آخرین اخبار

اين عادات بد باعث بي اختياري ادرار در شما مي شود بيماري ها و پيشگيري

اين عادات بد باعث بي اختياري ادرار در شما مي شود

  بزرگنمايي:

چه خبر - چه عواملي باعث بي اختياري ادرار مي شود؟

يبوست، مصرف الکل، مصرف زياد مايعات بعد از عصر به بعد، دويدن هاي شديد و طولاني مدت و غيره، جزو عواملي هستند که زمينه را براي بي اختياري ادراري بخصوص در افرادي که مستعد هستند فراهم مي سازند. بدون شک مشکل بي اختياري و نشت ادرار يکي از آن دست مشکلاتي است که فرد را به دردسر انداخته و حتي باعث خانه نشيني و افسردگي وي مي شود. در اين مطلب شما را با عادت هاي نادرستي که ممکن است منجر به بروز و تشديد اين مشکل شوند آشنا کرده و از شما مي خواهيم نسبت به ترک آنها اقدام کنيد.

ننشستن کامل روي توالت فرنگي

برخي شرايط مانند مسافرت، کثيف بودن دستشويي عمومي و عدم عادت به استفاده از توالت فرنگي باعث مي شود که اکثر خانم ها به طور کامل روي کاسه توالت ننشينند. در اين صورت شيب بين ستون فقرات و پرينه در حالت مناسبي قرار نمي گيرد. اين وضعيت انقباض شديد و فشار آوردن به پرينه و اسفنکتر مثانه، باعث مي شود که مثانه به طور کامل تخليه نشود. در نهايت تکرار مداوم اين وضعيت به اضافه عوامل ديگري مانند افزايش سن، يائسگي و غيره باعث ايجاد مشکلاتي در عملکرد دريچه مجاري ادراري شده و احتمال بروز بي اختياري ادرار در خانم ها را بالا مي برد.

نوشيدن آب زياد بعد از ساعت 17

مصرف چاي، دمنوش و سوپ قبل از رفتن به رختخواب معمولا باعث به هم خوردن خواب به دليل نياز مکرر به دستشويي مي شود. اين عادت بخصوص براي افرادي که از قرص خواب و داروهاي ديورتيک (ادرارآور) استفاده مي کنند و همچنين افراد سالمند توصيه نمي شود، چون باعث مي شود که حجم ادرار توليدشده در شب افزايش پيدا کند. افرادي هستند که خواب سنگيني دارند و پر شدن بيش از اندازه مثانه باعث نشت ادرار شبانه مي شود. اين وضعيت به سختي کنترل مي شود، چون نمي توان داروي بيماران را قطع و البته عادت نادرست آنها را ترک کرد. بهترين کار اين است افرادي که خود را مستعد اين مشکل مي بينند، بعد از ساعت 17 مصرف مايعات را کاهش دهند.

مصرف الکل

در برخي افراد مصرف برخي مواد غذايي و يا نوشيدني ها مانند نوشيدني هاي الکلي باعث حساس کردن مخاط مثانه شده و ميل به تخليه مکرر ادرار را افزايش مي دهد. در واقع افرادي که مجبور مي شوند بيش از اندازه به دستشويي بروند، بيشتر در معرض نشت ادرار مربوط به مثانه بيش فعال قرار مي گيرند.در اين صورت فرد با احساس کمترين نياز به دستشويي با عجله خود را به توالت مي رساند در حاليکه بايد جلوي آن را بگيرد و منتظر بماند تا مثانه اش پر شود. اين افراد نمي توانند نياز به دفع ادرار فوري را کنترل کنند و دچار بي اختياري مي شوند.

مصرف چربي بيش از اندازه

هر نوع عادت غذايي نامناسب، بي تحرکي هاي ناشي از سندرم متابوليک و چاقي مفرط و ديابت مي تواند زمينه را براي مثانه بيش فعال و بي اختياري ادراري فراهم کند. در واقع شدت فشار وارده به مجراي ادرار و دستگاه هاي محافظ عضلات مي تواند باعث نشت ادرار شود.نتايج بررسي هاي متعدد روي افراد داراي اضافه وزني که از بي اختياري ادرار رنج مي برند نشان داده است با کاهش وزن مشکل بي اختياري نيز بهبود مي يابد. متخصصان توصيه مي کنند براي حفظ سلامت عمومي بدن از مصرف چربي زياد که چاق کننده است و زمينه را براي مشکلات بعدي فراهم مي کند جدا خودداري شود.

يبوست

عادت ها و رفتارهاي نامناسب بهداشتي تغذيه اي (مانند عدم مصرف آب کافي، بي تحرکي بدني، مصرف برخي داروها) باعث بروز يبوست هاي مزمن مي شود و اين مسئله نيز احتمال ابتلا به نشت و بي اختياري ادراري را افزايش مي دهد.در واقع عصب هاي کنترل کننده آنورکتال و اسفنکتر مثانه با هم در ارتباط هستند و اگر فشار وارده به مقعد در اثر يبوست هاي طولاني مدت زياد شود، کنترل مثانه نيز سخت شده و زمينه براي نشت ادرار فراهم مي شود.

رفتن زودهنگام به دستشويي به خاطر چند قطره ادرار

البته که نگه داشتن ادرار کار درستي نيست و باعث بروز عفونت ادراري مي شود، اما برخي افراد نيز عادت دارند با کمترين احساس پر شدن مثانه با عجله خود را به دستشويي مي رسانند، در حاليکه مثانه هنوز پر نشده است. در واقع براي دفع ادرار لازم است که مثانه تا 450 ميلي ليتر پر از ادرار شود. اين نياز زودهنگام به دفع ادرار طبيعي نيست و بايد مورد بررسي پزشکي قرار بگيرد.

دويدن تند و زياد

بدون شک ورزش و دويدن براي سلامتي بدن مفيد است، اما اگر اين ورزش ها سنگين باشد مي تواند مشکل ساز شود. در واقع افرادي که تمرينات دوي سنگين و شديد و ورزش ترامپولين انجام مي دهند و به طور کلي خانم هايي که به صورت افراطي و سنگين ورزش مي کنند، بيشتر در معرض نشت مکرر ادرار قرار مي گيرند.

اين خانم هاي ورزشکار گاهي مجبور مي شوند که در جلسات ورزشي و مسابقات از تامپون ( وسيله‌ايست با کاربردي همانند نوار بهداشتي که در در ايام عادت ماهانه توسط خانم‌ها استفاده مي‌شود. تامپون بر خلاف نوار بهداشتي که بيرون از فرج قرار مي‌گيرد، در داخل مهبل فرو مي‌رود و با جذب خون مانع بيرون آمدن آن از بدن مي‌شود. جنس آن معمولاً از پنبه است و با استفاده از يک فروکننده در داخل مهبل قرار داده مي‌شود. در انتهاي آن نخي وجود دارد که براي بيرون کشيدن آن استفاده مي‌شود. تامپون انگشتي گونه‌اي تامپون است که بدون فروکننده فروخته مي‌شود و با دست در محل خود قرار مي‌گيرد.)، استفاده کنند.

بنابراين خانم هايي که خود را مستعد اين مشکل مي بينند، بايد از دوي سنگين و طولاني مدت و ورزش هايي که نياز به پرش هاي بلند و مکرر دارند بپرهيزند، چون اين نوع فعاليت هاي بدني باعث افزايش احتمال ابتلا به نشت و تکرر ادرار مي شوند.




منبع:tebyan.net





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي