آخرین اخبار

يک هفته قبل از امتحاناتم چگونه درس بخوانم؟ شادکامي و موفقيت

يک هفته قبل از امتحاناتم چگونه درس بخوانم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - راهنماي درس خواندن يک هفته قبل از امتحان!

وقتي کتاب ها را روي هم مي چينيد و به حجم درس هاي نخوانده زل مي زنيد، گفتن از برنامه ريزي که مي تواند در کوتاه ترين زمان نمره بيست را تضمين کند هم ممکن است حالتان را بهتر نکند. شمايي که به هر دليل، چند ماه قبل از امتحانات را درجا زده ايد و حالا خوب مي دانيد که چيزي براي نوشتن روي برگه امتحانات نداريد، لحظه سخت و همراه با سردرگمي را مي گذرانيد؛ اما باور کنيد اگر تکنيک هاي برنامه ريزي کوتاه مدت را بشناسيد، مي توانيد خيلي زود خودتان را از اين همه سردرگمي نجات دهيد.

محمدحسين نيک حسيني، کارشناس مسائل آموزشي که سال هاست ميانبرهاي يادگيري را با دانش آموزان و دانشجويان در ميان مي گذارد، در اين مطلب به شما مي گويد که چطور از وقت کوتاه باقي مانده بيشترين استفاده را ببريد.

چي کم داري؟

با توجه به نقاط ضعف و قوت خود برنامه ريزي کنيد و به جاي مرور مباحثي که به آن ها تسلط داريد، سراغ بخش هايي برويد که کمتر به آن ها مسلط هستيد. اگر درسي را هنوز نخوانده ايد و تمرين هايش را حل نکرده ايد، يک روز مانده به امتحان، سراغ همه کتاب نرويد؛ يکي از مهم ترين ميانبرهايي که براي استفاده از زمان اندکي که داريد، مي توانيد از آن کمک بگيريد، مي تواند پاسخ دادن به سوال هاي مربوط به هر درس و مطالعه بخش هايي که پاسخي براي سوالشان نداشتيد باشد.

حالا که وقت خواندن تمام نکته هاي کتاب را نداريد، بايد با کمک آزمون ها و تمرين هاي درس بفهميد که کجاي کار هستيد و چه چيزهايي را بايد با دقت بيشتري بخوانيد. وقتي تمرين ها را حل کنيد، متوجه مي شود که در چه قسمت هايي مشکل بيشتري داريد و با اين خودآزمايي ها، به نقاط قوت و ضعف تان بهتر پي مي بريد. پس در اولين قدم سراغ تمرين ها برويد و بعد روي خواندن بخش هاي يکه تسلط کمتري بر آن ها داريد، تمرکز کنيد.

شک به دلت راه نده

بازخواني بخش هايي از کتاب که اطلاعاتشان را با شک و ترديد به خاطر مي آوريد، قدم دوم است. براي به کار بستن اين تکنيک، بايد اول با ترس هايتان رو به رو شويد و قبل از آنکه سر جلسه امتحان حاضر شويد، ترس هايتان را با مطالعه بخش هاي مبهم از بين ببريد. براي مثال، اگر پنج صفحه را خوانده ايد اما فکر مي کنيد يک صفحه اش خوب در ذهنتان ننشسته، بايد بار ديگر سراغش برويد. براي اينکه اضطرابتان در جلسه امتحان را کم کنيد، بايد از تکنيک تهاجمي و نه دفاعي استفاده کنيد.

درواقع شما بايد به مطلبي که مطمئن نيستيد آن ها را خوب ياد گرفته ايد يا نه، حمله کنيد، نه اينکه اجازه دهيد آن مطلب در جلسه امتحان به شما حمله کند و ذهنتان را آشفته کند، پس در دومين قدم، سراغ بخش هايي برويد که ذهنتان را مشغول کرده اند و آن ها را يک بار ديگر مرور کنيد تا اعتماد به نفستان بيشتر شود. اگر قبل از هر امتحان اين کار را عملي کنيد، مثل گذشته و به خاطر مضطرب بودن، آموخته هايتان را فراموش نمي کنيد و در پايان ترم، نتيجه بهتري مي گيريد.

