آخرین اخبار

گزارش خواندني: تبليغات ماهواره يا تلويزيون؟ کدام بيننده بيشتري دارد؟ سينما

گزارش خواندني: تبليغات ماهواره يا تلويزيون؟ کدام بيننده بيشتري دارد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - تبليغات ماهواره يا تلويزيون؟

هفته‌هاي جنجالي سينماي ايران ادامه دارد. دادستاني مدتي قبل فيلم‌سازان و تهيه‌کنندگان ايراني را از معرفي و تبليغ ساخته‌هايشان در شبکه‌هاي ماهواره‌اي منع کرد و صاحبان فيلم‌ها هم يا از روي ميل يا به‌اجبار به خواسته مسئولان کشور تن دادند و از تبليغ فيلم‌هايشان در ماهواره خودداري کردند.

هرچند در مصاحبه‌هايي که برخي فيلم‌سازان به صورت پراکنده با رسانه‌ها انجام مي‌دادند، تأکيد کردند اين راه مبارزه با تبليغات فيلم‌ها در شبکه‌هاي ماهواره‌اي دستاوردي جز ضرر براي سينماي ايران نخواهد داشت. شامگاه چهارشنبه هفته گذشته مهدي فخيم‌زاده در جلسه ضيافت افطار هنرمندان با رئيس‌جمهور از مشکل تبليغات فيلم‌ها سخن به ميان آورد و درخواست کرد که اجازه نمايش فيلم‌ها در شبکه‌هاي ماهواره‌اي را شخص ايشان صادر کند. به همين بهانه ما به برخي سينماها در مناطق مختلف شهر تهران رفتيم و نظر مخاطبان فيلم‌ها در سئانس‌هاي مختلف را درباره نحوه خبر‌دارشدن‌شان از اکران فيلم‌ها جويا شديم. هرچند جامعه آماري ما در اين بررسي ميداني گسترده و وسيع نبوده؛ با اين حال نتيجه آن گوياست.

پرديس سينمايي کورش ساعت ٦ عصر

روميسا ١٨ساله مي‌گويد: «ما تلويزيون نگاه نمي‌کنيم، بيشتر از طريق تبليغات شبکه‌هاي ماهواره‌اي در جريان اکران فيلم‌ها قرار مي‌گيريم». محسن ٢٤ساله مي‌گويد: «اين‌گونه نيست که به ديدن هر فيلمي در سينما بروم. در سايت‌هاي مختلف جست‌وجو مي‌کنم، تحقيق مي‌کنم و مطالب مختلف راجع به فيلم‌ها را مي‌خوانم؛ اگر فيلمي داراي کيفيت لازم باشد براي ديدنش به سينما مي‌روم».
ريحانه ٢٤ساله توضيح مي‌دهد: «در تلگرام گروهي از دوستان را تشکيل داديم که يکي از اين دوستان زياد فيلم مي‌بيند. فيلم خوب را به ما در اين گروه اعلام مي‌کند. البته خودم هم از طريق تلويزيون از اکران فيلم‌ها مطلع مي‌شوم». عباس ٣٥ساله مي‌گويد: «بايد بپذيريم که اين روزها کسي تلويزيون نگاه نمي‌کند. بشخصه از طريق شبکه‌هاي مختلف ماهواره از اکران فيلم‌ها خبردار مي‌شوم».
يلدا ١٨ساله مي‌گويد: «هم از طريق توصيه دوستانم و هم از طريق شبکه‌هاي ماهواره‌اي متوجه اکران فيلم‌ها مي‌شوم». حميد ٢٠ساله در پاسخ به سؤال ما کمي فکر مي‌کند و مي‌گويد: «بيشتر از طريق شبکه‌هاي ماهواره‌اي مطلع مي‌شوم». مرجان ١٨ساله نيز مي‌گويد: «من و نامزدم با هم تصميم مي‌گيريم که به تماشاي چه فيلمي برويم. ولي عمدتا من از طريق ماهواره از اکران فيلمي خبردار مي‌شوم و همسرم را مطلع مي‌کنم».

سينما بهمن

ساعت، هفت بعدازظهر را نشان مي‌دهد که ما وارد سينما بهمن مي‌شويم. تماشاگران پراکنده در لابي سينما منتظر اکران فيلم موردعلاقه‌شان هستند. سارا و مريم دو دوست هستند که با هم براي ديدن فيلم آمده‌اند. سارا ٢٦ساله مي‌گويد: «معمولا به توصيه دوستانم به ديدن فيلمي مي‌روم. کنجکاو براي اکران فيلم‌ها نمي‌شوم». مريم ٢٥ساله مي‌گويد: «من بيشتر از طريق فضاي مجازي همچون اينستاگرام يا تلگرام در جريان اکران فيلم‌ها قرار مي‌گيرم».
اما فاطمه ٣٠ساله مي‌گويد: «من اصلا تلويزيون تماشا نمي‌کنم. معمولا از طريق بنر تبليغاتي که سينماها بر سردرشان نصب مي‌کنند، در جريان اکران فيلمي قرار مي‌گيرم. يا اينکه کسي به من توصيه ديدن فيلمي را مي‌کند». مجيد ٣١ساله از اطلاع‌رساني فيلم‌ها به‌شدت گلايه دارد و مي‌گويد: «امروز فرصت ديدن فيلم برايم فراهم شد و دلم مي‌خواست فيلم آقاي شهاب حسيني «ساکن طبقه وسط» را ببينم؛ اما نتوانستم سينماهايي که اين فيلم را نمايش مي‌دهند پيدا کنم و تماس هم گرفتم اما کسي پاسخ‌گو نبود. برحسب تصادف با نمايش اين فيلم مواجه شدم. بيشتر از طريق بنر سينماها و تبليغات شهري از اکران فيلم‌ها مطلع مي‌شوم».
فرهاد ٢٥ساله مي‌گويد: «از طريق شبکه‌هاي مجازي و بيشتر از طريق شبکه تلگرام از نمايش فيلم‌ها مطلع مي‌شوم». خانمي ٢٧ساله مي‌گويد: «در اينترنت جست‌وجو مي‌کنم که چه فيلمي درحال‌حاضر اکران است». فرشيد ٣٦ساله توضيح مي‌دهد: «بيشتر از طريق اينترنت و سايت‌هاي خبري با اکران فيلم‌ها مرتبط مي‌شوم. با مراجعه به سايت سينماتيکت از اکران فيلم‌ها مطلع مي‌شوم».
حسين ٢٠ساله مي‌گويد: «من از طريق تلويزيون از زمان اکران و نمايش فيلم‌ها مطلع مي‌شوم». نسترن ١٨ساله مي‌گويد: «از علاقه‌مندان فيلم‌هاي سينما هستم و بيشتر از طريق ماهواره و تبليغاتي که براي فيلم‌ها انجام مي‌دهند، در جريان اکران فيلم‌ها قرار مي‌گيرم».

سينما سپيده ساعت هفت‌و ٣٠ دقيقه

زمان نمايش فيلم فرا رسيده و مخاطبان وارد سالن مي‌شوند. به ميانشان مي‌رويم و از آنها سؤال مي‌پرسيم.نسرين ٣٧ساله مي‌گويد: «هر روز بايد در جريان اخباري که در کشور رخ مي‌دهد، قرار بگيرم. با مراجعه به سايت‌هاي خبري مختلف از اکران فيلم‌ها مطلع مي‌شوم». حميد ٢٥ساله مي‌گويد: «بيشتر از طريق توصيه‌هايي که دوستانم درباره ديدن فيلمي به من دارند، به ديدن فيلمي مي‌روم. خودم اهل جست‌وجو و تحقيق درباره زمان نمايش فيلم نيستم».
احمد ١٤ ساله هم مي‌گويد: «از طريق سايت‌هاي خبري مطلع مي‌شوم». اما هدي ٢٥ ساله مي‌گويد: خانه ما هميشه ماهواره روشن است. من و خانواده‌ام از طريق شبکه‌هاي ماهواره‌اي از نمايش فيلم‌ها مطلع مي‌شويم. ماهواره تبليغ فيلم‌ها را جذاب پخش مي‌کند؛ کنجکاو مي‌شوم فيلم را حتما ببينم».
اکبر ٤٣ ساله مي‌گويد: «ما در منزلمان ماهواره نداريم. از طريق تلويزيون در جريان نمايش فيلم‌ها قرار مي‌گيريم؛ مثلا ديشب بين سريال «برادر» تبليغ اين فيلم را ديدم». ارسلان ٢٥ ساله مي‌گويد: «من از طريق شبکه اينستاگرام و صفحه هنرمندان از زمان نمايش فيلم‌ها مطلع مي‌شوم. همچنين کانال‌هاي خبري در تلگرام هم تأثير زيادي دارد».
عليرضا ٢٦ ساله مي‌گويد: «من فقط از طريق جست‌وجو در سايت‌هاي خبري مطلع مي‌شوم».حسين نيز که با مادر و پدرش براي ديدن فيلم به سينما سپيده آمده مي‌گويد: بيشتر از طريق فضاي مجازي مطلع مي‌شوم و توصيه دوستانم به ديدن فيلم‌ها را هم جدي مي‌گيرم». فرزانه ٣٥ ساله، خانه‌دار و از علاقه‌مندان سينما مي‌گويد: «اصلا شک نکنيد که نه‌تنها من که بيشتر مردم از طريق ماهواره‌ها اطلاعات فيلم‌ها را کسب مي‌کنند و اين سؤال براي من مطرح شده که چرا جلوي تبليغات فيلم‌ها در ماهواره گرفته شده؟ سينما به واسطه حضور مردم و مخاطب زنده است؛ در چند ماه گذشته استقبال از فيلم‌ها خيلي خوب بود».

ساعت هشت سينما قدس

ليلا ٢٣ ساله که به‌تنهايي براي تماشاي فيلم مورد علاقه‌اش آمده لبخند مي‌زند و با چشم‌هايش اشاره مي‌کند: «خانه ما کوچه کناري سينما قدس است. عصر جمعه‌ها سينما مرا براي فيلم ديدن صدا مي‌کند». داريوش ٣٢ ساله مي‌گويد: «فقط از طريق ماهواره از نمايش فيلم‌ها مطلع مي‌شوم».
ميثم ٢٧ ساله مي‌گويد: «از طريق شبکه تلگرام و اينستاگرام به‌سرعت مطلع مي‌شوم». سروش ٢٨ساله روي صندلي نشسته و به محتويات موبايل خود نگاه مي‌کند و به ما مي‌گويد: «من از عوامل سينما هستم. شغلم تدوين فيلم‌هاست؛ هم از طريق همکاران و هم از طريق فضاي مجازي به اکران فيلم‌ها پي مي‌برم».
کنار پله‌هاي سينما سه مرد جوان مشغول صحبت‌کردن با هم هستند. از آنها دراين‌باره مي‌پرسيم.محمد ٣٧ ساله مي‌گويد: «هم از طريق ماهواره و هم تلويزيون در جريان نمايش فيلم‌ها قرار مي‌گيرم». امير ٢٦ ساله مي‌گويد: «من فقط از طريق ماهواره مطلع مي‌شوم». شاهين ٣٣ ساله مي‌گويد: «فيلم خوب مخاطب خود را به هر طريقي جذب مي‌کند. اما قطعا نمي‌توانيم تأثيري را که ماهواره در تبليغات فيلم‌ها دارد منکر شويم. ماهواره منزل ما که روشن است، خواهرزاده‌هاي من که تبليغ فيلم‌ها را حفظ هستند هم‌زمان با پخش آنها را تکرار مي‌کنند».
زهره ٢٧ساله مي‌گويد: «من به ديدن هر فيلمي نمي‌روم و خيلي جست‌وجو نمي‌کنم که چه فيلمي اکرانش شروع شده. معمولا دوستانم به من توصيه مي‌کنند که چه فيلمي ببينم». اميررضا ١٤ ساله نيز مي‌گويد: «من از طريق شبکه‌هاي ماهواره مطلع مي‌شوم».

