آخرین اخبار

محسن يگانه درباره ممنوع الکاري و خواندن تيتراژ ماه عسل 95 گفت! موسيقي

محسن يگانه درباره ممنوع الکاري و خواندن تيتراژ ماه عسل 95 گفت!

  بزرگنمايي:

چه خبر - محسن يگانه خواننده تيتراژ ماه عسل 95

محسن يگانه خواننده پرطرفدار نسل جوان ايران،در گفت و گويي از شرايط کاري اش در اين سالها گفت.او در بخش عمده اين گفت و گو به ماجراي تيتراژ «ماه عسل» امسال و حاشيه هايي که برايش به وجود آمده پرداخت.

محسن يگانه چند سالي است براي آلبومهايي که به بازار مي دهد به يکي از محبوب ترين چهره هاي موسيقي پاپ ايران تبديل شده است.يگانه البته در اين سالها کمتر تيتراژ برنامه ها يا سريالهاي تلوسزيوني را خوانده است.او در اين گفت و گو سعي کرد به زواياي تازه اي از اين کم کاري اش بپردازد:

آخرين همکاري شما با احسان عليخاني برمي‌گردد به سال 86 ،از آن زمان تا حالا صداي شما را در«ماه عسل» نشنيديم.دليل اين فاصله 9 ساله چه بود؟

من آدم پرکاري در رسانه نبودم و نيستم. در همين چندسال هم از من تيتراژهاي زيادي پخش نشد. خيلي مواقع روابط و دوستي ها باعث گرفتن تيتراژها مي شود و حتي ممکن است گاهي در تعارف قرار بگيري و تيتراژي را بخواني. به غير از ماه عسل 86 تيتراژهايي که من خواندم به اين صورت بود. در مورد «ماه عسل» امسال بايد بگويم كه كار خيلي دير شروع شد؛ يعني فقط يک زمان ده روزه را فرصت داشتم. در ده روز اين کار بسته شد.

اين کمبود زمان به کيفيت کار لطمه نزد؟

به اين کار لطمه‌اي نزده است و معتقدم قسمت اين قطعه اين بوده که اينطور عرضه شود.شايد اگر زمان داشتيم به شکل ديگري اين کار را انجام مي داديم. شايد بهتر مي شد شايد، هم بدتر مي‌شد. ولي من با تجربه چند ساله ام به اين نتيجه رسيدم که گاهي بايد دلي کار کرد. قطعه «هرچي تو بخواي» دلي بود و براي اين ساختم که به دل افراد بنشيند نه اينکه سر و صدا کند.من دنبال اين نبودم.

تيتراژ رمضاني خواندن با قطعه هاي ديگر و حتي تيتراژهاي ديگر چه تفاوتي دارد؟

به طور کلي خواندن تيتراژ بخصوص براي کسي که کم تيتراژ مي خواند، کار بسيار سختي است.شما در قالب هاي ديگر مي تواني بدون محدوديت کار کني. بايد ساختارشکني کني تا شبيه چيزي که مردم از تو تصور دارند بشوي.ولي در مورد اين تيتراژ، من دنبال شنيدن تاييد و تحسين نبودم. لحظه هايي هم که من کم کار بودم سعي کردم در مارکت پاپ ، خودم را در سطح مشخص مدنظرم نگه دارم. من در سيري که در اين چند سال کار کردم به تيتراژ وابسته نبودم. درست است كه بعضي اوقات از اين خواسته ام ضربه خوردم ؛ اين را مي پذيرم، اما خودم مي دانم که به خواست خودم اين اتفاق افتاده است.

بسياري از خوانندگان طراز اول پاپ در خواندن تيتراژهاي رمضاني با هم نوعي رقابت دارند، ولي شما از اين قاعده مستثنا هستيد،چرا؟ دنبالش نمي رويد يا پيشنهادش را نداريد؟

به طور کلي دنبال تيتراژ نرفتم. حرفهايي را نمي توان بگويم،اما سربسته مي‌گويم که من در روابط نبودم و دوستان زيادي در سازمان نداشتم. به لطف دوستان تيتراژهايي را خواندم که کارهاي بدي نشده است. ولي همچنان ميل چنداني به خواندن تيتراژ ندارم. اين مواردي که گفتم فقط در مورد صدا وسيما نيست، بلکه در نمايش خانگي هم وضع همينطور است و من باز دنبال اين رسانه هم نرفتم.

