آخرین اخبار

هويج و ملون به برنزه شدن پوست کمک مي‌کنند؟ پوست، مو و زيبايي

هويج و ملون به برنزه شدن پوست کمک مي‌کنند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر -

فصل بهار و تابستان فصل تنوع ميوه‌هاي رنگارنگ است؛ ميوه‌هايي که هر يک سرشار از خواص متعددي هستند که مصرف آنها نه‌تنها باعث خنکي و رهايي بدن از گرما مي‌شود بلکه به شادابي پوست و محافظت از آن در برابر اشعه‌هاي مضر آفتاب کمک مي‌کنند. با دکتر ميترا زراتي، متخصص تغذيه و رژيم‌ درماني و عضو هيات‌علمي دانشگاه علوم‌پزشکي ايران، درباره ميوه‌هاي تابستاني و رژيم مناسب اين فصل و اينکه:

تغذيه با ميوه هاي تابستاني چه تاثير مثبتي مي‌تواند بر سلامت پوستمان در گرماي تابستان داشته باشد؟

گفت‌وگو کرده‌ايم.

با گرم شدن هوا پوست در معرض آسيب‌هاي بسياري قرار مي‌گيرد؛ از عرق‌سوز بگيريد تا خشکي و آفتاب سوختگي! براي داشتن پوست سالم در اين فصل چه رژيمي بگيريم؟

براي اينکه پوست سالمي داشته باشيد، در کل بايد از همه گروه‌هاي مواد غذايي استفاده کنيد.

پروتئين:

در راس اين مواد پروتئين‌ها هستند. پوست از سلول‌هايي تشکيل شده که عملا براي سلامتشان نيازمند پروتئين کافي‌اند.

سفيده تخم‌‌مرغ منبع خوب پروتئين است و توصيه مي‌کنيم همه افراد سالم روزانه يک عدد تخم‌مرغ کامل استفاده کنند و از اين موضوع نترسند که تخم‌مرغ باعث افزايش کلسترول خونشان مي‌شود. اتفاقا پروتئيني که در سفيده تخم‌مرغ وجود دارد براي همه گروه‌هاي سني سالم (بدون مشکلات کليوي) مناسب است.

از پروتئين‌هاي ديگر مواد غذايي مثل حبوبات(عدس، لوبيا و...) و لبنيات‌ به‌ويژه ماست و گوشت هم مي‌توانيم استفاده کنيم.

ويتامين:

کنار پروتئين‌ها مواد غذايي غني از آنتي‌اکسيدان‌ها و ويتامين‌هايي که خاصيت آنتي‌اکسيداني دارند، به‌‌ويژه ويتامين C که اکثرا در ميوه‌ها و سبزيجات اين فصل ديده مي‌شوند هم براي پوست بسيار مفيدند.

آب:

کنار اين ميوه‌ها مصرف آب هم در سلامت پوست اهميت بالقوه‌اي دارد. قسمت بيشتر صورت از عضله و 75درصد عضله از آب تشکيل شده است. اگر آب کافي ننوشيد، پوست صورت آسيب مي‌بيند. در کل، مصرف روزانه 5 ليوان آب به همه افراد توصيه شده است. در فصل‌هاي گرم سال به دليل تعريق بالا کنار اين ميزان آب مي‌توان بقيه آب مورد نياز بدن را از ميوه و سبزيجات تامين کرد و آن را به 8 ليوان آب در روز رساند. برخي افراد براي جبران کم‌آبي بدن چاي، قهوه و نسکافه مي‌نوشند اما اين نوشيدني‌ها مدر است و آب بدن را دفع مي‌کند و بدن را در معرض کم‌آبي و پوست را در معرض خشکي و چروکيدگي قرار مي‌دهد.

چربي:

از ديگر موادمغذي موثر در سلامت پوست، نوع چربي مصرفي در رژيم غذايي روزانه است. نتايج مطالعات ثابت کرده افزايش مصرف منابع امگا3 و امگا6 فوق‌العاده بر سلامت پوست تاثير مثبت دارد. انواع روغن‌هاي مايع گياهي مثل روغن آفتابگردان، روغن سويا و آجيل‌ها غني از امگا6 هستند و توصيه مي‌شود همه افراد براي سلامت پوستشان روزانه مثلا يکي- دو قاشق روغن زيتون روي سالاد بريزند. البته مصرف بي‌رويه روغن، چه مايع، چه جامد يا روغن حيواني عملا مي‌تواند چاق‌کننده باشد و مصرف بي‌اندازه آنها توصيه نمي‌شود. گردو امگا3 بالايي دارد و مصرف روزانه 1 تا 2 مغز گردو هم ضروري است.