ساعت ٩ شب پرديس سينمايي ملت

تمام محوطه حياط پرديس سينما ملت مملو از ماشين است. پارکينگ ظرفيتش تکميل و ترافيک سنگيني مقابل اين مجتمع به وجود آمده. يک عده وارد حياط سينما مي‌شوند و يک عده درحالي‌که با اطرافيان مشغول تحليل فيلم هستند، از حياط خارج مي‌شوند. به ميان آنها مي‌رويم. نيوشا ٣١ ساله مي‌گويد: «من از طريق ماهواره مي‌فهمم که چه فيلمي اکران است». پرهام ٣٣ ساله کمي فکر مي‌کند: «بيشتر از طريق فضاي مجازي مانند تلگرام در جريان قرار مي‌گيرم». ساناز ٤٠ ساله مي‌گويد: «هم از طريق تلويزيون و هم از طريق ماهواره از زمان نمايش فيلم‌ها خبردار مي‌شوم، ولي تبليغات ماهواره خصوصا شبکه جِم تأثير زيادي دارد. نزديک به ٣٠ بار در سه ساعت براي فيلمي تيزر پخش مي‌کند». شفق ٢٨ ساله مي‌گويد: «از طريق اينستاگرام به‌سرعت مطلع مي‌شوم»طاهر ٣٠ ساله مي‌گويد: «ما در منزلمان نه تلويزيون داريم و نه ماهواره. فقط از طريق سايت‌هاي خبري مانند تيوال و سينماتيکت اطلاعات را کسب مي‌کنيم». مهرنوش ٣٤ساله مي‌گويد: «ماهواره در منزل ما هميشه روشن است. فقط ماهواره را مي‌بينم و اطلاعات دنيا را به‌دست مي‌آورم». آيدين ٣٢ساله مي‌گويد: «تلويزيون ايران را زياد مي‌بينم. هم از طريق تلويزيون و هم از طريق بنر مقابل سينماها و هم تبليغاتي که قبل از شروع فيلم در سينما مي‌شود؛ مثلا ماه گذشته قبل از شروع فيلم در سينما برنامه جديد سينما را اعلام کردند و گفتند فيلم «دراکولا »نمايش دارد». فرناز ٣٤ساله مي‌گويد: «من زياد اهل اينستاگرام هستم. از اين طريق مي‌فهمم». پيمان ٣٥ ساله تأکيد مي‌کند: «فقط از طريق فضاي مجازي». محسن ٣٥ساله معتقد است: «تبليغات دهان‌به‌دهان او را به ديدن فيلم ترغيب مي‌کند». او مي‌گويد: «به‌واسطه مشغله‌اي که دارم اهل فضاي مجازي نيستم. اما دوستانم هرازگاهي به من براي ديدن فيلمي توصيه مي‌کنند». مژگان ٣٤ ساله مي‌گويد: «به توصيه دوستان براي ديدن فيلم توجه زيادي مي‌کنم».




منبع : روزنامه شرق



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بيوگرافي ليام نيسون و مصيبت هايي که پشت سر گذاشته از کودکي تا امروز + عکس

مقايسه دستمزد بازيگران سريال بازي تاج و تخت با بازيگران پردرآمد ديگر

بهترين فيلم هاي سينماي جهان با موضوع جنگ جهاني دوم + عکس

ستاره هاي محبوبتان را قبلا با اين تيپ و ظاهر نديده بوديد!!

