آخرین اخبار

نبايد قبل از 25سالگي کاشت مو انجام دهيد! پوست، مو و زيبايي

نبايد قبل از 25سالگي کاشت مو انجام دهيد!

  بزرگنمايي:

چه خبر -

چندي پيش، برزو ارجمند عکسي از خود در يکي از صفحات اجتماعي‌اش منتشر کرد و در آن از پيوند موهايش خبر داد. اين موضوع بهانه‌اي شد تا بار ديگر و از منظري ديگر سراغ سوژه ريزش و رويش مو برويم تا اطلاعات بيشتري درباره پيوند مو به دست آوريم. پيوند مو يا به اصطلاح عاميانه کاشت مو، يکي از موثرترين راه‌هاي جلوگيري از طاسي سر محسوب مي‌شود که در چند سال اخير نظر بسياري را به خود جلب کرده است.

مو يکي از اعضاي بدن است که کمک زيادي به زيبايي فرد مي‌کند و وقتي دچار ريزش مي‌شود، خيلي از افراد نگران مي‌شوند و در پي درمان آن هستند. با دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاده، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران، درباره اينکه کاشت مو را از چه زماني و چطور بايد آغاز کنيم، گفت‌وگو کرده‌ايم. با ما همراه شويد.

کاشت مو را از چه زماني و چطور بايد آغاز کنيم؟

علل اصلي ريزش مو چيست؟

هر شاخه از موي سر انسان، داراي يک چرخه رشدي است که به‌طور ژنتيکي براي آن طراحي شده و اين چرخه شامل رشد، پيري و ريزش است. به‌طور متوسط روزانه 50 تا 100 تارمو مي‌ريزد. البته اين تعداد در افراد مختلف متفاوت است. همچنان که يک مو مي‌ريزد، موي جديدي جاي آن را مي‌گيرد. مشکل زماني آغاز مي‌شود که موهاي ريزش‌يافته بيشتر از موهاي رويش‌يافته جديد باشد يا رشد موهاي جديد ضعيف شود. در اين حالت پس از مدتي از تعداد کل موها کاسته مي‌شود و فرد متوجه کاهش حجم موهايش خواهد شد. اين علت اصلي ريزش مو است. در واقع، عوامل مختلفي مي‌توانند بر چرخه رشد مو اثر کنند و باعث ريزش موقت يا دائمي آن شوند.


علت ريزش موي آقايان چيست؟

معمول‌ترين علل ريزش مو در آقايان، مساله آندروژنيک است و همان‌طور که از نام آن مشخص است، 2 عامل مهم:

هورمون آندروژنژنتيک

نقش اصلي را در اين ريزش مو ايفا مي‌کنند. در خانم‌ها هم اين نوع ريزش مو ديده مي‌شود ولي معمولا باعث نازک‌شدن مو و ريزش منتشر در سر مي‌شود. در آقايان بعد از بلوغ با افزايش سطح هورمون‌هاي آندروژني نازک شدن موها و عقب رفتن موهاي ناحيه پيشاني شروع مي‌شود.


آيا موهاي پيوندي، موهايي واقعي و طبيعي محسوب مي‌شوند؟

ببينيد، موهاي کاشته‌شده از پشت سر برداشته مي‌شوند و اين موها نسبت به دي‌هيدروتستوسترون (DHT) حساس نيستند. اثر اين هورمون عامل از بين رفتن فوليکول‌هاست بنابراين بقاي اين موها هميشگي است و از آنجا که انتقال از موهاي سر خودتان انجام مي‌شود، کاملا طبيعي است.


چه افرادي مي‌توانند عمل کاشت يا پيوند مو را انجام دهند؟ محدوديت سني ندارد؟

به‌طور کلي، افراد مناسب براي پيوند مو شامل افرادي با:

ريزش موي آندروژنيک مردانه، زنانه با ريزش موي ژنتيکي و

زنان با طاسي آندروژنيک مشابه الگوي مردانه

هستند زيرا موهاي ناحيه دهنده آنها، تراکم بالايي دارد و احتمال ريزش ندارد. ريزش‌هاي موضعي در اطراف خط مو ناشي از جراحي کششي پوست صورت، ريزش موضعي ناشي از نحوه آرايش موها و وارد آوردن کشش زياد به مو، جوشگاه ناشي از تصادف، سوختگي، جراحي يا بيماري‌هاي التهابي و عفوني در سر هستند.

اگر در يک مرد جوان زير 25سال با پس‌روي خط رويش مو و کم‌پشت شدن موهاي فرونتال، با يک جلسه پيوند مو، يک خط رويش موي جديد بنا به درخواست خود بيمار و پرتر و پايين‌تر از خط رويش اوليه‌اش ايجاد کنيم، اين کار فعلا بيمار را راضي مي‌کند ولي اين رضايت موقتي خواهد بود زيرا در سال‌هاي بعد با پيشرفت طبيعي ريزش مو در پشت اين خط جديد، موهاي باقيمانده در ناحيه دونر، براي پر کردن سر او تا خط جديد کافي نيستند و موهاي او نمايي غيرطبيعي پيدا مي‌کنند. بنابراين پيوند مو قبل از 25 سالگي توصيه نمي‌شود.

بعد از 25سالگي بيمار به مرحله بلوغ کامل مي‌رسد و با بررسي ميزان ريزش فعلي موي بيمار، پيش‌بيني چگونگي گسترش آن در آينده امکان‌پذير است. بيمار در اين سن منطقي‌تر فکر مي‌کند و ميزان طاسي فعلي خود را در نظر مي‌گيرد. به اين ترتيب داشتن يک خط رويش موي جديد به شکل يک مرد بالغ باعث خشنودي و رضايت وي مي‌شود. اگرچه اين خط رويش مو بالاتر از آن حدي است که در جوانان مي‌بينيم.


افراد مسن‌تر چطور؟ آيا مي‌توانند اين جراحي را انجام دهند؟

بيماران مسن اواخر دهه 6 يا 7 يا حتي 8 مي‌توانند داوطلب مناسبي براي پيوند مو باشند زيرا بسياري از اين بيماران آرزو دارند تنها مقداري مو داشته باشند و تقاضاي موي پرپشت ندارند.


آيا موي کاشته‌شده دچار ريزش مي‌شود؟

معمولا به هر روشي که کاشت مو انجام شود، 3-2 هفته پس از کاشت، موها وارد فاز استراحت مي‌شوند و مي‌ريزند. البته ريشه مو سالم و زنده است و فقط ساقه آن مي‌ريزد. رشد مجدد موها 4-3 ماه بعد آغاز مي‌شود و در مجموع 6 ماه طول مي‌کشد تا موها کاملا رشد کنند.


فردي که پيوند مو داشته، چگونه مي‌تواند زندگي عادي‌اش را شروع کند؟

با توجه به نوع کار بيمار، متفاوت است. اگر شغل اداري دارد و با ارباب رجوع سر و کار ندارد، مي‌تواند از روز دوم سر کار برود اما اگر با مشتري سرو کار دارد، بايد مدتي صبر کند تا ظاهرش بهتر شود. اين زمان به نوع گرافت‌هاي کاشته‌شده نيز بستگي دارد. در صورتي که از تکنيک فوليکولار يونيت استفاده شود، 2 تا 3 روز و در گرافت‌هاي گرد و اسلات 2 تا 3 هفته ممکن است طول بکشد.


عمل پيوند مو خطر ندارد؟

عمل جراحي پيوند مو يک عمل سنگين است. خيلي از بيماران ممکن است براي انجام آن ترديد داشته باشند ولي معمولا اگر کاشت مو را متخصص پوست باتجربه و آشنا به جزييات بيماري‌هاي پوست و مو و با رعايت شرايط استاندارد فيزيکي و استريل انجام دهد، عارضه‌اي نخواهد داشت. البته پس از کاشت مو ممکن است عوارض موقتي وجود داشته باشد، از جمله تورم خفيف در پيشاني که با تنظيم حالت نيمه‌نشسته حين خواب در چند شب اول و کمپرس سرد بلافاصله پس از کاشت مو قابل‌بهبود است.


ترميم و کاشت مو چه تفاوتي دارند؟

ترميم را معمولا موسسات ترميم مو انجام مي‌دهند که موهاي مصنوعي را بين موها مي‌بافند يا متصل مي‌کنند. اين کار در اغلب موارد با ريزش بيشتر موها همراه است ولي در کاشت مو، موهاي خود فرد از پشت سر به جلوي سر منتقل مي‌شود.


آيا کاشت مو باعث تقويت موهاي کرکي سابق مي‌شود يا نه؟

ريزش موي مردانه يک روند رو به جلو و دائمي است و براي تقويت موهاي موجود فرد که با وضعيت ژنتيکي او ارتباط دارد و امکان ريزش آنها در آينده وجود دارد، راهي به جز استفاده از ماينوکسيديل و فيناسترايد نيست. البته لازم به ذکر است اگر کاشت مو را افراد بدون صلاحيت علمي انجام دهند احتمال آسيب رسيدن به موهاي موجود فرد وجود دارد و ممکن است اين موها به‌دليل آسيب دچار ريزش شوند.


