آخرین اخبار

18 عادتي که دندان هايتان را نابود مي کنند دهان و دندان

18 عادتي که دندان هايتان را نابود مي کنند

  بزرگنمايي:

باز کردن بطري و پاره کردن پلاستيک با دندان ممکن است مرسوم باشد اما يکي از عادات بدي است که دندانها را خراب ميکند.

جويدن يخ
يخ ماده اي طبيعي و بدون شکر است بنابراين ممکن است تصور کنيد خوردن آن ضرري ندارد اما جويدن قطعات سخت يخ ميتواند دندانهايتان را لب پر کرده و يا حتي دچار ترک خوردگي کند. اگر جويدن يخ موجب تحريک بافت نرم داخل دندان شود، دندان درد مکرر حاصل آن خواهد بود. غذاهاي داغ و سرد ممکن است موجب درد سريع و شديد و ناگهاني يا دندان درد ادامه دار شود. دفعه بعدي که هوس يخ خوردن کرديد، مقداري آدامس بدون شکر به جاي آن بجويد.


انجام ورزش بدون محافظ دهان
هنگام انجام هر گونه ورزش برخوردي ، بدون محافظ دندان به ميدان نرويد. محافظ دندان يک ابزار پلاستيکي پرسي است که از رديف بالايي دندانها محافظت مينمايد و بدون آن ممکن است دندان هنگام وارد آمدن ضربه، لب ترک خورده و يا حتي بشکند. محافظ دندان متناسب با خود را ميتوانيد به صورت آماده خريداري کرده و يا از دندان پزشک بخواهيد محافظ دهان مخصوص شما بسازد.


شيشه شير هنگام خواب
محافظت از دندان هيچ وقت زود نيست. اگر هنگام خواب کودک شير خواره به او شيشه شير يا آبميوه بدهيد، دندانهاي تازه او را در مسير پوسيدگي قرار ميدهيد. کودک ممکن است به خوابيدن با شيشه در دهان، عادت کند و دندانهايش در تمام طول شب غرق در شکر باشند. بهتر است شيشه کودک را خارج از گهواره او بگذاريد.


زيور آلات زبان
زيور آلات زبان ممکن است مد باشد اما وجود يک شي فلزي در دهان به دندان ضربه وارد کرده و ممکن است موجب ترک خوردن آن شود. زيورآلات لب نيز همين خطر را به دنبال دارد. وقتي شي فلزي به لثه ماليده ميشود به آن صدمه وارد کرده و ممکن است منجر به افتادن دندان شود. دهان منبع باکتريها است بنابراين اين زيور آلات خطر عفونت و زخم دهان را افزايش ميدهند. به طور کلي اگر قصد داريد از اين زيور آلات استفاده کنيد حتما پيش از آن با دندانپزشک مشورت نماييد.


دندان قروچه
دندان قروچه به مرور زمان پوشش ميناي دندان را از بين ميبرد. اغلب استرس و عادات خواب موجب دندان قروچه ميشوند بنابراين ممکن است کنترل آن دشوار باشد. در طول روز از مصرف غذاهاي سفت خودداري کنيد تا درد و آسيب ناشي از اين عادت کاهش يابد. ميتوانيد شب هنگام از محافظ دهان استفاده کنيد (ابزاري مخصوص محافظت از دندانها در مقابل دندان قروچه) تا در حين خواب دندانهايتان به خاطر ساييده شدن صدمه نبينند.


شربت سرفه
اين که قطره و شربت سرفه در داروخانه ها به فروش ميرسد دليل نميشود که مصرف آن ضرري نداشته باشد. بيشتر شربت سرفه ها پر از شکر هستند بنابراين پس از مصرف آنها دندانهايتان را خوب مسواک بزنيد. فرقي نميکند شکر چسبيده به دندانهايتان از شربت سرفه بوده يا شکلات، در هر صورت موجب تخريب دندان ميشود. شکر با پلاکهايي که روي دندانها چسبيده اند، واکنش ميدهد، سپس باکتريهاي موجود در پلاکها شکر را به اسيد تبديل ميکنند که ميناي دندان را حل ميکند و موجب تشکيل سوراخهاي ريز در دندان ميگردد.


پاستيل و آدامس
همه خوراکيهاي شيرين پوسيدگي دندان را تسريع ميکنند اما برخي از شکلاتها تاثير مخربتري دارند. آدامس مدتها در دهان قرار دارد و ساعتها محتواي شکر آنها بر روي دندان باقي مانده و به اسيد تبديل شده و اين اسيد در تماس با مينا قرار دارد. اگر ميخواهيد آدامس و پاستيل بخوريد به جاي يک ميان وعده جدا، آن را در همراه يک وعده غذايي مصرف کنيد. در حين غذا بزاق بيشتري ترشح ميشود که اسيد و مواد باقيمانده شکلات را تا حدي ميشويد و پاک ميکند.