قند:

در نهايت افت قندخون مساله‌اي است که مي‌تواند بر سلامت سلولي و سلول‌هاي پوست اثر منفي بگذارد. براي همين نبايد از مصرف قندهاي پيچيده غافل شد.

به کم‌آبي اشاره کرديد و اينکه ميوه‌ها مي‌توانند بخشي از اين کم‌آبي را جبران کنند. در مورد خواص آنتي‌اکسيداني ميوه‌ها بيشتر برايمان بگوييد و اينکه در فصل گرم سال چه نوع محافظتي مي‌توانند از بدن داشته باشند؟

اکثر ميوه‌هاي فصل بهار و تابستان مثل گيلاس و زردآلو حاوي ويتامين‌هاي C هستند. رنگدانه‌هايي در ميوه‌هاي فصل بهار و تابستان است که خاصيت آنتي‌اکسيداني و ضدسرطاني بالايي دارند. ميوه‌هايي که طيف رنگ‌هاي متنوعي دارند پر از فيتوکميکال هستند که مي‌توانند از پوست در برابر اشعه‌هاي مضر آفتاب محافظت کنند و خواص ضدسرطاني دارند.

اما اين قضيه را نبايد فراموش کنيم که ويتامين C و آنتي‌اکسيدان‌ها بسيار به حرارت و نور حساس‌اند. به همين دليل بهتر است ميوه‌ها را در يخچال در فضاي خنک نگهداري کنيد و اگر ميوه برش خورد، سريعا آن را مصرف کنيد زيرا بازگرداندن ميوه برش‌زده به يخچال يا استفاده از آن به‌عنوان دسر داخل ژله يا روي کيک و... باعث از بين رفتن ويتامين C و خواصي مي‌شود که مدنظر ماست.

ساير ميوه‌ها و صيفي‌جات مثل طالبي و هندوانه نيز حاوي ترکيباتي هستند که در سلامت و شادابي پوست نقش بسزايي دارند. به طور مثال، طالبي پيش‌ساز ويتامين A و هندوانه حاوي ويتامين C ، رنگدانه ليکوپن و خواص آنتي‌اکسيداني است که براي سلامت پوست مفيدند.

البته فراموش نکنيد در بحث رژيم غذايي هدف تنها شادابي پوست نيست بلکه شادابي سلولي است تا بتوانند فعاليت فيزيولوژيکي خود را داشته باشند.

آيا اين موضوع صحت دارد که ميوه‌هاي نارنجي و مخصوصا هويج و ملون به برنزه شدن پوست کمک مي‌کنند و محافظ پوست در برابر اشعه‌هاي مضر آفتاب‌اند؟

اين باور اشتباه است.

آب هويج حاوي ترکيب بتاکاروتن است که رنگ نارنجي دارد و در بدن به ويتامين A تبديل مي‌شود. با مصرف زياد هويج بتاکاروتن در بافت چربي زير پوست رسوب مي‌کند و رنگ زرد يا نارنجي در پوست ايجاد مي‌کند که رنگ خوشايندي نيست. در ضمن، مصرف زياد آب هويج پيامدهاي ناخوشايندي از جمله اضافه وزن دارد.

آيا از خواص ميوه‌ها به‌عنوان ماسک هم مي‌توان بهره برد؟

در بسياري از سايت‌ها چنين تبليغاتي را مي‌بينيم و مي‌شنويم که اگر خانم‌ها فلان ماسک ميوه را استفاده کنند و ميوه را روي صورتشان بگذارند، پوستشان شاداب مي‌شود اما حقيقت اينجاست که پوست ما 3 لايه و ضخيم است و موادمغذي از روي پوست نمي‌تواند وارد خون و ساختار پوست ‌‌شود. مواد غذايي بايد مصرف شود تا آنتي‌اکسيدان و ويتامين‌هاي آن وارد خون شود.

هنگام خريدن ميوه‌ها بايد چه نکاتي را مدنظر داشته باشيم؟

- ميوه‌هاي لک‌دار و خراب را نخريد زيرا مشخص است مدت‌ها از زمان چينش اين نوع ميوه‌ها از بوته يا درخت گذشته و ارزش غذايي آن به شدت پايين آمده است.

- دنبال ميوه‌هاي خيلي درشت نباشيد و ميوه‌هايي با اندازه طبيعي بخريد.براي درشت شدن ميوه‌ها از کود و سم بيشتري استفاده مي‌شود اما اين کودها حاوي نيترات هستند که ماده‌اي سرطان‌زاست و باعث تيره و کدر شدن رنگ ميوه مي‌شود.

- ميوه‌هايي که بريدگي و شکستگي دارند مثلا صيفي‌جات ترک‌خورده را کنار بگذاريد. اکسيداسيون باعث کاهش ارزش غذايي در اين ميوه‌ها شده است.

- تا جاي ممکن از محصولات گلخانه‌اي استفاده نکنيد زيرا در معرض نور خورشيد نبوده‌اند و ويتامين کمتري دارند.

- فراموش نکنيد توت‌فرنگي، هلو، زردآلو و آلبالوهاي صادراتي يا گلخانه‌اي گرچه زيباترند اما اصلاح ژنتيکي آنها باعث تغيير فلور روده و مقاوم شدن بدن به آنتي‌بيوتيک‌ها مي‌شود.






منبع:salamat.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

عادت هاي اشتباهي که موهايتان را خراب مي کند

7 اشتباه بزرگ در زمان شستن صورت که بايد اجتناب کنيد

پرپشت کردن موها با استفاده از طب هندي

ميکرودرم ابريژن چيست و چه زماني از ميکرودرم ابريژن استفاده کنيم؟

روش هاي طبيعي براي از بين بردن خط اخم

چطور از بروز مشکلات پوستي شايع بارداري پيشگيري کنيم

چگونه از شر غبغب خلاص شوم

پيشگيري از سفيد شدن موها با 5 ماده غذايي

پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست چه چيزي به شما مي گويد

کاهش سرعت پيري با نسخه هاي گياهي

چرا پوستم مي خارد؟ علت خارش پوست

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟

درمان بواسير با بلوط

آيا مي توان بدون جراحي، پلک هاي افتاده را درمان کرد؟

خطرات تاتو يا تتو که تاکنون هيچکس به شما نگفته + عکس

خوراکي هايي که باعث پيري پوست مي شوند

چطور در خانه تکاني از پوست خود مراقبت کنيم؟

بي ضررترين پاک کننده هاي پوست که در آشپزخانه يافت مي شوند

چند برابر شدن رشد موها با ترفندهاي خانگي و ارزان قيمت

10 ورزش صورت که شما را از جراح پلاستيک بي نياز مي کند

10 ماسک خانگي براي انواع پوست و زيبا شدن تا نوروز

درمان هاي طبيعي براي ريزش مو

چه زماني علت آکنه هاي هورموني افزايش تستوسترون است

آيا ليزر موهاي زائد ضرر دارد؟ و پاسخ به مهم ترين سوالات در مورد ليزر

وقتي کبودي پوست نشانه خطرناکي است

آشنايي با انواع روش هاي ليفت ابرو

اکستنشن مژه چيست و چه عوارضي دارد؟

ملاسما و لک هاي بارداري را با ماسکي خانگي کاهش دهيد

علت اصلي شوره سر چيست

درمان آکنه با ايزوترتينوئين چقدر موثر است؟

چگونه مي توان ريزش مو ارثي را کنترل کرد

عادت هاي بد مراقبت از مو که بايد در زمستان ترک کنيد

5 غذا که باعث چرب شدن موها ميشوند و 3 غذا که موها را زيبا مي کنند

اين خوراکي ها به جوان ماندن پوست شما کمک مي کنند

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

درمان خشکي و ترک پوست در پاييز با سيب

کمبود کدام مکمل ها باعث ريزش مو مي شود؟

حقايقي در مورد تزريق ژل لب که تاکنون گفته نشده

دلايل عجيبي که باعث ريزش موها مي شوند

کاشت مو به چه روش هايي انجام مي شود؟+ انواع روش کاشت مو

درمان عفونت فرو رفتن ناخن در گوشت با روش هاي خانگي

دستگاه جوانسازي پوست که شما را از بوتاکس بي نياز مي کند

علت خارش پوست در هواي سرد چيست؟

کم کاري تيروئيد يا پرکاري تيروئيد چه تاثيري بر پوست مي گذارند؟

نوشيدني هايي که باعث مي شوند صورتتان جوش بزند

نسخه اي جادويي براي خداحافظي با سفيدي مو در طب سنتي

علت دو رنگ شدن پوست و لک شدن پوست چيست

ديابت باعث ريزش مو مي شود؟ ديابت باعث چه بيماري هايي مي شود؟

نکات مهمي که لازم است بعد از حمام رعايت کنيد