آخرین اخبار

بايد و نبايدهاي کاندوم را بدانيد سلامت زناشويي

بايد و نبايدهاي کاندوم را بدانيد

  بزرگنمايي:

کاندوم به عنوان وسيله جلوگيري کننده از حاملگي 85 درصد موثر است. اگر در استفاده از آن دقت شود، حتي اين ميزان پيشگيري بيشتر نيز مي شود.

همه چيز درباره کاندوم

کاندوم يک وسيله جلوگيري از حاملگي است که مي تواند از انتقال بيماريهاي آميزشي نيز بکاهد. کاندومها به دو نوع اصلي تقسيم مي شوند: کاندومهاي مردانه و کاندومهاي زنانه. موضوع اين مبحث عمدتا کاندومهاي مردانه است. انواع کاندومها: کاندومها از نظر جنس به دو دسته بزرگ تقسيم مي شوند: طبيعي و صناعي.

کاندومهاي طبيعي

کاندومهاي طبيعي را از جنسهاي مختلف مي سازند که شايعترين آنها لاتکس طبيعي و پلاستيک است. امروزه اکثر کاندومها از لاتکس طبيعي درست شده اند. اين نوع کاندومها موثرترين در جلوگيري از ابتلا به بيماريهاي آميزشي هستند. کاندومهاي از جنس لاتکس طبيعي تا 800 درصد اندازه خود قابل کشش هستند. اين کاندومها از نظر وجود سوراخ با جريان برق تست مي شوند. امروزه تمامي کارخانجات سازنده کاندوم بايد از استاندارد4047 ISO پيروي کنند. با اينکه کاندومهاي از جنس لاتکس آنها را پر مصرف ترين کاندوم کرده است ولي آنها يک عده عيوبي هم به شرح زير دارند:

· اگر اين کاندومها با مرطوب کننده هاي روغني مثل لوسيون دست و صورت و وازلين استفاده شوند دچار آسيب مي شوند. تماس با مواد روغني سبب پاره شدن اين کاندومها مي شود.

· تعدادي از افراد به لاتکس حساسيت دارند و نمي توانند از آن استفاده کنند. در سال 2009 کاندومي از جنس وايتکس (Vytex) ساخته شد که در آن 90 درصد پروتئينهائي که در لاتکس طبيعي سبب حساسيت مي شدند، حذف شده اند. يک نوع کاندوم عاري از مواد حساسيت ساخته شده است که جنس آن از لاتکس صناعي است که پلي ايزوپرن ناميده مي شود.

کاندومهاي صناعي

معروفترين اين نوع کاندومها، کاندومهائي هستند که از پلي يورتان (Polyurethan) ساخته شده اند. ساير انواع کاندومهاي صناعي که مورد استفاده قرار مي گيرند کاندومهائي هستند که از رزين AT-10 و پلي ايزوپرن (Polyisoprene) ساخته شده اند. کاندومهاي پلي يورتان ضخامت خيلي اندک دارند و فوق العاده نازک هستند. ضخامت آنها از چهار تا هفت صدم ميلي متر متفاوت است. کاندومهاي پلي يورتان به چند دليل زير بهتر از کاندومهاي لاتکس محسوب مي شوند:

· حرارات را خيلي بهتر از کاندومهاي از جنس لاتکس منتقل مي کنند.

· در مقابل حرارت و اشعه ماوراء بنفش حساسيت کمتري دارند بنابراين نگهداري آنها ساده تر است.

· با مواد مرطوب کننده حاوي روغن قابل استفاده هستند.

· خيلي کمتر از لاتکس حساسيت زا مي باشند.

· فاقد بو هستند.

سازمان غذا و داروي آمريکا (FDA) مصرف کاندومهاي پلي يورتان را براي جلوگيري از حاملگي و بيماريهاي آميزشي مورد تائيد قرار داده است. اما اين کاندومها داراي عيوب زير نيز مي باشند:

· کاندومهاي پلي يورتان بخوبي کش نمي آيند بنابراين بيشتر مستعد پاره شدن مي باشند.

· زود شکل خود را از دست مي دهند.

· گرانتر هستند.

کاندومهاي صناعي پلي ايزوپرن يک نوع لاتکس صناعي مي باشند و در ضمن اينکه خيلي گرانتر هستند ولي همان مزاياي کاندومهاي لاتکس طبيعي را دارا مي باشند. اين کاندومها نيز حرارت را خيلي خوب هدايت مي کنند ولي برخلاف کاندومهاي پلي يورتان قابل استفاده با مواد مرطوب کننده روغني نيستند.

انواع کاندومها از نظر اندازه، شکل و جنس بسيار زياد هستند، ولي هنگام خريد کاندوم بايد خصوصيات زير را در نظر بگيريد:

· اندازه: کاندومها يک سايز استاندارد دارند که تقريبا براي تمامي مردان قابل استفاده است. علاوه از آن دو نوع بزرگتر و کوچکتر از سايز استاندارد نيز عرضه مي شوند.

· شکل: در بعضي کاندومها در انتهاي آنها يک قسمت نوک مانند است که به عنوان مخزن براي تجمع مايع مني در نظر گرفته شده است.

· ضخامت: کاندومهائي با جنسي بسيار قوي وجود دارند که در مقابل پاره شدن مقاوم تر از کاندومهاي استاندارد هستند. در بعضي از روابط زناشوئي و در مردانيکه اکثرا داراي مشکل پاره شدن کاندوم هستند، استفاده از اين نوع کاندومها توصيه مي شود. اين کاندومها داراي ضخامت زيادي هستند. همچنين کاندومهاي با ضخامت بسيار نازک نيز وجود دارند و بر خلاف سازندگان آنها، استفاده از اين نوع کاندومها اگر مورد تائيد مجامع علمي قرار نگرفته باشند توصيه نمي شود، چون به راحتي پاره مي شوند.

· مواد روان کننده: بسياري از کاندومها آغشته به مواد نرم کننده و لغزنده هستند. مي توان ترکيب اين ماده لغزنده را طوري انتخاب کرد که خاصيت از بين بردن اسپرم و يا خاصيت ضد ميکروبي داشته باشد تا بتواند تا حدودي از ابتلا به بيمارهاي عفوني جلوگيري کند. از خصوصيات مواد روان کننده اين است که اگر کاندوم پاره شود تا حدودي از حاملگي جلوگيري مي کنند. عيب اين کاندومها اين است که داراي طعم بد و نامناسب هستند.

· خوشبو کننده: از اين کاندومها که آغشته به مواد معطر مي باشند، در بعضي روابط زناشوئي استفاده مي شود. اين کاندومها نمي توانند حاوي مواد روان کننده باشند.

· رنگ: کاندومها با رنگهاي مختلف ارائه مي شوند. رنگ کاندوم در مورد کيفيت و اثر آن نقشي ندارد.

کي بايد مرد از کاندوم استفاده کند؟

· در هر گونه رابطه جنسي خارج از خانواده حتي اگر احتمال وجود بيماريهاي مقاربتي حداقل باشد.

· کاندوم بايد قبل از هر نوع تماس جنسي پوشيده شده و بلافاصله پس از انزال بدور انداخته شود.

کاندوم مردانه چگونه مورد استفاده قرار مي گيرد؟

هنگام در آوردن کاندوم از پوشش آن بايد دقت کرد که آن توسط دندانها و يا ناخن پاره نشود. قبل از استفاده از کاندوم بايد هواي آنرا با فشردن آرام کاندوم خارج کرد. قبل از شروع هر نوع تماس جنسي مشکوک کاندوم بايد پوشيده شود. اگر کاندوم داراي نوک جمع کننده مايع مني نباشد، بايد 2 سانتي متر انتهاي آنرا نپوشيد و آزاد گذاشت تا مايع مني در آن جمع شود. براي هر بار رابطه جنسي جديد بايد کاندوم جديد استفاده شود. اگر همراه با کاندوم از مواد مرطوب کننده نيز استفاده مي شود، آن بايد حتما از نوع محلول در آب باشد. مواد مرطوب کننده روغني مثل وازلين و لوسيونها سبب پاره شدن کاندوم مي شوند. بعضي از داروهاي واژينال نيز سبب کاهش استحکام کاندوم مي شوند.
ابتدا تصور مي شد که کاندومهاي آغشته به مواد کشنده اسپرم خطر انتقال بيماريهاي مقاربتي را مي کاهند. بررسيهاي جديد نشان مي دهند که استفاده مکرر از کاندومهاي آغشته به مواد کشنده اسپرم، در حقيقت نه تنها خطر بيماريهاي آميزشي را کم نمي کنند، بلکه بعلت تحريک واژن و آلت تناسلي ميزان انتقال ايدز يا همان HIV و ساير بيماريهاي آميزشي را افزايش مي دهند. ولي اين مواد اسپرم کش از خطر حاملگي مي کاهند.

به چه دلايلي کاندوم پاره مي شود؟

· خيلي کهنه باشد: اگر از تاريخ انقضاء کاندوم سپري شده است از آن نبايد استفاده کرد.

· نگهداري نامناسب: گرما سبب کاهش استحکام کاندومهاي از جنس لاتکس مي شود بنابراين نبايد آنها در مکانهاي گرم مثل داشبورد ماشين نگهداشت.

· عدم وجود رطوبت کافي: در صورت لزوم بايد به مقدار کافي از مواد مرطوب کننده استفاده کرد و گرنه کاندوم در معرض پاره شدن خواهد بود.

· استفاده از مواد مرطوب کننده غير استاندارد: مواد مرطوب کننده حاوي روغن مثل وازلين،‌ روغن بچه و يا روغنهاي گياهي نبايد با کاندومهاي از جنس لاتکس استفاده شوند. چون اين مواد سبب آسيب شديد به استحکام کاندوم مي شوند.

· کاندوم با سايز خيلي کوچک: هميشه بايد از کاندوم با سايز مناسب استفاده کرد.

به چه دلايلي کاندوم در حين رابطه جنسي خارج مي شود؟

· اگر کاندوم خيلي بزرگ باشد.

· نعوظ مرد از بين برود، بايد بلافاصله پس از از بين رفتن نعوظ از شريک جنسي جدا و کاندوم در آورده شود.

کاندومها به چه ميزاني از حاملگي جلوگيري مي کنند؟

کاندوم به عنوان وسيله جلوگيري کننده از حاملگي 85 درصد موثر است. اگر در استفاده از آن دقت شود، حتي اين ميزان پيشگيري بيشتر نيز مي شود.

کاندومها به چه ميزاني از بيماريهاي آميزشي يا مقاربتي جلوگيري مي کنند؟

کاندومهاي لاتکس با جلوگيري از عبور ميکروارگانيسم از بدن شريک جنسي به بدن از بسياري از بيماريهاي آميزشي جلوگيري مي کنند. کاندومهاي از جنس پلي يورتان مقداري در جلوگيري از بيماريهاي آميزشي موثر هستند ولي نه به اندازه کاندومهاي از جنس لاتکس. از کاندومهاي پلي يورتان افراديکه به لاتکس حساسيت دارند، استفاده مي کنند.

آيا بايد همراه با کاندوم از کفهاي جلوگيري کننده از حاملگي نيز استفاده کرد؟

کفهاي جلوگيري کننده از حاملگي در موارديکه کاندوم پاره مي شود تا حدودي سبب جلوگيري از حاملگي مي شوند. بايد به خاطر داشت استفاده مکرر از مواد اسپرم کش سبب تحريک دستگاه تناسلي شده و ميزان ابتلا به بيماريهاي آميزشي مثل HIV را افزايش مي دهد. اگر کفهاي ضد حاملگي همراه با کاندوم بدرستي استفاده شوند، 97 درصد در جلوگيري از حاملگي موثر هستند.

کاندوم زنانه چيست؟

اين نوع کاندوم گردن رحم را کاملا مي پوشاند و در بيرون تا اندازه اي لبهاي دستگاه تناسلي را نيز پوشش مي دهد. اين نوع کاندوم از ورود اسپرم به رحم جلوگيري مي کند. پس از هر بار رابطه جنسي کاندوم بايد دورانداخته شود و در صورت لزوم از کاندوم جديد استفاده شود. کاندوم زنانه 75 درصد از حاملگي جلوگيري مي کند ولي ميزان جلوگيري از بيماريهاي آميزشي به همان اندازه کاندومهاي مردانه نيست. هيچوقت نبايد کاندوم زنانه همراه با کاندوم مردانه استفاده شود.

مسئله مهم بعضا تبليغات واهي است که شرکتهاي سازنده کاندوم انجام مي دهند و خوانندگان محترم نبايد در دام اين تبليغات بيفتند.

· هيچ نوع کاندومي وجود ندارد که سبب افزايش قدرت جنسي مرد شود.

· هيچ نوع کاندومي وجود ندارد که سبب درمان اختلال جنسي مثل اختلال نعوظ در مرد شود.

· هيچ نوع کاندومي وجود ندارد که سبب افزايش ميل جنسي در مرد و زن گردد.

· هيچ نوع کاندومي وجود ندارد که سبب افزايش رضايتمندي جنسي در زوجين گردد.

· هيچ نوع کاندومي وجود ندارد که سبب برانگيختگي جنسي در زن و مرد شود.

