آخرین اخبار

رازهايي جالب درباره خوانندگان سرشناس ايراني: از شادمهر تا بنيامين!! موسيقي

رازهايي جالب درباره خوانندگان سرشناس ايراني: از شادمهر تا بنيامين!!

  بزرگنمايي:

چه خبر - رازهاي خوانندگان ايراني

شايد خنده دار باشد اما با اين که اين روزها چهره هاي مطرح، تمام زواياي زندگي شان در شبکه هاي اجتماعي يا از طريق رسانه ها زير ذره بين است، هنوز هم اطلاعات و حقايق زيادي در زندگي شان وجود دارد که بيراه نيست اگر بگوييم تقريبا هيچ کس از آن ها خبر ندارد. در اين ميان چهره هاي عرصه شعر و موسيقي هم از اين قاعده مستثنا نيستند و درصد زيادي از کارهايي که در روند رسيدنشان به شهرت و محبوبيت انجام داده اند از چشم خيلي ها پنهان مانده. در اين مطلب سعي کرديم اطلاعات زيادي از اين سو و آن سو جمع آوري کنيم. اطلاعاتي که اغلب آن ها در خلال مصاحبه ها عنوان شده و يا از دوستان و آشنايان نزديک شان نقل شده که مسلما خواندنشان خالي از لطف نيست.

«آهويي دارم خوشگله» يکي از ساخته هاي بنيامين

بنيامين بهادري و بهنام صفوي که هر دو از خوانندگان سرشناس موسيقي پاپ هستند، تا پيش از آغاز فعاليت رسمي شان در عرصه موسيقي، براي برنامه عروسکي پرطرفدار «رنگين کمان» آهنگسازي مي کردند. هر دو خواننده در سال 1379 در اين برنامه با هم همکاري داشتند. در آن سال ها عروسک «چرا» محبوب ترين برنامه کودک بود و آهنگ هاي آن هم به شهرت زيادي رسيده بودند. جالب است بدانيد که قطعه «آهويي دارم خوشگله» از ساخته هاي بنيامين بهادري است.

همکاري ناصر عبداللهي و يغما گلرويي از نوعي ديگر

مرحوم ناصر عبداللهي و يغما گلرويي هر دو از چهره هاي سرشناس عرصه موسيقي هستند و حالا ديگر همه مردم آن ها را به اسم و چهره مي شناسند. نکته جالبي که شايد کمترکسي در مورد اين دو هنرمند بداند اين است که هر دو آن ها در اواخر دهه هفتاد در انتشارات دارينوش مشغول به کار بودند. گلرويي مسئوليت قسمت کتاب ها را بر عهده داشته و عبداللهي هم مسئول قسمت کاست ها بوده. در آن زمان اولين آلبوم ناصر عبداللهي با نام «عشق است» منتشر شده بود. همچنين ترانه معروف شرکت برق (بابا برقي)، که در آن سال ها براي تشويق مردم به صرفه جويي در مصرف برق مدام از تلويزيون پخش مي شد، از سروده هاي يغما گلرويي است. ترانه بابابرقي جدا از اين که يک ترانه تبليغاتي بود، هنوز و بعد از گذشت سال ها از ذهن مردم پاک نشده و گه گاه زير لب زمزمه مي شود.

معطلي در مجوز به دليل تشابه صدا

بابک جهانبخش و مازيار فلاحي هر دو از خوانندگاني هستند که در ابتداي فعاليت شان تا مدت ها منتظر مجوز بودند. دليل اين انتظار و معطلي شان براي مجوز، شباهت تُن صداي شان به صداي زن ها عنوان مي شد اما در نهايت هر دو آنها بعد از اخذ مجوز توانستند طرفداران زيادي براي خود جذب کنند و تا امروز هم اين طرفداران را حفظ کرده اند.

شادمهر را شادي صدا مي زديم

بدون شک اگر بخواهيم از روز آغاز موسيقي پاپ مجاز داخلي تا به امروز يک نفر را به عنوان تک ستاره موسيقي ايران انتخاب کنيم، آن فرد نمي تواند کسي جز شادمهر عقيلي باشد. اسطوره موسيقي پاپ بعد از انقلاب که تا به امروز فراز و فرودهاي زيادي را تجربه کرده و مشکلات زيادي را پشت سر گذاشته، هميشه حرف پشت سرش بوده و هيچ وقت هم تصميم نداشته خودش وارد اين حاشيه ها شود و جوابيه اي برايشان بفرستد.
در خلال گفت و گويي که چند سال پيش با خشايار اعتمادي داشتم حرف هايي متفاوت درباره شادمهر شنيدم. حرف هايي که فارغ از دوستي ها و دشمني هاي کاذب با شادمهر عقيلي بود . حرف هايي که به نظر راست بود و صاحب سخنش هم دليلي براي دروغ گفتن نداشت.

ماجراي دوستي شادمهر و خشايار به سال ها قبل برمي گردد. وقتي هنوز شادمهر مشهور نبوده، وقتي که خشايار و بابک بيات تازه مشغول کار کردن با هم شده بودند. خشايار، شادمهر را در يک جمع موزيسين مي بيند و با او آشنا مي شود، و چند روز بعد شادمهر به خانه پدري او مي آيد و از او مي خواهد که در زمينه موسيقي با هم کار کنند.
خشايار اعتمادي هم اين پيشنهاد را قبول مي کند و شروع به کار مي کنند. فعاليتي که در ابتدا بابک بيات از آن راضي نبوده و اما استعداد و کاربلدي شادمهر، خشايار را وادار به ادامه دادن اين فعاليت مي کند.

اعتمادي در مصاحبه اش خاطره هاي زيادي از شادمهر نقل کرد اما جالب ترين آن ها اين بوده که در آن زمان شادمهر آنقدر به خانه خشايار اعتمادي مي آمده که ديگر مثل يکي از اعضاي همان خانواده با او برخورد مي کردند. شادمهر را شادي صدا مي کردند و شادمهر هم مادر خانواده را خاله خطاب مي کرده.

يکي ديگر از خاطرات جذاب اعتمادي ضبط آلبومي در خانه پدري اش بود. آلبومي با صداي شادمهر که بعدها لو رفت و به اسم «آلبوم فريبا» در بازار موسيقي ايران درست به دست مي گشت. آلبومي که کيفيت خوبي نداشت اما در آن زمان خيلي گل کرد و هر کسي که آن را گوش کرده بود به ديگر طرفداران شادمهر فخرفروشي مي کرد.

اين آلبوم در نيم طبقه بالايي خانه پدري خشايار اعتمادي ضبط شده بوده و بيشتر جنبه تمريني داشته است. در استوديويي که با هزينه خيلي کم و به دست شادمهر و خشايار ساخته شده بود و مکان خوبي براي تمرين هر دو آن ها بوده است. بعدها نتيجه اين تمرين هاي هر روزه آن مي شود که اعتمادي نوازندگي ويولن يکي از آهنگ هاي «آلبوم دلشوره» را به شادمهر مي سپارد. همين امر هم کمي باعث دل چرکيني بابک بيات مي شود اما هر موزيسيني اعتقاد دارد که شادمهر اگر خواننده و موزيسين خوبي نباشد حتما نوازنده ويولن خوبي است و اين خوب بودن را در آلبوم مجوزدار و بي کلام «بهار من» هم ثابت کرده است.

از لس آنجلسي ها تا زيرزميني ها

فريدون آسرايي قبل از اين که با آلبوم «غريبه» و ترانه «آهاي خوشگل عاشق» معروف شود، خواننده لس آنجلسي بود که در کانادا زندگي مي کرد. او در همان سال ها ترانه «ايرانم» را با يک خواننده زن لس آنجلسي همخواني کرد. آسرايي شايد تنها خواننده مجازي باشد که تا امروز بيشترين همکاري را با خواننده هاي غيرمجاز داشته. او بعد از بازگشتش به ايران و اخذ مجوز آلبومش به اين روند ادامه داد و تا امروز با خواننده هايي مثل حسين تهي و آرمين 2AFM هم همکاري داشته است.


پسرعموها

بابک رهنما، خواننده معروف آن ور آبي که چند سالي هست در مارکت موسيقي حضور دارد و گه گاهي هم تک قطعه هاي موفقي را توليد مي کند، پسرعموي ماني رهنما است. اين دو پسرعمو تنها يک بار در آلبوم «تموم شد ترانه» ماني رهنما با هم همکاري کردند و حاصل اين همکاري هم قطعه موفق «تنهايم» بود که بعد از گذشت چند سال اين بار، با تنظيم متفاوت و صداي بابک رهنما، از شبکه هاي ماهواره اي پخش شد.


شاملو، شجريان دوست نداشت

احمد شاملو، از منتقدان سرسخت موسيقي سنتي بود. اظهارات او منجر به مناقشه قلمي با لطفي شد. شاملو همچنين به محمدرضا شجريان هم تاخت، اما در آلبوم «رباعيات خيام» با شجريان همکاري داشته است.

عليرضا افتخاري با تيراژ بالا

فروش حدود 3 ميليون نسخه اي آلبوم «نيلوفرانه» با صداي عليرضا افتخاري، رکوردي در موسيقي ايران ثبت کرده که حتي محبوب ترين خوانندگان پاپ دهه 80 هم نتوانستند به اين آمار خيره کننده نزديک شوند.

رکب انتظامي

تتيراژ اصلي کارتون «بچه هاي کوه آلپ» را يک خانم ژاپني اجرا کرده است، اما براي پخش در ايران، مجيد انتظامي تيتراژ آن را به عنوان اولين تجربه آهنگسازي اش ساخت.

هديه کيومرث پوراحمد به حامي

حامي خواننده خوش صدايي که از نسل اولي هاي پاپ بعد از انقلاب است، به غير از خوانندگي در عکاسي هم تبحر دارد و اين رشته را به صورت حرفه اي دنبال مي کند. نکته اي که شايد تا هايش به حال کسي از آن خبر نداشته اين است که او اولين دوربينش را از کيومرث پوراحمد هديه گرفته و همين اتفاق باعث شده تا او هنر عکاسي را هم در کنار فعاليت هايش تا امروز پيگيري کند. حامي همين چند وقت پيش اولين نمايشگاه عکس خود را برگزار کرد و تعداد زيادي از تابلوهايش هم به فروش رفت.

نوه عموها

عليرضا عصار و خشايار اعتمادي، دو خواننده اي که هر دو از چهره هاي موفق موسيقي پاپ بعد از انقلاب هستند، يک نسبت فاميلي هم با هم دارند. عصار درواقع نوه عموي خشايار اعتمادي است.




منبع : هفته نامه تماشاگران امروز



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

آهنگ «بهت قول ميدم» محسن يگانه رکود زد + حاشيه هاي آن

زندگي عاشقانه ادل پس از 7 سال به پايان رسيد! + عکس همسر و فرزند

ناگفته هايي از زندگي التون جان، يکي از موفق ترين خواننده هاي موسيقي + عکس

راجر واترز به مدونا: در تل آويو کنسرت اجرا نکن!

دختر 18 ساله اي که موسيقي آمريکا را ترکاند!! + عکس

کدام موسيقي دانان در سال 2019 بيشترين درآمد را داشتند؟ + عکس

گزارش و عکس هاي کنسرت کيهان کلهر

جنجال ها و حواشي موسيقي ايران در سال 97

خواننده هايي که در سال گذشته حال مردم را خوب کردند

از حميد هيراد تا همايون شجريان: چهره هاي خبرساز موسيقي در سال 97

پرطرفدارترين آهنگ هاي موسيقي پاپ در سال 97

ممنوع الکار شدن يک خواننده به دليل حرکات عجيب و مهيج روي صحنه!

صد خواننده برتر تاريخ موسيقي به انتخاب مجله رولينگ استون

مراسم رونمايي آلبوم «آرش کمانگير» شهرام ناظري + عکس

حاشيه ها و انتقادها از جشنواره موسيقي فجر/ وقتي داد رضا صادقي هم درآمد!!

شکست عشقي، آزار جنسي، بيماري ها و تمام رازهاي تلخ زندگي ليدي گاگا

دو برادر خواننده که در خانواده ناشنوا بزرگ شدند + عکس

توضيحات حميد عسکري درباره خواننده زن در کنسرت جنجالي اش + عکس

از شکيرا تا ادل، خوش صداترين ستاره هاي زن دنيا + عکس

جنجال آهنگ گروهي که حتي نام خودش را غلط تلفظ مي‌کند

عکس هاي ديدني و قديمي از محمدرضا شجريان که تا بحال نديده بوديد!

برندگان جشن «موسيقي ما» با حضور چهره هاي سرشناس

گفتگو با پري زنگنه؛ بانوي اپراي ايران

آلبوم هاي جديد خواننده ها، از حامد همايون تا احسان خواجه اميري

گروه چاووش؛ اولين گروه موسيقي زيرزميني ايران

سازهايي که با ياد استاد شجريان به نمايش درآمدند + عکس

بازگشت گروه دخترانه «اسپايس گرلز» بدون «ويکتوريا بکهام»

تعظيم سالار عقيلي به صبوري و متانت زلزله‌زدگان کرمانشاه

محمدرضا فروتن، هانيه توسلي و ابوالفضل پورعرب در يک اُپرا + عکس

خواننده‌اي که 8 سال اجازه کار نداشت و ممنوع‌الفعاليت بود

مهم‌ترين کنسرت‌هاي آذر 97 از محسن ابراهيم زاده تا بهنام باني و ماکان بند

خواننده پرتناقض که بعد عاشق شدن هنر را فراموش کرد!

ناگفته هايي جذاب از خواننده جوان و خوش‌آتيه + عکس

فعاليت هنري همايون شجريان از ابتدا تا امروز

همه چيز درباره الويس، مرده پر درآمد

گران‌ترين ساز جهان چه سازي است و از کجا آمده است؟

مصاحبه بي‌بي‌سي با امير تتلو و داغ شدن تتليتي ها!

آهنگ «بارون» را با صداي محمدرضا گلزار بشنويد

نقد و بررسي آلبوم «ابراهيم» محسن چاوشي

فريدون فروغي؛ خواننده‌اي که 17 سال پيش دِق کرد و مُرد!

پرفروش هاي موسيقي ايران بعد از انقلاب/از دهاتي شادمهر تا اصفهاني

خواننده‌اي که زود گل کرد و زود پژمرد + فيلم

بهترين و خاطره‌انگيز‌ترين خواننده‌هاي عرب‌ را بشناسيد + تصاوير

گفتگو با زيباروي خوش صداي افغان، مقيم کانادا

شجريان از نگاه خودش! شجريان از نگاه ديگران!

خاطره خواندني خواننده مشهور از استاد شجريان

«پيکلاويه»: گروه ايراني راک انگليسي! + تصاوير

خواننده‌هايي که سابقه انتشار قطعات عاشورايي داشته‌اند

شهريار قنبري، ترانه سرايي که شعر نفس کشيدن تنها کارش بود

نواي کمانچه کيهان کلهر روح بشري را تصاحب کرد + عکس