را مختل مي‌‌کند. مسواک زدن و نخ دندان کشيدن به طور منظم با دور کردن قندها و ذرات غذايي که همراه باکتري‌ها باعث ايجاد پلاک‌هاي دنداني مي‌شوند، به سالم نگهداشتن دندان‌ها کمک مي‌کنند. پلاک دنداني اسيدي توليد مي‌کند که به ميناي دندان آسيب مي‌رساند و باعث ايجاد پوسيدگي دندان مي‌شود و زمينه را براي بيماري پريودنتال يا لثه آماده مي‌کند.

اکنون مجموعه فزاينده‌اي از پژوهش‌ها نشان مي‌دهد که غذاهاي معيني نيز ممکن است براي دندان‌ها خوب باشند. همانطور که غذاهاي به اصطلاح "کارکردي" (مانند غذاهاي غني‌شده با يک ماده مغذي) مي‌توانند براي سلامت قلب مفيد باشند، غذاهايي هم هستند که سلامت دهان و دندان را بهبود مي‌بخشند.

چاي: ترکيباتي به نام پلي‌فنول‌ها که در چاي‌هاي سياه و سبز يافت مي‌شوند، رشد باکتري‌هاي ايجادکننده پوسيدگي دندان و بيماري لثه را کند مي‌کنند. پژوهشگران در دانشگاه ايلينوي در شيکاگو دريافتند افرادي که دهان‌شان براي يک دقيقه 10 بار در روز با محلول چاي سياه شستشو مي‌دهند، نسبت به افرادي که دهان‌شان را با آب مي‌شويند کمتر دچار پلاک‌هاي دنداني مي‌شوند. علاوه بر اين اندازه و ضخامت پلاک‌هاي‌شان هم کاهش مي‌يابد.
به گفته پژوهشگران چاي توانايي برخي از باکتري‌ها براي تجمع‌يافتن در کنار باکتري‌هاي ديگر را مختل مي‌‌کند. يک بررسي در سال 2010 که در نشريه پژوهش دنداني منتشر شد نشان داد که چاي سياه با بوي بدن دهان مقابله مي‌کند. به گفته اين پژوهشگران پلي‌فنول‌ها ژن‌هايي در باکتري‌ها را که توليد مواد بودار در دهان را کنترل مي‌کنند، مهار مي‌کند.

پنير: پژوهش منتشر شده در نشريه دندانپزشکي عمومي دراوائل امسال نشان داد که نوجوانان 12 تا 15 ساله‌اي که پنير چدار مي‌خورند، نسبت به نوجواناني که ماست بدون قند يا يک ليوان شير مي‌خوردند ميزان اسيد کمتري در دهان‌شان داشتند. به گفته کارشناسان پنير ممکن است اسيد توليد شده بوسيله پلاک را خنثي کند. از طرف ديگر جويدن باعث افزايش توليد بزاق مي‌شود که مانند يک رودخانه برخي از باکتري‌ها را در دهان مي‌شويد.

کشمش: کشمش با وجود شيريني طبيعي‌اش فاقد سوکروز يا قندي است که در شکر معمولي وجود دارد. قند معمولي باعث چسبيدن باکتري به سطح دندان مي‌شود و امکان تشکيل پلاک را به آن مي‌دهد. کشمش همچنين منبعي از فيتوکميکال‌ها (مواد شيميايي گياهي) است که ممکن است باکتري‌هاي پلاک‌ها که باعث پوسيدگي دندان مي‌شوند، را نابود کنند. برخي از ترکيبات موجود در کشمش همچنين بر رشد باکتري‌هاي مربوط به بيماري لثه اثر مي‌گذارد.

غذاهاي کرانچي يا ترد: خوردن مواد غذايي مانند هويج، سيب و خيار به جويدن حسابي نياز دارد. اما اين جويدن و خرد کردن بيهوده نيست. جويدن پلاک دنداني را متلاشي مي‌‌کند و به صورت يک مکانيسم پاک‌کننده عمل مي‌کند. بنابراين باکتري‌ها به جاي آنکه در دهان شما باقي بمانند و در آن جايگزين شوند، از دهان زدوده مي‌شوند.

غذاهاي غني از ويتامين و مواد معدني: غذاهاي غني از کلسيم مانند پنير، بادام و سبزيجات برگ‌دار- و غذاهاي غني از فسفر- مانند گوشت، تخم مرغ و ماهي- مي‌توانند ميناي دندان را مستحکم و سالم نگهدارند. غذاها و نوشابه‌هاي اسيدي ممکن است باعث ايجاد خوردگي‌هاي کوچک ميناي دندان شوند. کلسيم و فسفر به رسوب مجدد مواد معدني در اين خوردگي‌ها و ترميم آنها کمک مي‌کنند.

آدامس بدون قند: پس از غذا خوردن يک آدامس بدون قند بجويد. جويدن آدامس باعث تحريک ترشح بزاق مي‌شود، و برخي از باکتري‌ها را مي‌زدايد. بدون قند بودن آدامس هم مهم است، باکتري‌ها براي توليد پلاک به سوکروز يا قند معمولي نياز دارند.

شير: يک بررسي منتشر شده در نشريه انجمن دندانپزشکي آمريکا نشان داد که نوشيدن يک ليوان شير پس از خوردن آب‌نبات‌هاي شيرين ميزان اسيد در دهان را بيش از نوشيدن آب يا آب سيب کاهش مي‌دهد. به گفته پژوهشگران شير برخي از اسيدهاي توليد شده در پلاک باکتريايي را خنثي مي‌کند. اما اضافه کردن شير به غلات آماده ممکن است همين سودمندي را نداشته باشد. شير در اين صورت حالتي شربت‌مانند و شيرين پيدا مي‌کند که براي دندان خوب نيست.
نوشيدن يک ليوان شير پس از خورن يک دسر شيرين مانند يک کيک شکلاتي نيز ممکن است به محافظت دندان کمک کند. اگر شير در دسترس‌تان نيست، خوردن مقدار پنير پس از دسر شيرين هم مفيد است.

قره قاط: قره قاط مانند چاي حاوي پلي‌فنول‌هاست که ممکن است مانع از چسبيدن پلاک به دندان شوند، و خطر پوسيدگي دندان را کاهش دهند. البته برخي از فرآورده‌هاي آماده قره‌قاط حاوي قند افزوده شده هم هستند که ممکن است منافع بالقوه آنها براي دندان را کاهش دهند.

www.
منبع : همشهري آنلاين

مطالب پيشنهادي:
درد موقت دندان را جدي بگيريد
با دندان درد در ايام تعطيل چه کنيم؟
وقتي كودكتان دندان در مي آورد چگونه به او كمك كنيد؟
آيا ارتودنسي درد دارد؟
مشكلات دندان عقل



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

آيا محصولات سفيد کننده دندان براي سلامت دندان مضرند؟

11 اشتباه روزانه که باعث پوسيدگي دندان مي شود

ميوه هايي که دندان هايتان را خراب مي کنند

علت بي رنگ بودن لثه ها چيست؟

درمان بوي بد دهان و نفس بد بو با دارچين

خوراکي هايي که دشمن دندان ها هستند

آسيب ديدن ريه ها به وسيله باکتري هاي دهان

سندروم سوزش دهان چيست و چطور درمان مي شود؟

ارتباط خرابي دندان ها با بيماري ها، از مشکل قلبي تا اضافه وزن

خمير دندان خوب چه ويژگي هايي دارد؟

پوسيدگي دندان چرا و چگونه اتفاق مي افتد؟

درمان فوري دندان درد با چند مسکن طبيعي

دوره درمان ارتودنسي چه مدت است ؟

مصرف کدام کربوهيدرات ها براي دندان مفيد است

روغن نارگيل دهانشويه اي طبيعي

سفيد کردن دندان ها با اين روش هاي سالم و ساده

ايمپلنت دندان چيست؟ اين افراد ايمپلنت نکنند

دندان عقل به چه دردي مي خورد؟ آيا بايد دندان عقل را کشيد؟

سفيد کردن دندان ها با اين مواد طبيعي امکان پذير است؟

استفاده از خميردندان هاي سفيد کننده چه عوارضي دارد؟

دهان شويه هاي طبيعي که دهانتان را خوشبو مي کنند

وقتي کشيدن دندان عقل منجر به مرگ مي شود!

درمان خانگي دندان درد با چند داروي گياهي

بوي بد دهان و 10 چيزي که نمي دانستيد باعث بوي بد دهان مي شود

دندان خراب چه تاثيري بر معده مي گذارد؟

سفيد کننده دندان خانگي با زردچوبه و آب اکسيژنه

درمان سوختگي زبان

بعد از کشيدن دندان چه کنيم؟

جلوگيري از پوسيدگي دندان ها با چاي سبز و عصاره هاي گياهي

آبسه دندان چيست؟

بهترين مسواک کدام است؟ مسواک برقي يا مسواک معمولي

اين 6 عادت باعث زرد شدن دندان ها مي شوند

علت خونريزي لثه چيست؟

فکر مي کنيد سواد سلامت دهان و دندان را داريد يا آموزش لازم است؟

تاثير ارتودنسي بر روحيه + بهترين زمان براي ارتودنسي

مهم ترين علت بروز توده ها و کيست هاي دهان چيست؟

هشدار! دهانشويه ها خطر ابتلا به ديابت را افزايش مي دهند

جلوگيري از پوسيدگي دندان با چند خوراکي خوشمزه

کدام داروها دندان ها را خراب مي کنند؟

درمان آفت دهان با گياهان دارويي

بدترين آبنبات ها براي دندان هاي شما, به گفته دندان پزشکان

بهترين خميردندان چه ويژگي هايي دارد؟

مضرات استفاده از خلال دندان که تا به حال نمي دانستيد

عوارض تراشيدن دندان

مشکلاتي که عدم مراقبت از لثه براي شما بوجود مي آورد

معايب نفس کشيدن از دهان

درد دندان و ديگر تغييرات دنداني از چه مشکلي در دهان شما خبر مي دهد؟

مادران عامل پوسيدگي دنداني کودکان

بوي بد دهان در ماه رمضان، دلايل و راه حل ها

جويدن جداره دهان، خطرات و نحوه ترک آن