آخرین اخبار

در شهرک 14 ميلياردي فيلم محمد رسول الله چه مي گذرد؟!! سينما

در شهرک 14 ميلياردي فيلم محمد رسول الله چه مي گذرد؟!!

  بزرگنمايي:

چه خبر - در شهرک فيلم محمد رسول الله (ص) چه مي گذرد؟

شب‌هاي رمضان، قبل از افطار، شبکه يک سيما، در لوکيشن فيلم «محمدرسول الله (ص)»، برنامه تواشيح اسماء الحسني را پخش مي‌کند. گروه تواشيح محمد رسول الله(ص)، عبا و لباس‌هاي تاريخي بر تن کردند و کنار کعبه‌ي ساخته شده شهرک پيامبر اعظم (ص) اجراي تواشيح مي‌کنند. دوربين با حرکت‌هاي بالا و پايينش، تصاويري آشنا را نمايش مي‌دهد.

سه سال پيش و زماني که فيلم اکران نشده بود، ميلژن کرکا کلژاکويچ، طراح شهرک پيامبر اعظم (ص)، عکسهايي از اين پروژه را در سايتش منتشر کرده بود که با تذکر جدي عوامل سازنده‌ي فيلم «محمدرسول الله (ص)» مواجه شد. مجيد مجيدي کارگردان فيلم «محمدرسول الله (ص)» وسواس عجيبي در لو نرفتن عکسهاي لوکيشن فيلم داشت. او حتي در نخستين نشست رسانه اي فيلم «محمد رسول‌الله»، در خصوص درخواست ساير کشورها براي استفاده از شهرک پيامبر اعظم (ص) گفته بود: بسياري از کشورها مانند ترکيه و اندونزي درخواست کردند که در لوکيشن‌هاي اين فيلم سينمايي، آثاري را بسازند ولي اين اتفاق بعد از نمايش فيلم «محمد رسول‌الله» رخ مي‌دهد و از جهان اسلام دعوت مي‌کنيم تا در چنين فضايي قرائت درست از اسلام را ارائه دهند و در اين زمينه فرهنگسازي‌هايي صورت گيرد.

پرهزينه‌ترين فيلم تاريخ سينماي ايران، که قرار بود در سينماهاي دنيا اکران شود؛ سال گذشته در سينماهاي کشور اکران شد و به فروش 16 ميلياردتوماني رسيد. از آنچه ديده مي‌شود، انگار سرنوشت استفاده از شهرک پيامبر اعظم (ص) هم مثل اکران فيلم «محمدرسول الله (ص)» فقط کارکرد داخلي دارد. لوکيشني که قرار بود در اختيار فيلمسازان مسلمان خارجي قرار بگيرد و طبيعتا بازگشت سرمايه اي هم داشته باشد؛ فعلا محلي براي استفاده شبکه‌هاي تلويزيوني داخلي شده است!

هزينه‌ ساخت شهرک پيامبر اعظم (ص) چقدر است؟

پس از نگارش فيلمنامه محمدرسول الله (ص) که يک سال و اندي طول کشيد، خردادماه سال 1389 پيش توليد فيلم «محمد رسول الله(ص)» رسما آغاز شد و طبق برنامه ريزي انجام شده شهريور سال 1390 مصادف با عيد قربان ساخت دکور اين فيلم سينمايي در شهرک سينمايي پيامبر اعظم (ص) در 55 کيلومتري جاده تهران - قم به پايان رسيد.

لوکيشن اصلي فيلم سينمايي «محمد رسول الله» در شهرک پيامبر اعظم (ص) بود که در آغاز کار 100 هکتار پيش بيني شده بود اما با پيشرفت ساخت اين فيلم سينمايي و نياز به فضاهاي بيشتر براي ساخت دکور و همچنين طرح ساخته شدن قسمت دوم و سوم از فيلم «محمد رسوال الله» اين مساحت گسترش پيدا کرد و درنهايت با 220 هکتار مساحت، دکورسازي در آن انجام شد.

پيش از اکران فيلم «محمد رسول الله (ص)» برخي رسانه‌ها، هزينه‌ي ساخت فيلم را 30 ميليون دلار، معادل 100 ميليارد تومان تخمين زدند. اين ادعا در حالي مطرح مي‌شد که صادقيان رئيس هيات مديره شرکت نورتابان درباره جزئيات هزينه ساخت اين پروژه سينمايي که شامل ساخت و ساز شهرک و دستمزدهاي پرداختي مي شد گفت: مجموع هزينه‌هاي صرف شده براي ساخت اين فيلم 623.3 ميليارد ريال بوده است.
به گفته رئيس هيات مديره شرکت نورتابان، هزينه ساخت دکورهاي شهر مکه 141 ميليارد ريال، هزينه ساخت دکورهاي شهر مدينه، 42 ميليارد ريال و ساخت و ساز ساختمان اداري 12.2 ميلياردريال بوده است .