پشيمان نيستيد از تصميمي كه گرفتيد؟

نه فکر کنم اين اشتباه نباشد. چون اين كار تداوم و وابستگي مي آورد. مردم مدام دوست دارند که صداي اين خواننده را از آن رسانه بشنوند ؛ در واقع خواننده به رسانه وابسته مي شود نه رسانه به خواننده. اين خوب نيست.

يعني پروسه ممنوع الصدايي يا ممنوع الكاري در تلويزيون براي شما وجود نداشته و شما با ميل خودتان اين فاصله را رقم زديد؟

من ممنوع الکار نبودم.اصلاً کاري نکردم که بخاطرش ممنوع شوم. اصلاً کسي نمي داند که من کجا هستم؛ در چند سال گذشته کسي از زندگي من برعکس ساير ستاره هاي ديگر چيزي نمي داند. من زندگي شخصي خودم را دارم و از خلوت خودم با خانواده لذت مي برم.

شما جزو خوانندگاني در حوزه موسيقي پاپ هستيد که آهنگسازي، ترانه و تنظيم را خودتان انجام مي دهيد، اما در تيتراژ «ماه عسل» با روزبه بماني به عنوان ترانه سرا کار کرديد. مي‌خواهم بدانم که اين انعطاف چطور شکل گرفت که حاضر شديد از کسي ترانه بگيريد؟

از سال 86 که تيتراژ «ماه عسل» را خواندم، از لحاظ ذهني و دلمشغولي‌هايي که داشتم آمادگي اين كار را داشتم، اما هرچقدر كه پيش رفتيم دوست داشتم كه كارهاي خودم را خودم انجام بدهم. براي همين تقريبا همه كاره آلبوم هايم شدم. اما خب نمي توان كتمان كرد كه روزبه بماني يكي از بهترين ترانه سراهاي كشورمان است. خيلي‌ها انتقاد مي‌کنند که چرا همه کارهايت را خودت انجام مي‌دهي و اين خيلي سخت است، اما من عاشق کارهاي سخت هستم. شايد طول بکشد تا به نتيجه دلخواهم برسم اما نتيجه‌اش را خيلي بيشتر از آن اتفاقاتي که تکراري است دوست دارم و راضي‌ام مي‌کند. منظورم هم از تکراري، اسلوب و چهارچوب تکراري قطعه هاست و منظورم شخص و سليقه هاي خاص نيست.

در ترانه روزبه بماني تغييراتي انجام شد يا همان بسته اي که تحويل شما داده شد بدون تغيير استفاده کرديد؟

شايد بهتر باشد که من پروسه اين کار را به شما توضيح دهم ؛ 10روز پيش از شروع «ماه عسل» ما به توافق رسيديم که اين کار را با هم انجام بدهيم. روزبه بعد از آن به دفتر من آمد. شروع کرديم به کلنجار رفتن با اين ترانه.اين در واقع دومين ترانه اي بود که نوشته بود. سال 86 هم دقيقا چنين اتفاقي افتاد. روزبه ترانه اي نوشت و من با عذرخواهي از او خواستم که کار ديگري بنويسد و روزبه هم با کمال ميل پذيرفت. خوشحالم که آنقدر ذهن خلاق و بازي دارد که آماده تغيير هست. در اين مورد م همان اول که با هم صحبت کرديم فهميديم که چه مي‌خواهيم و شروع به ماکت زدن ملودي کرديم، اما بعد از آن من بيمار شدم و سه تا چهار روز درگير بيماري ام بودم.در همان زمان به اين نتيجه رسيدم که نمي توانم اين کار را انجام بدهم و بخش تنظيم را به يکي از دوستانم سپردم.اصلاً هم از اين کار پشيمان نيستم.

