آخرین اخبار

ارتودنسي نامرئي هم داريم؟ دهان و دندان

ارتودنسي نامرئي هم داريم؟

  بزرگنمايي:

اينويزيلاين اصلا براکت ندارد و به معني رديف کردن نامريي دندان است.

براکت‌ها همان نگين‌هاي فلزي روي دندان‌هاي شما حين ارتودنسي هستند. براکت‌ها در واقع وسيله انتقال نيروي ارتودنسي به دندان هستند که شکل‌ها و انواع مختلفي داشته و کاربردهاي متفاوتي دارند. اگر از نظر جنس بخواهيم آنها را تقسيم‌بندي کنيم، براکت‌ها به دو نوع کلي (فلزي و هم‌رنگ دندان) تقسيم مي‌شوند. براکت‌هاي فلزي داراي سيستم‌هاي مختلفي هستند که بر اساس هدف درماني خاص مي‌توان از آنها استفاده کرد. گرچه کارکردن با برخي از اين براکت‌ها براي ارتودنتيست راحت‌تر است اما برخي ديگر نياز به کاربردهاي کلينيکي بيشتري دارند و زمان بيشتري از ارتودنتيست مي‌‌گيرند. براکت‌هايي که امروزه بيشتر استفاده مي‌شوند، براکت‌هايي هستند که کاربرد آنها براي ارتودنتيست راحت‌تر شده است. اگر بخواهيم آنها را تشبيه کنيم، براکت‌هاي قديمي‌تر مانند ماشين‌هاي قديمي دنده‌اي بوده اما براکت‌هاي جديد‌تر مانند اتومبيل‌هاي اتومات عمل مي‌کنند. براکت‌هاي رنگ دندان هم همانند انواع فلزي يک مدل قديمي و مدل جديد دارند، يعني همانند ماشين اتومات عمل مي‌کنند. غير از اين کاربرد، نحوه وصل‌هاي سيم‌هاي ارتودنسي هم مختلف است. بعضي از آنها با روکش‌هاي رنگي، سيم به آنها وصل مي‌شود اما بعضي ديگر سيستمي در خود دارند که به اصطلاح خود وصل‌شونده هستند. براکت‌هاي هم‌رنگ دندان، خود به سه نوع تقسيم مي‌شوند: براکت‌هاي پلاستيکي، کامپوزيتي و سراميکي. براکت‌هاي سراميکي گران‌تر بوده و هزينه بيشتري دارد اما مزيت اين براکت‌ها اين است که چون رنگ دندان هستند کمتر ديده مي‌شوند. براکت‌هاي رنگ دندان براي زيبايي کاربرد بيشتري دارند.


شجره‌نامه براکت

وقتي تمايل افراد براي انجام ارتودنسي از سنين کودکي به بزرگسالي ادامه پيدا کرد، استفاده از اين وسايل بيشتر رايج شد. به دليل نصب اين براکت‌ها، سيم‌هاي آنها و طول درمان، بزرگ‌تر‌ها و بالغان براي رفع مشکل و درمان ارتودنسي مراجعه نمي‌‌کردند ولي با پيشرفت‌هاي حاصله و توجه جامعه به امر زيبايي دندان و مرتب بودن آنها به موضوع ارزش بيشتري داده شد، بنابراين مراجعه براي ارتودنسي از سنين پايين به بزرگسالي رسيد و تعداد مراجعه بيشتر شد. همچنين با خود نياز‌هاي ديگري آورد و باعث شد که به سمتي برويم که ارتودنسي و براکت‌ها ديده نشود. اين سبب ابداع براکت‌هاي رنگ دندان شد.


خوبي‌ها و بدي‌هاي براکت‌ها

براکت‌هاي پلاستيکي و کامپوزيتي خيلي راحت تغيير شکل مي‌دهند اما وقتي لازم است اينها محکم باشند و تغيير شکل ندهند، بايد فکر ديگري کرد. براکت‌هاي کامپوزيتي به راحتي تغيير شکل مي‌دهند. اين عيب در مقابل انواع سراميکي مطرح مي‌شود. از طرفي بعد از مدتي اين براکت‌ها رنگ مي‌گيرند، در حالي که براکت‌هاي سراميکي رنگ نمي‌‌گيرند. ولي عيبي که براکت‌هاي سراميکي نسبت به دو نوع ديگر دارد، گران بودن آنها است. از طرفي چون سراميک حالت شکنندگي دارد، نمي‌‌تواند برخي نيروها را تحمل کند و خرد مي‌شود. اما وقتي نيروي زيادي به براکت‌هاي کامپوزيتي و پلاستيکي وارد مي‌شود، تغيير شکل مي‌دهند و خرد نمي‌‌شوند. عيب ديگر در حرکات و جابه‌جايي است. در نقاط بسيار ريز بحث اصطکاک مطرح مي‌شود. اصطکاک سيم‌ها با سراميک هم نسبت به حالت‌هاي ديگر بيشتر است. براي کاهش اين اصطکاک، در شيارهاي موجود در براکت لايه فلزي عبور داده مي‌شود که از اين اصطکاک جلوگيري شود ولي براي رفع خاصيت شکنندگي آن هنوز اقدامي انجام نشده است.