حقايق جالب ناشنيده در مورد فيلم هاي تام کروز + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت2)

براي موفق شدن در زندگي اين 10 فيلم را ببينيد + عکس

محبوب ترين شخصيت هاي منفي تاريخ سينما + عکس و ديالوگ هاي برتر

گفتگوي خواندني دو خواهري که با Game of Thrones بزرگ شدند! + عکس

10 فيلم سينمايي ايران براي مخاطبين سخت پسند سينما + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت1)

بازيگراني که به خاطر دلايل عجيب و غريب بازيگر شدند! + عکس

تاثيرگذارترين شاهکارهاي تاريخ سينما + عکس

12 پوستر ترسناک و خشن سينماي هاليوود که نمايششان ممنوع شد!!

حقايقي که نظرتان را درباره بازيگران «بازي تاج و تخت» تغيير مي دهد + عکس

ستاره هاي معروفي که در پياده روي مشاهير هاليوود صاحب ستاره نشدند!

نکات عجيب و جالب رابطه اورلاندو بلوم و کيتي پري! + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 2)

بازيگري که پس از 50 سالگي مشهور شد! + عکس

سلبريتي هايي که پس از مرگ مبلغ قابل توجهي بدهي به يادگار گذاشتند! + عکس

رحمان 1400 فيلمي با شوخي هاي مستهجن و مبتذل؟!! + عکس

جمشيد مشايخي به روايت جمشيد مشايخي + عکس کودکي

پول سازترين بازيگران سينماي ايران در سال 97/ از رضا عطاران تا سارا بهرامي

جنجال برانگيزترين فيلم‌هاي تاريخ سينما!! (+عکس)

شغل دوم معروف ترين سلبريتي هاي ايراني + عکس

فيلم هايي که تاريخ را با واقعيت و بدون تحريف نشان دادند + عکس

سکانس هاي برتر سينمايي در سال 97 + عکس

مادران متفاوت دهه نود در سينماي ايران + عکس

ستاره هايي که در زمينه عشق خوش شانس نبودند! + عکس

مردان جذاب سينماي ايران در سال 97 + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 1)

نگاهي به زندگي هنري سوسن تسليمي، زن تکرار نشدني سينماي ايران + عکس

گزارش تصويري: فيلم برنده اسکار 2018 کتاب سبز (Green Book)

کارگردان هاي مشهوري که هرگز اسکار بهترين کارگرداني نگرفتند + عکس

بيوگرافي پل نيومن، ستاره خوش چهره اي که با موي سفيد هم دوست داشتني است + عکس

آيا مي توانيد اين بازيگران زن را در اولين نقش هايشان تشخيص دهيد؟!

معروف ترين زبان هاي ساختگي در فيلم ها و سريال هاي مطرح

با اين عکس ها معجزه جلوه هاي ويژه در هاليوود را متوجه مي شويد!

فيلم هايي که بر مبناي زندگي شخصيت هاي واقعي ساخته شدند + عکس

ستاره هاي هاليوود که هيچ وقت ازدواج نکردند + عکس

10نکته در مورد فيلم ليدي گاگا A Star Is Born + عکس

10 فيلم برتري که بايد سه بعدي تماشا کنيد! (+عکس)

3 فيلم عاشقانه سال 97 که در يادها مي ماند + عکس

3 فيلم ديدني ايراني با حال و هواي نوروز

آيا در مستند جديد مايکل جکسون Michael Jackson حقايق بيان شده؟! + عکس

خبرسازان سينما در سال 97 چه کساني بودند؟

اکران فيلم هاي سينمايي در نوروز 98 + تصاوير

زيباترين و مشهورترين زنان سياهپوست دنيا + عکس

چرا برخي زوج هاي هاليوودي جدا از هم زندگي مي کنند؟! + عکس

بازيگران پرطرفدار «گرگ و ميش» قبل از معروف شدن!! (+عکس)