· رنگ و بوي کاندوم تاثيري در کاربرد آنها به عنوان وسيله جلوگيري کننده از حاملگي و بيماريهاي آميزشي ندارند.

· کيفيت کاندوم مربوط به جنس کاندوم است نه رنگ و بوي آن.

· هيچ نوع کاندوم چند کاره وجود ندارد. کاندومها دو کار اصلي دارند: جلوگيري از حاملگي و جلوگيري از انتقال بيماريهاي آميزشي.

آنچه که در هنگام خريد کاندوم بايد مورد توجه قرار گيرند، عبارتند از: جنس کاندوم، تاريخ انقضاء مصرف، سايز يا اندازه، روش نگهداري و داشتن علامت استاندارد.

گردآوري : گروه سلامت سيمرغ

منبع : safarinejad.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

با اين نکات در هر رابطه جنسي، ارگاسم را تجربه کنيد

دانستنيهاي کليتوريس و نقش کليتوريس در ارگاسم خانم ها

واکسن زگيل تناسلي براي چه کساني مناسب است؟

زمان طبيعي براي انزال چند دقيقه است؟

9 نكته درباره آمپول ضد بارداري

9 جراحت شايع در رابط جنسي و روش پيشگيري از آن ها

علت افزايش ميل جنسي در دوره قاعدگي چيست

آيا رابطه جنسي باعث گشاد شدن واژن مي شود؟

2 تمرين براي درمان انزال زودرس

همه آنچه بايد درباره وياگرا بدانيد

3 جمله اي که زندگي جنسي شما را گرم تر مي کند

9 اتفاقي که با ترک رابطه جنسي در بدنتان مي افتد

مهم ترين دلايل کاهش ميل جنسي مردان

آيا خونريزي بعد از رابطه مقعدي طبيعي است؟

رابطه جنسي در بارداري براي چه افرادي مجاز است

چرا مردان علاقه اي به استفاده از کاندوم ندارند

به تاخير انداختن انزال مردان با 8 روش موثر

پرسش و پاسخ هاي محرمانه درباره ايدز

اشتباهات رژيم غذايي که ميل جنسيتان را نابود مي کند

چرا خانم ها هنگام رابطه جنسي دوست دارند چراغ خاموش باشد

اگر همسرتان در زمان رابطه جنسي درد دارد بايد چکار کنيد

زنان بايد به ارگاسم رسيدن را ياد بگيرند

آيا ميل به رابطه جنسي بعد از 65 سالگي همچنان ادامه دارد؟

افسردگي بعد از رابطه جنسي چرا ايجاد مي شود؟

اقدامات لازم در صورت مواجه با ويروس ايدز

کلاميديا

نکاتي براي تجربه ارگاسم پشت سر هم براي مردان

10 عامل خاموش کننده نابهنگام ميل جنسي زوجين

6 اتفاقي که بعد از رابطه جنسي در بدن رخ مي دهد

درمان دارويي بلوغ زودرس

رابطه جنسي بعد از بچه دار شدن چگونه خواهد بود؟

6 دليل اصلي ترک رابطه جنسي توسط زوجين و درمان آن

رابطه جنسي بدون ارگاسم يا کارزا karezza چيست؟

با وجود عفونت مخمري واژن مي توان رابطه جنسي داشت؟

چگونگي آموزش مسائل جنسي به فرزندان

هر چيزي درباره زنان و رابطه جنسي مي دانيد اشتباه است

علايم تبخال تناسلي در زنان که نبايد ناديده بگيريد

رابطه جنسي زوجين در چه شرايطي براي سلامتيشان مضر است

خطرات جدي رابطه مقعدي که نبايد ناديده بگيريد

عمر اسپرم در هواي آزاد + باورهاي نادرست در مورد اسپرم ها

درد و گرفتگي واژن زنان چه دلايلي دارد؟

رابطه جنسي به چه شرطي باعث سلامت مي شود؟

بلوغ زودرس در دختران چه دليلي دارد؟

کاندوم چيست؟ + علت حساسيت به کاندوم را بدانيد

نعوظ طولاني در مردان با 7 روش موثر

بهترين موقعيت هاي جنسي براي شرايط گوناگون (لذت، بارداري و ...)

بهبود رابطه جنسي با تحريک حسي

سرد مزاجي همسرتان را با اين کارهاي روزانه از بين ببريد

سردرد جنسي چيست؟ + علت سردرد بعد از ارگاسم و درمان آن

رابطه جنسي بعد از سقط جنين در چه صورت مجاز است