آخرین اخبار

قصه تلخ ناباروري در زوج هاي جوان سلامت زناشويي

قصه تلخ ناباروري در زوج هاي جوان

  بزرگنمايي:

به خاطر داشته باشيد امروزه ديگر مشکلي به نام نازايي و ناباروري وجود ندارد چرا که با شيوه‌هاي نوين درمان ناباروري مي‌توان بر اکثريت قريب به اتفاق موارد فوق غلبه کرد.

علل ناباروري در مردان و زنان

معمولا هيچ دختر يا پسري پيش از آن که ازدواج و اقدام به بارداري کند، نمي‌تواند پيش‌بيني کند که مشکل باروري دارد يا خير، جز در موارد خاصي که اختلال يا ناهنجاري خاصي به‌طور مادرزاد يا در سنين قبل از ازدواج براي شخص به وجود آمده باشد. ناتواني براي فرزنددار شدن، بعد از يکسال رابطه جنسي، بدون استفاده از روش‌هاي جلوگيري مطرح مي‌شود. ناباروري امروزه بيش از آن که يک بيماري باشد، معضلي اجتماعي است که تبعات روحي ـ رواني بسياري به همراه دارد. آمارها نشان مي‌دهد، حدود 15 درصد زوجين نابارور هستند که عامل اين ناباروري در 40 درصد موارد، مربوط به خانم‌ها و در 40 درصد موارد نيز مربوط به آقايان مي‌شود. در 10درصد موارد نيز هر دو زوج در ناباروري نقش دارند و در 10درصد باقيمانده نيز با وجود انجام معاينات دقيق و آزمايش‌هاي تکميلي، مشکلي يافت نمي‌شود و بيشتر افراد اين گروه بعد از دو سال بچه دار مي‌شوند.

دکتر آزيتا شفقتيان، متخصص زنان و زايمان و فلوشيپ نازايي با اشاره به عوامل موثر بر نازايي مي‌گويد: امروزه افزايش سن از مهم‌ترين عوامل اثرگذار در بروز نازايي تلقي مي‌شود. مشخص شده است که در زنان بالاي 35 سال، تعداد تخمک‌ها محدودتر است و کيفيت پايين‌تري دارد. همچنين در مردان بالاي 35 تا 40 سال شانس باروري کاهش چشمگير دارد و حتي احتمال افزايش ناهنجاري‌هاي ژنتيک در سنين بالا بسيار بيشتر است. اين متخصص توصيه مي‌کند: از آنجا که قدرت باروري خانم‌ها زودتر شروع مي‌شود و پايان مي‌يابد، توصيه مي‌شود سن آقايان حدود يک تا 5 سال بيشتر از خانم‌ها باشد.

غذا و هواي ناسالم ناباروري مي‌آورد

چندي پيش، محققان دانشگاه هاروارد هشدار دادند مصرف فست‌فود و تنقلات ناسالم که زاييده زندگي شهري امروزي است، احتمال ناباروري را در مردان سالم و جوان افزايش مي‌دهد و به توان توليدمثل (فرآيند اسپرم‌سازي) آنها آسيب مي‌رساند. اين متخصص زنان نيز با اشاره به اين که استفاده از مواد شيميايي که به خوراکي‌ها اضافه مي‌شود يا کودهاي شيميايي مصرفي در کشاورزي در افزايش ناباروري سهم زيادي دارد توضيح مي‌دهد: ثابت شده است زندگي شهرنشيني وآلودگي هواي ناشي از تردد خودروها روي اسپرم و تخمک اثرات مضري دارد که نتايج آن به صورت کاهش تعداد و حرکت اسپرم بوضوح قابل مشاهده است.

چاقي و لاغري، اختلالي در روند باروري

کم تحرکي و چاقي که از رهاوردهاي زندگي شهري است، باعث اختلال در هورمون‌ها مي‌شود و به سلول‌هاي جنسي زنانه و مردانه آسيب مي‌رساند. دکتر شفقتيان با اشاره به اين مساله مي‌افزايد: آمارها نشان مي‌دهد، چاقي به کاهش تعداد و کيفيت اسپرم در مردان چاق منجر مي‌شود، حتي محققان دريافته‌اند شاخص توده‌ بدني بالا در مردان با کاهش سطح هورمون تستوسترون ارتباط دارد تا جايي که در مردان داراي اضافه وزن سطح تستوسترون 24 درصد و در مردان چاق 26 درصد کمتر از افرادي است که وزن طبيعي دارند. وي يادآور مي‌شود: لاغري در زناني که مبتلا به اختلالات خوردن و بيماري‌هايي مثل بي اشتهايي عصبي هستند يا رژيم درماني با محدوديت شديد دريافت کالري دارند، به علت کمبود‌هاي تغذيه‌اي از جمله کمبود ويتامين B12، روي و اسيد فوليک منجر به ناباروري مي‌شود.

از سيگار، الکل و استرس دوري کنيد

تقريبا هيچ بيماري مزمني را نمي‌توان شناخت که با مصرف دخانيات و الکل تشديد نشود. ناباروري هم از اين مقوله مستثنا نيست. به گفته اين فلوشيپ نازايي، مصرف دخانيات، توان باروري را کاهش مي‌دهد و اثرات مخربش روي تخمک و اسپرم ثابت شده است. بعلاوه مصرف سيگار باعث سقط مکرر مي‌شود. البته مصرف الکل نيز اثرات مضري در بارداري دارد. وي با تاکيد بر اين که استرس شغلي و محيط زندگي نيز از مواردي است که احتمال ابتلا به ناباروري را افزايش مي‌دهد، اظهار مي‌کند: بررسي‌هاي محققان نشان مي‌دهد، استرس بر باروري اثر مي‌گذارد، کما اين‌که زناني که ميزان بالاتري هورمون‌هاي ناشي از استرس در بدن‌شان ترشح مي‌شود، سخت‌تر باردار مي‌شوند.

نازايي، هديه ناخوشايند فناوري

اگر چه استفاده غيرمداوم از لپ‌تاپ، موبايل و مايکروفر مشکل خاصي ايجاد نمي‌کند، اما استفاده طولاني و مداوم از لپ‌تاپ و موبايل يا در معرض مايکروو قرارداشتن، خطرناک است. دکتر شفقتيان ياد‌آوري مي‌کند: گذاشتن لپ‌تاپ روي پاها در مردان يا حمل موبايل در محفظه مخصوص کمربند يا در جيب مانتوي خانم‌ها به علت گرماي توليده شده و امواجي که ساطع مي‌کند، بر باروري اثرات منفي واضحي دارد.

اختلال باروري ناشي از بيماري

بايد توجه داشت اختلال تخمک‌گذاري در خانم‌ها که بيشتر به صورت نامنظم بودن پريود، خود را نشان مي‌دهد يا انسداد کامل يا نقص لوله‌هاي رحمي که مانع رسيدن اسپرم به تخمک مي‌شود، از عوامل موثر در بروز ناباروري است. اين متخصص زنان و نازايي با اشاره به برخي اختلالات و بيماري‌هايي که در بروز ناباروري موثر است، مي‌گويد: بيماري آندومتريوز لگني به علت اختلالاتي که ايجاد مي‌کند، در ناباروري نقش عمده ايفا مي‌کند. همچنين اختلالات مربوط به اسپرم ممکن است به علت عفونت، اختلالات هورموني ومشکلات سيستم ايمني ايجاد شود. ناهنجاري‌هاي ساختماني مثل بسته بودن لوله‌هاي خروج اسپرم به علت عفونت، التهاب جراحي‌هاي قبلي يا نقص‌هاي ژنتيک از ديگر علل ناباروري تلقي مي‌شود. با وجود اين، به خاطر داشته باشيد امروزه ديگر مشکلي به نام نازايي وجود ندارد چرا که با شيوه‌هاي نوين درمان ناباروري مي‌توان بر اکثريت قريب به اتفاق موارد فوق غلبه کرد.

