آخرین اخبار

وجود ريزگردها در آسمان چه مشکلاتي براي مردم و خصوصا گروه‌هاي حساس پديد خواهد آورد؟ تازه هاي سلامت

وجود ريزگردها در آسمان چه مشکلاتي براي مردم و خصوصا گروه‌هاي حساس پديد خواهد آورد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - بررسي شرايط ريزگردها در آسمان کشور

به‌طورکلي ريزگردها سه منشأ دارند که شامل:

ايران عراق سوريه

مي‌شود.

دليل اصلي اين ريزگردها، ناآرامي‌ها و جنگ‌هايي است که باعث شده فضاهاي سبز در ابعاد بسيار وسيعي تخريب شوند و سرعت بيابان‌زايي نيز افزايش پيدا کند. اين گردوغبارها با نخستين باد و با پيمودن ده‌ها و شايد صدها کيلومتر راه، در جايي آرام مي‌گيرند و پيامدهاي ناگواري را به بار مي‌آورند؛ اين مشکل ريشه در سال‌هاي قبل دارد که نسبت به آن بي‌توجه بوديم و همچنين باوجود هشدار کارشناسان مربوطه، متاسفانه با بي‌توجهي مسئولان امر و کساني که در سازمان حفاظت محيط‌زيست مسئوليت مطالعه، بررسي و مقابله با چنين رويدادهايي را دارند، مواجه شد و درنهايت اين بي‌فکري‌ها در پي سال‌هاي متمادي منجر به مشکل بسيار حادي شده که سلامت شهرها را به خطر انداخته است.

به همين منظور براي بررسي شرايط کشور در ميزان آلاينده‌ها و وضع گردوغبار در آسمان کشور با دکتر بهروز دهزاد، کارشناس محيط‌زيست و عضو هيأت علمي دانشگاه شهيدبهشتي گفت‌وگو کرده که شرح آن را در ادامه مي‌خوانيد.


در ابتدا درخصوص شرايط و نوع کنترل ريزگردها در کشور صحبت کنيم؛ آيا در زماني که شرايط کشور به حالت هشدار مي‌رسد، ايجاد کميته‌هاي اضطرار مي‌تواند کمک‌رسان باشد؟

درحال حاضر کشور ما با دو معضل مهم آب و ريزگردها به شدت درحال دست و پنجه نرم کردن است که اگر جدي به آن پرداخته نشود، در سال‌هاي آينده با شرايط بسيار وخيمي روبه‌رو خواهيم شد. ايجاد تشکيلات خلق‌الساعه و گروه‌هاي مقابله سريع، جز هدردادن پول بيت‌المال و زمان هيچ فايده‌اي ندارد؛ چراکه مبتني‌بر هيچ مطالعه و نتايج مطالعاتي نبوده است، حتي افرادي که انتخاب مي‌شوند، اصولا صلاحيت انجام اين نوع فعاليت‌ها را ندارند و با تشکيل گروه‌هايي از اين قبيل، تنها بودجه‌هاي گزافي را از صندوق دولت مي‌گيرند و به اين منظور هزينه مي‌کنند؛ اما در انتها کسي نمي‌پرسد، نتيجه چه شد؟!

براي مصداق اين مساله، اشاره مي‌کنم به نشستي که در اين خصوص با کارشناسان عراقي و سوري در اهواز برگزار شد. در اين نشست حتي يک مسئول مستقيم اين موضوع حضور نداشت تا در جريان نتايج تحقيقاتي که در حوزه ريزگردها انجام شده بود، قرار بگيرد. چندين‌سال پيش بررسي‌هاي گسترده‌اي همراه با مطالعات خوب و بسياري در اين زمينه توسط محققان جوان ما انجام شد که متاسفانه نزد تصميم‌گيرندگان انعکاسي نداشته و تاکنون هم شرايط به همين شکل پيش رفته و ممکن است از حالا به بعد هم همين روند را داشته باشد، اما اين مشکل بايد توسط يک سازمان متولي و مسئول که بتواند پاسخگو هم باشد، پيگيري و مورد مطالعه دقيق قرار بگيرد، درغير اين‌صورت تشکيل اين نوع گروه‌ها به جز اتلاف بودجه و زمان، هيچ نتيجه‌اي نخواهد داشت.


وجود گردوغبار در آسمان چه مشکلاتي براي مردم و خصوصا گروه‌هاي حساس پديد خواهد آورد؟

بارزترين پيامد چنين فاجعه‌اي، پوشيده شدن سطح زمين از ذرات بسيار ريزي است که به‌مثابه لايه‌اي همچون نايلون عمل مي‌کند و سطح نفوذپذير خاک را به‌شدت کاهش مي‌دهد، درنتيجه هم آب‌هاي ناشي از بارندگي و نيز روان‌آب‌ها نمي‌توانند به زمين نفوذ کرده و به سفره‌هاي آب زيرزميني بپيوندد؛ در اين شرايط ريزگردها در سطح زمين جاري شده و موجب به وقوع پيوستن سيل‌هاي مخرب و فاجعه‌باري مي‌شوند.

