آخرین اخبار

خداحافظي با يک نوستالژي فناورانه علمي

خداحافظي با يک نوستالژي فناورانه

  بزرگنمايي:

چه خبر - تعيين تکليف نرخ هاي اينترنت

کشف مواد آتشفشاني در مريخ و اعلام جزئيات سفر انسان به اين سياره، ردپاي اينترنت در بحران آب، جديدترين ساعت هوشمند که از استرس روزانه مي کاهد، کشف علت بيماري ميگرن و نيز پرتاب بزرگ ترين ماهواره جاسوسي دنيا، از ديگر رويدادهاي مهمي است که در هفته اي که گذشت اعلام شد.

گرماي زمين رکورد زد

در ماهي که گذشت رکورد گرماي زمين شکسته شد و محققين انستيتو مطالعات فضايي «گادارد» ناسا در تازه ترين گزارش خود، ماه گذشته ميلادي يعني « ماه مي» را به عنوان گرم ترين ماه زمين از سال 1880 ميلادي تاکنون، اعلام کردند. براساس نقشه هاي بدست آمده ميزان گرماي ماه «مي» 1.674 درجه فارنهايت بالاتر از حد نرمال ماه هاي «مي» در 36 سال اخير اعلام شده است.

مواد آتشفشاني در مريخ کشف شد

کشف مواد آتشفشاني در مريخ ويژگي هاي اين سياره را براي محققين پيچيده تر از گذشته کرد.

کاوشگر «کنجکاوي» ناسا در آخرين بررسي هاي خود از سطح سياره مريخ موادي را کشف کرد که حاکي از انفجار آتشفشان در گذشته بر روي اين سياره دارد. نکته قابل توجه در مورد مواد بدست آمده، شباهت آنها با موادي است که در سطح زمين يافت مي شوند.

توليد ساعتي که از استرس شما مي‌کاهد

شرکت اپل از جديدترين ساعت هوشمند خود رونمايي کرد که اين ساعت فشار و استرس روزانه را کاهش مي دهد. اين ساعت جديد هوشمند اپل watchOS 3 نام دارد که از سرعت بالايي در باز کردن اپليکيشن ها برخوردار است. در واقع اجراي هر اپليکيشني که بر روي اين ساعت جديد نصب شده، بدون مکث صورت مي گيرد که نشان از سرعت بي نظير اين ساعت هوشمند است.

رد پاي اينترنت در بحران آب شناسايي شد

دکتر کاوه مدني، استاد ايراني مديريت محيط زيست امپريال کالج لندن که رهبري يک گروه تحقيقاتي را در زمينه اثرات مراکز داده و سرورهاي اينترنتي بر منابع آبي به عهده داشته است گفت: مراکز و سرورهاي داده و همچنين بانکهاي اطلاعاتي عمده دنيا نه تنها از آب براي خنک کردن استفاده مي کنند، بلکه با توجه به مصرف مقادير عظيم انرژي فشار مضاعفي بر منابع آبي وارد مي کنند. با توجه به مصرف چرخ دنده اي آب و انرژي، مصرف بيشتر انرژي به معناي مصرف بيشتر آب است.

وي با بيان اينکه با پيشرفت تکنولوژي و استفاده روزافزون کاربران اينترنتي از سرورها و مراکز داده انتظار مي رود که اين بخش به زودي تبديل به يک مصرف کننده عمده انرژي و آب بدل شود و گوي سبقت در توليد گازهاي گلخانه اي را از صنعت هوانوردي بربايد. نتايج تحقيقات ما نشان مي دهد که رد پاي آبي تبادل 1 گيگابايت اطلاعات مي تواند به اندازه رد پاي آبي 1 کيلوگرم گوجه فرنگي يا 200 ليتر آب باشد. اين بدين معني است که با صرفه جويي در مصرف اينترنت مي توان فشار روز افزون بر منابع آبي را کاهش داد. مي توان به سادگي با کاهش بارگيري ها و بارگذاري هاي بي مورد اينترنتي، تماشاي کمتر ويدئوها و کاهش مصارف اينترنتي تلفن هاي همراه به کاهش اثرات آبي اينترنت کمک کرد.