نوشابه
شکلات تنها منبع شکر دريافتي نيست. نوشابه ها 11 قاشق چايخوري شکر در هر جيره غذايي دارند. علاوه بر آن نوشابه حاوي اسيد سيتريک و اسيد فسفريک است که ميناي دندان را ميزدايد. نوشابه هاي رژيمي اگر چه شکر ندارند اما اسيد بيشتري به شکل شيرين کننده مصنوعي دارند.


باز کردن همه چيز با دندان
باز کردن بطري و پاره کردن پلاستيک با دندان ممکن است مرسوم باشد اما يکي از عادات بدي است که دندانها را خراب ميکند. استفاده از دندان به عنوان ابزار ميتواند موجب لب پر شدن يا ترک خوردن آن شود. به جاي اين کار هميشه يک قيچي و در باز کن کوچک همراه خود داشته باشيد. دندانهاي شما فقط براي خوردن طراحي شده اند.


نوشيدني هاي انرژي زا
ترديدي وجود ندارد که نوشيدنيهاي ورزشي سرد پس از ورزش احساس انرژي و طراوت ميبخشند اما اين نوشيدنيها معمولا محتواي شکر زيادي دارند و همانند شکلات و نوشابه به ميناي دندانهاي شما حمله اسيدي ميکنند. اگر اين نوشيدنيها را به طور مکرر مصرف کنيد دندانهايتان دچار پوسيدگي ميشوند. يک راه بهتر جلوگيري از بي آب شدن بدن در باشگاه، مصرف آب بدون کالري و شکر است.


آبميوه
آبميوه سرشار از ويتامين و آنتي اکسيدانها است اما متاسفانه بيشتر آنها مقدار زيادي شکر نيز دارند. برخي از آبميوه ها به اندازه نوشابه شکر دارند. به عنوان مثال در نوشابه پرتقال تنها 10 گرم شکر بيشتري نسبت به آبميوه پرتقال وجود دارد. ميوه ها قند طبيعي دارند بنابراين به دنبال آبميوه هايي باشيد که شکر افزودني ندارند. همچنين ميتوانيد با افزودن مقداري آب به آبميوه حاوي شکر، مقدار شکر آن را کاهش دهيد.


چيپس سيب زميني
باکتريهاي موجود در پلاک دندان غذاهاي نشاسته اي را نيز به اسيد تبديل ميکنند. حمله اين اسيد به دندان بيست دقيقه طول ميکشد و اگر غذا بين دندانهايتان باقي مانده باشد يا مرتب ميان وعده مصرف کنيد، مدت اين حمله طولاني تر نيز خواهد بود. پس از مصرف چيپس سيب زميني يا غذاهاي نشاسته اي ديگر که ممکن است بين دندانها باقي بمانند، نخ دندان بکشيد.


ميان وعده مداوم
ميان وعده ها باعث ميشوند بزاق کمتري در حين غذا ترشح شود و بنابراين ذرات غذا مدت بيشتري در دهانتان باقي بمانند. از ميان وعده به دفعات زياد خودداري کنيد و از ميان وعده هاي کم شکر و کم نشاسته مانند هويج، بيشتر استفاده کنيد.


جويدن مداد
برخي افراد هنگام تمرکز بر کار يا مطالعات مداد يا خودکار خود را ميجوند. اين کار همانند جويدن يخ، به دندانها صدمه ميزند. زماني که دوست داريد چيزي بجويد، آدامس بدون شکر انتخاب بهتري است. جويدن جريان بزاق را تحريک ميکند، بزاق موجب تقويت و استحکام دندانها و محافظت از آنها در مقابل اسيدهاي از بين برنده مينا ميشود.


قهوه
رنگ تيره قهوه و اسيديته قهوه به مرور زمان موجب زرد شدن دندانها ميشود. خوشبختانه لکه حاصل با روشهاي مختلف سفيد کردن دندان به راحتي پاک ميشود. در صورتي که نگران تغيير رنگ دندان خود هستيد با دندانپزشک صحبت کنيد.


سيگار کشيدن
سيگار و محصولات ديگر تنباکو مانند قليان، زرد شدن دندانها و بيماريهاي لثه که منجر به افتادن دندان ميشوند را در پي خواهد داشت. همچنين تنباکو موجب سرطان دهان، لب و زبان ميشود. اگر به دنبال يک دليل ديگر براي ترک سيگار هستيد، به چهره خود هنگام لبخند فکر کنيد.


نوشيدني هاي الکلي
نوشيدني هاي الکلي ميناي دندان را خراب کرده و موجب ايجاد لکه هاي زبر در آن ميشوند که دندان را مستعد لکه و پوسيدگي مينمايد.


زياده روي در خوردن
زياده روي در خوردن اغلب شامل مصرف مقدار زيادي شيريني ميشود که به پوسيدگي دندان منتهي ميگردد. پرخوري دوره اي - پاکسازي (پرخوري و سپس استفراغ عمدي) براي دندان مخرب تر نيز هست چون اسيدهاي قوي موجود در مواد استفراغي، دندان را فرسايش داده و آن را ضعيف و شکننده ميکنند. اين اسيدها موجب بوي بد نفس نيز ميگردند. بوليميا (پرخوري عصبي) ميتواند انواع مشکلات سلامتي براي فرد ايجاد کند بنابراين در صورت چنين مشکلي بايد به پزشک مراجعه کنيد.

تهيه و ترجمه: گروه سلامت سيمرغ

اختصاصي سيمرغ




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

آيا محصولات سفيد کننده دندان براي سلامت دندان مضرند؟

11 اشتباه روزانه که باعث پوسيدگي دندان مي شود

ميوه هايي که دندان هايتان را خراب مي کنند

علت بي رنگ بودن لثه ها چيست؟

درمان بوي بد دهان و نفس بد بو با دارچين

خوراکي هايي که دشمن دندان ها هستند

آسيب ديدن ريه ها به وسيله باکتري هاي دهان

سندروم سوزش دهان چيست و چطور درمان مي شود؟

ارتباط خرابي دندان ها با بيماري ها، از مشکل قلبي تا اضافه وزن

خمير دندان خوب چه ويژگي هايي دارد؟

پوسيدگي دندان چرا و چگونه اتفاق مي افتد؟

درمان فوري دندان درد با چند مسکن طبيعي

دوره درمان ارتودنسي چه مدت است ؟

مصرف کدام کربوهيدرات ها براي دندان مفيد است

روغن نارگيل دهانشويه اي طبيعي

سفيد کردن دندان ها با اين روش هاي سالم و ساده

ايمپلنت دندان چيست؟ اين افراد ايمپلنت نکنند

دندان عقل به چه دردي مي خورد؟ آيا بايد دندان عقل را کشيد؟

سفيد کردن دندان ها با اين مواد طبيعي امکان پذير است؟

استفاده از خميردندان هاي سفيد کننده چه عوارضي دارد؟

دهان شويه هاي طبيعي که دهانتان را خوشبو مي کنند

وقتي کشيدن دندان عقل منجر به مرگ مي شود!

درمان خانگي دندان درد با چند داروي گياهي

بوي بد دهان و 10 چيزي که نمي دانستيد باعث بوي بد دهان مي شود

دندان خراب چه تاثيري بر معده مي گذارد؟

سفيد کننده دندان خانگي با زردچوبه و آب اکسيژنه

درمان سوختگي زبان

بعد از کشيدن دندان چه کنيم؟

جلوگيري از پوسيدگي دندان ها با چاي سبز و عصاره هاي گياهي

آبسه دندان چيست؟

بهترين مسواک کدام است؟ مسواک برقي يا مسواک معمولي

اين 6 عادت باعث زرد شدن دندان ها مي شوند

علت خونريزي لثه چيست؟

فکر مي کنيد سواد سلامت دهان و دندان را داريد يا آموزش لازم است؟

تاثير ارتودنسي بر روحيه + بهترين زمان براي ارتودنسي

مهم ترين علت بروز توده ها و کيست هاي دهان چيست؟

هشدار! دهانشويه ها خطر ابتلا به ديابت را افزايش مي دهند

جلوگيري از پوسيدگي دندان با چند خوراکي خوشمزه

کدام داروها دندان ها را خراب مي کنند؟

درمان آفت دهان با گياهان دارويي

بدترين آبنبات ها براي دندان هاي شما, به گفته دندان پزشکان

بهترين خميردندان چه ويژگي هايي دارد؟

مضرات استفاده از خلال دندان که تا به حال نمي دانستيد

عوارض تراشيدن دندان

مشکلاتي که عدم مراقبت از لثه براي شما بوجود مي آورد

معايب نفس کشيدن از دهان

درد دندان و ديگر تغييرات دنداني از چه مشکلي در دهان شما خبر مي دهد؟

مادران عامل پوسيدگي دنداني کودکان

بوي بد دهان در ماه رمضان، دلايل و راه حل ها

جويدن جداره دهان، خطرات و نحوه ترک آن