آخرین اخبار

اين 7 ماده غذايي دندان ها را زرد مي کنند دهان و دندان

اين 7 ماده غذايي دندان ها را زرد مي کنند

  بزرگنمايي:

سس گوجه‌فرنگي محبوب همه‌ي ما که براي خوش‌طعم کردن ساندويچ‌ها و انواع غذاها استفاده مي‌کنيم نيز عاملي براي زردي زودهنگام دندان‌ها است.

بدون شک در خصوص مواد غذايي سفيدکننده‌ي دندان‌ها مانند سيب، کرفس، توت‌فرنگي، ليموترش، گل كلم و غيره شنيده يا خوانده‌ايد و حتماً داشتن دندان‌هاي سفيد و سالم را يکي از نشانه‌هاي جواني مي‌دانيد. درست است که با گذر زمان و افزايش سن، رنگ سفيد دندان‌ها تغيير کرده و رو به زردي مي‌رود؛ اما متأسفانه برخي مواد غذايي نيز هستند که زياده‌روي در مصرف آن‌ها رنگ طبيعي دندان‌ها را تهديد مي‌کنند و باعث زردي زودهنگام آن‌ها مي‌شوند. به خاطر اينکه حاوي ترکيباتي هستند که باعث ايجاد لکه در دندان‌ها شده و به ميناي سفيد آن‌ها آسيب مي‌رسانند.

در اين مطلب شما را با چند ماده‌ي غذايي که باعث زرد شدن زودهنگام دندان‌ها مي‌شوند بيشتر آشنا مي‌کنيم. لطفاً با ما همراه باشيد.

سفيدي دندان از چيست؟

ميناي دندان‌ها عنصري است که باعث ايجاد رنگ سفيد دندان‌ها مي‌شود. لايه‌اي که زير ميناي دندان قرار دارد «عاج» ناميده مي‌شود و رنگ آن زرد است. اگر علت زردي دندان‌ها به دليل تخريب ميناي دندان باشد لازم است که به دندان‌پزشک مراجعه کنيد. اما اگر ميناي دندان ايرادي نداشته باشد و زردي دندان‌ها به دليل لک شدن آن‌ها از طريق مصرف مواد غذايي باشد مي‌توانيد با کاهش مصرف و يا پرهيز از برخي مواد غذايي رنگ دندان‌ها را به حالت اول برگردانيد. در ادامه با برخي از مواد غذايي زردکننده‌ي دندان‌ها بيشتر آشنا مي‌شويد.

قهوه

قهوه يکي از نوشيدني‌هاي تيره‌رنگي است که باعث لک شدن و زردي دندان‌ها مي‌شود. لايه بيروني که روي دندان‌ها را مي‌پوشاند پوشيده از منافذ متعدد است و به همين دليل به‌سادگي رنگ قهوه را به خود مي‌گيرد. در نتيجه دندان‌ها زرد مي‌شوند.

چاي

اکثر مردم تصور مي‌کنند که چاي به‌اندازه‌ي قهوه نمي‌تواند باعث زردي و لک شدن دندان‌ها شود. اما بايد بدانيد که برخي از انواع چاي‌هاي سياه به‌اندازه‌ي قهوه امکان زرد کردن زودهنگام دندان‌ها را دارند. واقعيت اين است که چاي حاوي «تانين» است. اين ترکيبات به‌راحتي به ميناي دندان مي‌چسبند. با اين وجود چاي حاوي خواص مفيدي براي سلامتي است و حذف کردن آن توصيه نمي‌شود. بهتر است از چاي‌هايي که رنگ روشن‌تري دارند مانند چاي سبز استفاده کنيد و يا به آن کمي شير اضافه کنيد.

سس سويا

سس‌هايي مانند سس سويا که به‌عنوان چاشني غذاها استفاده مي‌شوند رنگ تيره‌اي دارند و به اين ترتيب باعث لک و زرد شدن دندان‌ها مي‌شوند. اين نوع سس‌ها طعم خاصي به غذاهاي مختلف مي‌دهند اما بهتر است در مصرف آن‌ها زياده‌روي نکنيد. فراموش نکنيد يک قانون مهم وجود دارد: هر ماده‌ي غذايي که لباستان را لک مي‌کند مي‌تواند دندان‌هايتان را نيز زرد کند.

سس گوجه‌فرنگي

سس گوجه‌فرنگي محبوب همه‌ي ما که براي خوش‌طعم کردن ساندويچ‌ها و انواع غذاها استفاده مي‌کنيم نيز عاملي براي زردي زودهنگام دندان‌ها است. به خاطر اينکه اين سس‌ها حاوي ميزان زيادي اسيد هستند که باعث تخريب ميناي دندان و در نهايت زردي آن‌ها مي‌شود. اگر عاشق سس‌هاي قرمز هستيد و بدون آن‌ها غذا برايتان دل‌چسب نمي‌شود توصيه مي‌کنيم براي کاهش اثرات اسيد موجود در آن‌ها، يک پيش‌غذاي حاوي اسفناج يا بروکلي مصرف کنيد.

قره قاط يا سياه گيله

قره قاط يا سياه گيله يکي از ميوه‌هاي فوق‌العاده براي سلامتي محسوب مي‌شود به خاطر اينکه حاوي ميزان زيادي آنتي‌اکسيدان است. با اين حال، رنگ آبي تيره‌ي اين ميوه امکان ايجاد لکه روي دندان‌ها را بالا مي‌برد که به سختي از بين مي‌رود. بنابراين بهتر است بعد از مصرف اين ميوه و همچنين توت‌هاي قرمز، شاه‌توت و غيره بلافاصله دهانتان را بشوييد. همچنين مي‌توانيد بعد از مصرف زياد اين ميوه‌هاي رنگي دندان‌ها را با جوش‌شيرين مسواک بزنيد. اين کار باعث سفيد شدن دندان‌ها مي‌شود.

چغندر قرمز

بدون شک تاکنون چغندر مصرف کرده‌ايد و مي‌دانيد که چه رنگ فوق‌العاده‌اي دارد. به‌طوري‌که حتي مي‌توانيد با آن تخم‌مرغ رنگ کنيد. بايد بدانيد که همين رنگ قرمز به راحتي باعث ايجاد لکه در دندان‌ها مي‌شود. اين امکان در صورت استفاده از آب چغندر بيشتر مي‌شود. البته بايد بدانيد که چغندر يکي از بهترين مواد غذايي موجود براي سلامتي بدن است. در نتيجه نيازي نيست خودتان را از خواص آن محروم کنيد. بهتر است بعد از مصرف چغندر دندان‌هايتان را مسواک بزنيد.

ادويه‌ي کاري

رنگ قرمز و زرد پودر کاري نيز يکي از عوامل اصلي زردي دندان‌ها محسوب مي‌شود. با اين حال بهتر است به مصرف اين ادويه‌ي پرخاصيت که طعم فوق‌العاده‌اي به غذاها مي‌دهد و براي سلامتي مفيد است ادامه دهيد. براي کاهش تأثير منفي اين ادويه روي دندان‌ها بهتر است دهانتان را آب بکشيد و دندان‌ها را شستشو دهيد.

فراموش نکنيد...

يادتان باشد براي کاهش تأثير مواد غذايي در رنگ دهي به دندان‌ها لازم است که بلافاصله بعد از مصرف آن‌ها دهان و دندان‌هايتان را بشوييد. با اين حال بهتر است فراموش نکنيد که در برخي موارد مسواک زدن وضعيت را بدتر مي‌کند. واقعيت اين است که مواد غذايي ترش و اسيدي به مدت حدود نيم ساعت باعث نرم کردن ميناي دندان مي‌شوند. بنابراين اگر در اين فاصله‌ي زماني اقدام به مسواک زدن دندان‌ها بکنيد امکان اينکه به ميناي دندان آسيب بيشتري وارد شود زياد است. بنابراين بهتر است به آب کشيدن دهان بسنده کنيد و از مسواک زدن بلافاصله بعد از خوردن مواد غذايي اسيدي بپرهيزيد.



منبع : تبيان



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

آيا محصولات سفيد کننده دندان براي سلامت دندان مضرند؟

11 اشتباه روزانه که باعث پوسيدگي دندان مي شود

ميوه هايي که دندان هايتان را خراب مي کنند

علت بي رنگ بودن لثه ها چيست؟

درمان بوي بد دهان و نفس بد بو با دارچين

خوراکي هايي که دشمن دندان ها هستند

آسيب ديدن ريه ها به وسيله باکتري هاي دهان

سندروم سوزش دهان چيست و چطور درمان مي شود؟

ارتباط خرابي دندان ها با بيماري ها، از مشکل قلبي تا اضافه وزن

خمير دندان خوب چه ويژگي هايي دارد؟

پوسيدگي دندان چرا و چگونه اتفاق مي افتد؟

درمان فوري دندان درد با چند مسکن طبيعي

دوره درمان ارتودنسي چه مدت است ؟

مصرف کدام کربوهيدرات ها براي دندان مفيد است

روغن نارگيل دهانشويه اي طبيعي

سفيد کردن دندان ها با اين روش هاي سالم و ساده

ايمپلنت دندان چيست؟ اين افراد ايمپلنت نکنند

دندان عقل به چه دردي مي خورد؟ آيا بايد دندان عقل را کشيد؟

سفيد کردن دندان ها با اين مواد طبيعي امکان پذير است؟

استفاده از خميردندان هاي سفيد کننده چه عوارضي دارد؟

دهان شويه هاي طبيعي که دهانتان را خوشبو مي کنند

وقتي کشيدن دندان عقل منجر به مرگ مي شود!

درمان خانگي دندان درد با چند داروي گياهي

بوي بد دهان و 10 چيزي که نمي دانستيد باعث بوي بد دهان مي شود

دندان خراب چه تاثيري بر معده مي گذارد؟

سفيد کننده دندان خانگي با زردچوبه و آب اکسيژنه

درمان سوختگي زبان

بعد از کشيدن دندان چه کنيم؟

جلوگيري از پوسيدگي دندان ها با چاي سبز و عصاره هاي گياهي

آبسه دندان چيست؟

بهترين مسواک کدام است؟ مسواک برقي يا مسواک معمولي

اين 6 عادت باعث زرد شدن دندان ها مي شوند

علت خونريزي لثه چيست؟

فکر مي کنيد سواد سلامت دهان و دندان را داريد يا آموزش لازم است؟

تاثير ارتودنسي بر روحيه + بهترين زمان براي ارتودنسي

مهم ترين علت بروز توده ها و کيست هاي دهان چيست؟

هشدار! دهانشويه ها خطر ابتلا به ديابت را افزايش مي دهند

جلوگيري از پوسيدگي دندان با چند خوراکي خوشمزه

کدام داروها دندان ها را خراب مي کنند؟

درمان آفت دهان با گياهان دارويي

بدترين آبنبات ها براي دندان هاي شما, به گفته دندان پزشکان

بهترين خميردندان چه ويژگي هايي دارد؟

مضرات استفاده از خلال دندان که تا به حال نمي دانستيد

عوارض تراشيدن دندان

مشکلاتي که عدم مراقبت از لثه براي شما بوجود مي آورد

معايب نفس کشيدن از دهان

درد دندان و ديگر تغييرات دنداني از چه مشکلي در دهان شما خبر مي دهد؟

مادران عامل پوسيدگي دنداني کودکان

بوي بد دهان در ماه رمضان، دلايل و راه حل ها

جويدن جداره دهان، خطرات و نحوه ترک آن