راجع به قطعه «هرچي تو بخواي» اتفاقي که افتاده اين است که معمولاً مخاطبان آن با بار اول گوش دادن طرفدارش نمي‌شوند.بايد کمي بگذرد که اين اتفاق بيفتد.ما ديديم که هرچه بيشتر شنيده شد طرفدارهايش هم بيشتر شد. به نظرم بزرگترين حسن اين قطعه تنظيم جديدي است که در تيتراژ اتفاق افتاده و ترکيب و سازبندي‌هاي کوبه‌اي و سنتي، آن را ويژه کرده است. نظرات مردم را درباره اين قطعه چطور ارزيابي مي‌کنيد؟

اصرار من بود که سازبندي ها به اين شکل انجام شود، اما دوست داشتم به لحاظ ريتم، کمي ريتميک تر باشد که زمان، اين اجازه را به ما نداد. شايد اگر حتي به اندازه يک روز زمان بيشتري داشتيم تغييرش مي داديم. اما درنهايت اين کار سليقه من و هنرنمايي مهيار رضوان بود و ميکس آن را آرش پاکزاد به عهده گرفت.همه اين ها هم کنار نوازنده هايي رقم خورد که با حس تمام و کمالشان براي «هرچي تو بخواي» ساز زدند. مردم من را طور ديگري مي شناسند، اما من دوست نداشتم که خودم را در اين کار نشان بدهم. فقط دوست داشتم مردم حالشان خوب شود و با حس خوب موزيک گوش کنند. گاهي بعضي افراد با گارد خاصي سراغ يک قطعه موسيقي مي روند و همان موقع هم نظر مي‌دهند. اگر بخواهم درد و دل کنم بايد بگويم که افراد زيادي در ابتدا توهين کردند، ولي من دو سه روز اول گوشي خودم را کنار گذاشتم و اجازه دادم آن چيزي که حدس مي زنم اتفاق بيفتد. با خودم مي‌گفتم چطور مي شود که من اين قطعه رابه همراه همه بچه هاي سازنده دوست داشته باشيم، اما يک عده اي اصلا دوست ندارند،حتي به آنها برخورده است. براي همين شايد دليلش از جاي ديگري باشد که من نمي‌دانم و اجازه دادم زمان کار خودش را انجام بدهد که ديديد زمان به درستي کارش را انجام داد و اين مشکل حل شد. اين موفقيت به خاطر «صبر» بود.

خودتان چقدر مخاطب برنامه «ماه عسل» هستيد و در اين چند روز پيگير برنامه بوديد؟

من سه قسمت برنامه را توانستم ببينم اين چند روز درگير تمرينات گروهم هستم و متاسفانه فرصت نشد همه قسمت ها را ببينم.

نظرتان راجع به کليت برنامه چيست؟ کدام قسمت‌ها را تماشا کرديد؟

من تپه برهاني و برنامه اميد که به مادرش رسيد را به همراه عمو سبحان ديدم که سبحان را از همه بيشتر دوست داشتم.

پس شما گويا سوژه هاي فان و بامزه را بيشتر دوست داشتيد؟

اتفاقا من از زاويه ديگري نگاه کردم. من يک چهره هستم و ديده شدم، حرف هايم را هم به مردم زدم اما مي دانيد چند نفر در اين کشور هستند که از من بهتر مي نويسند، از من بهتر فکر مي کنند اما به حقشان نرسيدند و ديده نمي شوند؟ اين برنامه تلنگر براي درک کردن جايگاه بيشتر خودمان است ، اين يک تلنگر براي من است که هم مي نويسم و هم مي خوانم و حتي يک تلنگر براي کسي است که مي نويسد و ديده نمي‌شود. در واقع تلنگر براي درک کردن جايگاه بيشتر خودمان در زندگي است.




منبع : khabaronline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

آهنگ «بهت قول ميدم» محسن يگانه رکود زد + حاشيه هاي آن

زندگي عاشقانه ادل پس از 7 سال به پايان رسيد! + عکس همسر و فرزند

ناگفته هايي از زندگي التون جان، يکي از موفق ترين خواننده هاي موسيقي + عکس

راجر واترز به مدونا: در تل آويو کنسرت اجرا نکن!