چه کساني بايد پس از پيوند مو ماينوکسيديل بزنند؟

در افرادي که موهاي کم‌پشت و نازکي دارند، حدود 1 ماه پس از پيوند مو، ممکن است موهاي قبلي در اثر استرس وارد فاز استراحت شوند و بريزند. اين ريزش مو طبيعي است و در خانم‌ها بيشتر قابل‌توجه است. اين وضعيت ممکن است 6-4 ماه طول بکشد و اين کم‌پشتي ناراحت‌کننده ولي موقتي است و با بيرون آمدن از حالت استراحت و رشد موهاي کاشته‌شده، نماي محل کاشت به حالت عادي درمي‌آيد. معمولا براي تقويت موهاي قبلي فرد بايد از داروهاي تقويت‌کننده مثل ماينوکسيديل، فيناسترايد و مولتي‌ويتامين استفاده کرد و در اکثر موارد لازم است مصرف اين داروها خصوصا ماينوکسيديل براي مدت طولاني (گاهي همه عمر) ادامه پيدا کند.






منبع:salamat.ir





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

عادت هاي اشتباهي که موهايتان را خراب مي کند

7 اشتباه بزرگ در زمان شستن صورت که بايد اجتناب کنيد

پرپشت کردن موها با استفاده از طب هندي

ميکرودرم ابريژن چيست و چه زماني از ميکرودرم ابريژن استفاده کنيم؟

روش هاي طبيعي براي از بين بردن خط اخم

چطور از بروز مشکلات پوستي شايع بارداري پيشگيري کنيم

چگونه از شر غبغب خلاص شوم

پيشگيري از سفيد شدن موها با 5 ماده غذايي

پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست چه چيزي به شما مي گويد

کاهش سرعت پيري با نسخه هاي گياهي

چرا پوستم مي خارد؟ علت خارش پوست

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟

درمان بواسير با بلوط

آيا مي توان بدون جراحي، پلک هاي افتاده را درمان کرد؟

خطرات تاتو يا تتو که تاکنون هيچکس به شما نگفته + عکس

خوراکي هايي که باعث پيري پوست مي شوند

چطور در خانه تکاني از پوست خود مراقبت کنيم؟

بي ضررترين پاک کننده هاي پوست که در آشپزخانه يافت مي شوند

چند برابر شدن رشد موها با ترفندهاي خانگي و ارزان قيمت

10 ورزش صورت که شما را از جراح پلاستيک بي نياز مي کند

10 ماسک خانگي براي انواع پوست و زيبا شدن تا نوروز

درمان هاي طبيعي براي ريزش مو

چه زماني علت آکنه هاي هورموني افزايش تستوسترون است

آيا ليزر موهاي زائد ضرر دارد؟ و پاسخ به مهم ترين سوالات در مورد ليزر

وقتي کبودي پوست نشانه خطرناکي است

آشنايي با انواع روش هاي ليفت ابرو

اکستنشن مژه چيست و چه عوارضي دارد؟

ملاسما و لک هاي بارداري را با ماسکي خانگي کاهش دهيد

علت اصلي شوره سر چيست

درمان آکنه با ايزوترتينوئين چقدر موثر است؟

چگونه مي توان ريزش مو ارثي را کنترل کرد

عادت هاي بد مراقبت از مو که بايد در زمستان ترک کنيد

5 غذا که باعث چرب شدن موها ميشوند و 3 غذا که موها را زيبا مي کنند

اين خوراکي ها به جوان ماندن پوست شما کمک مي کنند

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

درمان خشکي و ترک پوست در پاييز با سيب

کمبود کدام مکمل ها باعث ريزش مو مي شود؟

حقايقي در مورد تزريق ژل لب که تاکنون گفته نشده

دلايل عجيبي که باعث ريزش موها مي شوند

کاشت مو به چه روش هايي انجام مي شود؟+ انواع روش کاشت مو

درمان عفونت فرو رفتن ناخن در گوشت با روش هاي خانگي

دستگاه جوانسازي پوست که شما را از بوتاکس بي نياز مي کند

علت خارش پوست در هواي سرد چيست؟

کم کاري تيروئيد يا پرکاري تيروئيد چه تاثيري بر پوست مي گذارند؟

نوشيدني هايي که باعث مي شوند صورتتان جوش بزند

نسخه اي جادويي براي خداحافظي با سفيدي مو در طب سنتي

علت دو رنگ شدن پوست و لک شدن پوست چيست

ديابت باعث ريزش مو مي شود؟ ديابت باعث چه بيماري هايي مي شود؟

نکات مهمي که لازم است بعد از حمام رعايت کنيد