به خودت نگاه کن

قبل از آنکه براي درس خواندن برنامه ريزي کنيد، به شرايط زندگي و روحياتتان نگاهي بيندازيد و برنامه ريزي را که نمي توانيد برايش ضمانت اجرايي قائل شويد، انجام ندهيد. هيچ وقت برنامه اي نريزيد که توان انجام دادنش را نداريد. اگر پيش از اين هرگز بيشتر از سه ساعت در روز نخوانده ايد، حتي در صورت تلنبار شدن درس هاي نخوانده روي هم نبايد براي شش ساعت درس خواندن در روز برنامه ريزي کنيد؛ چون بعيد است که از عهده انجام دادن چنين برنامه اي بربياييد.

بهترين راه اين است که با توجه به سابقه قبلي تان برنامه ريزي کنيد و هر روز تنها يک ربع به ساعات مطالعه تان اضافه کنيد. گذشته از اين، اگر خودتان مي دانيد اهل صبح زود بلندشدن نيستيد و شب ها يادگيري بهتري داريد، از روش همکلاسي هايتان براي درس خواندن استفاده نکنيد. شما نبايد درست در روزهاي قبل از امتحان ها، سنگي را برداريد که مي دانيد توانايي پرتاب کردنش را نداريد.

برنامه را دور نزن

وفادار بودن به برنامه ريزي، يکي از اصول مهمي است که بايد آن را رعايت کنيد. اگر با خودتان قرار گذاشته ايد که در ساعت معيني درسي را بخوانيد، به هيچ عنوان آن زمان را به درس ديگري اختصاص ندهيد. حتي اگر از برنامه قبلي که براي درس هاي ديگر ريخته بوديد جا مانديد هم نبايد چنين اشتباهي را انجام دهيد.

حتي با يک بار اختصاص دادن وقت مطالعه يک درس به درسي ديگر، ممکن است برنامه ريزي تان را به طور کامل نابود کنيد. تا زماني که خودتان نمي توانيد به برنامه اي که ريخته ايد، پايبند بمانيد، نبايد انتظار داشته باشيد که برنامه ريزي در چنين روزهايي، نتيجه بهتري را برايتان به ارمغان بياورد، پس به جاي اينکه دنبال بهترين برنامه براي پيروي کردن باشيد و مدام با نگاه کردن به شيوه درس خواندن ديگران، از اين شاخه به آن شاخه بپريد، همان برنامه اي را که تنظيم کرده ايد، با دقت عملي کنيد.

کم کاري را جبران کن

حتما با خواندن نکته قبلي، اين سوال برايتان پيش آمده که اگر به هر دليل از برنامه تان جا مانده ايد، چطور بايد عقب ماندتان را جبران کنيد. به اشتباه تصور نکنيد که منظور ما از وفادار ماندن به برنامه، ناديده گرفتن درس هايي است که وقت نکرده ايد، تمامشان کنيد.

در برنامه اي که تنظيم مي کنيد، ساعتي را به عنوان ساعت جبران عقب افتادگي ها منظور کنيد. اگر در طول روز از برنامه تان جا مانديد و درسي را تمام نکرديد، در اين زمان تعيين شده مي توانيد سراغش برويد يا اينکه اگر احساس کرديد مبحثي را خوب ياد نگرفته ايد، در اين فرصت آن را دوباره مرور کنيد. اين کار به شما کمک مي کند که برنامه مطالعه هر روز را در پايان آن روز ببنديد. براي موفق شدن در امتحان ها، نبايد مثل دونده اي باشيد که مدام به عقب نگاه مي کند. نگاه شما تنها به جلو و خط پايان باشد و ساعت جبران عقب ماندگي ها مي تواند شما را به چنين هدفي برساند.

به عقب نگاه نکن

نگذاريد استرس نمره هاي پايين ترم گذشته يا موفق نشدن در يکي از امتحانات اين ترم، به نمره اي که در بقيه آزمون ها مي گيريد، لطمه بزند. شما بايد از اشتباهات گذشته تان درس بگيريد و به جبران آن ها در آينده اميدوار باشيد. اگر پيش از اين در درسي نمره خوبي نياورده ايد، نبايد در تمام امتحان ها با چنين نگراني اي سر جلسه برويد. قضاوتي که شما در مورد خودتان مي کنيد مي تواند روي نتيجه اي که مي گيريد تاثير بگذارد، پس به خاطر يکي، دو شکست، قضاوت بي رحمانه اي در مورد توانايي هايتان نداشته باشيد.

کمک بگير

استفاده از فکر جمعي مي تواند مسير شما را براي موفق شدن در امتحان ها هموارتر کند. اگر يکي از دوستانتان به رياضي مسلط تر است و شما فيزيک را بهتر بلديد، در ياد گرفتن اين دروس به هم کمک کنيد. گذشته از اين، مي توانيد با خلاصه بندي کتاب ها به يکديگر کمک کنيد و جزوه خلاصه هايتان را با هم مبادله کنيد. فرض کنيد بايد يک کتاب 90 صفحه اي را بخوانيد. اگر شما و دو نفر از دوستانتان هرکدام 30 صفحه از اين کتاب را خلاصه کنيد و پرسش ها را از دل مباحث دربياوريد، با سرعت و دقت بيشتري مي توانيد نکات مهم را بخوانيد و ياد بگيريد. در چنين شرايطي انگار زحمت شما براي خواندن آن کتاب، يک سوم شده است.

هيچ درسي را خط نزن

هر درسي براي خودش اهميت ويژه اي دارد؛ پس نگوييد که از اين درس يا اين مبحث در کنکور سوال نمي آيد و نبايد آن را بخوانم. براي مثال، از کتاب تاريخ معاصر سال سوم در کنکور سوال نمي آيد و به همين دليل بسياري از دانش آموزان، نمره خوبي در اين درس نمي گيرند. همين اشتباه به معدل کل آن ها ضربه مي زند و در نتيجه به رتبه اي که در امتحان کنکور مي آورند هم آسيب مي زند، پس تنها با چنين توجيهي، گزينشي درس نخوانيد و براي همه درس ها ارزش يکساني قائل شويد؛ چه در کنکور ضريب بالايي داشته باشند و چه نه.

کنکوري فکر نکن

درس ها مثل زنجير به هم وصل اند و به همين دليل اگر از يک بخش کتاب سوال نمي آيد، نبايد خيال نخواندنش را به سرتان راه دهيد. شما بايد همه بخش هاي يک کتاب را به ترتيب مطالعه کنيد تا رشته اين زنجير در ذهنتان پاره نشود و بتوانيد بخش هاي مهمي را که ممکن است بعد از بخش هاي کم اهميت تر بيايند، بهتر ياد بگيريد. براي مثال، اگر بگوييد از سه درس اول کتاب زبان در اين ترم سوال نمي آيد و آن ها را نخوانده رد کنيد، نمي توانيد درس چهارم را هم به خوبي ياد بگيريد، چرا که لغات درس هاي اول در درس هاي بعدي تکرار مي شوند و اگر آن ها را نخوانده باشيد، نمي توانيد مباحث بعدي را به خوبي ياد بگيريد.

افراط نکن

در مطالعه کردن دروس توازن را حفظ کنيد. عجيب نيست که شما به خاطر علاقه زيادي که به يک درس داريد، بيشتر از هر کتابي آن را مطالعه کنيد؛ اين اشتباهي است که بسياري از دانش آموزان آن را انجام مي دهند و با افراط در مطالعه درس و کم کاري در خواندن درس ديگر، به نتيجه نهايي که برايش زحمت مي کشند، لطمه مي زنند.

براي مثال، دانش آموزان رشته تجربي، معمولا در خواندن درس زيست شناسي که علاقه بيشتري به آن دارند، افراط مي کنند و عربي را ناديده مي گيرند و بچه هاي علوم انساني بيشتر از هر درسي ادبيات را مي خوانند و رياضي را کمتر از هر درسي مطالعه مي کنند. براي گرفتن نتيجه بهتر، از چنين اشتباهي بپرهيزيد و فقط روي يک درس تمرکز نکنيد.



منبع : همشهري تندرستي



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

5 توصيه براي جذاب شدن در 3 دقيقه

عادت هاي بدي که شادي شما را به تاراج مي برد!!

تقويت اعتماد به نفس با چند تغيير ساده!!

5 فرد موفقي که بعد از اخراج شان موفق شدند!!

مديتيشن را چگونه در خانه تمرين کنيم؟

بگوييد چگونه مي خنديد تا شخصيت تان را به شما بگوييم!!

11 قانون اصلي فنگ شويي براي جذب عشق و پول

دوست خوب و واقعي چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟

آداب هديه دادن گل را بياموزيد

استفاده از كلمات قدرتمند – 101 كلمه ي قدرتمند

شخص دروغگو را با اين 8 مورد شناسايي کنيد

استرس شب امتحان را با اين روشها از بين ببريد

زبان بدن فروشنده حرفه اي چگونه است؟

کاهش استرس و اضطراب با چند روش خوراکي

اصول زبان بدن براي تشخيص کلاهبرداران در ازدواج

زندگينامه مريم ميرزاخاني، نابغه ايراني رياضي در جهان

مي خواهم شاد باشم و شاد زندگي کنم!!

مريم ميرزاخاني در ليست 5 زن نخبه رياضي دنيا

مادلين وسترهات، دستيار 26 ساله ترامپ چقدر درآمد دارد؟

5 اصل روانشناسي براي يک زندگي راحت

انسان هاي سمي اطرافتان را با اين روشها از زندگي تان دور کنيد

10 عادتي که براي شاد بودن بايد ترک شان کنيد!!

چگونه در مقابل خواسته هاي ديگران نه بگوييم؟

راه هاي کنترل خشم، چگونه خشم را کنترل کنيم؟

اين نشانه ها مي گويد بايد به دوستي تان پايان دهيد!!

در جمعه هاي دلگير چگونه حال مان را خوب کنيم؟

با همسر بهاره رهنما بيشتر آشنا شويد

دوست واقعي شما اين نشانه ها را دارد!!

اين 3 خصوصيت را هرگز نبايد داشته باشيد!!

فقط سه گام تا داشتن احساس خوشبختي فاصله داريد!

زبان بدن و 10 نکته که بايد بدانيد

روشهاي عالي براي مقابله با احساسات منفي

تحليل زبان بدن مسي و رونالدو در مراسم بهترينهاي سال فوتبال 2017

چرا ما ايراني ها عادت به عذرخواهي نداريم؟؟؟

اعتياد به تلفن همراه و دنياي مجازي را چگونه از بين ببريم؟

چگونه به کسي که قصد خودکشي دارد کمک کنيم؟/به بهانه خودکشي هاي اخير

گفتن اين جملات پس از 40 سالگي، ممنوع!

با غم و اضطراب بعد از زلزله چه کنيم؟

چگونه دقيقه نودي نباشيم؟!!

هنگام وقوع زلزله بهترين کار چيست؟

زبان بدن چيست و 12 نکته که در مورد آن بايد بدانيد

چگونه مانند آهنربا ديگران را جذب کنيم؟

تحليل جالب زبان بدن کي روش بعد از قرار گرفتن ايران در گروه مرگ

تاثير باورنکردني اسم افراد بر سرنوشت و وضعيت روحي آنها

روشهاي شاد بودن در زندگي هاي سخت امروزي!!

نکته هايي براي سحر خيزي در صبحهاي سرد زمستان

مردي 40 ساله ام و بيشتر فکرم مشغول زنان است؟

مثبت انديشي با 7 روش ساده

تست روانشناسي : چقدر اعتماد به نفس داريد؟

5 جمله اي که هرگز نبايد به خودتان بگوييد