گردآوري : گروه سلامت سيمرغ

منبع : jamejamonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

با اين نکات در هر رابطه جنسي، ارگاسم را تجربه کنيد

دانستنيهاي کليتوريس و نقش کليتوريس در ارگاسم خانم ها

واکسن زگيل تناسلي براي چه کساني مناسب است؟

زمان طبيعي براي انزال چند دقيقه است؟

9 نكته درباره آمپول ضد بارداري

9 جراحت شايع در رابط جنسي و روش پيشگيري از آن ها

علت افزايش ميل جنسي در دوره قاعدگي چيست

آيا رابطه جنسي باعث گشاد شدن واژن مي شود؟

2 تمرين براي درمان انزال زودرس

همه آنچه بايد درباره وياگرا بدانيد

3 جمله اي که زندگي جنسي شما را گرم تر مي کند

9 اتفاقي که با ترک رابطه جنسي در بدنتان مي افتد

مهم ترين دلايل کاهش ميل جنسي مردان

آيا خونريزي بعد از رابطه مقعدي طبيعي است؟

رابطه جنسي در بارداري براي چه افرادي مجاز است

چرا مردان علاقه اي به استفاده از کاندوم ندارند

به تاخير انداختن انزال مردان با 8 روش موثر

پرسش و پاسخ هاي محرمانه درباره ايدز

اشتباهات رژيم غذايي که ميل جنسيتان را نابود مي کند

چرا خانم ها هنگام رابطه جنسي دوست دارند چراغ خاموش باشد

اگر همسرتان در زمان رابطه جنسي درد دارد بايد چکار کنيد

زنان بايد به ارگاسم رسيدن را ياد بگيرند

آيا ميل به رابطه جنسي بعد از 65 سالگي همچنان ادامه دارد؟

افسردگي بعد از رابطه جنسي چرا ايجاد مي شود؟

اقدامات لازم در صورت مواجه با ويروس ايدز

کلاميديا

نکاتي براي تجربه ارگاسم پشت سر هم براي مردان

10 عامل خاموش کننده نابهنگام ميل جنسي زوجين

6 اتفاقي که بعد از رابطه جنسي در بدن رخ مي دهد

درمان دارويي بلوغ زودرس

رابطه جنسي بعد از بچه دار شدن چگونه خواهد بود؟

6 دليل اصلي ترک رابطه جنسي توسط زوجين و درمان آن

رابطه جنسي بدون ارگاسم يا کارزا karezza چيست؟

با وجود عفونت مخمري واژن مي توان رابطه جنسي داشت؟

چگونگي آموزش مسائل جنسي به فرزندان

هر چيزي درباره زنان و رابطه جنسي مي دانيد اشتباه است

علايم تبخال تناسلي در زنان که نبايد ناديده بگيريد

رابطه جنسي زوجين در چه شرايطي براي سلامتيشان مضر است

خطرات جدي رابطه مقعدي که نبايد ناديده بگيريد

عمر اسپرم در هواي آزاد + باورهاي نادرست در مورد اسپرم ها

درد و گرفتگي واژن زنان چه دلايلي دارد؟

رابطه جنسي به چه شرطي باعث سلامت مي شود؟

بلوغ زودرس در دختران چه دليلي دارد؟

کاندوم چيست؟ + علت حساسيت به کاندوم را بدانيد

نعوظ طولاني در مردان با 7 روش موثر

بهترين موقعيت هاي جنسي براي شرايط گوناگون (لذت، بارداري و ...)

بهبود رابطه جنسي با تحريک حسي

سرد مزاجي همسرتان را با اين کارهاي روزانه از بين ببريد

سردرد جنسي چيست؟ + علت سردرد بعد از ارگاسم و درمان آن

رابطه جنسي بعد از سقط جنين در چه صورت مجاز است