صادقيان با اشاره به اينکه براي ساخت اين شهرک، هزينه 141 ميليارد ريالي شده است گفت که عمر استفاده از اين سازه 30سال است و فيلمسازان مي‌توانند از اين دکورهاي اين شهرک استفاده کنند. اين اظهارات صادقيان در مورد هزينه‌ي 14 ميليارد توماني ساخت شهرک پيامبر اعظم(ص) در حالي است که محمد مهدي حيدريان تهيه‌کننده اين فيلم سينمايي نيز ادعا کرده بود که شرکت سينمايي نورتابان، ماهيانه 100 ميليون تومان، براي هزينه تعمير و نگهداري اين مکان مي‌پردازد.

با نگاه به هزينه‌هايي جاري شهرک سينمايي پيامبر اعظم (ص) و البته ظرفيتي که براي اين سازه پيش بيني شده بود، گمان مي‌رفت که استفاده از اين سازه، تدبير و استراتژي بهتري بطلبد اما انگار سرنوشت براي تجهيزات و سازه‌هاي گران‌ترين پروژه‌ي تاريخ سينماي ايران، همانند سرنوشت اکران بين المللي اين فيلم شده است. همانطور که بخش مهم و حياتي اکران خارجي فيلم «محمدرسول الله (ص)» همچنان بي‌دقت و بدون استراتژي به پيش مي‌رود، گويا نحوه به کارگيري از سازه ها و البته تجهيزات و دوربين‌هاي ميلياردي تهيه شده براي اين فيلم، هم بدون تدبير پيش مي‌رود.

سرنوشت فيلم براي اکران بين الملل همچنان نامعلوم است

بعد از گذشت سالها تلاش سينماي ايران براي فتح پرده‌ سينماهاي جهان، مجيد مجيدي فيلم سينمايي «محمدرسول الله (ص)» براي اکران جهاني آماده کرد. فيلم سينمايي «محمدرسول الله (ص)» از 5 شهريورماه سال 94 در سينماهاي کشور اکران شد. فيلمي که توانست تا حدودي با مخاطب داخلي ارتباط برقرار کند نگاهش به سمت خارج از مرزها بود. «محمدرسول الله (ص)» ساخته نشده بود تا فقط در سالن‌هاي محدود سينماي ايران اکران شود. مجيدي کارگردان فيلم «محمدرسول الله (ص)» از روز اول ساخت بنا را بر ارتباط با همه مخاطبان داخلي و خارجي گذاشته بود. براي همين تلاش کرد از چهره‌هاي برجسته سينماي جهان در بين عوامل پشت صحنه استفاده کند.

مجيدي و تيم طراح پخش بين الملل فيلم پس از اينکه در اولين تلاش براي رونمايي اين اثر در جشنواره فيلم کن، ناکام ماندند، سراغ اکران خارجي فيلم، در جشنواره فيلم مونترال رفتند. جشنواره‌اي که جزء جشنواره‌هاي درجه يک بين‌المللي محسوب نمي‌شود و معمولا سروصدا و هياهوي رسانه‌اي زيادي هم در اطرافش به وجود نمي‌آيد. فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» در اين جشنواره به نمايش درآمد و گزارش‌‌هاي جالبي هم از نحوه واکنش تماشاچيان و صف‌بستن مخاطبان براي ديدن فيلم در رسانه‌ها پخش شد. اما ماجرا اينجا بود که همه آن چيزي که توسط عوامل مرتبط با نمايش فيلم در کانادا منتشر شد نشان مي‌داد که بيشتر واکنش‌ها، ايرانيان پرتعداد مقيم کانادا بودند و کارکرد فيلم به يک نمايش محفلي براي ايرانيان کانادايي در رايزني فرهنگي نداشته ايران در کانادا تقليل يافته بود.

تلاش ناکام ديگر براي جلب توجه نگاه بين المللي به فيلم «محمدرسول الله (ص)»، انتخاب اين اثر براي حضور در اسکار بود. از همان ابتدا فيلم مجيدي از اسکار حذف شد. ماجرايي که البته حدس زده مي‌شد که «محمد رسول‌الله(ص)» واضحا فيلم اسکار‌پسندي نبود. تنها گزينه براي فرار از انتقادات نسبت به وضعيت اکران بين‌المللي اين فيلم پناه بردن به کشور همسايه و اکران سراسري در کشور ترکيه بود.

بنا به اعلام مجيدي، بنا بر اين شد در اکراني گسترده از 17 ربيع‌الاول سالروز ميلاد پيامبر، در 400 سينماي ترکيه اکران شود. گفته مي‌شد در اين کشور اقبال براي اکران عمومي بسيار است و فيلم را به خيرالدين کارابان مفتي اعظم اين کشور نشان دادند و مورد پسند وي قرار گرفته است. اما اکران فيلم «محمدرسول الله (ص)» در کشورمسلمان ترکيه هم منتفي شد. فيلمي که قرار بود حرف جهاني بزند و با غلبه‌ نگاه تصويري در روايتش ، بنا را بر کسب سهمي از پرده‌هاي سينماهاي کشورهاي غربي گذاشته بود؛ حالا ميان مسمانان هم به نمايش در نيامده است.