جزئيات سفر انسان به مريخ اعلام شد

الون ماسک مالک شرکت اسپيس ايکس در تازه ترين مصاحبه خود با رسانه هاي جهان جزئيات تازه اي از برنامه اعزام انسان به مريخ ارايه کرد.

وي در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست درباره نکات هيجان انگيز مربوط به سفر پرماجرا به مريخ و تلاشهايي که در سالهاي اخير صورت گرفته تا اين رؤيا به واقعيت تبديل شود صحبت کرد و گفت: اينکه توانسته ايم از راکت براي دفعات مختلف استفاده کنيم اتفاق مهمي است زيرا در هزينه هاي مربوط به سفر به فضا صرفه جويي قابل توجهي صورت مي گيرد. از آن گذشته با چنين ابتکاري سفر انسان به فضا راحت تر انجام مي شود.

او شرکت اسپيس ايکس را 14 سال پيش و با رؤياي بزرگ ايجاد اجتماعات انساني در مريخ راه اندازي کرد حالا به نظر مي رسد همه چيز براي تحقق اين رؤيا محقق شده باشد. وي در نظر دارد در سال 2018 فضاپيماي بدون سرنشيني را راهي اين سياره کند. در ادامه و هر دو سال يک بار فضاپيماي بدون سرنشين ديگري راهي سياره سرخ مي شود. اين روند تا زمان موعود يعني سال 2025 براي اعزام انسان به مريخ ادامه خواهد يافت.

علت ميگرن کشف شد

محققين آمريکايي با انجام آزمايشات متعدد موفق به کشف علت بيماري ميگرن شدند. اين محققان در مرکز تحقيقاتي «سن ديگو» آمريکا با انجام آزمايش بر روي کودکان، نوجوانان و بزرگسالاني که به بيماري ميگرن مبتلا بودند، متوجه شدند که کمبود ويتامين دي، ريبوفلاوين (نوعي ويتامين بي) و کوآنزيم Q10 موجب بروز ميگرن در افراد مي شود.

بزرگ ترين ماهواره جاسوسي دنيا پرتاب شد

آمريکا بزرگ ترين و سنگين ترين ماهواره جاسوسي دنيا را به مدار زمين پرتاب کرد.

سازمان United Launch Alliance يا ULA آمريکا بزرگترين ماهواره تحقيقاتي اکتشافي جهان را با نام NROL 37 از سکوي «Cape Canaveral» در «فلوريدا» با اهداف جاسوسي به مدار زمين پرتاب کرد. پيشتر قرار بود که اين ماهواره در نهم ماه جاري ميلادي پرتاب شود که با دستور لغو روبرو شد.

از ويژگي قابل توجه ماهواره NROL 37 توان حمل بار به وزن 14 هزار و 900 پوند و قرار دادن ماهواره ها در مدار خط استوا است که سرعتش برابر با سرعت حرکت زمين به دور خود است و بنابراين به صورت ثابت در آنجا قرار مي گيرند.

تلفن گران و اينترنت ارزان شد

کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات در آخرين جلسه خود با کاهش قيمت اينترنت و افزايش نرخ‌هاي تلفني موافقت کرد. در اين جلسه که با حضور محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات به عنوان رئيس کميسيون و ساير اعضا برگزار شد، کميسيون تنظيم مقررات جدول‌هاي تعرفه‌اي را براي اينترنت و تلفن ثابت تصويب کرد که طي آن در مجموع نرخ اينترنت براي کاربر نهايي کاهش خواهد يافت.

در همين حال، نرخ‌هاي تلفن ثابت بر اساس حداقل کارکرد و نيز آبونمان و حق اتصال در مجموع افزايش خواهد يافت.

کميسيون تنظيم مقررات در مصوبه خود کاهش قيمت 30 درصدي پهناي باند اينترنت که از سوي شرکت ارتباطات زيرساخت به شرکت‌هاي ارائه‌کننده خدمات اينترنت توزيع مي‌شود را مصوب کرد و بر اين اساس مقرر شد شرکت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات اينترنت قيمت اينترنت نهايي که به دست مصرف‌کننده مي‌رسد را 15 درصد کاهش دهند.

مسواک هوشمند ساخته شد

يک شرکت اروپايي مسواک هوشمندي را توليد کرده که مانع از پوسيدگي دندان ها مي شود. شرکت «فيليپس» مسواک هاي هوشمندي را توليد کرده که قادر است به گوشي هوشمند متصل شوند و نقشه دندان هاي کاربر خود را طراحي کنند.

اين مسواک هاي جالب داراي حسگرهايي هستند که به وسيله بلوتوث با گوشي هوشمند ارتباط بر قرار مي کنند و با نصب اپليکيشن خاص بر روي آن مي توان نقشه 3 بعدي از دندان ها را به هنگام مسواک زدن در اختيار داشت.

خداحافظي با يک نوستالژي فناورانه

شرکت ياهو به زودي با سامانه قديمي «ياهو مسنجر» خداحافظي مي کند. اين شرکت اعلام کرد که در پنجم ماه آگوست (15 مرداد ماه سال جاري) قرار است اپليکيشن ياهو مسنجر که داراي عمر بيش از 18 سال است را براي هميشه «ساين آف» کند.

اين اپليکيشن در سال 1998 ميلادي براي ارسال پيام از طريق شبکه اينترنت ابتدا با نام Yahoo Pager راه اندازي شد. «ياهو مسنجر» در ميان کاربران منطقه آسيا-اقيانوسيه از محبوبيت زيادي بر خوردار بود و بر اساس آمار منتشر شده از سوي «بلومبرگ»، تجار نفت از اين اپليکيشن براي معاملات خود استفاده زيادي مي کردند.

در همين حال شرکت ياهو تصريح کرد، تمرکز خود را بر روي نسخه جديد اين پيام رسان خواهيم گذاشت تا کاربران بهترين تجربه تحويل پيام را داشته باشند. بر همين اساس، از پنجم آگوست به بعد هيچ فردي نمي تواند با «ياهو مسنجر» پيام ارسال کند. در حال حاضر نسخه جديد Messanger در App Store و Google Play قابل دانلود است.

برتري علمي ايران نسبت به ترکيه

مقايسه جمهوري اسلامي ايران و ترکيه در يک فاصله 15 ساله سال 2000 تا 2015 در دو پايگاه استنادي ISI و اسکوپوس نشان مي دهد ايران در ابعاد اثرگذاري علمي، ديپلماسي علمي و توليد علم صنعتي برتر از ترکيه است.

براساس پايگاه استنادي اسکوپوس ايران از سال 2011 تاکنون کميت توليد علم بيشتري نسبت به ترکيه توليد کرده است، اما براساس پايگاه استنادي ISI کميت توليد علم ترکيه بيش از ايران است.

بکارگيري ماهواره هاي فرانسوي و روسي براي پايش آتش سوزي جنگل ها

معاون سازمان فضايي ايران از بکارگيري 2 ماهواره سنجشي کشورهاي روسيه و فرانسه براي پايش و هشدار آتش سوزي جنگلها به دليل دقت بالا در ارسال تصاوير ماهواره اي تا پايان سال خبر داد.

محمد همايون صدر با بيان اينکه پروژه هاي بسياري در حوزه کاربردهاي فناوري سنجش از دور براي پايش محيط زيست در برنامه داريم، خاطرنشان کرد: يکي از سريعترين پروژه هايي که مي توانيم بهره برداري کنيم مربوط به پايش آتش سوزي و هشدار آتش سوزي جنگلها با استفاده از تصاوير ماهواره اي سنجش از دور است که در صورتي که سازمان محيط زيست آن را در اولويت قرار دهد، مي توانيم اين پروژه را تا پايان امسال اجرايي کنيم.

وي گفت: سازمان فضايي ايران بعد از برجام، توافقنامه هاي خوبي با کشورهاي غربي و شرقي منعقد کرده است که مي تواند تصاوير ماهواره اي را با رزولوشن و دقت بسيار بالا در اختيار داشته باشد. از جمله اين قراردادها که در مرحله نهايي است، بکارگيري ماهواره «ريسورس p» کشور روسيه است که در نسل هاي مختلف براي پايش محيط زيست و جنگلها به کار گرفته خواهد شد. از سوي ديگر بکارگيري ماهواره اسپات 7 کشور فرانسه از طريق تفاهم ايران با کشور آذربايجان نيز در دستور کار قرار دارد که در مرحله نهايي انعقاد تفاهمنامه است.

صدر دسترسي به تصاوير با دقت بالا از طريق ماهواره هاي سنجش از دور را از جمله اهداف انعقاد تفاهمنامه هاي همکاري با اين کشورها عنوان کرد.

نام چهار عنصر جديد جدول مندليف نهايي شد

4 عنصر جديد جدول مندليف سرانجام جايگاه نهايي خود را در اين جدول عناصر تناوبي پيدا کردند.

پيش از اين عناصر خانه هاي 113، 115، 117 و 118 جدول مندليف در شرايط آزمايشگاهي توليد شده بودند و مورد تاييد اتحاديه بين المللي شيمي محض و کاربردي (آيوپاک) قرار گرفته بود. در حال حاضر آيوپاک اعلام کرده که نام اين 4 عنصر جديد نهايي شده است.

«نيهونيوم» عنصر شماره 113، «موسکوويوم» عنصر شماره 115 و داراي 115 پروتون، «تنسين» عنصر شماره 117 و «اوگانسون» در جايگاه شماره 118 جدول تناوبي هستند.

منبع : مهر



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

اينستاگرام يتيم شد

جزئيات کلاهبرداري جديد از تماس‌هاي خارجي

هک داووس و انتشار اسامي قاتلان خاشقجي

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

خاطره وزير ارتباطات از قهرمان زندگي‌اش

خودروي برقي لوکس ارزان قيمت در راه است

پرتاب اولين ماهواره 5G براي دسترسي به اينترنت

جهرمي: 350 هزار «آيفون» خاموش شد

دست نگه داريد؛ گوشي‌هاي تاشو ارزان مي‌شوند!

فيسبوک و اينستاگرام از دسترس خارج شدند

شکوفايي شارژ سريع و بي‌سيم

اضافه شدن ايموجي به پلاک خودروهاي استراليا

اولين سيم‌کارت نسل پنجم جهان رسما عرضه شد

گوشي تاشوي سامسونگ، اپل را تهديد مي‌کند

آناليز آزمايش ادرار با گوشي هوشمند!

ايراني‌ها در موبايل؛ 30 برابر روزنامه، 9 برابر کتاب

همکاري هسته‌اي بيل گيتس با چيني‌ها به‌هم خورد

تندگويان: «موسسه فيلترينگ» باز کنيم

هوآوي بعد از اپل، محبوب‌ترين برند تلفن همراه

دوربين سه‌بعدي به آيفون‌هاي جديد مي‌آيد

گران‌ترين گوشي سامسونگ به 5G مجهز مي‌شود

فروش 100 هزار گوشي تنها در کمتر از 9 دقيقه

خودروي پليس 2020 فورد چشم‌ها را خيره کرد

قابليت جديد اينستاگرام در بخش دايرکت

تاثيرات آلودگي هوا بر دستگاه تنفسي

فيلترينگ تلگرام به دستور رييس جمهور تکذيب شد

خطرناک‌ترين نقطه تهران هنگام زلزله کجاست؟

واکنش وزير ارتباطات به قطع دائمي تلگرام و اينستاگرام

واکنش جهرمي به مشکلات ايجاد شده براي کسب و کارهاي اينترنتي

شرط ايران براي تلگرام جهت ادامه فعاليت

قطع ارتباط گوشي هاي رجيستر نشده از امروز

انتشار يک ويروس خطرناک به بهانه دور زدن فيلترينگ

شرط رفع فيلترينگ تلگرام

باکيفيت و بي‌کيفيت‌ترين خودروهاي توليد داخل

اخطار دادستاني بابت رفع‌ فيلتر غيرقانوني اينستاگرام

تلگرام رفع فيلتر شد

علت رفع فيلتر تلگرام انتقال سرور تلگرام به ايران است؟

آمارسازي براي توجيه رفع فيلتر غيرقانوني تلگرام و اينستاگرام

رفع مشکل باروري ابرها به کمک سپاه