فلزي يا سراميکي؟ مساله اين است!

بهترين نوع براکت دنداني، سراميکي است. براکت‌هاي فلزي نسب به نوع بي‌رنگ و سراميکي درشت‌تر و ضخيم‌تر و حجيم‌تر هستند. اما براکت‌هاي فلزي خيلي راحت نيرو را تحمل مي‌کنند و اين به دليل خاصيت فلزي بودن و چکش‌خواري آنها است.اما سراميکي‌ها قدرت تحمل زيادي نداشته و مي‌شکنند. هزينه‌هاي سراميکي هم نسبت به فلزي بيشتر است. از طرفي براکت‌هاي فلزي ديده مي‌شوند اما براکت‌هاي سراميکي کمتر ديده مي‌‌شوند و از نظر زيبايي بهترند، مخصوصا اگر روکش‌هاي بدون رنگ براي نصب‌شان استفاده شود. روکش‌هايي که روي دندان مي‌افتد چند روزي پس از قرار دادن آنها و به دليل مواد غذايي زرد رنگ مي‌شود ولي در هر صورت براکت‌هاي سراميکي ديد کمتري دارند.


در انتخاب براکت‌ها دقت کنيد

نکته‌اي که بايد توجه شود اين است که براکت‌هاي سراميکي از جنس ميناي دندان سخت است و در تماس با ميناي دندان آن چيزي که از بين مي‌رود يا ساييده مي‌شود براکت سراميکي نيست و ميناي دندان است. ولي فلزات نسبت به ميناي دندان سختي کمتري دارند. در تماس فلز با ميناي دندان اين براکت است که از بين مي‌رود. وقتي دندان‌ها روي هم قرار مي‌گيرند معمولا دندان‌هاي بالا روي فک پايين را مي‌پوشانند. به اين ترتيب دندان‌هاي بالا در تماس با براکت‌هاي دندان‌هاي پايين قرار مي‌گيرند. حالا اگر براکت‌هاي فک پايين از نوع سراميکي باشند دندان‌هاي فک بالا آسيب مي‌بينند، يعني دنداني که با براکت در تماس قرار گيرد، ممکن است تحت اصطکاک کمي آسيب ببيند. اگر مراجع ما خيلي اصرار نداشته باشد توصيه مي‌کنيم که براکت سراميکي براي دندان پايين استفاده نکند ولي اگر اين براکت را انتخاب کرد بايد از اين نکته آگاهي داشته باشد، پس اگر قرار است از براکت براي دندان پايين استفاده شود، بهتر است که از براکت سراميکي نباشد و از نوع کامپوزيت استفاده شود.


ارتودنسي نامرئي

اينويزيلاين اصلا براکت ندارد و به معني رديف کردن نامريي دندان است. اين با براکت‌هاي رنگ دندان فرق مي‌کند. براکت‌هاي رنگ دندان همه کارهايي که سيستم ثابت ارتودنسي مي‌تواند در درمان انجام دهد و جامع ترين و کامل‌ترين درمان است،‌ انجام مي‌‌دهد اما اينويزيلاين يک نوع درمان متحرک ارتودنسي است و مانند ناخن مصنوعي بي رنگ اما متصل به هم براي همه دندان‌ها استفاده مي‌شود. اين نوع درمان با قالب گيري از دندان‌ها و همچنين طراحي روي آنها انجام شده و سپس روي دندان سوار مي‌شود و لازم است که فرد مراجعات متعدد داشته باشد. اين نوع درمان براکت نيست و محدوديت‌هاي درمان ارتودنسي را با خود به همراه دارد. در موارد خيلي خفيف که نياز به ارتودنسي باشد، مثلا مختصري دندان جابه‌جا شده باشد و براي جابه‌جايي هم فضا به اندازه کافي باشد و نياز به کشيدن دندان و جراحي فک نباشد، مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اما اگر لازم به کشيدن دندان باشد يا جراحي فک نياز باشد، درمان جامعي نيست و در موارد کمي کاربرد دارد و اگر لازم باشد بايد انجام شود. در عين حال چون حجم دارد و مقداري از دندان‌هاي بالا را مي‌گيرد، معمولا در صحبت کردن اختلال ايجاد مي‌کند. لازم است که موقع غذا بيرون آورده شود، چرا که جويدن را با مشکل مواجه مي‌کند. فرد وقتي دندان بالا و پايين را روي هم مي‌گذارد، حس مي‌کند که فک باز مي‌ماند و احساس خستگي در عضلات ايجاد مي‌کند. براي فردي که واقعا به هيچ وجه نمي‌ توان از براکت‌ها براي او استفاده کرد و مشکل او بسيار خفيف است و نياز به کشيدن دندان نيست، مي‌توان از اين روش استفاده کرد. موارد کاربرد اين درمان تنها 2 درصد است.



منبع :هفته نامه سلامت



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

آيا محصولات سفيد کننده دندان براي سلامت دندان مضرند؟

11 اشتباه روزانه که باعث پوسيدگي دندان مي شود

ميوه هايي که دندان هايتان را خراب مي کنند

علت بي رنگ بودن لثه ها چيست؟

درمان بوي بد دهان و نفس بد بو با دارچين

خوراکي هايي که دشمن دندان ها هستند

آسيب ديدن ريه ها به وسيله باکتري هاي دهان

سندروم سوزش دهان چيست و چطور درمان مي شود؟

ارتباط خرابي دندان ها با بيماري ها، از مشکل قلبي تا اضافه وزن

خمير دندان خوب چه ويژگي هايي دارد؟

پوسيدگي دندان چرا و چگونه اتفاق مي افتد؟

درمان فوري دندان درد با چند مسکن طبيعي

دوره درمان ارتودنسي چه مدت است ؟

مصرف کدام کربوهيدرات ها براي دندان مفيد است

روغن نارگيل دهانشويه اي طبيعي

سفيد کردن دندان ها با اين روش هاي سالم و ساده

ايمپلنت دندان چيست؟ اين افراد ايمپلنت نکنند

دندان عقل به چه دردي مي خورد؟ آيا بايد دندان عقل را کشيد؟

سفيد کردن دندان ها با اين مواد طبيعي امکان پذير است؟

استفاده از خميردندان هاي سفيد کننده چه عوارضي دارد؟

دهان شويه هاي طبيعي که دهانتان را خوشبو مي کنند

وقتي کشيدن دندان عقل منجر به مرگ مي شود!

درمان خانگي دندان درد با چند داروي گياهي

بوي بد دهان و 10 چيزي که نمي دانستيد باعث بوي بد دهان مي شود

دندان خراب چه تاثيري بر معده مي گذارد؟

سفيد کننده دندان خانگي با زردچوبه و آب اکسيژنه

درمان سوختگي زبان

بعد از کشيدن دندان چه کنيم؟

جلوگيري از پوسيدگي دندان ها با چاي سبز و عصاره هاي گياهي

آبسه دندان چيست؟

بهترين مسواک کدام است؟ مسواک برقي يا مسواک معمولي

اين 6 عادت باعث زرد شدن دندان ها مي شوند

علت خونريزي لثه چيست؟

فکر مي کنيد سواد سلامت دهان و دندان را داريد يا آموزش لازم است؟

تاثير ارتودنسي بر روحيه + بهترين زمان براي ارتودنسي

مهم ترين علت بروز توده ها و کيست هاي دهان چيست؟

هشدار! دهانشويه ها خطر ابتلا به ديابت را افزايش مي دهند

جلوگيري از پوسيدگي دندان با چند خوراکي خوشمزه

کدام داروها دندان ها را خراب مي کنند؟

درمان آفت دهان با گياهان دارويي

بدترين آبنبات ها براي دندان هاي شما, به گفته دندان پزشکان

بهترين خميردندان چه ويژگي هايي دارد؟

مضرات استفاده از خلال دندان که تا به حال نمي دانستيد

عوارض تراشيدن دندان

مشکلاتي که عدم مراقبت از لثه براي شما بوجود مي آورد

معايب نفس کشيدن از دهان

درد دندان و ديگر تغييرات دنداني از چه مشکلي در دهان شما خبر مي دهد؟

مادران عامل پوسيدگي دنداني کودکان

بوي بد دهان در ماه رمضان، دلايل و راه حل ها

جويدن جداره دهان، خطرات و نحوه ترک آن