گفته‌هاي عوامل اکران فيلم، کماکان اميدوارکننده است. دائما از شروع اکران فيلم در کشورهاي خارجي وعده مي‌دهند. از زمان نمايش فيلم در مونترال تا امروز نزديک به يک سال مي‌گذرد و فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» جز چند اکران به شدت محدود در چند کشور خارجي که بيشتر شرکت‌کنندگان در آن هم ايرانيان خارج‌نشين بودند، عملا امکان اکران ويژه‌ خارجي را نداشته است.

آيا سرنوشت فيلم «محمدرسول الله (ص)» براي اکران در سالن‌هاي سينماي دنيا همچنان نامعلوم است؟




منبع : tasnimnews.com




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بيوگرافي ليام نيسون و مصيبت هايي که پشت سر گذاشته از کودکي تا امروز + عکس

مقايسه دستمزد بازيگران سريال بازي تاج و تخت با بازيگران پردرآمد ديگر

بهترين فيلم هاي سينماي جهان با موضوع جنگ جهاني دوم + عکس

ستاره هاي محبوبتان را قبلا با اين تيپ و ظاهر نديده بوديد!!

حقايق جالب ناشنيده در مورد فيلم هاي تام کروز + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت2)

براي موفق شدن در زندگي اين 10 فيلم را ببينيد + عکس

محبوب ترين شخصيت هاي منفي تاريخ سينما + عکس و ديالوگ هاي برتر

گفتگوي خواندني دو خواهري که با Game of Thrones بزرگ شدند! + عکس

10 فيلم سينمايي ايران براي مخاطبين سخت پسند سينما + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت1)

بازيگراني که به خاطر دلايل عجيب و غريب بازيگر شدند! + عکس

تاثيرگذارترين شاهکارهاي تاريخ سينما + عکس

12 پوستر ترسناک و خشن سينماي هاليوود که نمايششان ممنوع شد!!

حقايقي که نظرتان را درباره بازيگران «بازي تاج و تخت» تغيير مي دهد + عکس

ستاره هاي معروفي که در پياده روي مشاهير هاليوود صاحب ستاره نشدند!

نکات عجيب و جالب رابطه اورلاندو بلوم و کيتي پري! + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 2)

بازيگري که پس از 50 سالگي مشهور شد! + عکس

سلبريتي هايي که پس از مرگ مبلغ قابل توجهي بدهي به يادگار گذاشتند! + عکس

رحمان 1400 فيلمي با شوخي هاي مستهجن و مبتذل؟!! + عکس

جمشيد مشايخي به روايت جمشيد مشايخي + عکس کودکي

پول سازترين بازيگران سينماي ايران در سال 97/ از رضا عطاران تا سارا بهرامي

جنجال برانگيزترين فيلم‌هاي تاريخ سينما!! (+عکس)

شغل دوم معروف ترين سلبريتي هاي ايراني + عکس

فيلم هايي که تاريخ را با واقعيت و بدون تحريف نشان دادند + عکس

سکانس هاي برتر سينمايي در سال 97 + عکس

مادران متفاوت دهه نود در سينماي ايران + عکس

ستاره هايي که در زمينه عشق خوش شانس نبودند! + عکس

مردان جذاب سينماي ايران در سال 97 + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 1)

نگاهي به زندگي هنري سوسن تسليمي، زن تکرار نشدني سينماي ايران + عکس

گزارش تصويري: فيلم برنده اسکار 2018 کتاب سبز (Green Book)

کارگردان هاي مشهوري که هرگز اسکار بهترين کارگرداني نگرفتند + عکس

بيوگرافي پل نيومن، ستاره خوش چهره اي که با موي سفيد هم دوست داشتني است + عکس

آيا مي توانيد اين بازيگران زن را در اولين نقش هايشان تشخيص دهيد؟!

معروف ترين زبان هاي ساختگي در فيلم ها و سريال هاي مطرح

با اين عکس ها معجزه جلوه هاي ويژه در هاليوود را متوجه مي شويد!

فيلم هايي که بر مبناي زندگي شخصيت هاي واقعي ساخته شدند + عکس

ستاره هاي هاليوود که هيچ وقت ازدواج نکردند + عکس

10نکته در مورد فيلم ليدي گاگا A Star Is Born + عکس

10 فيلم برتري که بايد سه بعدي تماشا کنيد! (+عکس)

3 فيلم عاشقانه سال 97 که در يادها مي ماند + عکس

3 فيلم ديدني ايراني با حال و هواي نوروز

آيا در مستند جديد مايکل جکسون Michael Jackson حقايق بيان شده؟! + عکس

خبرسازان سينما در سال 97 چه کساني بودند؟

اکران فيلم هاي سينمايي در نوروز 98 + تصاوير

زيباترين و مشهورترين زنان سياهپوست دنيا + عکس

چرا برخي زوج هاي هاليوودي جدا از هم زندگي مي کنند؟! + عکس

بازيگران پرطرفدار «گرگ و ميش» قبل از معروف شدن!! (+عکس)