دختر 18 ساله اي که موسيقي آمريکا را ترکاند!! + عکس

کدام موسيقي دانان در سال 2019 بيشترين درآمد را داشتند؟ + عکس

گزارش و عکس هاي کنسرت کيهان کلهر

جنجال ها و حواشي موسيقي ايران در سال 97

خواننده هايي که در سال گذشته حال مردم را خوب کردند

از حميد هيراد تا همايون شجريان: چهره هاي خبرساز موسيقي در سال 97

پرطرفدارترين آهنگ هاي موسيقي پاپ در سال 97

ممنوع الکار شدن يک خواننده به دليل حرکات عجيب و مهيج روي صحنه!

صد خواننده برتر تاريخ موسيقي به انتخاب مجله رولينگ استون

مراسم رونمايي آلبوم «آرش کمانگير» شهرام ناظري + عکس

حاشيه ها و انتقادها از جشنواره موسيقي فجر/ وقتي داد رضا صادقي هم درآمد!!

شکست عشقي، آزار جنسي، بيماري ها و تمام رازهاي تلخ زندگي ليدي گاگا

دو برادر خواننده که در خانواده ناشنوا بزرگ شدند + عکس

توضيحات حميد عسکري درباره خواننده زن در کنسرت جنجالي اش + عکس

از شکيرا تا ادل، خوش صداترين ستاره هاي زن دنيا + عکس

جنجال آهنگ گروهي که حتي نام خودش را غلط تلفظ مي‌کند

عکس هاي ديدني و قديمي از محمدرضا شجريان که تا بحال نديده بوديد!

برندگان جشن «موسيقي ما» با حضور چهره هاي سرشناس

گفتگو با پري زنگنه؛ بانوي اپراي ايران

آلبوم هاي جديد خواننده ها، از حامد همايون تا احسان خواجه اميري

گروه چاووش؛ اولين گروه موسيقي زيرزميني ايران

سازهايي که با ياد استاد شجريان به نمايش درآمدند + عکس

بازگشت گروه دخترانه «اسپايس گرلز» بدون «ويکتوريا بکهام»

تعظيم سالار عقيلي به صبوري و متانت زلزله‌زدگان کرمانشاه

محمدرضا فروتن، هانيه توسلي و ابوالفضل پورعرب در يک اُپرا + عکس

خواننده‌اي که 8 سال اجازه کار نداشت و ممنوع‌الفعاليت بود

مهم‌ترين کنسرت‌هاي آذر 97 از محسن ابراهيم زاده تا بهنام باني و ماکان بند

خواننده پرتناقض که بعد عاشق شدن هنر را فراموش کرد!

ناگفته هايي جذاب از خواننده جوان و خوش‌آتيه + عکس

فعاليت هنري همايون شجريان از ابتدا تا امروز

همه چيز درباره الويس، مرده پر درآمد

گران‌ترين ساز جهان چه سازي است و از کجا آمده است؟

مصاحبه بي‌بي‌سي با امير تتلو و داغ شدن تتليتي ها!

آهنگ «بارون» را با صداي محمدرضا گلزار بشنويد

نقد و بررسي آلبوم «ابراهيم» محسن چاوشي

فريدون فروغي؛ خواننده‌اي که 17 سال پيش دِق کرد و مُرد!

پرفروش هاي موسيقي ايران بعد از انقلاب/از دهاتي شادمهر تا اصفهاني

خواننده‌اي که زود گل کرد و زود پژمرد + فيلم

بهترين و خاطره‌انگيز‌ترين خواننده‌هاي عرب‌ را بشناسيد + تصاوير

گفتگو با زيباروي خوش صداي افغان، مقيم کانادا

شجريان از نگاه خودش! شجريان از نگاه ديگران!

خاطره خواندني خواننده مشهور از استاد شجريان

«پيکلاويه»: گروه ايراني راک انگليسي! + تصاوير

خواننده‌هايي که سابقه انتشار قطعات عاشورايي داشته‌اند

شهريار قنبري، ترانه سرايي که شعر نفس کشيدن تنها کارش بود

نواي کمانچه کيهان کلهر روح بشري را تصاحب کرد + عکس