از سوي ديگر اين ذرات با سيستم تنفسي مردم آميخته شده و موجب بروز پيامدهاي متعددي ازجمله نارسايي ريوي و ديگر مشکلات تنفسي در بدن خواهند شد. اما مهم‌ترين نگراني که وجود دارد انتقال ويروس‌هاي بسيار خطرناک است که سوار بر اين ذرات از مناطق بسيار آلوده به طرف شهرها و زمين‌هاي کشور مي‌آيند و با استقرار در اين مکان‌ها موجب بروز بيماري‌هاي همه‌گير مي‌شوند.

از ديگر پيامدهايي که در پس اين مشکل مي‌تواند هزينه جبران‌نشدني به بار آورد، تاثيرش در اقتصاد يک کشور است. اين پديده مي‌تواند اقتصاد يک منطقه را فلج کند و مردمان آن منطقه را از کار و فعاليت بازبدارد، همچنين مي‌تواند موجب وقوع حوادث بسيار در شرايط کاري مختلف شود که ازجمله آن مي‌توان به اختلال در رفت‌وآمد خودروها اشاره کرد و بعضا تصادف‌هايي که با خسارت بالا، به وقوع مي‌پيوندد.

درنهايت بايد گفت وجود هواي غبارآلود در محل زندگي هر فرد، قطعا اثرات منفي خواهد داشت که به‌وضوح شمار اين پيامدهاي مخرب و نگران‌کننده بسيار زياد است، بنابراين جدي گرفتن اين مسأله از سوي مسئولان امر ضروري است.


براي مقابله با ريزگردها، سال‌هاست طرحي با عنوان «طرح ملي مقابله با گردوغبار کشور» ايجاد شده است؛ اين طرح را تا چه ميزان کاربردي مي‌بينيد؟

بله، همين‌طور است؛ اما اين طرح تاکنون هيچ کار مثبتي انجام نداده و تنها ميلياردها پول را بلعيده است. اگر اين طرح تاثيري بر شرايط موجود مي‌گذاشت قطعا نشانه‌هايي از آن را مي‌ديديم. متاسفانه مشکل بزرگي که ما هميشه با آن درگير بوده‌ايم، پاسخگو نبودن افراد مسئول بوده است حتي ما مردم هم در به وجود آمدن اين مشکل مقصر بوده‌ايم. درحقيقت عدم پيگيري از طريق مردم يا مسئولان موجب سوء‌استفاده‌هاي مالي از اين نوع پروژه‌ها توسط بسياري از سودجويان شده است.

مشکلاتي نظير ريزگردها در کشورهاي توسعه‌يافته به چه شکل مديريت و کنترل مي‌شود؟

اين مشکلات براساس موقعيت جغرافيايي يک منطقه، نظير شرايط اقليمي خشک در کشورهاي توسعه‌يافته نيز وجود دارد. به‌عنوان مثال؛ حدود٤٠سال پيش اين مشکل در مرکز آفريقا، معضل بسيار بزرگي را ايجاد کرد که سازمان ملل درگير اين مسأله شد و گروه‌هاي مطالعاتي را از کشورهاي مختلف براي بررسي ريشه‌اي اين موضوع تشکيل داد که با ارايه راهکارها و راه‌حل‌هاي مناسب و با توجه به نوع و کيفيت ايجاد ريزگردها، اقدامات مناسب براي حل اين موضوع به‌تدريج انجام شد.

يکي ديگر از نمونه اين مشکلات در شرق آفريقا، در کشورهاي تانزانيا و کنيا رخ داد که من هم به‌عنوان يکي از اعضاي گروه مطالعاتي سازمان ملل بودم که چندسالي در آن مناطق روي اين معضل کار کرديم و راهکارهاي متناسب را هم پيشنهاد داديم که خوشبختانه آنها با عملي کردن اين راه‌حل‌ها و پشت گوش نينداختن به نتايج خوبي رسيدند.



حل مشکلات محيط‌زيستي را در چه چيزي مي‌بينيد؟

تمام معضلاتي که در زمينه محيط‌زيست به وجود مي‌آيد، ريشه در زمان دارد و به سرعت قابل احيا نيست؛ به‌عنوان نمونه احياي درياچه اروميه با عملکرد درست، حدود ٢٥‌سال زمان مي‌برد. بنابراين در حل اين مشکلات نبايد عجله کنيم، به همين دليل هم من مخالف تشکيل گروه‌هاي کاري خودساخته و موقتي هستم. اين گروه‌ها به سرعت تشکيل شده و به سرعت هم ازبين مي‌روند؛ به همين سبب تشکيل اين کارگروه‌ها نه نتيجه‌اي دارد و نه کسي پيگير روند کاري اين گروه‌ها مي‌شود. يکي ديگر از مشکلات اين کارگروه‌ها نبود افراد متخصص بين اعضاي اين گروه‌هاست، چون کنترلي روي اين گروه‌ها وجود ندارد.

درنهايت بايد با حوصله و بدون عجله به فکر حل مشکلات محيط‌زيستي باشيم و سال‌ها آسيب‌هاي اين نوع معضلات را تحمل کنيم تا به نتيجه مفيد برسيم. در اين فاصله زماني کوتاه‌مدت هم مي‌توان با راهکارهايي نظير:

تغيير شيوه زندگي استفاده کمتر از خودرو پوشش مناسب براي سر و صورت

منتظر بازگشت شرايط طبيعي به کشورمان باشيم.






منبع:روزنامه شهروند




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم