آخرین اخبار

اين بار معده شما دچار آنفلوآنزا شده است!! بيماري ها و پيشگيري

اين بار معده شما دچار آنفلوآنزا شده است!!

  بزرگنمايي:

چه خبر - آنفلوآنزاي معده چيست؟

آنفلوآنزا يک بيماري ويروسي حاد مربوط به دستگاه تنفس است و وقتي مي‌شنويم ويروسي مشابه اين بيماري مي‌تواند با لانه گزيدن در معده باعث ابتلاي فرد به آنفولانزاي معده شود، تعجب مي‌کنيم.گاستروآنتريت (Gastroenteritis) يا بيماري التهاب معده‌ ـ روده‌، در فصل گرما بيش از زمان‌هاي ديگر فعال است. با توجه به گرم شدن هوا و نزديک شدن به فصل تابستان با دکتر محمدجعفر فره‌وش، فوق‌تخصص گـوارش و کبد بزرگسالان براي شناخت بهتر و بيشتر اين ويروس گفت‌وگو کرده‌ايم. دکتر فره‌وش درباره اهميت آگاهي مردم نسبت به اين بيماري که به اسهال ويروسي نيز معروف است، مي‌گويد: آنفلوآنزاي معده بيماري شايعي است که سالانه بيش از پنج ميليون نفر را مبتلا و باعث مرگ يک و نيم ميليون انسان در دنيا مي‌شود.

آنفلوآنزاي معده چگونه سراغ شما مي‌آيد؟

آشنايي با روش‌هاي انتقال بيماري‌ها در پيشگيري، ريشه‌کني و بهبود بسيار حائزاهميت است. ميکروب‌ها و ويروس‌ها معمولا به چهار روش انتقال از طريق تماس مستقيم، آب و مواد غذايي، نيش حشرات و از طريق هوا به افراد سالم منتقل مي‌شوند.

دکتر فره‌وش درباره انتقال ويروس آنفلوآنزاي معده مي‌گويد: راه انتقال اين بيماري اغلب از طريق غذا و آب آلوده، غذاي خوب پخته نشده و تماس نزديک با افراد بيمار است. به همين دليل به افراد توصيه مي‌کنيم حتما به صورت مکرر دستان خود را با آب و صابون بشويند و بهداشت شخصي و منزل را رعايت کنند. ظروف افراد مبتلا را جدا از ديگران بشويند و نگه دارند.

کودکان بيشترين قربانيان

سالانه ميليون‌ها کودک در جهان در اثر بيماري‌هاي مختلف که شايع‌ترين آنها اسهال و ذات‌الريه است، جان خود را از دست مي‌دهند. اسهال، تب، استفراغ و درد شکم ازجمله علائم ابتلاي کودک به انفلوآنزاي معده است که کودک يا فرد بزرگسال مبتلا حتما بايد توسط پزشک ويزيت و وضع او دقيق بررسي شود.

دکتر فره‌وش با بيان اين که کودکان بيش از بزرگسالان به اين بيماري مبتلا مي‌شوند، تأکيد مي‌کند: از دست رفتن آب بدن به واسطه اسهال نکته بسيار مهم و خطرناکي است که کم‌‌توجهي به آن مي‌تواند باعث مرگ فرد شود. مدت زمان اين بيماري که داروي خاصي ندارد و سرم و محلول‌هاي اوآر‌اس تنها داروي قابل استفاده براي اين بيماري است، معمولا دو هفته است.

دکتر فره‌وش درباره تغذيه کودکان در دوران بيماري مي‌گويد: شيرمادر نقش بسيار مهمي در محافظت و بهبود سلامت کودک دارد. در رابطه با بچه‌هايي که به جاي شير مادر، شيرخشک مي‌خورند نيز رعايت بهداشت ظروف و شيشه شير بسيار مهم است.

ضرورت مراجعه به پزشک

امتناع از خوددرماني يکي از توصيه‌هاي اکيد پزشکان و متخصصان حوزه سلامت است، اما متاسفانه بسياري از ما به اين تأکيدات هيچ توجهي نداريم و به محض بيمار شدن و شبيه بودن علائم آن با دفعات گذشته، بلافاصله خوددرماني را آغاز مي‌کنيم. در صورتي که ممکن است علائم بيماري‌ها شبيه به هم، اما نوع آنها متفاوت باشد و هر کدام توصيه‌ها و داروهاي مرتبط با خودشان را نياز داشته باشند.

به گفته دکتر فره‌وش، در صورتي که علائم بيماري همچون اسهال و استفراغ، عفونت معده و روده، مشاهده خون در استفراغ يا مدفوع، تب و بي‌حالي بيش از دو تا سه روز طول کشيد و فرد بهبود نيافت، بايد حتما توسط پزشک ويزيت شود تا راهنمايي‌هاي لازم را دريافت کند. اين فوق‌تخصص گوارش در پاسخ به اين پرسش که اگر نيازي به داروي خاصي نيست چرا بايد به پزشک مراجعه شود، مي‌گويد: بايد شدت بيماري معلوم شود تا در صورت لزوم فرد بستري شود و سرم‌هاي الکتروليت به وي تزريق شود. از سوي ديگر با توجه به اين که علائم اين بيماري مي‌تواند با بسياري از بيماري‌ها مشترک باشد به همين دليل وضعيت فرد حتما بايد توسط پزشک بررسي شود. در شرايط عادي، اگر فرد به محلول او‌آراس دسترسي نداشت، مي‌تواند با ترکيب نمک، شکر و کمي ليموترش سرم را آماده کند. علاوه بر اين، ماست، دوغ و کته ماست نيز در بهبود فرد موثر است.

اين متخصص گوارش درباره داروهاي ضداسهال و تهوع و آنتي‌بيوتيک مي‌گويد: مصرف دارو تاثيري در کوتاه شدن زمان بهبود بيماري ندارد. نيازي به مصرف آنتي‌بيوتيک نيست. اين بيماري بايد دوره خود را بگذراند. هرچند قرص ضدتهوع مي‌تواند در تحمل وضع تاثير داشته باشد، اما داروي ضداسهال بي‌تاثير است چون علائم بيماري را کم مي‌کند ولي باعث رفع يا بهبود آن نمي‌شود.

چرا بايد کته ماست بخوريم؟

يکي از توصيه‌هاي پزشکان هنگام ابتلاي فرد به اسهال، مصرف کته ماست و پرهيز از غذاهاي چرب است. دکتر فره‌وش درباره دليل و تاثير خوردن کته ماست مي‌گويد: آلبومين (گروهي از پروتئين‌هاي محلول در آب) موجود در ماست توانايي مقابله با باکتري‌ها را دارد. اين غذا سبک است و نياز به درگيري گوارش براي هضم کردن غذا مانند غذاهاي چرب و سرخ کرده نيست. به همين دليل يکي از غذاهاي بسيار خوب و مناسب هنگام ابتلاي فرد به آنفلوآنزاي معده است.

سرم، تنها داروي درمان آنفلوآنزاي معده

آنفلوآنزاي معده نوعي اسهال ويروسي است که هيچ درمان خاصي جز مصرف او.آر.‌اس يا سرم‌هاي الکتروليت ندارد و بيمار بعد از يک تا دو هفته بهبود مي‌يابد. فرد مي‌تواند با کمک آلبومين موجود در دوغ و ماست و مصرف زياد مايعات از کاهش آب بدن پيشگيري کند. مبتلايان اصلي اين بيماري کودکان هستند که رعايت اصول بهداشتي بهترين و موثرترين راه محافظت و پيشگيري از سلامت بچه‌ها و بزرگسالان از ابتلا به اين بيماري است.




منبع:jamejamonline.ir





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي