منع تردد خودروهاي قديمي در پاريس
علمي
بزرگنمايي:
چه خبر - وب سايت پدال - مهدي بازيار: درحاليکه مردم تهران و ديگر شهرهاي کشورمان هنوز هم با آلودگي ناشي از خودروها و به طور کلي وسايل نقليه موتوري دست و پنجه نرم ميکنند و عزم کافي نيز از سوي مسئولان براي تغيير اين وضعيت وجود ندارد؛ دست اندر کاران پاريس عبور و مرور خودروهايي با عمر بيش از 19 سال را ممنوع اعلام کردند. اين تصميم که به عنوان گام بعدي قانون سختگيرانه ضد آلودگي پاريس – که سال گذشته به تصويب رسيد – شناخته ميشود، خودروهايي که تاريخ ثبت آنها پيش از سال 1997 م/ 1375 ش را هدف گرفته و به موجب آن وسايل نقليه مزبور از ابتداي ماه جولاي ديگر حق تردد در کوچه پس کوچههاي پاريس را نخواهند داشت.
به گزارش Le Monde، اين قانون از ورود خودروهاي قديمي و موتور سيکلت هايي که بيش از 17 سال از عمرشان ميگذرد به مرکز شهر در طول روزهاي هفته (بهجز تعطيلات) و بين ساعات 8 صبح تا 8 شب، جلوگيري ميکند و کساني که اين قانون را ناديده بگيرند، جريمهاي 35 يورويي انتظارشان را ميکشد – هر چند اين جريمه نيز در سال 2017 تا 78 يورو افزايش مييابد.
سرکوب خودروها ادامه دارد
شهردار پاريس، خانم آن هيدالگو، به دنبال ساير شهرهاي اروپايي و در رأس آنها برلين (که قوانين مشابهي را پنج سال پيش وضع نمود) اقدامات متعددي را در جهت کاهش آلودگي هواي پايتخت پاريس به انجام رسانده است؛ از جمله اين اقدامات ميتوان به ممنوع کردن عبور و مرور خودروها در خيابان شانزه ليزه در اولين يکشنبه هر ماه اشاره کرد. شهردار سوسياليست همچنين دستور ساخت مناطق عابر پياده بيشتري در محافل عمده ترافيکي شهر و راستاي رودخانه سن صادر نمود. گفتني است که سال گذشته اين شهر شاهد اولين روز بدون خودروي تاريخ خود نيز بود.
منع رفت و آمد خودروهاي 19 ساله حدود 10 درصد از کل ماشينهاي پاريس را تحت تأثير قرار ميدهد. به نقل از Le Monde، وزير محيط زيست خانم سگولن رويال، با طرحي که خودروهاي را در شش طبقه بندي مختلف بر اساس سطح توليد آلودگي آنها قرار ميدهد موافقت کرد. خودروها با برچسبهايي رنگي که بر شيشه جلو آنها نصب ميشود شناسايي ميشوند که اين کار را براي اجراي محدوديتهاي ترافيکي در زمانهاي اوج آلودگي راحتتر ميکند. اولين کلاس برچسبها به سينه خودروهاي هيدروژني يا الکتريکي زده خواهد شد، در حالي که خودروهاي متولد قبل از 1997 م /1375 ش و همچنين ديگر وسايل نقليه بزرگ – از جمله اتوبوسها – براي هميشه با چنين برچسبهايي غريبه خواهند بود. پيش از اين وزارت محيط زيست طرحي را با چهار طبقه بندي ارائه داده بود که با مخالفت شهرداران پاريس مواجه شد؛ آنها عقيده داشتند که اين تغييرات بايد به تدريج صورت گيرند.
کريستف نايدوفسکي، دستيار حمل و نقل در شهرداري پاريس، به Le Monde گفت: «اگر بر 4 برچسب پافشاري ميکرديم، به يکباره يک سوم از خودروها در ابتداي جولاي از پاريس ممنوع ميشدند، اين غيرقابل اجرا بود.»
با استناد سازمان جهاني بهداشت، آلودگي ريز ذرات هوا مسئول مرگ حدود 42 هزار نفر در سال در فرانسه است و همچنين سال گذشته گزارشي از مجلس سناي فرانسه منتشر شد که ادعا ميکرد آلودگي هوا هر سال 100 ميليارد يورو خرج بر روي دست کشور ميگذارد.
انجمنهاي محيط زيستي در گذشته خودروهاي قديمي و ديزلي را به عنوان آلوده کنندگان عمده هوا برشمرده بودند، همچنين کاميونهاي بزرگ و اتوبوسها نيز طبق قانون از ورود به مرکز شهر پاريس منع شده بودند. اما منع خودروهاي قديمي با انتقادهاي شديدي از طرف انجمنهاي رانندگان از جمله « 40 millions d’automobilistes» رو به رو شده، به عقيده آنها اين قانون به طرز نامتناسبي بر رانندههاي کم درآمدتر با ضرر محيط زيستي کم، تأثير خواهد گذاشت.
دنيل کوئرو، رئيس 40 millions d’automobilistes، اين ماه در بيانيهاي گفت: «تنها دليلي که آن هيدالگو اين محدوديتها را وضع کرده اين است که خودروها را به خارج از پايتخت بفرستد، بدون اين که نگران عواقب محيط زيستي و اجتماعي آن باشد.»
-
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۳:۳۵:۲۸ PM
-
۳۲۰ بازدید
-
-
چه خبر